vissza a cimoldalra
2019-05-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11348)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (10056)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6705)
Ilosfalvy Róbert (843)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4489)
László Margit (199)
Radnai György művészete (53)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1661)
Franz Schmidt (3330)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1316)
Élő közvetítések (7868)
Kimernya? (3031)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (977)
Zenetörténet (254)
Kedvenc magyar operaelőadók (1109)
Jacques Offenbach (474)
Pantheon (2347)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Erős kezdés után jelentős javulás – Dvořák Requiem a Fesztiválzenekarral
- dni -, 2013-09-19 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

Dvorák: Requiem 2013.09.13.
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Dvořák: Rekviem, op. 89

Juliane Banse, Jolana Fogašová, Peter Berger, Alejandro Marco-Buhrmester
Cseh Filharmónia Kórusa, Brno
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván

Lehet, hogy már megint bennem van a hiba, ha a Dvořák életműből éppen a Requiem nekem kissé idegen. Mintha a szerzőhöz sokkal jobban illenék a gemütlich prágai stílus, a nagyvonalú szimfonikus – vagy éppen a könnyed kamarai hangvétel.

De a Requiem eleve „nagy” műnek készült, és bizony nagynak is akar látszani. A szándék ilyenkor gyakran szül súly helyett nehézkességet, monumentalitás helyett terjengősséget.

Persze aztán megint megcáfolnak az elhivatott és elszánt előadók, akik nem csak szépen muzsikálnak, hanem rávezetnek és bizonyítanak is, szinte kényszerítenek, hogy vegyem az egészet a legkomolyabban, hogy figyeljek még jobban és jobban.

Ahogy haladunk, egyre inkább látom és hallom, hogy ez igenis jelentős kompozíció. A vége felé már tudálékosan bólogatva idézem magamban Halász Péter bevezetését a műsorfüzetből. A Quam olim Abrahae fúga „a Requiem egyik igen lendületes és emlékezetes szakasza”, és a Pie Jesu „megfelelő előadásban, a Requiem ékkövévé, Dvořák legbensőségesebb vallomásává válhat”.

Hát igen: a „megfelelő előadásban”!

Kétségtelen, ez az előadás nagyon is „megfelelő” volt, azzal együtt, hogy az első félidőben még gyanakodva szemléltem a szerző és a muzsikusok erőfeszítéseit.

Juliane Banse mintha már túl lenne a pálya – és vokális képességei – zenitjén. Nagy baj persze nincsen, igazán szép amit csinál, de az első félidőben a mélyei picit kontrollálatlannak tűnnek, a középtartomány is inkább „huhogó”, mint tartalmas – igaz, a magasai szépek.

Peter Berger, a tenorista tisztán intonál, de a hangszíne nem túl előnyös. Érdesen-karcosan formálja a vokálisokat.

Fogašová kifogástalan, de a mű első felében-harmadában nincs túl jelentős szerepe, így (ugyanúgy ahogy a basszus szólista - Alejandro Marco-Buhrmester) kissé háttérbe szorul.

A Cseh Kórus nem szól annyira tömören, mint amit itthon megszokhattunk, habár a hangfajok minősége – különösen a férfi szólamoké – igen szép.

A második félidőre aztán már világos, hogy Fischer Iván tudatosan építkezik és tereli az egész együttesét előre. Feltűnően kerül helyére minden, ahogy megfontoltan, a megfelelő pillanatokban szabadjára ereszti őket.
És a nagy fortékban végül minden szólista feltűnően feljavul. A tenor hangjának ércessége most kifejezetten használ, arról pedig szó sincs, hogy Juliane Banse hangjának bármi baja lenne.
Ráadásul a Budapesti Fesztiválzenekar mindig lenyűgöz azzal, hogy nincs számukra jelentéktelen pillanat, vagy technikailag „könnyű” hangszeres feladat. Nagyon oda tudják tenni magukat.

A Quam olim Abrahae fúga aztán már kicsit sem nehézkes, hanem súlyos, nem terjengős, hanem monumentális.

A mű pedig megszületik. Először lábra, aztán szárnyakra kap.

Nem hiszem, hogy személyes tapasztalataim, pláne következtetéseim bárki számára kötelezőek lennének, de a magam részéről hajlandó vagyok öreg fejjel belátni, hogy pusztán egy-egy hangfelvétel alapján semmilyen darabról nem szabad végérvényes ítéletet mondanom.
Meg kell várni, amíg elhivatott művészek hoznak róla döntést, és – ahogy most is történt – kinyilatkoztatják azt.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Asuka Kawamura (zongora)
Haruka Iwashita (fuvola), Aya Shirai (cselló)
Asuka Kawamura zongora diplomakoncertje
HAYDN: 47. (h-moll) zongoraszonáta, Hob. XVI:32
PROKOFJEV: Szarkazmusok, op. 17
HUMMEL: Adagio, variációk és rondó egy orosz témára, op. 78
LISZT: h-moll szonáta

17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. Terem

Házimuzsika a Zeneakadémián
Falvay Attila tanítványai
MOZART: G-dúr hegedű-brácsa duó, K. 423
Székely Anna Lilla (hegedű), Borka Ráhel (cselló)
HAYDN: 38. (D-dúr) zongoratrió, Hob. XV:24
Rebecca Lopez Mena (hegedű), Blaskovics Bence (cselló), Giorgia Fabro (zongora)
HAAS: Szvit oboára és zongorára, op. 17
Bálint Dóra (oboa), Máté Emese (zongora)
SCHUMANN: 3. (A-dúr) vonósnégyes, op. 41/3
Durst-Gál Márta, Orgován Csenge (hegedű), Zsótér Zita (brácsa), Márkus Ágnes (cselló)
SCHUMANN: Fantáziadarabok, op. 73
Saki Kono (zongora), Blaskovics Bence (cselló)
Felkészítő tanárok: Falvay Attila (1, 2, 4), Botvay Károly (3), Kiss Péter (5)

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. Terem

Házimuzsika a Zeneakadémián
Csalog Gábor tanítványai

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Horváth Benjámin cselló diplomakoncertje
J. S. BACH: 3. (C-dúr) csellószvit, BWV 1009
BEETHOVEN: 4. (c-moll) vonósnégyes, op. 18/4
Szentimrei Noémi, Doffkay Eszter (hegedű), Papp Nóra (brácsa), Horváth Benjámin (cselló)
DVOŘÁK: h-moll csellóverseny, op. 104
a diplomázó barátaiból alakult zenekar
Vezényel: Ménesi Gergely

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Messa di Gloria / Lidércek

19:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Alexander Sitkovetsky (hegedű)
Anima Musicae Kamarazenekar
Művészeti vezető: G. Horváth László
HÄNDEL: Concerto Grosso
ANDRZEJ PANUFNIK: Hegedűverseny
HOLST: Szent Pál szvit Op. 29, No. 2
BRITTEN: Variációk egy Frank Bridge-témára, Op. 10

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Granik Anna (zongora), Balogh Ferenc, Detvay M. Marcella (hegedű), Kiss Alexandra Enikő, Rudolf András (brácsa), Újházi Gyöngyi (csello)
TÓTH ARMAND: Duo Concertant
TÓTH ARMAND: Brácsa-szerenád
TÓTH ARMAND: III. vonósnégyes
TÓTH ARMAND: Eszterlánc
DOHNÁNYI: c-moll zongoraötös Op.1.
18:00 : Balatonfüred
Kisfaludy Színház

Baráti Kristóf Kossuth-díjas hegedűművész
Mendelssohn Kamarazenekar
Művészeti vezető: Kováts Péter
MOZART hegedűversenyek és szimfóniák
A mai nap
elhunyt:
1896 • Clara Schumann, zongorista, zeneszerző (sz. 1819)
2000 • Jean Pierre Rampal, fuvolista (sz. 1922)
2002 • Kónya Sándor, operaénekes (sz. 1923)