vissza a cimoldalra
2019-01-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4186)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61446)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2285)
Társművészetek (1286)
Haladjunk tovább... (218)
Kedvenc felvételek (150)
Kedvenc előadók (2832)
Milyen zenét hallgatsz most? (25007)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11308)
A csapos közbeszól (95)

Operett, mint színpadi műfaj (3803)
Élő közvetítések (7680)
Pantheon (2294)
Abbado – az ember (154)
A nap képe (2121)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3085)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1571)
Franz Schmidt (3262)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1267)
Jonas Kaufmann (2345)
Momus-játék (5592)
Erkel Színház (9629)
Balett-, és Táncművészet (5595)
Lisztről emelkedetten (938)
Rost Andrea (2037)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (811)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Erő, hit és őszinteség – Várkonyi Judit: Veronika fél élete
- zéta -, 2014-11-14 [ Könyvek ]
nyomtatóbarát változat

Várkonyi Judit: Veronika fél élete Várkonyi Judit: Veronika fél élete
Fidelio Média Kft.
ISBN 978-963-12-0632-6
138 oldal
2900 Ft

Nem is emlékszem, mikor történt velem ilyen utoljára. Este hat óra tájban kezembe vettem a könyvet, s éjfélkor jutottam a végére. Nem így terveztem, de nem tudtam félbehagyni Várkonyi Judit új könyvét Fekete Veronikáról. A Veronika fél élete letehetetlennek bizonyult. Pedig látszólag ugyanolyan könyv, mint a többi huszonvalahány énekes-memoár, amivel eddig volt szerencsém összefutni.

Lassan egy hete töprengek azon, hogy mi fogott meg benne ennyire. Arra jutottam, hogy ezt egyetlen szóval lehet tisztán kifejezni: az őszintesége. Mert valljuk meg, ez egy furcsa műfaj. Az énekes, énekesnő ugyan lelép a világot jelentő pódiumról, kilép rivaldafényből, leveti jelmezét, de legtöbbször mégis ugyanaz marad, aki előtte volt. Játssza a szerepét tovább, viselkedik, megfelel a környezete által generált viselkedési sztereotípiáknak. Hagyja magát tovább ünnepeltetni, sőt, maga is megünnepli magamagát, mi több, nemcsak fürdőzik a dicsfényben, hanem el is várja a megkülönböztetetteknek kijáró kivételes bánásmódot.

Egyszer a Rózsavölgyiben sikerült összefutni nemzetközi hírű szopránunkkal, ha akartam volna, sem lehetett nem észrevenni. Valamely oratóriumkotta után nyomozott, meg is találta, s nyomban rá is zendített az ismert áriára. Volt persze közönség, aki boldogan vette az „ingyenkoncertet”, ő meg „spontán örömmel” fürdőzött az ismertségben. Az ilyen énekesről mindig azt gondoltam, hogy bizonyára istennő, nem is nagyon tudom elképzelni, amint sorban áll a piacon, a háziorvosnál, elmegy a gyerek szülői értekezletére, vagy megszereli a leesett vécédeszkát. Hogy ugyanolyan átlagember, mint bárki más.

Biztos megvan az oka, de valamiért az énekesek interjúit érzem a legkényesebbeknek. Túlontúl sokszor olvashatunk bennük öntömjénező mondatokat, ömlengő sorokat, olykor gyomorforgató beszámolókat. Siker siker hátán. A dicshimnuszok véget nem érő sorai között csak a legbeavatottabbak tudják megtalálni a kudarcok morzsáit, a hibákra vagy tévedésekre utaló kósza elszólásokat, ne adj’isten, a bukások aprócska híradásait. Másik jeles énekesnőnk annak idején lelkes (és terjedelmes) interjúban számolt be elutazása előtt a rangos operaházban, világhírű partnerekkel várható bemutatkozásáról. Amikor a második próba előtt valamiért mégis haza kellett utaznia, senki nem kérdezte meg: ez most hogy volt? Mert a következő interjú is csak a sikerekről szólt.

Ez a könyv nem ilyen.

Fekete Veronika nemcsak nagyszerű énekesnő, hanem különlegesen őszinte ember. Nem könnyű sors jutott ki neki, de mégis derűvel, hittel, humorral és szeretettel vetette és veti bele magát a munkába. Ami éppen kijutott. S Várkonyi Juditnak – ez már korábban is kiderült – rendkívüli képessége van arra, hogy szimplán beszélgetve leásson a mélybe, hogy alanyát a maga kendőzetlen mivoltában mutassa be. És Veronikában kivételesen érzékeny partnerre akadt.

E két nagyszerű asszony megható könyve ez, de itt ne gondoljunk semmiféle színpadias gesztusokkal kísért meghatottságra. Veronika mesél. Mesél szülőkről, szétszakadt családról, gyerekkorról, iskoláról, pasikról, szerelmekről, gyerekekről, szerepekről, rendezőkről, utazásról, piacról, háziorvosról, szülőségről, leesett vécédeszkáról. És nem mellékesen megtudjuk azt is, hogy Abigaille, Éj királynője, Konstanza, Lady Macbeth, Szilágyi Erzsébet, vagy Turandot mind-mind ugyanaz a sors, ugyanaz a hit, ugyanaz a szerep, ugyanaz az asszony. Nem is lehetne másképp, de valahogy eddig ez nem tűnt föl.

Egy kicsit olyan ez a könyv, mint egy jól sikerült kalandfilm. Együtt szurkolunk a főhősnek leküzdeni a szinte leküzdhetetlent, a hendikepes gyermekkort és pályakezdést, az alkati hátrányokat, a körülmények okozta gátlásokat, az empátia nélküli rendezőket. És ez tulajdonképpen sikerül is, mert Fekete Veronika traumák és sikerek különös egyvelegén túljutva, ünnepelve és megalázottan, szeretve és elkergetetten is harmóniát tud sugározni.

Ettől olyan megható ez a könyv, ezért tud erőt és hitet adni az Olvasónak.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Perényi Miklós (cselló)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Takács-Nagy Gábor
Magyar est
LISZT: Les Préludes – szimfonikus költemény
DORÁTI: Csellóverseny
KODÁLY: Színházi nyitány
KODÁLY: Marosszéki táncok

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Závodszky Magdolna (hegedű), Botos Veronika (brácsa), Baráti Eszter (gordonka), Csongár Péter (klarinét), Dallos Erika, Ruth Cochen (zongora), Balga Gabriella (ének)
Az est házigazdája: Tóth Endre, zenetörténész
Dal prózában - Kamarazenei koncert Babits Mihállyal
MOZART: G-dúr szonáta, K. 301
KOVÁCS ZOLTÁN: Két dal Dsida Jenő versére – Ősz, Tavaszi ujjongás
STAMITZ: B-dúr koncert két klarinétra, No. 4
BRUCH: 4 darab klarinétra, brácsára és zongorára, op. 83/2, 5, 6, 7
GRIEG: c-moll szonáta hegedűre és zongorára, op. 45
MOZART: Kegelstatt trió, K. 498
VAJDA JÁNOS: Trió

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Igor Levit (zongora)
Bécsi Filharmonikusok
vez.: Michael Tilson Thomas
IVES: Szimfónia: New England-i ünnepek - II., Háborús hősök emléknapja
BEETHOVEN: c-moll zongoraverseny, Op.37
BRAHMS: II. (D-dúr) szimfónia, Op.73

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Párhuzamok III./1.
19:00 : Nyíregyháza
Móricz Zsigmond Színház

Operát az Operából! - Belföldi turné
PUCCINI: Tosca

19:00 : Tatabánya
Jászai Mari Színház

Tatabánya Város Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Román Géza
BEETHOVEN: Leonora nyitány
DVOŘÁK: IX. Új Világ szimfónia
KODÁLY: Galántai táncok

19:30 : Pécs
Kodály Központ

Szutrély Katalin (szoprán), Bernhard Berchtold (tenor), Kovács István (basszus)
Orfeo Zenekar, Purcell Kórus
Vezényel: Vashegyi György
HAYDN: Az évszakok, Hob. XXI: 3
A mai nap
született:
1848 • Henri Duparc, zeneszerző († 1933)
1941 • Plácido Domingo, énekes
1945 • Peter Konwitschny, operarendező
1947 • Matuz István, fuvolista
elhunyt:
1851 • Albert Lortzing, zeneszerző (sz. 1801)
1948 • Ermanno Wolf-Ferrari, zeneszerző (sz. 1876)
1973 • Szabolcsi Bence, zenetörténész (sz. 1899)