vissza a cimoldalra
2018-11-16
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61317)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4097)
Milyen zenét hallgatsz most? (25002)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
Társművészetek (1278)
Kedvenc előadók (2824)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11292)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2994)
Élő közvetítések (7512)
Balett-, és Táncművészet (5577)
Opernglas, avagy operai távcső... (20163)
Kimernya? (2837)
Nagy koncertek emlékezete (35)
A nap képe (2107)
Lisztről emelkedetten (932)
Pantheon (2280)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1529)
Franz Schmidt (3222)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1155)
Miller Lajos (87)
Palcsó Sándor (229)
musical (180)
Gioacchino Rossini (1021)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Vastagon beburkolózva (Sass Sylvia: Az angyalok bűvöletében)
- zéta -, 2011-07-27 [ Könyvek ]
nyomtatóbarát változat
Sass Sylvia: Az angyalok bűvöletében

SASS SYLVIA: Az angyalok bűvöletében
136 oldal
2850 Ft
Ursus Libris Kiadó

*

„Barangolás városok és szerepek között… lassú léptek, a megnyíló felismerés felé. Idő mozaikból összerakott ars poétika, vagy csak egyszerűen séta, a Múlt porladó kövein. Örök vágyakozás, a szüntelen megújulás felé…” – olvashatjuk Sass Sylvia nemrég megjelent könyvének hátsó borítóján. A szöveg fölött pedig a művésznő fotója. Egy templom előtt áll, egy jó vastag kendővel alaposan beburkolózva. Ez amolyan mottója is lehetne a könyvnek: csak semmi kitárulkozás, Sass Sylvia tovább őrzi titkait.

Ettől még a barangolás, a séta még nagyon is valós maradt. Mert Sass Sylvia könyve, Az angyalok bűvöletében egy közelmúltban lezajló római utazás nyomán készült, visszaemlékezve a pálya főbb helyszíneire és állomásaira, kicsit mesterkélten bemutatva egy-egy szerep főbb gondolatait. Néha átugrik egy másik városra, egy másik szerepre, egy másik kedves kollégára.

Emlékszem Sass Sylvia külföldre távozása (akkor disszidálásnak hívtuk) utáni legelső pesti előadására az Erkel Színházban. Talán legnagyobb szerepében lépett föl. Mi tagadás, csúnyán indult az este: a közönség egy része Tosca első hangjainál („Mario, Mario!”) pfujolni és fütyülni kezdett. De Sass meg sem rezdült, így az előadás folytatódott, s a zajongók szép lassan elcsitultak. A harc az első szünetben folytatódott, amikor a címszereplő a fantasztikus első felvonás után először jött ki egyedül meghajolni. Azóta sem hallottam olyan vegyes tetszésnyilvánítást (még a tavalyelőtti Fidelio-premieren sem). Sass meg csak állt a függöny előtt a fütty- és tapsorkánban moccanatlanul, egyenes derékkal, mélyen belenézve a publikum szemébe. Majd úgy másfél perc múlva (ha van alkalmuk, próbálják ki, milyen hosszú idő ilyen szituációban), amikor már csak a rajongás hangjai hallatszottak, lassan, nagyon lassan, végtelenül lassan meghajolt. A gyáván kapituláló ellenzék maradéka még Tosca imája után is próbálkozott, s akkor Sass bevitte a végső – már nem is igazán lovagias – csapást: az olasz nyelvű előadáson belül magyarul ismételte meg a híres áriát.

Azért meséltem el a régi történetet, mert pontosan példázza, hogy valójában milyen nagy énekesnő és milyen jelentős színpadi jelenség, mekkora egyéniség volt Sass Sylvia. Aki csak jóval későbbi fellépéseiből, netán az utóbbi évek koncertjeiből vagy csupán felvételről ismeri őt, nem kaphat valós képet művészetéről.

Ugyanakkor, ha az üstökösszerű karrier legfőbb mozgatóiról akarunk értesülni, azt – úgy tűnik – nem a művésznőtől kell várnunk. Nekünk be kell érnünk azokkal a morzsákkal, amiket egyebek mellett ebben a könyvecskében találunk. Azokból, meg a tényekből türelmesen összerakosgathatjuk a hatalmas puzzle-t. Hogy tudjuk: az olyan akciók, mint próba nélkül beugrani Lady Macbethként egy ismeretlen rendezésbe és ismeretlen partnerekkel, vagy egy hét alatt megtanulni egy új szerepet és elénekelni a milánói Scalában (Angelica nővér), alkalmanként hány millió idegsejtet öl ki még a legrákészültebb énekesekből is. Hogy ezt a pályát, mint másoknál is láttuk, a mégoly kiegyensúlyozott magánélet sem óvja a kudarcoktól, de a magány kifejezetten árt neki. S hogy annak idején ennek a huszonéveinek elején járó lánynak a szakma mindezen nehézségével egyedül kellett szembenéznie odakint az ordas nagyvilágban, legyünk egyszerre valósak és képletesek: a prédára éhes farkasok között. Adott esetben szembeszállni a leghíresebb dirigensekkel, a „nem Maestro, nekem ez még korai lenne” kezdetű mondatokkal. Nőként, lányként, huszonévesként.

Ha ma bárki vitát kezdeményez Sass Sylvia pályájának rövidsége okán, annak tisztában kell lennie azzal, hogy az adott körülmények között bárki (ide mindenki nyugodtan helyettesítse be kedvenc művészét) éppoly gyorsan (vagy még gyorsabban) elbukott volna. Amikor a ma felkent zeneigazgatói, operadirektorai vagy miniszteri biztosai a társulati lét megszüntetése mellett törnek vadul és átgondolatlanul lándzsát, tudniuk kell(ene), hogy a buta döntés a tehetséges énekesek tucatjait fogja majd az elkövetkezendő években Sasséhoz hasonló ívű és hosszúságú pályára rátenni. Amikor nincs mérlegelési lehetőségük, hiszen a kényszer nagy úr, akár a pályát veszélyeztető döntések is hamar megszülethetnek. Soroljam az elmúlt évtized példáit?

Aki a pályája első bő évtizedében tapsolhatott Sass Sylviának, azt hiszem, tisztelettel adózik a rövid pálya sikereinek, amit e könyv segít felidézni. Sass méltó partnere lehetett a legnagyobbaknak, erről is szólnak a könyvben olvasható rövid történetecskék, egy-egy szerep vagy helyszín kapcsán.

Jó lett volna még egy olvasószerkesztő is az Ursus Librisnél, aki lebeszéli a művésznőt a dedikáció, az ajánlás és a mottó valamelyikéről (vagy akár kettőről is, mert a három együtt már túlzásnak tűnik ilyen aprócska kötetben). Egy aprólékos lektor, aki felhívja a figyelmet, hogy nem szerencsés, ha egy könyvön belül ilyen sokszor fordul elő „az egyik legkedvesebb kollégám” vagy a „nagyon megviselt halála” szófordulat, s még néhány hasonló apróság tekintetében gondosan végigolvassa a kötetet.

Az amúgy szép kivitelű könyvecskét a művésznő pályájáról, előadásairól és partnereiről készült képek teszik teljessé.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

OrgonaExpedíció
Audiencia a hangszerek királynőjénél

17:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

OrgonaExpedíció Extra
A Müpa+ hűségprogram exkluzív rendezvénye

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Viviane Hagner (hegedű), Rohmann Ditta (cselló), Heinz Holliger (oboa), Reto Bieri, Klenyán Csaba (klarinét), Lakatos György (fagott), Roman Rabinovich, Várjon Dénes (zongora)
Merel Quartet: Mary Ellen Woodside, Edouard Mätzener (hegedű), Alessandro D’Amico (brácsa), Rafael Rosenfeld (cselló)
kamara.hu – a Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja
Üveggyöngyjáték
DORÁTI: Duo Concertante
VERESS: Szonatina
BRAHMS: 3. (c-moll) zongoratrió, op. 101
HEINZ HOLLIGER: „COncErto“- collage
BRAHMS: h-moll klarinétötös, op. 115

19:00 : Budapest
Jókai Anna Szalon

Sass Sylvia mesterkurzusának résztvevői:
Miki Hayashi, Alisa Katroshi, Yuliia Keikieva, Molnár Eszter, Varga Anna, Vámosi Katalin (ének)
Nagy Márta (zongora)
Részletek Mozart, Donizetti, Verdi, Puccini operáiból

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Ruth Cochen (zongora)
BEETHOVEN: f-moll zongoraszonáta op.57. no.23. “Appassionata”
LISZT: Spanyol rapszódia S.254, R.90
CHOPIN: 4 ballada

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Bódiss Tamás, Enyedi Pál, Horváth Márton Levente, Merczel György, Mezei János, Mizsei Zoltán, Pétery Dóra, Rajk Judit, Soós András (a tanszék tanárai)
Az Egyházzene Tanszék jelenlegi és volt hallgatóiból álló kórus
A Zeneakadémia jelenlegi és volt hallgatóiból álló kamarazenekar
A téli ünnepkör zenéi
Az Egyházzene Tanszék műsora
Válogatás az egyházi év téli ünnepeinek zenéiből
Gregorián himnuszok, antifonák és misetételek, korai polifónia
Du Fay, Josquin, Stoltzer, Porta, Lassus, Palestrina és G. Gabrieli adventi-karácsonyi feldolgozásai
A pozsonyi Anna Hannsen Schuman-kódex tételei
Praetorius, Schein és Scheidt korálfeldolgozásai
Istvánffy Benedek két hangszerkíséretes adventi és karácsonyi kórusműve
L. Couperin, Reger, Tournemire, Messiaen és Dupré orgonaciklusai (részletek)

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Orgonaestek Virágh Andrással (operaénekesekkel és hangszeres művészekkel)
19:00 : Debrecen
Kölcsey Központ

Operát az Operából! – Belföldi turné
PUCCINI: Turandot
Koncertszerű előadás

19:00 : Pécs
Kodály Központ

Hegedűs Endre (zongora)
Pécsi Balett
„Az örökifjú CHOPIN”
2 polonéz: cisz-moll, op. 26 és A-dúr, op. 40 No. 1
2 noktürn, op. 9 - b-moll, No. 1 és Esz-dúr No. 2
g-moll ballada, op.23
Andante spianato és nagy polonéz, op. 22 - szünet - cisz-moll scherzo, op. 39 , 2 keringő, op. 64 - No. 2 cisz-moll és Desz-dúr No. 1
h-moll szonáta, op. 58
A mai nap
született:
1766 • Rodolphe Kreutzer, hegedűs († 1831)
1895 • Paul Hindemith, zeneszerző († 1963)
elhunyt:
1993 • Lucia Popp, énekes (sz. 1939)