vissza a cimoldalra
2019-10-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11440)
A csapos közbeszól (95)

Polgár László (268)
Kimernya? (3246)
Pantheon (2432)
Lisztről emelkedetten (963)
A nap képe (2162)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4399)
Jonas Kaufmann (2414)
Balett-, és Táncművészet (5895)
Élő közvetítések (8196)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4587)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3454)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7226)
Momus-játék (5751)
Plácido Domingo (911)
Erkel Színház (10330)
Erkel Ferenc (1065)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Elmélkedés karrier nagyságáról (Gyimesi Kálmán: Fél évszázad a szegedi színpadon)
- zéta -, 2012-12-12 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

Gyimesi Kálmán Azt mondják, az igazi művész a kitüntetések csúcsának a művésztársak elismerését tartja. Mi másnak tarthatjuk, hogy nemrégiben – a szegedi színházban töltött 50. jubileuma emlékéül – Gyimesi Kálmán a kollégáktól egy míves CD-t kapott ajándékba. Válogatás az elmúlt fél évszázad felvételeiből. Nem kapható lemezboltban, vélhetően jogdíj sem folyik belőle sehova, de akinek van szegedi operarajongó barátja, az hozzá tud jutni. Én is így kaptam.

Gyimesi 1962-ben lett a szegedi társulat tagja. Repülőrajttal indult, s az első szereppel már a sűrűjében találhatta magát, A szicíliai vecsernye baritonhősét, Montfortot alakíthatta. Az árokban akkor, és még jó ideig egy legenda, Vaszy Viktor állt. És jöttek a szerepek hosszú sorokban. Csak az 1963/64-es évadban 6 új szereppel gazdagodott, érdemes a listán végigfutni. A végzet hatalma (Melitone – hoppá!), A varázsfuvola (Papageno), Fidelio (Miniszter), Danton halála (Danton), Bohémélet (Marcel), Szerelmi bájital (Belcore). És nemhogy nem pusztult bele, előadásról előadásra jobb lett (vö. még a „Teher alatt nő a pálma!” mondással). A baritonszerepek csúcsa, a Rigoletto 1965-ben találta meg először, s Gyimesi még jóval 2000 után is életre keltette a karaktert. (Vajon hányan csinálták utána?)

Gyimesi Kálmán néhány évre ment Szegedre, 50 év lett (eddig) belőle. És intézmény lett: mindenki Kálmánja, Kálmánkája, Kálmán bácsija. Ismerik, szeretik, a boltban fölismerik, megszólítják, hangja a mai napig fel-felcsendül a színházban, persze manapság már csak operagálákon. A város díszpolgára. Valaki. Nem csinált nagy karriert, ha a karriert a bankszámla mérete hivatott ábrázolni. De igenis nagyot teljesített, ha az elvégzett feladatot próbáljuk áttekinteni. Világsztárnak minősített énekesek betanulnak 6-8 szerepet és évtizedekig azokkal roadshow-znak az operaházak között. Ezzel szemben Gyimesi Kálmán nevét a Színházi Adattár 136 külön féle produkció kapcsán dobta ki. Egyszer, nem titkolt büszkeséggel, elkezdte sorolni Verdi-főszerepeit és tizenkilencig meg sem állt. Ezzel vajon hány bariton dicsekedhet?

Énekel, tanít és véleménye van, határozott. Ez utóbbival olykor sikerült magát partvonalra küzdenie, de a rendszerváltás óta viszonylag gyakori direktorváltások ténye miatt csak rövidebb pauzákat sikerült „elérnie”. Él-hal a színházért, él-hal Szegedért.

Szóval, ezt a CD-t a Kollégák, Barátok és Tisztelők dobták össze. A felvételt befolyásolta a rögzített anyag véges volta, s hogy a régebbi számok némelyike technikailag nem alkalmas a sokszorosításra. De ne legyünk telhetetlenek!

A kísérőfüzet nem kényezteti nagyon a hallgatót, a közreműködő partnerek még fel vannak tüntetve, a karmester sosem, de jólesik találgatni. A felvételek jönnek szép sorban, sejthetően nem időrendben. És betölti a szobát az énekes „gyimesis” hangja, hallhatjuk az impulzív olasz énekiskola hagyományainak tán utolsó bölényét. (Ebben nincs semmi túlzás, hiszen mások mellett Gina Cigna, Tito Schipa és Franco Ferrara keze alatt tanulhatta a szakmát.)

Az olasz nyelvű felvételeken (Bajazzók, Rigoletto, Aida) bennszülött itáliai frazírozással véteti észre magát, minden sóhaját pontosan érteni. A szöveg a magyar nyelvű részletek esetében több mint példás. Valahogy ez a nemzedék még fontosnak tartotta, hogy a közönség értse, miről énekel, és ezért meg is dolgozott. De a legfőbb feladat számukra a dráma, mindent ennek rendeltek alá. Gyimesi az az énekes, aki akkor is úgy megy neki egy hangnak, mintha az élete függne tőle, ha az élete legutolsó frázisa. De ezeket mindig is tudtuk Gyimesi Kálmánról.

Azután, ahogy haladunk, egyre-másra jönnek a nem várt megoldások, amik néhány tucatnyi személyesen megélt előadás után is meglepetésként hatnak. A laza és könnyed magasságok (azt a betonbiztos aszt a Prológ végén, haj, de sokan megirigyelnék!), arra a finom és visszafogott lírára sem emlékeztem, amivel felépíti Germont áriáját. Falstaff mély és rezignált filozófiája is meghökkentett, pedig ott ültem tízegynéhány éve Debrecenben (ez az egy részlet nem szegedi). A Valentin-ima szokatlan heroizmusa mellbe vág, s Tiborc máskor elsóhajtott panasza Gyimesinél bősz váddá válik. Az ő Scarpiájából már a Te Deum alatt kibukik a templomot, Istent elfeledő kéjenc. Malatestájából meg a világfi szélhámos.

Nem hibátlan CD, de a hibákat is élvezet hallgatni. Élő produkció az utolsó hangig, érdemes megszerezni. Gyimesi Kálmán jellegzetes hanghordozása tűnhetne modorosnak, de én inkább a kifejezés eszközének tartom. Olykor túlzásba vitt hangsúlyai a műfaj legnemesebb hagyományaira emlékeztetnek. A felvételeken közreműködők egy már végleg letűnt világba visznek vissza, öröm újrahallani Gregor József (Don Pasquale, Falstaff), Misura Zsuzsa (Aida), Vámossy Éva (Nedda) és mások hangját.

Öröm. Ez az igazi karrier, nem más!

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

"Józsa Tamás és Lázár Dániel szerzői estje"
JÓZSA TAMÁS: Vigilate mecum
Józsa Dalma, Rozsnyói Judit, Körmendi Johanna (hegedű)
LÁZÁR DÁNIEL: Quartet „E”
Szabady Ildikó (fuvola), Tóth Csamangó Blanka (klarinét), Schaff Magdolna (hegedű), Puskás Bernadett (gordonka)
LÁZÁR DÁNIEL: Lux Aeterna
Aya Shirai (gordonka), Lázár Dániel (zongora)
JÓZSA TAMÁS: Floyd
Tritonus Guitar Trio: Molnár Levente, Szurgyi Gergely, Varga Bálint (gitár)
LÁZÁR DÁNIEL: Air
Aya Shirai (gordonka), Riko Hosomi (zongora)
JÓZSA TAMÁS: Vinea mea
Józsa Dalma (hegedű), Kósa Lőrinc (bariton), Frecska Rebeka (fuvola), Láposi Dániel (vibrafon), Tóth Barnabás (gordonka)

18:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Ninh Duc Hoang Long (tenor), Balogh Ádám (zongora)
Duna Szimfonikus Zenekar
vez.: Kanai Toshifumi
Jótékonysági koncert a Törös alapítvány javára
ROSSINI: Sevillai borbély - nyitány
DONIZETTI: Szerelmi bájital - Nemorino áriája
LEONCAVALLO: Mattinata, op. 5
BEETHOVEN: Holdfény szonáta („Mondschein-Sonate”) - I. tétel
CSAJKOVSZKIJ: b-moll zongoraverseny

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Kállai vonósnégyes:
Kállai Ernő, Szajkó Géza (hegedű), Dráfi Kálmán (brácsa), Balázs István (cselló)
Balog József (zongora)
"Kamarazene karnyújtásnyira"
BARTÓK: 2. vonósnégyes, BB 75
BEETHOVEN: 11. (f-moll) vonósnégyes, op. 95 („Serioso”)
BRAHMS: f-moll zongoraötös, op. 34

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Halmai Katalin (ének), Dorota Anderszewska (hegedű), Bálint János (fuvola)
Szokolay Balázs (zongora)
"Liszt Születésnap Bevezető Koncert"
LISZT: Három dal Schiller Tell Vilmosából
LISZT: Zarándokévek, Második év: Itália – 1. Sposalizio
LISZT: Wartburg Lieder – 4. Walter von der Vogelweide
LISZT: Epithalam (hegedű-zongora változat)
LISZT: Romance oubliée (hegedű-zongora változat)
LISZT: Benedictus a Koronázási miséből (hegedű-orgona változat)
LISZT: S’il est un charmant gazon
LISZT: Comment disaient-ils
LISZT-BÁLINT JÁNOS: 2. magyar rapszódia

19:00 : Budapest
BMC Könyvtár

"Billentyűs történetek 3/2"
Tóth-Vajna Zsombor történelmi billentyűs hangszereket bemutató sorozata.
FRESCOBALDI: Partita sopra Ciacona (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Toccata Quarta (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Toccata seconda (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Aria detta la Frescobalda (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Capriccio di durezze e ligature
FROBERGER: Toccata in G
FROBERGER: Ricercar
BUXTEHUDE: Toccata in G
BUXTEHUDE: Nun lob mein Seel den Herren
LÜBECK: Chacon ex A
"Stile Italino" - Frescobaldi és hatása a német zenére

19:00 : Budapest
Nádor Terem

"Lukács Péter (az unoka) brácsaművész és barátai"
Lukács Pál 100 sorozat/1.
MOZART: Kegelstatt trió, K. 498
HINDEMITH: Szonáta-fantázia, op. 11, No. 4
MAX BRUCH: 3 Stücke für Klarinette, Bratsche und Piano aus, op. 83

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Süle László (zongora), Borbély Mihály (fafúvók), Kántor Balázs (gordonka)
Süle László és Borbély Mihály szerzeményei
Klasszikus és jazz

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Mayu Kishima (hegedű)
Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Gilbert Varga
"Virtus & eksztázis"
HAYDN: E-dúr szimfónia, Hob. I:12
LALO: Spanyol szimfónia, op. 21
SZKRJABIN: Az eksztázis költeménye, op. 54

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)
19:00 : Szeged
Szegedi Nemzeti Színház

PUCCINI: A köpeny / Gianni Schicchi

19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Csuprik Etelka (zongora)
"Liszt Fesztivál"
SZERKESZD TE IS A PORT.HU-T!
LISZT: Zarándokévek – Második év: Itália S. 161.
Sposalizio
Sonetto 104 del Petrarca (104. Petrarca-szonett)
Szonáta h-moll S. 178.
CHOPIN: Grande Valse Brillante Op. 18.
Nocturne No. 4, Op. 15 No. 1. F-dur
Mazurka Op. 17, No. 4. a-moll
SCHUMANN: Carnaval, Op. 9.

19:00 : Debrecen

Maxim Vengerov (hegedű)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
"A tánc apoteózisa"
RAVEL: La Valse
BRUCH: 1. (g-moll) hegedűverseny, op. 26
RAVEL: Tzigane
R. STRAUSS: A rózsalovag – szvit
A mai nap
született:
1706 • Baldassare Galuppi, zeneszerző († 1785)
1898 • Lotte Lenya (Karoline Wilhelmine Blamauer), énekesnő, színésznő († 1981)
1927 • Lakatos Gabriella, balett-táncos († 1989)
1945 • Jávori Vilmos, jazz-muzsikus († 2007)
elhunyt:
1545 • John Taverner, zeneszerző (sz. kb. 1490)
1893 • Charles Gounod, zeneszerző (sz. 1818)
1944 • Viktor Ullmann, zeneszerző (sz. 1898)
1968 • Tóth Aladár, zenetörténész, 1946 és 1956 között az Operaház igazgatója (sz. 1898)