vissza a cimoldalra
2020-02-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11466)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3696)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7326)
Zenei események (1012)
Balett-, és Táncművészet (5980)
Élő közvetítések (8407)
Opernglas, avagy operai távcső... (20417)
Momus-játék (5794)
Franz Schmidt (3540)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4692)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1874)
Belcanto (942)
Joan Sutherland - La Stupenda (117)
Operett, mint színpadi műfaj (4233)
Pantheon (2540)
Simándy József - az örök tenor (644)
Kolonits Klára (1161)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Még csak el sem feledve? (Antonio Maria Nava: Duók fuvolára és gitárra)
Varga Péter , 2011-10-13 [ Kamara ]
nyomtatóbarát változat

Antonio Maria Nava: Duók fuvolára és gitárra ANTONIO MARIA NAVA:
Serenata, op.63
Serenata, op.16
Trois Duos
Tema con Variazioni, op.40

Dialogue Duo
(Győri Noémi – fuvola, Koltai Katalin – gitár)

Hungaroton
HCD 32706

*

Antonio Nava műveinek tulajdonképpen nagyobb (el)ismertsége is lehetne manapság.
Ha…
Ha nem lemezen vagy koncerttermekben kellene megküzdeniük elődeikkel, utódaikkal, kortársaikkal. Mondjuk Bach, Beethoven, Brahms alkotásaival.
Ha…
Ha létezne még olyan, hogy házimuzsikálás. Amikor például egy gitáros hölgy (úr) és egy fuvolás hölgy (úr) összeáll és eljátszanak maguknak, rokonaiknak és ismerőseiknek egy-két fuvola–gitár duót.

Akkor Nava művei megtalálhatnák helyüket.
Hiszen dallamai − akár sajátjai, akár másokét választotta továbbgondolásra − egyszerűek, közérthetőek, könnyen dúdolhatók. Szerzőnk nem törte fejét nehezen emészthető harmóniai fordulatokon, de arra bizonyára figyelt, hogy eszetlen technikai nehézségekkel ne borzolja az előadók idegeit. Jó, egy-egy hangnemi kitérés menetrendszerűen előfordul, és része még az eszköztárnak – szintén túlontúl kiszámíthatón – egy-egy gyors akkordfelbontás, vagy futam. Ezek virtuóznak hangoznak, de azért tudjuk, a zenélés igazi nehézsége nem itt kezdődik.

Nava nápolyi volt, és az akkoriban koncerthangszerré váló gitár új irodalmának arrafelé sokra tartott alkotója. Respektálták gitároktatási módszertanát is. De hogy hálátlan-e az utókor? Zeneszerzőként saját korában sem sikerült széleskörű, netán nemzetközi elismertségre szert tennie, művei annak ellenére sem terjedtek el igazán, hogy a barátjának mondhatta Ricordit, aki legtöbb opusát kinyomtatta. Szólógitárra írt és gitáros duó darabjainak száma mintegy száz körül van, utóbbiakban hegedű, fuvola, énekhang társul a pengetős hangszerhez.

A gitár akkoriban tehát új utakon indult el, a fuvola azonban még valójában ugyanaz a hangszer volt – némi változtatásokkal, javítgatásokkal −, amire évtizedekkel korábban is írták a szerzők műveiket. Theobald Böhm éppen pár évvel Nava halála után kezdett dolgozni a fejlesztésen, és már 1847-ben elkészítette fémfuvoláját.
Az nem igazán lényeges, hogy technikai értelemben könnyebb dolga van egy fém Böhm-rendszerű fuvolán játszó művésznek, mint a fafuvolán kísérletezőnek.
Az tán fontosabb, hogy a fémfuvola nem sokat őriz fából készült elődje bensőségesebb hangkarakteréből. Ez itt nem a régi hangszer – új hangszer kérdése, mint a vonósok esetében: két teljesen más instrumentumról van szó, hiszen az egykori kamarahangszert a tizenkilencedik század végére a nagyzenekarok színpadának szereplőjévé alakították.

És itt kezdődik a szembesülés a modern fuvola művészével: vajon tudatában van-e annak, teljesen más hangszerre írt műveket játszik, most éppen egy Nava esetében.
Győri Noémi, úgy tűnik, igen. Fuvolahangja – ebben része lehet kiváló hangszerének is – mentes a fémfuvolákra leginkább az alsó regiszterben jellemző fémes mellékíztől, általában is közelít a fából készült hangszerekéhez. A művésznő tisztában van a korabeli stílus követelményeivel, nem egyszerűen keveset vibratózik, hanem nagyon is tudatosan alkalmazza ezt a kifejezési eszközt, annak különféle formáit. Sokféle hangszínnel dolgozik, ezeket a dallamok karakteréhez illeszti, előadása általában élvezetes.

Így a lassútételek megkapók, az érdekesebb, élénkebb tételek figyelemfelkeltők. Néha azonban a zene mégis leül. Ebben persze része lehet az átlagnál olykor gyengébb tételeknek is, de talán Győri Noémi sincs mindig meggyőződve arról, hogy ezeknek a műveknek itt a lemezen igazán helyük lenne. Nem igyekszik mindenáron bebizonyítani, hogy valami különleges remekek. Igaz, erre szükség sem lenne, ha… Lásd, mint fenn.

Koltai Katalinnak valójában elég hálás feladat jutott. Nava valóban idiomatikus stílust teremtett. Nála a gitár nem egyszerűen kísérőhangszer, valódi önálló szólama van. Az egész lemezt feldobná, ha nem csak azt a néhány ütemet hallanánk Koltai − egyébként szintén kitűnő − szólózásával, ami ezekben a duókban a gitárosnak jut, hanem szerzőnk szólógitárra írt műveiből is megszólalna néhány. Tényleg, legalább egy miért nem kapott itt helyet?

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Liszt-kukacok Akadémiája – Zenélő természet

17:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

A Jeruzsálemi és a Budapesti Zeneakadémia növendékei
"Reconnections koncert"
MENDELSSOHN: c-moll zongoranégyes, op. 1
Omer Yaari (zongora), Salko Lekic (hegedű), Soós Előd (brácsa), Michal Korman (gordonka)
POULENC: Szextet zongorára és fúvósokra
Omer Yaari (zongora), Szabady Ildikó (fuvola), Ács Anna (oboa), Yehiel Lock (klarinét), Hezi Nir (kürt), Daniel Luria (fagott)
JOLIVET: Linos dala
Dávid Boglárka (fuvola), Talia Herzlich (hegedű), Soós Előd (brácsa), Michal Korman (gordonka), Tamar Frenkel (hárfa)
TZVI AVNI: Fúvósötös
Dávid Boglárka (fuvola), Ács Anna (oboa), Sándor Norbert (klarinét), Hezi Nir (kürt), Daniel Luria (fagott)
RICHARD STRAUSS: Capriccio - szextet
Varga Oszkár, Jan Lichuid (hegedű), Sztojka Zoltán, Alexis Pelton (brácsa), Csőke Flóra, Tomasz Máté(gordonka)

18:00 : Budapest
Erkel Színház

VERDI: Aida

18:00 : Budapest
Fuga

Miranda Liu (hegedű), Borbély László (zongora)
„Vendégségben a FUGÁban” sorozat
BEETHOVEN: G-dúr szonáta, Op. 96
BEETHOVEN: a-moll szonáta, Op. 23
BEETHOVEN: c-moll szonáta, Op. 30

18:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Óbudai Danubia Zeneka
vezényelnek: Holly Hyun Choe, Joanna Slusarczyk és a mesterkurzus kiválasztott karmesterei
"Hogyan vezényeljünk kamaraegyüttest?"
YOON: Theaterleben – ősbemutató
SCHÖNBERG: Verklärte Nacht, Op. 4
MARINO: AUTORITRATTO – ősbemutató
PANISELLO: Chamber Concerto – magyarországi bemutató

18:00 : Budapest
MOM Kulturális Központ

Venti Chiavi Gitártrió
"Nemzetek Zenéi Három Gitáron"

19:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Minya Flóra (zongora)
Paulik Lídia (hegedű), Zheng Yuan Qi (gordonka)
"Gradus Ad Publicum"
J.S. BACH-F. BUSONI: Ich ruf zu dir
J.S. BACH: Esz-dúr francia szvit
MENDELSSOHN: Variations sérieuses
J.S. BACH-F. BUSONI: Nun komm der Heiden Heiland
MENDELSSOHN: d-moll trió

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Authentic Quartet
"XVIII.századi vonós kamarazene korabeli hangszereken"
válogatás J. G. Werner fúgáiból, I. Pleyel, F. Krommer, J. Wölfl és J. Haydn vonósnégyeseiből




19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Vagyim Repin (hegedű), Balázs János (zongora)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor
"Cziffra Fesztivál 2020 - Gálakoncert és Díjátadó"
GRIEG: 3. (c-moll) hegedű-zongora szonáta, op. 45
CSAJKOVSZKIJ: Valse-Scherzo, op. 34
CSAJKOVSZKIJ: Lenszkij áriája az Anyegin című operából
RAVEL: Tzigane
GRIEG: a-moll zongoraverseny, op. 16

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Camille Thomas (cselló), Langer Ágnes (hegedű)
Savaria Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Madaras Gergely
DOHNÁNYI: Ruralia Hungarica, op. 32b
BARTÓK: I. rapszódia, Sz. 86, BB 94b
BARTÓK: II. rapszódia, Sz. 89, BB 96b
BUTTERWORTH: A Shropshire Lad
ELGAR: Csellóverseny
16:00 : Győr
Egyetemi Hangversenyterem (Zsinagóga)

a Győri Filharmonikus Zenekar művészei.
Művészeti vezető: Berkes Kálmán
BEETHOVEN: F-dúr „Razumovszkij” vonósnégyes, op. 59, No. 1
RAVEL: Szonáta hegedűre és csellóra
A mai nap
született:
1685 • Georg Friedrich Händel, zeneszerző († 1759)
1927 • Régine Crespin, énekes († 2007)
1929 • Vujicsics Tihamér, zeneszerző, népzenekutató († 1975)
elhunyt:
1704 • Georg Muffat, zeneszerző (sz. 1653)
1931 • Nellie Melba, énekes (sz. 1861)
1934 • Edward Elgar, zeneszerző (sz. 1857)