vissza a cimoldalra
2019-11-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11450)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4608)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1362)
Opernglas, avagy operai távcső... (20350)
Erkel Színház (10359)
Palcsó Sándor (268)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3504)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (998)
Élő közvetítések (8240)
Kimernya? (3282)
Kedvenc magyar operaelőadók (1148)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1801)
Franz Schmidt (3454)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4457)
Simándy József - az örök tenor (633)
Pantheon (2445)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2944)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fedezzük fel újra Hans Hottert! (Schubert: Lieder)
- zéta -, 2014-01-17 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

Hans Hotter, Schubert Lieder Schubert: Winterreise, Schwanengesang, Lieder
(Hans Hotter, Gerald Moore)
WARNER 50999 9 93726 2 0

Ha ma valaki kiejti Hans Hotter nevét, akkor az átlag zenebarát egyből a nagy Wagner-basszbaritonra asszociál, aki szinte páratlan hosszú karriert futott be. Az énekesi pálya az 1930-as évek elejétől indult és végül egészen az ezredfordulóig nyúlt. Pedig ebből a pódiumon töltött mintegy hét évtizedből(!) Wagner-hősökkel a felénél is kevesebb időt töltött. (Persze a harmincegy-két év alatt elképesztő előadásszámot produkált, csak A walkűr Wotanját 13 felvételen énekli Hotter, senki sincs a nyomában, hasonló számokkal még az isteni Birgit Nilsson sem dicsekedhet!) De Wagner előtt és mellett még számos R. Strauss- és Mozart-szerepet keltett életre, s olykor még olasz opera szerepekbe is sikerrel kirándult (Falstaffként, Amonasroként, Scarpiaként, stb.). A 60-as évek közepétől pedig jöttek a nagy karakterszerepek. De mindezekkel párhuzamosan – tehát végig a teljes pálya idején – itt volt a Lied.

Hotter a húszas éveinek az elejétől folyamatosan énekelt dalokat, elsősorban persze a nagy német zeneköltőktől. S hogy ez nem csak egy-két alkalmas „kirándulás” volt, arra pompás bizonyíték a Warner által mostanában piacra küldött dupla CD. Hans Hotter két Schubert-dalciklust, a Schwanengesangot (D.957) és a Winterreisét (D.911) énekli további tíz Schubert-dal mellett, minden idők talán legelismertebb zongorakísérője, Gerald Moore társaságában. A felvételek 1949 és 57’ között készültek az EMI legendás londoni stúdiójában, az Abbey Road-on.

Persze, ha egy mélyebb hangú férfiénekes felvétele felbukkan, elkerülhetetlenné válik az összevetés a XX. század legjelentősebb dalénekesével, Dietrich Fischer-Dieskauval, de Hotter – aki a kollégával teljesen párhuzamosan működött – állja az összehasonlítást.

Hotter hatalmas és impozánsan zengő meleg basszbaritonja mögött meghallani a felvételek idején zsinórban énekelt óriási Wagner-hősöket. A művész a liedekben is megmarad a nagy formák kifejezőjének. Nem aprózza el, nem értelmez minden szót külön (mint Fischer-Dieskau oly sokszor), ha egy dalt elindít egy hangulatban, ahhoz következetesen ragaszkodik. Felfogása ebben az értelemben egyszerűbb, világosabb, s helyenként hatásosabb is. Sokszor egyszerűen hagyja az akadálytalanul áradó hangot, megteremti az magának a dal hangulatát önállóan. Hotter hangadása bámulatosan szabad, ez magyarázza is számomra a szinte páratlanul hosszú énekesi pályát.

Van Hotter hangszínében valami egyedien szomorú és férfias, ami önmagában elég lenne a hatásos előadáshoz, de ő ennél sokkal többet ad. A hatalmas hanganyag ellenére példás pianokultúrával rendelkezik, s gondosan ügyel a dallamívek felépítésére. Az az érzésünk, hogy tudatos énekes, aki precízen csiszolgatta a dalokat, de az előadásban semmi, de semmi nyomát nem találjuk a mesterkéltségnek. A kulcsszó a természetesség lehet, ami nagyszerűen párosul az imént említett szabad hangadással és az egyszerű, nagy formákban történő gondolkodással.

A felvétel pontosan igazolja, hogy a dal-művészet jelentős képviselői már jóval Dietrich Fischer-Dieskau előtt szakítottak a korábban dívó romantikus előadásmóddal.

A két lemez gerincét a Schwanengesang és a Winterreise jelenti. A Hattyúdalok Schubert utolsó dalait jelentik, ezért – a Téli utazáshoz hasonlóan – az előadásokon általában a pesszimista, világvége hangulat a megszokott. Ezzel ellentétben Hotter nemes, némi derűt tartalmazó finom rezignáltsággal közelíti meg a dalokat. Az énekes ugyanakkor mestere a drámai előadásnak, több dal előadása a legtöményebb indulatokat hozza elő az énekesből. Az Atlasz, vagy A hasonmás hátborzongató drámája, a Dermedtség vagy A folyónál riadt fájdalma alól a hallgató nem tudja kivonni magát.

Hotter ugyanilyen hatásosan tolmácsolja az olyan kedves és hangulatfestő elemekkel átszőtt dalokat is, mint a Szerenád vagy A tavaszi álom, de legjobban a legmagányosabb számok fekszenek neki. A kintornás vagy az Egyedüllét üres kvintakkordjai mögül megszólaló előadásában a csendes és örök, visszavonhatatlan elmúlás érződik.

A felvételek annak idején 78-as fordulatszámú lemezre készülhettek, így nem kerülhetett korongra a Csoporttal a Tartaroszon című dal, annak publikálása csak jóval később, 1982-ben történt meg. A lemez legnagyobb felfedezését számomra e dal jelentette, az énekes egyszerűen zseniálisan érzékeltette a Schubert által megigézett poklot.

Előadásban Hans Hotter méltó partnere volt Gerald Moore, aki érezhetően tökéletesen tudta-érezte, hogyan és mivel tud énekes kollégája művészetéhez hozzátenni.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:30 : Budapest
Duna Palota

Duna Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Deák András
Műsorvezető: Zelinka Tamás
"London híres muzsikus vendégei"
HANDEL: Tűzijáték-szvit / Vízizene (részletek)
HAYDN: 104. (D-dúr) szimfónia („London”) – 4. tétel
MENDELSSOHN: Hebridák – nyitány, op.26
BRAHMS: 6. Magyar tánc
DVOŘÁK: 8. (G-dúr) szimfónia, op.88 (tétel)

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Budafoki Dohnányi Zenekar
Magyaráz és vezényel: Hollerung Gábor
"Megérthető zene"
Sorsok ütközése
VERDI: Rigoletto – 4. felvonás

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Alasdair Beatson, Várjon Dénes (zongora), Karasszon Eszter (cselló), Homoki Gábor (brácsa), Kaczander Orsolya (fuvola), Klenyán Csaba (klarinét), Molnár Anna (ének)
Kuss Quartet: Jana Kuss, Oliver Wille (hegedű), William Coleman (brácsa), Mikayel Hakhnazaryan (cselló)
Vezényel: Keller András
A fesztivál művészeti vezetői: Simon Izabella és Várjon Dénes
kamara.hu - Utas és holdvilág
kamara.hu/5 - Hold
A Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja
WEBERN: Zongoraötös
SCHÖNBERG: Pierrot lunaire, op. 21

11:00 : Budapest
Erkel Színház

MOZART: A varázsfuvola

11:00 : Budapest
Müpa, Fesztiválszínház

Falvay Attila (hegedű), Kántor Balázs (cselló), Horváth Béla (oboa),
Bokor Pál (fagott)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Műsorvezető és házigazda: Dinyés Dániel
Zenemánia - Ifjúsági bérlet 1.
Versenyművek
CARL PHILIPP EMANUEL BACH: a-moll csellóverseny I. tétel
MOZART:Fagottverseny II.tétel
HUMMEL: Bevezetés, téma és variációk op. 102 oboára és zenekarra
HAYDN: Sinfonia Concertante III.tétel
ismétlés: 15:00

15:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Orgonalátogatás haladóknak
Szabó Balázs zenés orgonatörténeti sorozata/1
A barokk fénykor – Bach, Händel
Előad és orgonán játszik: Szabó Balázs

18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Szutrély Katalin, Perencz Béla
Szent István Király Oratóriumkórus
Zuglói Filharmónia - Szent István Király Szimfonikus Zenekar
Vezényel:
Záborszky Kálmán
VERDI: Quattro pezzi sacri
WAGNER: A walkür - a III. felvonás zárójelenete

18:00 : Budapest
BMC Koncertterem

Egri & Pertis Zongoraduó
Sárik Péter Trió
Egri Mónika, Pertis Attila (zongora)
Sárik Péter (zongora), Fonay Tibor (nagybőgő), Gálfi Attila (ütőhangszerek)
Áthallások | Ha Beethoven dzsesszelt volna
BEETHOVEN: Für Elise
PETER PETROF: If Beethoven playing Jazz
J.S. BACH – EARL WILD: Sarabande „Hommage à Poulenc“
POULENC: Szonáta (1918)
PIAZZOLLA: Libertango
BEETHOVEN: Marmotte Op. 52 No. 7
BEETHOVEN: Molto vivace a 9. szimfóniából Op. 125
GRIEG: Rigaudon a Holberg-szvitből
George Gershwin: Három prelűd
GERSHWIN: By Strauss („The Show Is On“)
GERSHWIN: Kickin' The Clouds Away – improvizáció
BARTÓK: Bolgár ritmusban - Mikrokozmosz No.113
BARTÓK: Allegro barbaro
BEETHOVEN: Örömóda a 9. szimfóniából Op. 125

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Alasdair Beatson, Várjon Dénes, Simon Izabella (zongora), Keller András (hegedű), Jean-Guihen Queyras, Perényi Miklós, Rohmann Ditta (cselló), Ib Hausmann (klarinét), Kolonits Klára (ének)
A fesztivál művészeti vezetői: Simon Izabella és Várjon Dénes
kamara.hu - Utas és holdvilág
kamara.hu/6 - Éjfél
A Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja
SCHUBERT: a-moll („Arpeggione”) cselló-zongora szonáta, D. 821
BRAHMS: a-moll klarinéttrió, op. 114
WOLF: Um Mitternacht
WOLF: Verborgenheit
WOLF: Nimmersatte Liebe
DVOŘÁK: 3. (f-moll) zongoratrió, op.65
21: "Kóda" - kötetlen beszélgetés az előadókkal

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: A nyugat lánya

19:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Dömötör Máté (zongora)
Szovák Kitti Mónika (gordonka)
"GRADUS AD PUBLICUM"
ANTON RUBINSTEIN: D-dúr szonáta zongorára és csellóra Op. 18, I. tétel
CHOPIN: c-moll Polonaise Op. 40 No. 2
CHOPIN: Fisz-dúr Nocturne Op. 15 No. 2
CHOPIN: b-moll Scherzo Op. 31
BARTÓK: Kis szvit
AGGHÁZY KÁROLY: Ländler-Impromptu
AGGHÁZY KÁROLY: Soirées Hongroises
LISZT: Tell Vilmos kápolnája
LISZT: Orage
LISZT: Honvágy
LISZT: Faust-keringő

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Leclair Consort:
Paulik László (barokk hegedű), Ratkó Ágnes (csembaló), Krommer Lucia (viola da gamba)
Leclair, Duphly és Marais művei
A mai nap
született:
1923 • Eősze László, zenetörténész
1925 • Charles Mackerras, karmester († 2010)
elhunyt:
1959 • Heitor Villa-Lobos, zeneszerző (sz. 1887)