vissza a cimoldalra
2019-11-14
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11446)
A csapos közbeszól (95)

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4454)
Élő közvetítések (8237)
Kimernya? (3278)
Pantheon (2443)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3501)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4607)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (300)
Giuseppe Verdi (1394)
Zenei témájú könyvek (99)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1800)
Franz Schmidt (3453)
Momus-játék (5763)
Operett, mint színpadi műfaj (4147)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2943)
Plácido Domingo (917)
José Cura (580)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Felfedezés kesernyés felhangokkal (Gounod-dalok)
- zéta -, 2011-08-02 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

Gounod: Songs GOUNOD: Songs

Bernadett Wiedemann – mezzo-soprano
Gyula Orendt – baritone
Emese Virág – piano

Hungaroton
HCD 32649

*

Nagyszerű újdonsággal rukkolt elő a Hungaroton egy nemrég megjelentetett új CD-n: a Faust világhírű komponistája, Charles Gounod a hazai (és a nemzetközi) publikum számára eleddig ismeretlen dalaiból adott közre egy jókora csokornyit, szám szerint tizenkilencet. S ezek a művek tényleg felfedezésszámba mennek, ráadásul jó néhány dalt most rögzítettek először.

Ha az ember a magyar kiadó eddigi gyakorlatát figyelte, akkor észrevehette, hogy az ún. világpremier-felvételek sorozat egy-két igazán frappáns válogatás mellett többnyire a másod-, olykor a harmadvonalbeli kismesterek bemutatására szorítkozott. Gounod művei viszont kivétel nélkül nagyszerűek. Majd két évtizede a Hyperion jelentetett meg egy dupla CD-t (többek között a nagyszerű Felicity Lott és Ann Murray tolmácsolásában) a Mester dalaiból, így igazán időszerű volt a következő sorozattal előállni.

Amúgy sötét verem számomra, hogy ezek a remekművek miért kerültek (eddig) süllyesztőbe. A darabokat a francia komponistára amúgy is jellemző rendkívül gazdag és invenciózus dallamok teszik egyenként is élménnyé, kíséretük világos és hatásos. Maguk a művek a XIX. század jelentős költőinek verseire készültek, mint például az amerikai Henry Wadsworth Longfellow, vagy a francia Jules Barbier vagy Théophile Gautier.

Ha ezek a dalok mégis emlékeztetnék az Olvasót valamire, akkor az csakis a dalköltészet koronázatlan fejedelme, Franz Schubert művei lehetnek. Igen, bármily szokatlan, de a bécsi komponista dalaiból áradó melankolikusan szomorkás hangulat vonja hatása alá a hallgatót. S bizonyos mértékig Schubert hangszerkezelési stílusa is gyanúsan köszön vissza Gounod dalaiból. A strofikus ismétlődések apró eltérései, a harmóniafűzések esetenkénti szokatlansága is ismerős lehet az osztrák zeneszerző műveit jól ismerőknek. Ugyanakkor egy pillanatig sem állítanám, hogy egy szokványos Schubert-epigonnal álunk szemben, ugyanis Gounod dalain számos ponton mégis kiütközik az önálló alkotói szándék, tartalom és nagyság. Valószínűleg Gounod, akinek a régi mesterek iránti tiszteletéről anekdoták sora maradt fenn, egyszerűen nem tudta vagy talán nem is akarta kivonni Schubert hatása alól magát.

A dalok után a lemez másik nagy felfedezése számomra Orendt Gyula. A mindössze huszonhat esztendős művész tavaly végzett a budapesti Zeneakadémián. A meleg, puha baritonhang a fiatal Melis György és Gáti István hangjára emlékeztet. A voce nemes és kifejező, s ha kell, akkor kemény vagy játékos. A sokszor széles ambitusú Gounod-dalok semmiféle technikai problémát nem okoznak neki. A szövegejtés igen meggyőző mind a francia, mind az angol nyelvű dalok esetében. Minden gesztusnak van értelme, de ez – nagyon fontos! – nem önmagában, hanem az egész részeként jelenik meg.

Orendt Gyula tavaly októberben a bécsi Volksoperben énekelt egy kisebb szerepet a Ruszalkában, majd a Carmen Moralese következett (nem ismerős?), idén novemberben Berlinben kelti majd életre a Varázsfuvola madarászát, jövő tavasszal pedig már túl lesz a bemutatkozáson a londoni Covent Gardenben is.
Lehet, hogy ebben a nagy köldöknézős operaházi csetepatéban megint lemaradtunk valamiről?

Amilyen váratlan és kellemes meglepetést jelentett Orendt Gyula produkciója, épp oly csalódást okozott Wiedemann Bernadett. A tehetséges, és méltán népszerű drámai énekesnő amolyan húzónévként kerülhetett bele ebbe a csapatba. Sajnos a hang ezúttal nem mindig engedelmes szolgája gazdájának. A voce sokszor tűnik elnehezültnek, fáradtnak és sápadtnak. Gounod dalai ma már túlontúl könnyednek és kifinomultnak bizonyultak Wiedemann drámai mezzójának.

A nehézkességen túl jóval nagyobb problémát jelent, hogy az énekesnő szinte mindvégig intonációs problémákkal küszködik. Két-három, drámaibb hangvételt igénylő dalon túl végig hamiskás hangokkal tűzdeli előadását. Néhol ez kevésbé okoz gondot, máshol bántóan. Két dal esetében egyszerűen érthetetlen számomra, hogy a Hungaroton miért vállalta a kiadást, hiszen sokkal egyszerűbb lett volna kihagyni, mintsem blamálni magukat – és a művészt.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

"OrgonaExpedíció"
Audiencia a hangszerek királynőjénél

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Henning Kraggerud, Keller András, Pilz János (hegedű), Várjon Dénes, Simon Izabella (zongora), Kolonits Klára (ének), Szűcs Máté, Homoki Gábor (brácsa), Perényi Miklós, Rohmann Ditta (cselló)
Kuss Quartet: Jana Kuss, Oliver Wille (hegedű); William Coleman (brácsa); Mikayel Hakhnazaryan (cselló)
"kamara.huKAMARA.HU – Utas és holdvilág"
kamara.hu/1 - emlék
"A Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja"
BEETHOVEN: 1. (F-dúr) vonósnégyes, op. 18/1
GRIEG: 3. (c-moll) hegedű-zongora szonáta, op. 45
LISZT: Die Loreley
LISZT: Oh! quand je dors
LISZT: Mignons Lied
CSAJKOVSZKIJ: Firenzei emlék, op. 70
A fesztivál művészeti vezetői: Simon Izabella és Várjon Dénes

19:00 : Budapest
Erkel Színház

VERDI: Rigoletto

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Balázs János (zongora)
A Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Pinchas Steinberg
LISZT: Les Préludes – szimfonikus költemény
CHOPIN: 2. (f-moll) zongoraverseny, op. 21
DVORÁK: 9. (e-moll) szimfónia, op. 95 („Az Újvilágból”)
A mai nap
született:
1719 • Leopold Mozart, zeneszerző († 1787)
1774 • Gaspare Spontini, zeneszerző († 1851)
1778 • Johann Nepomuk Hummel, zeneszerző († 1837)
1805 • Fanny Mendelssohn, zongorista, zeneszerző († 1847)
1896 • Pataky Kálmán, énekes († 1964)
1900 • Aaron Copland, zeneszerző († 1990)
1927 • Svéd Nóra, énekes († 1982)
elhunyt:
1831 • Ignaz Pleyel, zeneszerző, zongorakészítő (sz. 1757)
1946 • Manuel de Falla, zeneszerző (sz. 1872)
2005 • Takács Jenő, zongorista, zeneszerző (sz. 1902)