vissza a cimoldalra
2019-10-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11440)
A csapos közbeszól (95)

Hozzászólások a Momus írásaihoz (7223)
Simándy József - az örök tenor (630)
Bende Zsolt (157)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3451)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2679)
Opernglas, avagy operai távcső... (20323)
Rost Andrea (2047)
Erkel Színház (10327)
Momus-játék (5741)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1778)
Franz Schmidt (3434)
Plácido Domingo (910)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1357)
Élő közvetítések (8191)
Kolonits Klára (1134)
Operett, mint színpadi műfaj (4081)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Kicsit langyosan (Rachmaninov: Vespers / The Choral Arts Society of Washington; Rostropovich)
- zéta -, 2011-07-11 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

Rachmaninov: Vespers RACHMANINOV: All-Night Vigil (Vespers, op.37)

Maureen Forrester, Gene Tucker
The Choral Arts Society of Washington
Mstislav Rostropovich

Warner
2564 67658-5

*

Szergej Rachmaninov kórusművei még a profi énekkarok számára is egyszerre jelentenek kecsegtetően komoly kihívást és szinte megoldhatatlan feladatot. Oratóriumai (Harangok, Tavasz) még csak-csak előfordulnak hangversenytermeinkben, de a legnagyobb együttesek is csak ritkán és félve nyúlnak jelentős a cappella alkotásaihoz, az Aranyszájú Szent János liturgiájához, vagy jelen írásunk tárgyához, az op.37-es Éjszakai áhítathoz.

A népszerűbb nevén, Vecsernyékként ismert műnek nem is annyira intonációs nehézségei (ami azért van), hanem inkább a ritkán gyakorolt stílusa okozza a legfőbb gondot a nem szláv kórusoknak. Első gond a nyelv, az azon túli problémákat pedig a liturgikus hangzás interpretálása jelenti, ami egy nyugat-európai vagy amerikai együttes számára csak igen komoly előtanulmányokat követően vállalható. Az aprólékos rákészülési idő nem spórolható meg, illetve ha igen, annak következményei lesznek.

Ezt igazolja a Warner által most újra megjelentett CD is. Már az is árulkodó, hogy 1985 májusa után még 1986 szeptemberében újra be kellett vonulni a stúdióba, hogy a mélyen vallásos Rachmaninov alkotását rögzítsék. Gyaníthatóan a lemez gazdái is érezték, hogy a jó adottságokkal rendelkező washingtoni énekkar önmagában kevés a feladathoz, ezért autentikusnak tűnő megoldáshoz folyamodtak: a produkció vezénylésére felkérték Msztyiszlav Rosztropovicsot. Az 1974-es disszidálása után világjáró csellista és karmester azonban nem váltja meg a világot.

Ha röviden akarjuk értékelni, akkor úgy összegezhetjük a felvételt, hogy egy dirigens nem csinál nyarat. Talán maga Rosztropovics is kevésbé érzett affinitást Rachmaninov művészete iránt. (Ezzel amúgy nincs egyedül, számos dirigens ódzkodik a komponista kicsit hatásvadász műveitől.) Mindenesetre a lemezt hallgatva gyakran érezzük, hogy a szép nevű Washingtoni Kórusművészeti Társaság (karigazgató: Norman Scribner) magára hagyottan muzsikál. A zene kissé langyosan csordogál, s a szélsőségekben gazdag alkotás máskor páratlan hatású effektjei minden esetben letompítva szólalnak meg. Vagy talán a hangszeres múltú karmester nem találta meg a kulcsot az a cappella kórusmuzsikához?

Az együttes hanganyaga pedig alapvetően megfelelne a széles ambitusú alkotás megszólaltatásához. Kiemelkedően szép, nem szláv együttestől szokatlanul szép és biztos mélybasszusok, meleg altok biztosítják a mélyebb szólamok ütősségét. A magasabb régiók nem ily szerencsések, így olykor (pl. a Feltámadási himnusz egyes pontjainál) a csúcshangok kiabálássá mennek át. De ennél nagyobb problémának érzem, hogy a szövegmondás helyenként maszatos, hogy nem érezni az irányító személyiség súlyát és hatását.

A két énekes, Maureen Forrester (alt) és Gene Tucker (tenor) szólamukat korrektül teljesítik, sajnos a szövegmondásuk hiányossága folytán nem tudtak túllépni ezen a szinten.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

ERKEL: Hunyadi László – OperaKaland
ismétlés: 16:00

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Luis Fernando Perez (zongora)
MOMPOU: Gyermekjelenetek
CHOPIN: g-moll ballada, op. 23, No. 1
RACHMANINOV: Négy prelűd az Op. 23-as sorozatból - D-dúr No. 4, g-moll No. 5, Esz-dúr No. 6, B-dúr No. 2
ALBENIZ: Ibéria szvit - részletek: Evocation, El Puerto, El Corpus Christi en Sevilla, Almería, Triana, El Albaicín

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Dong Hyek Lim (zongora)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Hámori Máté
RAVEL: G-dúr zongoraverseny
R. STRAUSS: A rózsalovag – szvit
BRAHMS: 2. (D-dúr) szimfónia, op. 73

19:30 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Osztrosits Éva (hegedű), Matuz Gergely (fuvola), Kovalszki Mária, Lajkó István, Szőcs Kristóf (zongora), Budapest Fúvósötös
"Mini-Fesztivál • 4.1"
EMSZT ANDRÁS: B Lines - ősbemutató
BAQAIS ÁDÁM: Változások - ősbemutató
VIRÁGH ANDRÁS GÁBOR: Triptyque - ősbemutató
ZÁMBÓ JONATÁN: Metamorphoses - ősbemutató
MATUZ GERGELY: MAGIS - ősbemutató
KECSKÉS D. BALÁZS: Partita
KOCSÁR MIKLÓS: 3. fúvósötös
A mai nap
történt:
1905 • Debussy: A tenger bemutatója (Párizs)
született:
1926 • Karl Richter, karmester († 1981)
elhunyt:
1964 • Cole Porter, zeneszerző (sz. 1891)