vissza a cimoldalra
2018-05-25
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60800)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3983)
Társművészetek (1254)
Momus társalgó (6334)
Milyen zenét hallgatsz most? (24996)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2277)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11275)
A csapos közbeszól (95)

Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1407)
Franz Schmidt (3127)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (577)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2527)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4274)
Simándy József - az örök tenor (536)
Élő közvetítések (7195)
Momus-játék (5488)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2731)
Kolonits Klára (1066)
Jonas Kaufmann (2255)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (842)
Operett, mint színpadi műfaj (3604)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (711)
Udvardy Tibor (185)
Miller Lajos (60)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Nagyobb látószöggel (Fodor Géza: Mi szól a lemezen? – I.)
- zéta -, 2011-12-30 [ Könyvek ]
nyomtatóbarát változat

Fodor Géza: Mi szól a lemezen? – I. FODOR GÉZA:
Mi szól a lemezen? – I.
332 oldal
4200 Ft
Typotex

*

Egyszer felkereshettem lakásán Fodor Gézát.
Valami pályázathoz kellett egy szakmai ajánlást csatolni, s közös ismerősünk őt javasolta. Amikor fölhívtam a megkapott telefonszámon, első szóra átlátta a helyzetet és készségesnek mutatkozott. Mivel nekem sürgős volt az ügy, kérte, hogy másnap látogassam meg otthonában a nyomtatványaimmal, mert ő nem megy el a napokban hazulról. A nem túl nagy, Kosciuszko utcai lakásba belépve szokatlan látvány fogadott: könyvek és kották ezrei-tízezrei sorakoztak szép rendben a polcok százain. Még a konyha is plafonig fel volt polcozva velük. A háttérben zene szólt, ha emlékezetem nem csal, a Figaro házassága ment éppen.

Néhány percet beszélgettünk a projektemről, aláírta az előkészített papírt, majd én kérdeztem: min dolgozik? Lemezkritikát írt éppen. Mivel ismertem a felvételt, megkérdezte a véleményem. A tekintetén láttam, hogy nem teljesen osztja, de nem avatott be gondolataiba – melyeket néhány hónappal később a Muzsikában olvashattam. Onnantól kezdve ismerősként biccentett felém a koncerteken, operaelőadásokon. A fontosabb eseményeken én is mindig számítottam a jelenlétére, figyeltem, mely előadások kapcsán várhatom majd írásait. Ezért is volt szembetűnő a hiánya azon a bizonyos Kovalik-féle Fidelio premierjén, amikor nagyon is szükség lett volna a gondolataira…

Ha Fodor Géza életművén végigtekintünk, egyből szembeötlik, hogy egyetlen igazán nagylélegzetű mű kötődik nevéhez, a több nekifutásra, több kiadásban napvilágot látott Mozart-elemzés (A Mozart-opera világképe). És írt még sok-sok esszét a zene, a színház és az irodalom témakörében, meg tengernyi zene-, de elsősorban operakritikát. Ez utóbbiakat górcső alá véve megállapíthatjuk, hogy Fodor nem az ún. napi kritikát gyakorolta, még akkor sem, amikor ténylegesen ez lett volna a feladata.

Ő ennél sokkal nagyobb látószöggel közelítette meg a dolgokat. Mindig valami egyetemes mérce lebeghetett szeme előtt. Ezért is meglepő a nevéhez fűződő, nagy és összefoglaló munkák hiánya. De ez csak látszólagos hiány, mint mindjárt látni fogjuk.

A Typotex Kiadó most kiadta Fodor Géza lemezekről és DVD-kről írt kritikáit, jobban mondva a kritikák gyűjteményének első kötetét. A háromrészesre tervezett sorozat a művek keletkezésének időrendjében dolgozza fel Fodor ez irányú tevékenységét. Az 1981-től a korai haláláig, 2008-ig a HiFi Magazinban (később: HiFi Mozaik), majd a Muzsikában és végül az Élet és Irodalomban publikált írások Claudio Monteverditől Liszt Ferenc operai munkásságáig követik figyelemmel az elmúlt évszázad hang- és képrögzítéseit.

A bő 300 oldalas kötet nemcsak arról tudósít beszédesen, hogy Fodor mennyire átfogó szemlélettel közelített az adott, elemzendő lemezhez. Nemcsak arról, hogy mennyire összetett gondolkodása és nyelvezete volt e voltaképpen szűk spektrum áttekintéséhez és leírásához. Számomra az összegyűjtött írások ennél sokkal többet jelentenek: összeállnak esszéfüzérré, és alkalmassá válnak – az eredeti szerzői szándéktól némileg függetlenedve – egyes alkotók tevékenységének önálló elemzésére is.

Fodor Géza elemzéseit egymás után olvasva tehát pontos képet kapunk Mozart, Beethoven, Rossini, Bellini és a többiek operai munkásságáról, ami – sok esetben – hiánypótló munkaként jelenik meg a hazai könyvpiacon.

A példás gondozásban megjelent kiadvány nemcsak pontos név- és tárgymutatóval, hanem az elemzett termékek részletes diszkográfiájával is segíti az olvasót az eligazodásban. (Említtessék meg itt a kötet érthetetlenül háttérbe húzódó szerkesztője, Várady Szabolcs is.)

Várjuk a folytatást!

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

Fejérvári Zoltán tanítványai
"Házimuzsika a Zeneakadémián"

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Shen Yue (zongora)
Shao Yingying (zongora)
"Shen Yue zongora diplomakoncertje"
J.S. BACH: Das Wohltemperierte Klavier, 2. kötet – D-dúr prelúdium és fúga, BWV 874
SCHUBERT: Három zongoradarab, D.946
BRAHMS: Hat zongoradarab, Op.118
MILHAUD: Scaramouche, Op.165b

19:00 : Budapest
Nádor Terem

A Harmonia Caelestis Barokk Zenekar szólistái:
Belovári Beatrix (barokk fuvola), Tóth-Vajna Zsombor (csembaló, orgona)
"Nagy Frigyes és zeneszerzői II."

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

MOZART: Requiem
A mai nap
született:
1928 • Hidas Frigyes, zeneszerző († 2007)
1929 • Beverly Sills, énekes († 2007)
elhunyt:
1934 • Gustav Holst, zeneszerző (sz. 1874)