vissza a cimoldalra
2020-02-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11466)
A csapos közbeszól (95)

Kolonits Klára (1157)
Opernglas, avagy operai távcső... (20408)
Balett-, és Táncművészet (5976)
Erkel Színház (10532)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3680)
Franz Schmidt (3535)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1870)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4687)
Momus-játék (5787)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4556)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (130)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1392)
Karmesterekről, karmesterségről-"úgy általában" (645)
Élő közvetítések (8393)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7273)
Jules Massenet ! Ki ismeri ? (309)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Kicsit langyosan (Rachmaninov: Vespers / The Choral Arts Society of Washington; Rostropovich)
- zéta -, 2011-07-11 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

Rachmaninov: Vespers RACHMANINOV: All-Night Vigil (Vespers, op.37)

Maureen Forrester, Gene Tucker
The Choral Arts Society of Washington
Mstislav Rostropovich

Warner
2564 67658-5

*

Szergej Rachmaninov kórusművei még a profi énekkarok számára is egyszerre jelentenek kecsegtetően komoly kihívást és szinte megoldhatatlan feladatot. Oratóriumai (Harangok, Tavasz) még csak-csak előfordulnak hangversenytermeinkben, de a legnagyobb együttesek is csak ritkán és félve nyúlnak jelentős a cappella alkotásaihoz, az Aranyszájú Szent János liturgiájához, vagy jelen írásunk tárgyához, az op.37-es Éjszakai áhítathoz.

A népszerűbb nevén, Vecsernyékként ismert műnek nem is annyira intonációs nehézségei (ami azért van), hanem inkább a ritkán gyakorolt stílusa okozza a legfőbb gondot a nem szláv kórusoknak. Első gond a nyelv, az azon túli problémákat pedig a liturgikus hangzás interpretálása jelenti, ami egy nyugat-európai vagy amerikai együttes számára csak igen komoly előtanulmányokat követően vállalható. Az aprólékos rákészülési idő nem spórolható meg, illetve ha igen, annak következményei lesznek.

Ezt igazolja a Warner által most újra megjelentett CD is. Már az is árulkodó, hogy 1985 májusa után még 1986 szeptemberében újra be kellett vonulni a stúdióba, hogy a mélyen vallásos Rachmaninov alkotását rögzítsék. Gyaníthatóan a lemez gazdái is érezték, hogy a jó adottságokkal rendelkező washingtoni énekkar önmagában kevés a feladathoz, ezért autentikusnak tűnő megoldáshoz folyamodtak: a produkció vezénylésére felkérték Msztyiszlav Rosztropovicsot. Az 1974-es disszidálása után világjáró csellista és karmester azonban nem váltja meg a világot.

Ha röviden akarjuk értékelni, akkor úgy összegezhetjük a felvételt, hogy egy dirigens nem csinál nyarat. Talán maga Rosztropovics is kevésbé érzett affinitást Rachmaninov művészete iránt. (Ezzel amúgy nincs egyedül, számos dirigens ódzkodik a komponista kicsit hatásvadász műveitől.) Mindenesetre a lemezt hallgatva gyakran érezzük, hogy a szép nevű Washingtoni Kórusművészeti Társaság (karigazgató: Norman Scribner) magára hagyottan muzsikál. A zene kissé langyosan csordogál, s a szélsőségekben gazdag alkotás máskor páratlan hatású effektjei minden esetben letompítva szólalnak meg. Vagy talán a hangszeres múltú karmester nem találta meg a kulcsot az a cappella kórusmuzsikához?

Az együttes hanganyaga pedig alapvetően megfelelne a széles ambitusú alkotás megszólaltatásához. Kiemelkedően szép, nem szláv együttestől szokatlanul szép és biztos mélybasszusok, meleg altok biztosítják a mélyebb szólamok ütősségét. A magasabb régiók nem ily szerencsések, így olykor (pl. a Feltámadási himnusz egyes pontjainál) a csúcshangok kiabálássá mennek át. De ennél nagyobb problémának érzem, hogy a szövegmondás helyenként maszatos, hogy nem érezni az irányító személyiség súlyát és hatását.

A két énekes, Maureen Forrester (alt) és Gene Tucker (tenor) szólamukat korrektül teljesítik, sajnos a szövegmondásuk hiányossága folytán nem tudtak túllépni ezen a szinten.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

19:30 : Budapest
BMC, Koncertterem

Virtuózok Kamarazenekar
művészeti vezető: Szüts Apor
"Társas-Játék"

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Gerhild Romberger (mezzoszoprán)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
MAHLER: Gyermekgyászdalok
MAHLER: V. (cisz-moll) szimfónia
19:00 : Szeged
Nemzeti Színház

Boros Misi (zongora)
LISZT: Funérailles
LISZT: h-moll ballada, No. 2
LISZT: Paganini etűd, No. 6
LISZT: 8. Transzcendens etűd - Wilde Jagd („Vad hajsza”), No. 8
CHOPIN: g-moll ballada, op. 23
CHOPIN: Négy Mazurka, op. 24
CHOPIN: Berceuse, op. 57
CHOPIN: cisz-moll scherzo, op. 39

19:00 : Miskolc
Művészetek Háza

Görög Noémi, Görög Enikő (zongora)
Miskolci Szimfonikus Zenekar
MILHAUD: Ökör a háztetőn
POULENC: Versenymű két zongorára és zenekarra
KACSÓH-DÉNES: János vitéz – szvit
BEETHOVEN-DÉNES: Találkozás holdfényben
DÉNES ISTVÁN: Nokia Valse
A mai nap
történt:
1859 • Az álarcosbál bemutatója (Róma)
1904 • A Pillangókisasszony bemutatója (Milánó)
született:
1653 • Arcangelo Corelli, zeneszerző († 1713)
1820 • Henri Vieuxtemps, zeneszerző († 1881)
elhunyt:
1962 • Bruno Walter, karmester (sz. 1876)