vissza a cimoldalra
2019-07-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11352)
A csapos közbeszól (95)

Operett, mint színpadi műfaj (4006)
Élő közvetítések (8032)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3317)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7004)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1324)
Opernglas, avagy operai távcső... (20269)
Kedvenc magyar operaelőadók (1125)
Pantheon (2371)
Kimernya? (3179)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1697)
Franz Schmidt (3375)
Haspók (1259)
Fischer Ádám (512)
Balett-, és Táncművészet (5842)
Bretz Gábor (129)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4517)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

„A pálya elején az ember nem énekelhet Strausst és Wagnert” (Wolfgang Bankl)
Heiner Lajos, 2012-07-11 [ Interjúk ]
nyomtatóbarát változat

A Bécsi Állami Operaház sikeres Sevillai borbély-előadása után (Egy átlagos Barbiere Bécsben) Opera-közeli kis privát sörfőzdében üldögélek Wolfgang Bankl úrral, a Wiener Staatsoper állandó tagjával. Régi ismeretségünkre való tekintettel beszélgetésünk tegező formáját az interjú nyomtatott formájában is megtartottam.

Wolfgang Bankl    – „Kolléga úr”, ma este Bartolo doktor szerepét énekelted, Rossini figuráját, s így adott a logikai átmenet Mozart felé. Merthogy a „Prolog” (a Bécsi Opera havonta megjelenő kiadványa) legutóbbi számában úgy nyilatkoztál, hogy Papageno, Figaro és Masetto egyfajta keveréke vagy. Sok szakértő úgy véli, Mozart szerepeiben mozogsz valóban otthonosan. Ez vajon Bécs miatt van így – avagy a két Wolfgang „freudi unterbewusstja”működik?

   – Hát igen, már pályám elején találkoztam Mozarttal. Ez annak is köszönhető, hogy számos hálás Mozart-szerep van. A pálya elején az ember nem énekelhet Strausst és Wagnert, ez nyilvánvaló. Az általad említett szerepek mellett alakítottam Leporellót és Don Alfonsót is.

   – 1993 óta vagy a Bécsi Állami Operaház tagja. Mit jelent tulajdonképpen az „Ensemblemitglied” szó? [Magyarul talán az „állandó tag” kifejezés a helyénvaló – H. L.] Te választhatod meg a szerepeidet, vagy azt kell tenned, amit a Főnök mond?

   – Az „Ensemblemitglied” egy speciális szerződésforma. Létezik ez a szerződésfajta, aztán az ún. „Residenzvertrag” és az „Abendvertrag”. Az utóbbi azt jelenti, hogy valaki egy szerepet próbákkal együtt többször elénekel. „Residenzvertrag” esetében pedig egy adott produkció teljes idejére rendelkezésre áll, két-három hónapig. Társulati tagság esetén pedig az ember mintegy alkalmazottként dolgozik, azaz egész évre szerződés köti.

   – Ha egy olyan felkérést kapsz, ami hangilag nem megfelelő, mondhatod-e azt, hogy „Köszönöm, nem”?

   – Természetesen mondhatom.

   – Gyakorlatilag Holender és Ozawa igazgatásának teljes ideje alatt énekeltél a Staatsoperben. Két év óta új vezetőség van. Tapasztalható-e valamiféle különbség?

   – Nos, igen, a hatáskör. Természetesen nagyon értékelem Ozawát. De Franz Welser-Möst jelenléte és művészi döntései sokkal inkább érezhetőek – és nem csak saját produkcióiban.

   – A világban általános válság van, ami befolyásolja az operajátszást is. Gondok Barcelonában, Brünnben, Prágában és másutt. Prágában például közös igazgatás alá vonták a két operaházat. Van-e egyáltalán az operának jövője?

   – Ezalatt a Bécsi Operát érted, vagy úgy általában?

   – Általában „az operát”.

   – Ez egy nagyon nehéz kérdés. Az állami szubvenció egyre kevesebb. Az operaházak – e vonatkozásban Bécs kivétel – egyre kevésbé telnek meg. Bécsben a kihasználtság 99% fölött van. Itt nem érezni a financiális gondokat. Természetesen Bécsben a kultúrturizmusnak nagy szerepe van. Az olyan helyeken, ahol nincs meg ez a vonzerő, a következő években biztos lesznek anyagi nehézségek.

   – Már értem, hogy miért élsz Bécsben.

   – Valójában Alsó-Ausztriában lakom, Bad Vöslauban.

   – Na, jó – de azért legkedvesebb „házad” a Bécsi Operaház.

   – Legkedvesebb házam az lenne, ahol intendáns lennék.

   – És ehhez mit szól Herr Meyer, a Bécsi Állami Operaház igazgatója?

   – Dominique Meyerrel természetesen nem küzdenék meg a Bécsi Operaházért. Arra gondolok, ha találnék valami kisebbet…

   – Igérem, majd szólunk, ha lesz üresedés Budapesten…
Egy személyes kérdés: ha nem énekelsz és nem sörözöl, és még csak a Giro d’Arte kerékpárodat sem tekered, akkor mivel foglalkozol?

   – Számomra két gyermekem a legkedvesebb, ők állnak az első helyen. Tizenkét és kilenc évesek. És komponálok is. Tehát, a kerékpározás és a zeneszerzés a két vesszőparipám.

   – És mit csinálsz majd a következő életedben?

   – Talán valami egészen mást…

*

(Köszönetünket fejezzük ki Prof. Dr. Karl Heimbergernek – Bécs – az interjú elkészültéhez nyújtott segítségéért.)

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Hagyományok Háza

III. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny - Középdöntő

18:00 : Budapest
Uránia Nemzeti Filmszínház

Metropolitan Operaközvetítések
ROSSINI: A sevillai borbély

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Tóth Marianna (zongora)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: a karmesterkurzus tíz résztvevője
Dohnányi Akadémia Gálakoncert - Egy hangverseny, tíz karmester
BARTÓK: Divertimento
BEETHOVEN: G-dúr zongoraverseny No. 4
BERLIOZ: Fantasztikus szimfónia

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"Fesztiválakadémia"
BALOGH MÁTÉ: Új mű (a Fesztivál Akadémia megrendelésére)
Maxim Rysanov (brácsa), Kokas Dóra (cselló), José Gallardo (zongora)
BRAHMS: a-moll trió, op. 114
Maxim Rysanov (brácsa), Kokas Dóra (cselló), José Gallardo (zongora)
Közös éneklés
MOZART: 2. (Esz-dúr) zongoranégyes, K. 493
Dmitry Smirnov (hegedű), Lars Anders Tomter (brácsa), Enrico Bronzi (cselló), Dejan Lazić (zongora)
17:00 : Fertőrákos
Barlangszínház

Soproni Szimfonikusok kamarazenekara
"Ötórai hangoló" - Fuvolavarázs

17:00 : Kapolcs
Művészetek völgye (Muflon Jazz Udvar)

Rohmann Ditta, Trio Squelini
A mai nap
született:
1920 • Isaac Stern, hegedűs († 2001)