vissza a cimoldalra
2019-11-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11449)
A csapos közbeszól (95)

Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1801)
Franz Schmidt (3454)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3502)
Erkel Színház (10352)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4457)
Kimernya? (3281)
Simándy József - az örök tenor (633)
Pantheon (2445)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2944)
Plácido Domingo (919)
Balett-, és Táncművészet (5939)
Élő közvetítések (8237)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4607)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (300)
Giuseppe Verdi (1394)
Zenei témájú könyvek (99)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Végleges változatok a próbateremben – Próbatermi vendégség I.
-vape-, 2015-12-17 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2015. december 12
MűPa, NFZ próbaterem

Rossini Duó (Deák György gordonka, Sztankov Iván nagybőgő)
Webern Öt zenekari darab, op.10 (Az NFZ művészei)
Akiho Stop Speaking (Joó Szabolcs kisdob, elektronika)
Barber The Stopwatch and Ordnance Map (Joó Szabolcs timpani, a Nemzeti Énekkar Férfikara (karig.: Antal Mátyás), vez.: Bencsik Pál)
Schubert A pisztráng (Horváth István tenor, Kocsis Zoltán zongora)
Schubert A-dúr zongoraötös (Kocsis Zoltán zongora, Papp Dániel hegedű, Balogh Enikő brácsa, Deák György gordonka, Sztankov Iván nagybőgő)


Próbatermi vendégség Elképesztően megnövekedett a hangversenyek, vagy inkább úgy mondanám, zenés események száma az utóbbi időben Budapesten. Oldódnak a szigorú kötöttségek; operavetítések moziban, egyenes tévéközvetítések hangversenyteremből hangversenyterembe, barokk zene a sportcsarnokban, beszélgetős, műsorvezetős koncertek a legkülönfélébb helyszíneken. Utóbbiak az évszázadokkal ezelőtti házimuzsikálások légkörét igyekeznek megidézni, egy fontos különbséggel: ma nem amatőr művészek az előadók.

Ami nem is baj, mert például Paumgartner helyettes bányaigazgató úr, akinek felkérésére a Pisztrángötös születetett, nem igazán tudta eljátszani a csellószólamot. És bár a Rossini Duó gordon (ahogy a moderátor szerette nevezni a hangszert) szólamát valódi virtuóz, a nagybőgő Paganinije (már akkor is volt ilyen), Domenico Dragonetti játszotta, a mű megrendelője a gazdag Salomons család gordonkázó tagja volt. Ő szerepelt a londoni bemutatón a házi szalonban 1824-ben.

Ma már ilyen nem létezik (kivételek lehetnek), de tán nem is baj. A teherlifttel megközelíthető próbaterem és a kötetetlen, mindenféle tudálékosságot nélkülözni szándékozó felvezető beszélgetések ugyan lazították a hagyományos kereteket, valójában igazi hangversenyen jártunk az NFZ próbatermében, amelyen a zenekar professzionális művészei kamarazenészként mutathatták be tudásukat.

A megmerevedett műsorstruktúrájú hangversenyéletben nem gyakori, hogy Schubert mellett helyet kap olyan mű, mint Andy Akiho vagy akár Rossini darabja. Ehhez kellet egy koncepció, amelyért Kocsis Zoltán vállalta a teljes felelősséget, nem mintha neheztelnünk kellet volna rá bármiért is. Főleg, hogy zongoristaként is szerepelt a Pisztrángötösben, amely a fő műsorszám volt, a többi darab valahogy hozzá vezetett.

A Rossini Duó első tételében dallami, ritmikai elemek, trillák emlékeztettek a később, csak 1829-ben megjelent Pisztrángötös néhány ütemére, annyira, hogy nem lett volna meglepő, ha maga a híres dallam is felcsendül. A dal ugyan ismertebb volt szélesebb körben, de nyilvánvaló, hogy ebben az esetben a minden korban létező zenei (közhely)szótárból válogattak a szerzők. (Persze a végeredmény más lett.) A művészek természetesen nem maradtak adósak sem az első tétel említett elemeinek, sem a lassú tétel megejtő dallamainak, és persze a gordon szólam virtuóz futamainak visszaadásával sem.

Nagyot kellett ugrani innen Webern Öt zenekari darabjához. A vonósokat, billentyűsöket, pengetősöket, ütősöket foglalkoztató kamaraegyüttesben hegedű, brácsa, cselló, bőgő szerepel (mint a Pisztrángötösben). A rövid tételekből összeálló mű, amelyet Kocsis vezényelt természetesen értő, a struktúrát tisztán feltáró előadásban hangzott fel, kár, hogy a felvezetőben felvázolt lehetőség, miszerint akár kétszer is eljátszhatnák, hogy a tömören kifejtett mondanivalóhoz közelebb jussunk, nem valósult meg.

Mindigis a Pisztráng-variációk legérdekesebbjének tartottam a negyediket, azt a bizonyos ritmikus hangismétléseset, amely dobpergésre emlékezteti az embert. Talán ez lehetett egy olyan kapocs, amelynek megtalálása ránk, a közönségre lett bízva Andy Akiho amerikai szerző, női hangra (felvételről) és kisdobra komponált darabjához. Joó Szabolcs adta elő, mondani sem kell, kifogástalanul. A mű a szavak ritmusának dobbal való kíséretével, ellenpontozásával, játszik, így azért zavaró volt, hogy annak hangja sokszor elnyomta a hangszórókét, tán előrébb kellett volna őket helyezni.

Samuel Barber művét, amelyben a spanyol polgárháború áldozatairól emlékezik meg, a hadsereg kórusa adta elő annak idején, innen tán, hogy ennyire különös előadóapparátusra íródott. Annak idején más (basszus)hangszerek alkalmazására is kérték a szerzőt a karmesterek, hogy azok az énekeseket támogassák. Mondani sem kell, a Nemzeti Énekkar Férfikarának nem volt szüksége segítségre, elég volt az üstdob kíséret, Bencsik Pál vezényletével szép előadásban szólalt meg a különös, megrendítő mű.

Természetesen elhangzott maga a Pisztráng című dal is (Desz-dúrban), ahogy illik tenorista, Horváth István hangulatkeltő éneklésével. Az A-dúr zongoraötös, amely arról kapta melléknevét, hogy ez adja a negyedik, variációs tétel témáját, a zeneirodalom legnépszerűbb kamaraműveinek egyike, az első jelentős hangszeres Schubert alkotás.

Valószínűleg a különös hangszerösszeállítás miatt is, nehéz olyan kamaradarabként bemutatni a kvintettet, amelyben öt egyenrangú hangszer közös beszélgetést folytat. Arról már írtunk egy évekkel ezelőtti hangverseny kapcsán, miként képes Kocsis azt a lekerekített, klasszikusan nemes hangzást előállítani, amely az emlékezetes Schubert-játék alapfeltétele, illetve, ami akkor jön létre, ha valaki megfelelően áll hozzá Schubert zongoraműveihez zenei és technikai szempontból egyaránt.

Emellett most arra is nagyon ügyelt, hogy a négy vonós mellé megfelelően elhelyezze a zongorát, annak háromféle szerepében. Szólóhangszerként, mint egy versenyműben, kamarapartnerként, a többi hangszerrel egyenrangú szólamot játszva, és kísérőként, amikor vonósok szólóznak. És ebben a játékban készséggel együttműködő partnerei voltak a zenekar művészei, kamarazenészként, de ha úgy hozta szólamuk, szólistaként is bemutatkozva.

Elröppent a mintegy negyven perc.

Folyik a harc a közönségért, ebben sokan talán még nemtelennek nevezhető eszközöket is hajlandók bevetni. De a legjobb, ha a zenéért a legnemesebb zenélés küzd, az az első: Kocsis – és akikkel együttműködik – ebben nem ismernek megalkuvást.

Próbatermi vendégség
fotó:© Nemzeti Filharmonikusok FG

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Japán - Dél-Koreai - Magyar kamaraest
CSAJKOVSZKIJ: Az évszakok, op. 37a – 11. November: Trojka
Kim Min-Ji (zongora)
BARTÓK: Román népi táncok, BB 68 (Székely Zoltán átirata)
Park Eun-Kyung (hegedű), Kim Min-Ji (zongora)
KODÁLY: Szonatina csellóra és zongorára, op. 4
Balázs Emma (cselló), Kovács Kálmán (zongora)
LISZT: Szerelmi álmok – 3. O lieb, o lieb, so lang du lieben kannst (Mark Skalmer átirata)
Kwoun Hyun-Jin (cselló), Kim Min-Ji (zongora)
DOHNÁNYI: C-dúr rapszódia, op. 11/3
Kiss Petra (zongora)
CHOI SUNG-HWAN: Arirang Fantasy (átirata zongoratrióra)
Park Eun-Kyung (hegedű), Kwoun Hyun-Jin (cselló), Kim Min-Ji (zongora)
Koreai népzene – Sangryeongsan
Kang Seuk-Ju (Pee-Ree)
POPPER: Requiem, op. 66
Balázs Emma, Kwoun Hyun-Jin, Mizuno Yuya (cselló), Kikuchi Reiko (zongora)
J.W. LEE: Koreai népdal szvit
Kang Seuk-Ju (Pee-Ree), Park Eun-Kyung (hegedű), Kwon Hyun-Jin (cselló), Kim Min-Ji (zongora)
MENDELSSOHN: Dal szöveg nélkül, op. 109
Balázs Emma (cselló), Kikuchi Reiko (zongora)
RAHMANYINOV: Keringő és Románc
Kikuchi Reiko, Kiss Petra, Lee Sang-Cheol (zongora)
BARTÓK: Zongoraötös, BB 33 – 4. Poco a poco più vivace
Park Eun-Kyung, Molnár Zsuzsanna (hegedű), Kökényessy Zoltán (brácsa), Mizuno Yuya (cselló), Kim Min-Ji (zongora)

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor(zongora)
"Beethoven összes zongoratriója 1."
Esz-dúr trió, op. 1/1
B-dúr trió klarinétra, csellóra és zongorára, op. 11
D-dúr („Geister”) trió, op. 70/1

19:00 : Budapest
ERöMŰVHÁZ

Baráti Kristóf (hegedű)
Camerata Pelsonore Kamarazenekar
RAMEAU: Platée szvit
MENDELSSOHN: d-moll hegedűverseny
JANÁČEK: Idyll

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Henning Kraggerud (hegedű), Jean-Guihen Queyras, Perényi Miklós (cselló), Várjon Dénes, Simon Izabella (zongora), Vigh Andrea (hárfa), Kolonits Klára (ének)
Kuss Quartet: Jana Kuss, Oliver Wille (hegedű), William Coleman (brácsa), Mikayel Hakhnazaryan (cselló)
kamara.hu – Utas és holdvilág
kamara.hu/2 – éjszaka
A Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja
BELLINI: Tizenöt dal – 6. Torna, vezzosa Fillide, 14. Per pietà bell'idol mio, 15. Ma rendi pur contento
CHOPIN: cisz-moll noktürn, op. posth (Henning Kraggerud hegedű-zongoraátirata)
DONIZETTI-ZABEL: Szóló a Lammermoori Lucia című operából
CHOPIN: g-moll cselló-zongora szonáta, op. 65
SCHUBERT: C-dúr vonósötös, D. 956

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: A nyugat lánya

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Ránki Dezső (zongora)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Rajna Martin
SCHUMANN: Bevezetés és allegro appassionato, op. 92
HAYDN: D-dúr zongoraverseny, Hob. XVIII:11
BEETHOVEN: 2. (D-dúr) szimfónia, op. 36

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Orgonaestek Virágh Andrással (operaénekesekkel és hangszeres művészekkel)
A mai nap
született:
1942 • Daniel Barenboim, karmester, zongorista
elhunyt:
1787 • Christoph Willibald Gluck, zeneszerző (sz. 1714)
1963 • Reiner Frigyes, karmester (sz. 1888)