vissza a cimoldalra
2018-12-12
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61400)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4125)
Társművészetek (1283)
Haladjunk tovább... (216)
Kedvenc előadók (2825)
Milyen zenét hallgatsz most? (25007)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11296)
A csapos közbeszól (95)

Momus-játék (5561)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3024)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1191)
Erkel Színház (9492)
Karmesterekről, karmesterségről-"úgy általában" (635)
Polgár László (267)
Abbado – az ember (153)
Franz Schubert (309)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1544)
Franz Schmidt (3241)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (962)
Erkel Ferenc (1053)
Haspók (1258)
Élő közvetítések (7595)
A díjakról általában (1045)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (803)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Nagyobb látószöggel (Fodor Géza: Mi szól a lemezen? – I.)
- zéta -, 2011-12-30 [ Könyvek ]
nyomtatóbarát változat

Fodor Géza: Mi szól a lemezen? – I. FODOR GÉZA:
Mi szól a lemezen? – I.
332 oldal
4200 Ft
Typotex

*

Egyszer felkereshettem lakásán Fodor Gézát.
Valami pályázathoz kellett egy szakmai ajánlást csatolni, s közös ismerősünk őt javasolta. Amikor fölhívtam a megkapott telefonszámon, első szóra átlátta a helyzetet és készségesnek mutatkozott. Mivel nekem sürgős volt az ügy, kérte, hogy másnap látogassam meg otthonában a nyomtatványaimmal, mert ő nem megy el a napokban hazulról. A nem túl nagy, Kosciuszko utcai lakásba belépve szokatlan látvány fogadott: könyvek és kották ezrei-tízezrei sorakoztak szép rendben a polcok százain. Még a konyha is plafonig fel volt polcozva velük. A háttérben zene szólt, ha emlékezetem nem csal, a Figaro házassága ment éppen.

Néhány percet beszélgettünk a projektemről, aláírta az előkészített papírt, majd én kérdeztem: min dolgozik? Lemezkritikát írt éppen. Mivel ismertem a felvételt, megkérdezte a véleményem. A tekintetén láttam, hogy nem teljesen osztja, de nem avatott be gondolataiba – melyeket néhány hónappal később a Muzsikában olvashattam. Onnantól kezdve ismerősként biccentett felém a koncerteken, operaelőadásokon. A fontosabb eseményeken én is mindig számítottam a jelenlétére, figyeltem, mely előadások kapcsán várhatom majd írásait. Ezért is volt szembetűnő a hiánya azon a bizonyos Kovalik-féle Fidelio premierjén, amikor nagyon is szükség lett volna a gondolataira…

Ha Fodor Géza életművén végigtekintünk, egyből szembeötlik, hogy egyetlen igazán nagylélegzetű mű kötődik nevéhez, a több nekifutásra, több kiadásban napvilágot látott Mozart-elemzés (A Mozart-opera világképe). És írt még sok-sok esszét a zene, a színház és az irodalom témakörében, meg tengernyi zene-, de elsősorban operakritikát. Ez utóbbiakat górcső alá véve megállapíthatjuk, hogy Fodor nem az ún. napi kritikát gyakorolta, még akkor sem, amikor ténylegesen ez lett volna a feladata.

Ő ennél sokkal nagyobb látószöggel közelítette meg a dolgokat. Mindig valami egyetemes mérce lebeghetett szeme előtt. Ezért is meglepő a nevéhez fűződő, nagy és összefoglaló munkák hiánya. De ez csak látszólagos hiány, mint mindjárt látni fogjuk.

A Typotex Kiadó most kiadta Fodor Géza lemezekről és DVD-kről írt kritikáit, jobban mondva a kritikák gyűjteményének első kötetét. A háromrészesre tervezett sorozat a művek keletkezésének időrendjében dolgozza fel Fodor ez irányú tevékenységét. Az 1981-től a korai haláláig, 2008-ig a HiFi Magazinban (később: HiFi Mozaik), majd a Muzsikában és végül az Élet és Irodalomban publikált írások Claudio Monteverditől Liszt Ferenc operai munkásságáig követik figyelemmel az elmúlt évszázad hang- és képrögzítéseit.

A bő 300 oldalas kötet nemcsak arról tudósít beszédesen, hogy Fodor mennyire átfogó szemlélettel közelített az adott, elemzendő lemezhez. Nemcsak arról, hogy mennyire összetett gondolkodása és nyelvezete volt e voltaképpen szűk spektrum áttekintéséhez és leírásához. Számomra az összegyűjtött írások ennél sokkal többet jelentenek: összeállnak esszéfüzérré, és alkalmassá válnak – az eredeti szerzői szándéktól némileg függetlenedve – egyes alkotók tevékenységének önálló elemzésére is.

Fodor Géza elemzéseit egymás után olvasva tehát pontos képet kapunk Mozart, Beethoven, Rossini, Bellini és a többiek operai munkásságáról, ami – sok esetben – hiánypótló munkaként jelenik meg a hazai könyvpiacon.

A példás gondozásban megjelent kiadvány nemcsak pontos név- és tárgymutatóval, hanem az elemzett termékek részletes diszkográfiájával is segíti az olvasót az eligazodásban. (Említtessék meg itt a kötet érthetetlenül háttérbe húzódó szerkesztője, Várady Szabolcs is.)

Várjuk a folytatást!

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Rohmann Ditta (cselló), Mali Emese (harmónium)
Új Liszt Ferenc Kamarakórus
Vezényel: Nemes László Norbert
"Liszt és Kodály"
Az Új Liszt Ferenc Kamarakórus hangversenye
PALESTRINA: Miserere
ALLEGRI: Miserere mei, Deus
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 8. Miserere, d'après Palestrina
LISZT: 2. Elégia zongorára és csellóra
RUDI TAS: Miserere csellóra és vegyeskarra
RHEINBERGER: Miserere mei
KODÁLY: Szonatina csellóra és zongorára, op. 4
LISZT: O heilige Nacht!
KODÁLY: Adventi ének

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

Fülei Balázs tanítványai
Házimuzsika a Zeneakadémián

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Szabadi Vilmos (hegedű), Farkas Gábor (zongora)
Összkiadás élőben
Mozart variációk és szonáták zongorára és hegedűre/3
MOZART: 23. (D-dúr) hegedű-zongora szonáta, K. 306
MOZART: 24. (F-dúr) hegedű-zongora szonáta, K. 376
MOZART: 25. (F-dúr) hegedű-zongora szonáta, K. 377
MOZART: 26. (B-dúr) hegedű-zongora szonáta, K. 378

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Balog József (zongora)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Káli Gábor
SZENTPÁLI ROLAND: La folia
SCHÖNBERG: Variációk zenekarra, op. 31
RACHMANINOV: Rapszódia egy Paganini-témára, op. 43
LUTOSŁAWSKI: Variációk egy Paganini-témára

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Monika Melcová (orgona)
a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola kórusai
Vezényel: Domány Rita, Sapszon Borbála, Tóth Márton
MARCHAND: Grand dialogue
BÁRDOS: Karácsonyi kírie
KOCSÁR MIKLÓS: Maria, fons aquae vivae
KODÁLY: Jézus és a gyermekek
NÓGRÁDI PÉTER: Betlehem, Betlehem
SAPSZON FERENC: Két karácsonyi ének: Mostan kinyílt, Születésén Istennek
KODÁLY: Ave Maria
J.S. BACH: E-dúr toccata, BWV 566
VIVALDI-BACH: D-dúr concerto, BWV 972
FAURÉ: Pavane (G. Piper orgonaátirata)
VIERNE: Westminsteri harangok, op. 54, No. 6
VERDONCK: Ave Maria
WILLCOCKS: He Smiles Within His Cradle
KODÁLY: 114. genfi zsoltár
MONIKA MELCOVÁ: Improvizáció
KODÁLY: Magyar mise - Gloria
A mai nap
született:
1896 • Ádám Jenő, zeneszerző, kóruskarnagy, zenepedagógus († 1982)
1947 • Pászthy Júlia, énekes
elhunyt:
1956 • Geyer Stefi, hegedűs (sz. 1881)
1963 • Rösler Endre, énekes (sz. 1904)