vissza a cimoldalra
2019-08-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11422)
A csapos közbeszól (95)

Plácido Domingo (770)
Társművészetek (1337)
Milyen zenét hallgatsz most? (25033)
Opernglas, avagy operai távcső... (20291)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (181)
Élő közvetítések (8080)
Moldován Stefánia (49)
Bánk bán (2972)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1739)
Franz Schmidt (3407)
Palcsó Sándor (251)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4535)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3388)
Pantheon (2376)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7211)
Kedvenc magyar operaelőadók (1138)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

„A legfontosabb, hogy nyoma marad annak: itt valami történt” (Nagy Bálint, a Fuga Budapesti Építészeti Központ programigazgatója)
SzJ, 2011-10-05 [ Interjúk ]
nyomtatóbarát változat

Már természetesnek vesszük, hogy a Sziget megkezdése előtt zajméréseket kell végezni, a Zöld Pardon sorsát a napokban követhettük végig – de, hogy egy komolyzenei helyszín is képbe kerülhet, ha „hangoskodásról” van szó, az új. Márpedig a Fuga Budapesti Építészeti Központtal ez a helyzet. A történtekről Nagy Bálintot, az intézmény programigazgatóját kérdeztük.

Nagy Bálint    – Egy e-mailből értesültünk arról, hogy technikai okok miatt elmaradnak a szeptemberi koncertek. Mint kiderült, lakossági bejelentések miatt kell kényszerszünetet tartaniuk. Mi történt? Esténként randalírozott a Fuga B-közép?

   – Természetesen nem erről van szó. A koncertterem ablakai egy lakóház udvarára néznek, az itt élők hangosnak találták a programjainkat, és minden lehetséges fórumon feljelentettek minket. Mivel nem tehetjük meg, hogy kétmillió forintot fizessünk minden alkalommal, amikor csendrendelet megszegése miatt kihívják a rendőrséget, hangszigetelési munkálatokat kellett végeztetnünk, és amíg ez folyt, nem tudtuk használni a termet.

   – Eddig havonta két alkalommal rendeztek koncertet – most, hogy a hangszigetelés révén javultak az állapotok, nem tervezik a programok sűrítését?

   – Az a baj, hogy nagyon nagy kihívás pénz nélkül koncerteket szervezni… A Fuga fenntartója a Budapesti Építész Kamara, amelynek elvileg nem dolga, hogy koncerteket finanszírozzon, hiszen elsődlegesen egy szakmai érdekképviseleti szervezet. Mégis, pályázik a programjaink érdekében és támogat minket, ami nagyon nagy dolog, de nem lehet a végletekig kihasználni ezt a vonalat.

   – Nem lehetne javítani ezen a helyzeten azzal, hogy bár eddig kortárszenei koncerteket szerveztek, de mivel befogadó helyként működnek, teret adnak más jellegű, klasszikus zenei produkcióknak is?

   – A művészeti koncepció kialakításakor alapvető elvárás volt, hogy a mindenkori kortárs művészet bemutatása legyen a cél. Új építészet, új zene – és ezek valamilyen módon legyenek összekapcsolva. A komolyzenei programjainkat Rajk Judit szervezi; amikor felkértem, tisztáztam vele, hogy ezt az irányt kell folyamatosan szem előtt tartani, és ez nem is okoz gondot, a hangversenyek általában sikerrel erősítik az éppen aktuális, építészeti témájú kiállításainkat.

   – Hogy alakult ki ez a koncepció?

   – Amikor a kamara meghirdette ezt az állást, megírtam az elképzeléseimet, amire rábólintottak. Tíz évvel ezelőtt már csináltam hasonló dolgot az N&n galériában, ott az építészetet a képzőművészettel és az irodalommal társítottam. Így volt már némi rálátásom és gyakorlatom, és amikor a házról megtudtam, hogy itt volt az Építők Műszaki Klubja, és azon belül az ötvenes–hatvanas évek fordulóján az első magyarországi jazzklub, már képbe került a zene is. A komolyzene mellett – hogy folytassuk a ház „hagyományát” – másfél évig szerveztünk jazzkoncerteket is, azok abbamaradtak, de a műfaj hamarosan ismét megjelenik a programunkban, ahogy visszatérnek a menet közben szintén elmaradt gyerekprogramok is.

   – Miért látta szükségét, hogy egy építészeti központot művészeti programokkal erősítsen?

   – New Yorkban van olyan képzőművészeti galéria, ahol építészek munkáit árulják, ezzel szemben nálunk az építészet, mint művészeti piacon megjelenő dolog, ismeretlen fogalom. Ha azonban a zene, a képzőművészet, a tudomány iránt érdeklődőket be tudjuk hozni, akkor egyúttal meg tudjuk ismertetni őket az építészettel is. Árukapcsolás.

   – Bejött?

   – Úgy látjuk, a közönség borzasztóan élvezi. Egyébként a kínálatunkból a komolyzenei koncertek a legsikeresebb programjaink közé tartoznak.

   – Ha nem tudták volna megvalósítani a hangszigetelést, tovább csökkent volna Budapesten a kamaratermek amúgy sem nagy száma. De mire is alkalmas ez a játszóhely?

   – Elég gyakorta rendezünk olyan típusú szólóesteket, amelyekre más termek a méretüknél fogva, vagy egyéb okból nem alkalmasak. A magányos hangszer hihetetlen módon tud megszólalni ebben a térben, mert pici a hely. Valószínűleg a ház szerkezete miatt van egy nagyon furcsa szakrálistér-akusztikája is, és jelentősen megdobja a hatást, hogy a zene kontrasztál a kiállított építészeti anyaggal.

   – A kortárszenei hangversenyekre gyakorta mondják, hogy „szekta-koncertek”, vagyis minden alkalommal ugyanazt az egy-két tucat arcot látni, de amúgy az érdeklődés nem túl nagy. Mi az önök tapasztalata ez ügyben?

   – Azt sem bánnám, ha csak húsz ember jönne el és vinné a hírét a programoknak, hiszen az a legfontosabb, hogy nyoma marad annak: itt valami történt. De itt azért ennél jóval többen szoktak lenni, sőt, egyáltalán nem ritka a telt ház sem.

   – Az mekkora?

   – A termünkben 180-200 néző fér el. De van, amikor már a földön, párnákon ülnek a látogatók. Néha egészen fantasztikus hangulat alakul ki. Például amikor tavaly novemberben Csalog Gáborék Bachot és Kurtágot játszottak. Itt ült Kurtág, és amikor a műsor után a közönség már kezdett szedelődzködni, felment a pódiumra megköszönni az előadást, mondta, hogy már nyugodtan hal meg, mert van, aki érti és továbbviszi a zenéjét. Majd amikor ez a dicséret elhangzott, hozzátette, hogy szeretné, ha a vonóstrió visszajönne, mert ott nem volt minden rendben. És elkezdett velük a koncert után, ott helyben, este fél tízkor próbálni! Aki addig szállingózott kifelé, visszaült, kapcsolták be a telefonokat, fotóztak és készítették a felvételeket. És amikor Kurtág befejezte ezt a rögtönzött mesterkurzust, elkezdett zongorázni, majd amikor azt gondoltuk, hogy ezt már nem lehet fokozni, azt mondta: „gyere, Márta”, és nekiálltak négykezesezni. Őrületes, spontán volt az egész.

   – Valóban nem nagyon látunk ilyesmit sok helyen. Arra nem gondoltak, hogy kooperáljanak más játszóhelyekkel?

   – Lesz egy sorozatunk a Trafóval közösen: Rozmán Lajos kezdeményezésére Kondor Ádám műveiből szervezünk koncerteket, váltva használva a két helyszínt, nálunk kerülnek sorra a kamaradarabok, a Trafóban pedig a nagyobb apparátust igénylő művek.

   – Mennyire előre tervezik a koncerteket?

   – Ha nagy vonalakban is, de egészben nézzük az egész évadot, koncepcióban igazodva a Fuga egyéb eseményeihez. Most is megvannak már jó előre a terveink.

   – Amikbe nagyon bele tud rondítani, ha egy hónapra be kell zárni a helyet… Miután látom, hogy a zárva tartást csak átmeneti problémaként kezelték, a végén kérdezem meg, amit az elején szerettem volna: amikor kiderült, hogy pénzt kell költeni a hangszigetelésre, miért nem mondták, hogy „akkor hagyjuk, ez egy építészeti központ, nem olyan fontos a zene, van elég más program”? Nem az lett volna a könnyebb megoldás?

   – De. Azonban én egy nagyon csökönyös ember vagyok. Emellett a kamara vezetőinek is fontos, hogy az elején lefektetett szempontok szerint működjön ez a hely, és az csak akkor megy, ha jelen vannak a zenei programok. Nem akarok ebből engedni.

Műsorajánló
Mai ajánlat:

15:00 : Sárospatak
SRK Wáberer Sportcentrum

Budafoki Dohnányi Zenekar, Fodor Beatrix (szoprán), Megyesi Schwarz Lúcia (alt), Horváth István (tenor), Hábetler András (basszus), Budapesti Akadémiai Kórustársaság (Karvezető: Tőri Csaba)
Vezényel és a művet bemutatja: Hollerung Gábor
"A megérthető zene"
Beethoven IX. szimfónia
A hangverseny a darab negyedik tételét mutatja be.

19:00 : Pécs
Csontváry Múzeum

Michiko Ota-Kys (zongora)
MOZART: K. 573 Menüett 9 variáció, egy téma J. P. Duport után
CLARA SCHUMANN: Scherzo, Op. 103
SCHUBERT-LISZT: dalok „Der Müller und Bach” – „Der Doppelgänger” – „Gretchen am Spinnrade” – „Der Atlas” –„Auf dem Wasser zu singen” – „Der Erlkönig”.

20:00 : Sárospatak
Rákóczi-vár udvara

Karasszon Eszter (gordonka)
Liszt Ferenc Kamarazenekar
vez.: Ricardo Casero
PROKOFJEV: 1., D-dúr „Klasszikus” szimfónia, Op. 25
CSAJKOVSZKIJ: Változatok egy rokokó témára, Op. 33
SCHUBERT: V. szimfónia, B-dúr, D.485

20:30 : Szombathely
Sarlós Boldogasszony Székesegyház

Somogyi-Tóth Dániel (orgona)
Csősz János (trombita)
Kodály Filharmonikusok Debrecen kamarazenekara
HÄNDEL: F-dúr orgonaverseny Op 4. No. 4.
BACH: d-moll toccata és fúga BWV565
TELEMANN: Hősi indulók – részletek
HÄNDEL: Vízizene, Tűzijáték-szvit – részletek
A mai nap
született:
1750 • Antonio Salieri, zeneszerző († 1825)
1954 • Hollerung Gábor, karmester
elhunyt:
2004 • Lukin László, karnagy (sz. 1926)
2009 • Hildegard Behrens, énekes (sz. 1937)