vissza a cimoldalra
2019-11-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11450)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (3303)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3512)
Társművészetek (1463)
Élő közvetítések (8249)
A Magyar Zenekarok helyzetéről (88)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4611)
Erkel Színház (10375)
Operett, mint színpadi műfaj (4150)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (999)
Palcsó Sándor (271)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1806)
Franz Schmidt (3457)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2358)
Meg kell újítani az ének-zene oktatást! (137)
Pantheon (2446)
Kiss B. Atilla (202)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Zenék sortban (A Camerata de Lausanne lemezeiről)
Balázs Miklós, 2013-05-03 [ Kamara ]
nyomtatóbarát változat

MOZART Sinfonia Concertante, Concertone
Sinfonia concertante in E flat major, K364 for violin, viola & strings
Concertone in C major, K190 for 2 violins, oboe & cello
Camerata Lausanne / Pierra Amoya
Warner Classics 2564652158

TCHAIKOVSKY Serenade for Strings, Souvenir de Florence
Serenade for Strings in C major, op.48
Souvenir de Florence, op.70
Camerata Lausanne / Pierre Amoya
Warner Classics 2564652182

Az időjárás szeszélye (ismertebb nevén: globális felmelegedés) idén sem engedélyezett amolyan romantikus regénylapokra kívánkozó, madárcsicsergős kikeletet; ámbár egyesektől azt hallom, volt tavasz – április nyolcadikán délután fél kettő és négy között –, de meglehet, akkor éppen nem értem rá. Szóval, ez évben is a hócsizmából ugrunk a szandiba, egyenest, minden átmenet nélkül: pár napja még a havat lapátoltam a ház elől, ma, Szent György havának huszonhatodik napján a kinti hőmérő huszonkilenc fokot mutat. A barométer szerint tehát augusztus is lehetne. Szerintem is.

Szóval, aki még a télben ragadt, s valami okból nem vedlette le vastag ruházatát, annak ideje szólni, hogy a tavaszi teendőkkel már nem érdemes vesződnie, ehelyett ideje kiválasztani a kurrens divat szerinti fürdőruhát, napernyőt, felfújható kerti medencét és így tovább, mert jönnek a kegyetlen hőhullámok és az antiszociális anticiklonok, menetrend szerint. És persze vegyük meg időben a langyos nyárestékre bespájzolandó, mérsékelten tartalmas regényeket is, s szerezzük be melléjük a nyárra szánt zenéinket, mert a fülledten unalmas kánikulai délutánok már a küszöbön toporognak. A mondás úgy szól: nem eszi meg a kutya a telet. Nem is, ha a tavaszt odadobjuk neki.

Nos, ennél a két, frissen piacra került korongnál jobb szünidei hallgatnivalót nem is találhatnánk. A Camerata de Lausanne lemezei már üde, pillangós borítójukkal is üzennek: édes, nyári bájról, életvidám színgazdagságról, felhőtlen könnyedségről, s talán némi jóindulatú, kedves szertelenségről mesélnek. A füttyös Mozart és a danászó Csajkovszkij ezen muzsikái éppen ezt a nem túl fajsúlyos, de azért még nagyon is tartalmas szellemi izgalmat kínálják. Jóllehet az Esz-dúr sinfonia concertante megélénkülő futamai, példás feszessége, komolykodó dinamikája még számot vet némi mélyebb, komorabb mondanivalóval, a harmadik tétel lecsengése után már csupa andalító-mulattató muzsika következik. A viszonylag korai C-dúr concertone (magyarul: nagy versenymű) súlytalan, minden vérmességet nélkülöző, szórakoztató darab. Amolyan divertimento. A Csajkovszkij-CD pedig ott folytatja, ahol a Mozart-lemez abbahagyta: a Vonósszerenád és a Firenzei emlék szemlátomást a mozarti, habkönnyű modorhoz, az oldott, fesztelen muzsikáláshoz kapcsolódik.

A közreműködő együttes, a Camerata de Lausanne egy igencsak ifjú formáció, alig több mint tíz éve léteznek az Alpok árnyas hegyeinek tövében, s állandó tagjainak száma mindössze tizennyolc fő. De így is figyelemre érdemes színfoltot képeznek az egyébként sem túl fakó svájci zenei élet palettáján. Vezetőjük, a jól ismert hegedűművész, Pierre Amoyal féltő gonddal válogatta össze kamarapartnereit, mert a társaság, ahogy mondani szokás, nagyon együtt van. Legfőbb erényük az irigylésre méltó precizitás: igazi mérnöki munka lehet így összerakni-összehangolni egy zenekart, még ha csupán pár szál vonóst kell is összecsiszolni; a Camerata játéka pontos, akár egy svájci óra. És épp olyan elegánsan letisztult a játék, amelyet hallani tőlük. A Csajkovszkij-darabokat kicsit talán tömörebb hangzásban, sűrűbb „folyondárokban” ismerjük, a szokványos, ún. chamber orchestrák ennél vaskosabb, dúsabb, karakteresebb tónust szoktak produkálni. De ez nem a világszerte meghonosított, bevett kamarazenekari hangzás, ez maga a kamarazene. Ez a Camerata.
Karmesterről szó sem lehet, Amoyal a hangszerével a kezében irányítja az együttest. Így a hangzás első hallásra vékonynak, szinte cingárnak tűnhet ugyan – melyet a hangmérnök a mélytartomány „besűrítésével” próbál valamelyest ellensúlyozni, oktalanul –, de aztán egyre letisztultabbnak, egyre frissebbnek, egyre olvadékonyabbnak halljuk őket.

Az út, amelyen a Lausanne-iak Mozarthoz és a Csajkovszkijhoz közelítenek, lényegében ugyanaz a jól kijárt ösvény, melynek a perfekt, gondosan összedolgozott együttjáték adja az alapját. A tempók megválasztása persze nyitott kérdés, de Amoyal itt is jó döntéseket hoz: nem esik egyik végletbe sem. Mozart így nem lesz „régizenésen” elhadart, formátlan, hirtelen gyúanyag, a Csajkovszkij pedig sosem lassul le a régimódi posztromantikus olvasatokhoz hasonlóan, ehelyett végig hamvas és üde marad. Minden tétel megtalálja a maga természetes lüktetését, amitől szabadon virul, él és lélegzik ez a komolytalanul is komoly zene.

Jó, megengedem, tényleg nem „nagy” zenék ezek. Ha valaki így, nyárelőn, Kantból felpillantva még mindig a transzcendens élményeket keresi, vagy a pántragikus katarzisra áhítozik, annak máshol kell keresgélnie. Ezek az előadások nem akarnak jobbak lenni annál, mint amilyenek lehetnek. Helyesebben: mint amit a művek maguk megengednek. És ez a tényező adja e két CD igazi varázsát: hogy a helyén kezeli a keze ügyébe adott dolgokat. Mozart és Csajkovszkij itt nem a mély mondanivalójával, s nem is a végtelen szenvedély ellenállhatatlan viharával kábít el, hanem közvetlen, gördülékeny dallamaival, önfeledt bájával, felszabadult életörömével. Elvégre itt a nyár, visszavonhatatlanul.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Jókai Anna Szalon

Kónya István (barokk lant)
"La conversation"
A fejedelmi udvarok és polgári szalonok lantmuzsikája: Weiss, Visée, Bittner és Blohm művek

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Varga Oszkár (hegedű), Matuska Flóra (cselló), Dani Imre (zongora)
"Haydn Reloaded"
TORNYAI PÉTER: Piano Trio No. last-but-one
HAYDN: 44. (E-dúr) zongoratrió, Hob. XV:28
BALOGH MÁTÉ: Mrs. Trio
DVOŘÁK: 4. (e-moll) zongoratrió, op. 90 („Dumky”)
21: "Kóda" - kötetlen beszélgetés az előadókkal

19:00 : Budapest
Duna Palota

Dimitris Dekavallas (gitár)
Duna Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Garo Avessian
Műsorvezető: Zelinka Tamás
"Csodák a zenében"
BEETHOVEN: Coriolan – nyitány, op.62
RODRIGO: Concierto de Aranjuez
BEETHOVEN: 8. (F-dúr) szimfónia, op.93

19:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Kelemen Zoltán (bariton)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Pál Tamás
Házigazda: Eckhardt Gábor
LUI (apák, szerelmek, barátok)
Verdi-portrésorozat Ecjhardt Gáborral 3.
VERDI: Stiffelio – Nyitány
Macbeth – Perfidi!... Pietá rispetto amore
Traviata – Di Provenza il mar, il suol
Don Carlos – Per me giunto
Rigoletto – Cortigiani, vil razza dannata
Macbeth – Balettzene
Az álarcosbál – Eri tu
Don Carlos – O Carlo, ascolta

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Farkas Katalin (hegedű), Fervágner Csaba (nagybőgő)
MORTARI: Duettini Concertati (1966)
PENDERECKI: Duo Concertant for Violin and Double bass
GLIERE: Suite for Violin and Double Bass
SÁNDOR LÁSZLÓ: Duó hegedűre és nagybőgőre - ősbemutató
PIAZZOLLA: 3 Tangos (arr. Andreas Wiebecke-Gottstein)

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Balázs János, Szakcsi Lakatos Béla (zongora)
MVM Koncertek "A zongora 1-ben"
Az improvizáció

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Elisabeth Leonskaja (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
DVOŘÁK: d-moll legenda, op. 59/1
DVOŘÁK: II. szláv tánc, op. 46/2
DVOŘÁK: Nem mondom el - kórus vegyes karra, op. 29, No. 3
BEETHOVEN: IV. (G-dúr) zongoraverseny, op. 58 (11.21-én és 23-án)
BEETHOVEN: V. (Esz-dúr, „Császár”) zongoraverseny, op. 73 (11.22-én)
DVOŘÁK: VII. (d-moll) szimfónia, op. 70

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Orgonaestek Virágh Andrással (operaénekesekkel és hangszeres művészekkel)
A mai nap
történt:
1928 • A Bolero bemutatója (Párizs)
született:
1458 • Jacob Obrecht, zeneszerző († 1505)
1710 • Wilhelm Friedemann Bach, zeneszerző († 1784)
1901 • Joaquin Rodrigo, zeneszerző († 1999)
1913 • Benjamin Britten, zeneszerző († 1976)
1951 • Kent Nagano, karmester
1962 • Sumi Jo, énekes
elhunyt:
2007 • Maurice Béjart, koreográfus (sz. 1927)
2017 • Dmitrij Alekszandrovics Hvorosztovszkij, énekes (sz. 1962)