vissza a cimoldalra
2020-01-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Verdi-felvételek (556)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3045)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4653)
Kolonits Klára (1154)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3625)
Pantheon (2507)
Élő közvetítések (8347)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1844)
Franz Schmidt (3504)
Operett, mint színpadi műfaj (4201)
Zenei események (1009)
Marilyn Horne (474)
Milyen zenét hallgatsz most? (25048)
Momus-játék (5769)
Ilosfalvy Róbert (874)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (196)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Olari-Ó! (Pannon Filharmonikusok / Brahms, Sosztakovics)
SzJ, 2012-04-25 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

Olari-Ó! (Pannon Filharmonikusok / Brahms, Sosztakovics) 2012. április 21.
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Pannon Filharmonikusok
Baráti Kristóf – hegedű
Vez.: Olari Elts

BRAHMS: Tragikus nyitány
SOSZTAKOVICS: 1. hegedűverseny
BRAHMS: I. szimfónia

*

Az a helyzet, hogy én tulajdonképpen a – képzeletbeli toplistám versenymű kategóriájában dobogós helyen feszítő – Sosztakovics-hegedűversenyre voltam kíváncsi, még a villanyoltás előtti pillanatokban sem a Tragikus nyitányra hangolódtam, eszem egyre csak azon járt, hogy élőben hallhatom egyik kedvenc művemet, neves szólistával, recenziókban elismeréssel említett zenekarral, s vajon menjek-e haza a szünetben, őrizve az élményt, vagy higgyek abban, hogy egy romantikus szimfónia, ha fokozásra nem is, levezetésre még jó lehet nálam egy katartikusan szorongásos XX. századi versenymű után.

Aztán jött a karmester, Olari Elts, és hamarosan azon kaptam magam, hogy gondolatban magamat korholom: így jár, aki előre spekulál, és nem üres edényként érkezik a koncertre.
Mert erről az estéről nem a Brahmsok miatti előzetes nyűglődésem, még csak nem is a várt hegedűverseny a legmaradandóbb emlékem, hanem az, amit és ahogy a karmester művelt.

Elts rém energikusan irányítja a zenészeket, hol csak egy kézzel, hol annyival sem, sajátos mozdulatait látva felrémlik, nagyjából így játszaná el Rowan Atkinson Lagardère lovagot, nem is vezényel, tulajdonképpen festeget valahova a levegőbe, vagy nem is tudom, mit csinál, mélyen belenyúl az Erőbe, de valószínűleg csak megpróbálja átadni azt, amivel eggyé vált: a zenét.

Pillanatok alatt átesünk a Brahms-nyitányon, jött a vágyott Sosztakovics, hozzá Baráti Kristóf, makulátlan interpretációval, ami nekem most egyszerre pozitív és negatív jelző, mert sehol egy hiba, amibe bele lehetne kötni, de épp ez a tökéletesség okozza a hiányérzetet, azt, hogy nyomát nem találom a sebezhetőségnek, amiből szerintem szükséges egy púpozott kanálnyi ehhez a műhöz.
Baráti szinte mozdulatlanul áll végig, a behúzott nyak sejteti csak a koncentrálást, az elmélyedést, a ráadásokban aztán már kihúzza magát, ebből látni, hogy ha bele nem is halt, de azért fejben ott volt a versenymű alatt is.

Fél szemmel közben azért Eltsre is érdemes volt figyelni, hisz most nem csak a zenekart kellett irányítania, ugyanennyire fontos volt a szólista kiszolgálása is. Metakommunikációja ezúttal is működött, még úgy is, hogy két tételben pálca nélkül vezényelt, csak kezeivel formálta minőségivé a hangzást.

És most már persze eszembe sem jut hazamenni, mert így már nem csak levezetésre jó a Brahms Első. A karmester ott folytatja, ahol abbahagyta, koncentrálva keveri a zenét, nem lepődnék meg, ha mágikus formulákat motyogna közben, a pálcát most sem minden tételben veszi kézbe, fokoz, feszít, old, megy neki, no persze ehhez kell a Pannon is, talán csak a második tételben nem vesznek le mindent, de amúgy az együttműködés tökéletes, az eredmény pedig lenyűgöző.

Elts nem ad ráadást, viszont szekciónként ünnepelteti a muzsikusokat, hosszasan, megérdemlik, fogták az adást, amit a karmester küldött nekik. Valamit nagyon tud az észt maestro, és edzésben is lehet, olvasom, vezényel operában, szimfonikus zenekarnál, de van otthon egy saját kortárszenei együttese is, a NYYD Ensemble.
Egyébként járt már nálunk, 2008-ban az Armel operaversenyen Marschner Vámpírját vezényelte, s közvetve ugyan, de a pécsiek neki és az Eyjafjallajökull tűzhányónak köszönhetik jelenlegi vezető karmesterüket, merthogy anno Elts a vulkánkitörés miatt mondta le fellépéseit, amikre Bogányi Tibor ugrott be helyette.
Hát, nem bánnám, ha a jövőben Elts ugrana mifelénk minél többször.

Olari Elts
A fotó a budapestit megelőző pécsi hangversenyen készült.
Forrás:
www.eozinmagazin.hu
Olari Elts - Forrás: www.eozinmagazin.hu

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Klaudia Tandl (ének), Niall Kinsella (zongora)
SCHUBERT: Die Männer sind méchant, D. 866/3
SCHUBERT: Die junge Nonne, D. 828
SCHUBERT: Des Mädchens Klage, D. 191
SCHUBERT: Heidenröslein, D. 257
SCHUBERT: Suleika I, D. 720
SCHUBERT: Suleika II, D. 717
SCHUBERT: Kennst du das Land, D. 321
SCHUBERT: Heiss mich nicht reden, D. 877/2
SCHUBERT: So lasst mich scheinen, D. 877/3
SCHUBERT: Nur wer die Sehnsucht kennt, D. 877/4
SCHUBERT: Der Fischer, D. 225
SCHUBERT: Du liebst mich nicht, D. 756
SCHUBERT: Thekla, D. 595
SCHUBERT: Der Jüngling an der Quelle, D. 300
SCHUBERT: Luisens Antwort, D. 319
SCHUBERT: Der König in Thule, D. 367
SCHUBERT: Gretchen am Spinnrade, D. 118
SCHUBERT: Gretchens Bitte, D. 564

11:00 : Budapest
Erkel Színház

KACSÓH PONGRÁC: János vitéz

18:00 : Budapest
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar próbaterme

"Próbatermi vendégség"
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar művészeinek kamarakoncertje
BRUCKNER: F-dúr vonósötös - Adagio
CSAJKOVSZKIJ: Románcok, op. 47 (részletek)
MOZART: e-moll szonáta hegedűre és zongorára, K. 304
DOHNÁNYI: Szextett

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor (zongora)
"Beethoven összes zongoratriója 3"
BEETHOVEN: c-moll trió, op. 1/3
BEETHOVEN: B-dúr („Erzherzog”) trió, op. 97

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Charlotte Saluste-Bridoux (hegedű)
Concerto Budapest
Vezényel: Rácz Zoltán
DUKAS: La péri
BERNSTEIN: Szerenád
MUSZORGSZKIJ-RAVEL: Egy kiállítás képei
19:00 : Szeged
Nemzeti Színház

MOZART: Cosi fan tutte
A mai nap
született:
1835 • Cezar Antonovics Kjui, zeneszerző († 1918)
1841 • Emmanuel Chabrier, zeneszerző († 1894)
1907 • Ferencsik János, karmester († 1984)
1943 • Lencsés Lajos oboaművész