vissza a cimoldalra
2019-10-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11440)
A csapos közbeszól (95)

Pantheon (2432)
Kimernya? (3245)
Lisztről emelkedetten (963)
A nap képe (2162)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4399)
Jonas Kaufmann (2414)
Balett-, és Táncművészet (5895)
Élő közvetítések (8196)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4587)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3454)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7226)
Momus-játék (5751)
Plácido Domingo (911)
Erkel Színház (10330)
Erkel Ferenc (1065)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1779)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Nem kasszasiker (Kodály-férfikarok)
- eszbé -, 2011-07-07 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

Kodály-férfikarok KODÁLY: Férfikarok

Bartók Béla Férfikar
Lakner Tamás

Hungaroton
HCD 32641-42

*

Aligha várható, hogy a túléléséért küzdő Hungarotont Kodály férfikarait tartalmazó CD-je fogja egyenesbe tenni, a kiadó mégis nagy jelentőségű tettet hajtott végre e lemez megjelentetésével.

Ha valami, úgy a férfikarok irodalma bizton nevezhető rétegműfajnak. Még azzal együtt is, hogy akár két-három évtizeddel ezelőtt is nagyságrenddel több ilyen összeállítású előadó-együttes létezett az országban, a relatíve kisebb potenciális érdeklődés jóval korábbra nyúlik vissza.

Az első számú lehetséges probléma magában az apparátusban rejlik. A férfihang az emberi fül által befogható hangtartományból az alsóbb regiszterekben szól, márpedig egy (legyen, mondjuk d-m-s-d') tömör akkord a felhangrendszer természetének köszönhetően sokkal kellemesebben szól a gyermek-, és női hangok által beénekelhető fekvésben, mint a férfihangoknak kellemes helyen fekvőben. Ez azt is jelenti, hogy a hallgatóságnak is nehezebb hallgatnivaló, és a zeneszerzőknek is nehezebb munka férfikarra komponálni, jóval kisebb is az irodalma, mint a női karoknak. Ennek ellenére a XIX. század végén és a XX. első felében a dalárdamozgalom virágkorát élte, s bár nehezen szánta rá magát, aztán számos kiváló művel gyarapította a repertoárt Kodály is, majd az ő nyomdokain Bárdos és mások.

Az államszocializmus a hanyatlást el tudta tolni és nyújtani, abban az időben szinte minden komolyabb vállalatnak, szakszervezetnek "illett" valamilyen zenei együttest fenntartania. (Ez persze a gyakorlatban épp fordítva volt: egy agilis karnagy keresett magának egy vállalatot, aki aztán nevét adta a kórusnak, próbahelyiséget biztosított, meg viszonylag korrekt javadalmazást, cserébe az állami ünnepeken szerepelni kellett, de a kórus egyéb fellépéseit illetően a karnagynak gyakorlatilag szabad keze volt.) Abban az időben a kórusélet népszerűségét nem kis mértékben a társas együttlét és a (külföldi) utazás lehetősége biztosította. A rendszerváltással eljött a szabad utazás: az országhatárok átlépését immáron nem korlátozta senki, a tele-, és tömegkommunikációs forradalom pedig az amúgy is lecsökkent szabadidő aktív és kulturális igényű eltöltésének adott jelentős pofont. Mára gyakorlatilag (tényleg egy-két kivételtől eltekintve) a 10-20 fős, zömmel nyugdíjas korúakból álló falusi kórusok maradtak fenn, melyek jelentősége ugyan rendkívül nagy, de nem pótolhatják a profi, félprofi együttesek hiányát.

Ebben a szituációban érkezünk el oda, hogy a pécsi Bartók Béla Férfikar és vezetőjük, dr. Lakner Tamás tolmácsolásában a szép csöndben haladó Kodály Összkiadás keretein belül megjelenik ez a szerző (majdnem) összes férfikarra írott művét tartalmazó lemez. Majdnem összes - írtam. Mit is jelent ez? Egyfelől többet is, másfelől kevesebbet. Az ismert EMB kiadású kotta (Kodály: Férfikarok) összes darabját felvették természetesen, közöttük több olyan is akad, amelyik esetleg más módon is ismerős, mivel létezik vegyes, vagy más egynemű kari letétje. Ezeken kívül szerepel a műsoron a Cinka Panna néhány tétele, illetve - valószínűsíthetően a lemez terjedelmét negyedórával megnövelni hivatva - a zenepedagógiai indíttatásból komponált Bicinia Hungarica "férfi" témákról szóló darabjai.

Tudom, egy kritikustól nem szép dolog a megfutamodás, de kórus témában mindig visszacsengenek néhai édesapám berzenkedései az Éneklő Ifjúság mozgalom torzulásai kapcsán - mikor a nagynevű zsűrielnök porig alázta a no name iskola kórusának no name karnagyát, merthogy az általuk nyújtott produkció vájt füllel hallgatva valóban szép számmal tartalmazott ilyen-olyan hibát, pedig a no name-ek szemmel láthatólag élvezték, amit csináltak, és a tőlük elvárható szintet még túl is teljesítették. Természetesen a pécsi Bartók Béla Férfikar és vezetőjük, Lakner Tamás nem ez a kategória, a tőlük elvárható szint máshol van.

Mégis, hadd legyek kicsit elfogult, és a lemez kisebb hibái ellenére (mert a felvétel kétségtelenül nem tökéletes, hallhatók apróbb alulintonálások, a hangzás néha kicsit kócos, esetenként nem teljesen kiegyenlített, és a Bicinia Hungaricát sem azzal a titkos hátsó szándékkal írta Kodály, hogy majd darabjai férfikari lemezen szerepeljenek) inkább afeletti örömömnek adjak hangot, hogy egyáltalán van még ma Magyarországon olyan együttes, amelyik képes hanghordozóra venni Kodály ouevre-jének két szűk CD-nyi terjedelmet kitevő férfikari részét. Hogy képes ezt azzal az érzelmi felfűtöttséggel átitatva megtenni, amilyet a súlyos, történelmi témák megkívánnak, és képes ezt elég magas szinten nyújtani.
Csak legyen, aki meghallgatja a három tucat szakmabelin kívül.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

"Józsa Tamás és Lázár Dániel szerzői estje"
JÓZSA TAMÁS: Vigilate mecum
Józsa Dalma, Rozsnyói Judit, Körmendi Johanna (hegedű)
LÁZÁR DÁNIEL: Quartet „E”
Szabady Ildikó (fuvola), Tóth Csamangó Blanka (klarinét), Schaff Magdolna (hegedű), Puskás Bernadett (gordonka)
LÁZÁR DÁNIEL: Lux Aeterna
Aya Shirai (gordonka), Lázár Dániel (zongora)
JÓZSA TAMÁS: Floyd
Tritonus Guitar Trio: Molnár Levente, Szurgyi Gergely, Varga Bálint (gitár)
LÁZÁR DÁNIEL: Air
Aya Shirai (gordonka), Riko Hosomi (zongora)
JÓZSA TAMÁS: Vinea mea
Józsa Dalma (hegedű), Kósa Lőrinc (bariton), Frecska Rebeka (fuvola), Láposi Dániel (vibrafon), Tóth Barnabás (gordonka)

18:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Ninh Duc Hoang Long (tenor), Balogh Ádám (zongora)
Duna Szimfonikus Zenekar
vez.: Kanai Toshifumi
Jótékonysági koncert a Törös alapítvány javára
ROSSINI: Sevillai borbély - nyitány
DONIZETTI: Szerelmi bájital - Nemorino áriája
LEONCAVALLO: Mattinata, op. 5
BEETHOVEN: Holdfény szonáta („Mondschein-Sonate”) - I. tétel
CSAJKOVSZKIJ: b-moll zongoraverseny

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Kállai vonósnégyes:
Kállai Ernő, Szajkó Géza (hegedű), Dráfi Kálmán (brácsa), Balázs István (cselló)
Balog József (zongora)
"Kamarazene karnyújtásnyira"
BARTÓK: 2. vonósnégyes, BB 75
BEETHOVEN: 11. (f-moll) vonósnégyes, op. 95 („Serioso”)
BRAHMS: f-moll zongoraötös, op. 34

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Halmai Katalin (ének), Dorota Anderszewska (hegedű), Bálint János (fuvola)
Szokolay Balázs (zongora)
"Liszt Születésnap Bevezető Koncert"
LISZT: Három dal Schiller Tell Vilmosából
LISZT: Zarándokévek, Második év: Itália – 1. Sposalizio
LISZT: Wartburg Lieder – 4. Walter von der Vogelweide
LISZT: Epithalam (hegedű-zongora változat)
LISZT: Romance oubliée (hegedű-zongora változat)
LISZT: Benedictus a Koronázási miséből (hegedű-orgona változat)
LISZT: S’il est un charmant gazon
LISZT: Comment disaient-ils
LISZT-BÁLINT JÁNOS: 2. magyar rapszódia

19:00 : Budapest
BMC Könyvtár

"Billentyűs történetek 3/2"
Tóth-Vajna Zsombor történelmi billentyűs hangszereket bemutató sorozata.
FRESCOBALDI: Partita sopra Ciacona (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Toccata Quarta (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Toccata seconda (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Aria detta la Frescobalda (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Capriccio di durezze e ligature
FROBERGER: Toccata in G
FROBERGER: Ricercar
BUXTEHUDE: Toccata in G
BUXTEHUDE: Nun lob mein Seel den Herren
LÜBECK: Chacon ex A
"Stile Italino" - Frescobaldi és hatása a német zenére

19:00 : Budapest
Nádor Terem

"Lukács Péter (az unoka) brácsaművész és barátai"
Lukács Pál 100 sorozat/1.
MOZART: Kegelstatt trió, K. 498
HINDEMITH: Szonáta-fantázia, op. 11, No. 4
MAX BRUCH: 3 Stücke für Klarinette, Bratsche und Piano aus, op. 83

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Süle László (zongora), Borbély Mihály (fafúvók), Kántor Balázs (gordonka)
Süle László és Borbély Mihály szerzeményei
Klasszikus és jazz

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Mayu Kishima (hegedű)
Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Gilbert Varga
"Virtus & eksztázis"
HAYDN: E-dúr szimfónia, Hob. I:12
LALO: Spanyol szimfónia, op. 21
SZKRJABIN: Az eksztázis költeménye, op. 54

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)
19:00 : Szeged
Szegedi Nemzeti Színház

PUCCINI: A köpeny / Gianni Schicchi

19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Csuprik Etelka (zongora)
"Liszt Fesztivál"
SZERKESZD TE IS A PORT.HU-T!
LISZT: Zarándokévek – Második év: Itália S. 161.
Sposalizio
Sonetto 104 del Petrarca (104. Petrarca-szonett)
Szonáta h-moll S. 178.
CHOPIN: Grande Valse Brillante Op. 18.
Nocturne No. 4, Op. 15 No. 1. F-dur
Mazurka Op. 17, No. 4. a-moll
SCHUMANN: Carnaval, Op. 9.

19:00 : Debrecen

Maxim Vengerov (hegedű)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
"A tánc apoteózisa"
RAVEL: La Valse
BRUCH: 1. (g-moll) hegedűverseny, op. 26
RAVEL: Tzigane
R. STRAUSS: A rózsalovag – szvit
A mai nap
született:
1706 • Baldassare Galuppi, zeneszerző († 1785)
1898 • Lotte Lenya (Karoline Wilhelmine Blamauer), énekesnő, színésznő († 1981)
1927 • Lakatos Gabriella, balett-táncos († 1989)
1945 • Jávori Vilmos, jazz-muzsikus († 2007)
elhunyt:
1545 • John Taverner, zeneszerző (sz. kb. 1490)
1893 • Charles Gounod, zeneszerző (sz. 1818)
1944 • Viktor Ullmann, zeneszerző (sz. 1898)
1968 • Tóth Aladár, zenetörténész, 1946 és 1956 között az Operaház igazgatója (sz. 1898)