vissza a cimoldalra
2019-11-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11449)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (3282)
Élő közvetítések (8238)
Kedvenc magyar operaelőadók (1148)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3503)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1801)
Franz Schmidt (3454)
Erkel Színház (10352)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4457)
Simándy József - az örök tenor (633)
Pantheon (2445)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2944)
Plácido Domingo (919)
Balett-, és Táncművészet (5939)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4607)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (300)
Giuseppe Verdi (1394)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Elfogult ajánlás (Andreas Scholl Purcell-lemeze)
Johanna, 2011-05-04 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

Andreas Scholl  / O Solitude O Solitude
Songs and Arias by Henry Purcell

Andreas Scholl, Christophe Dumaux - countertenor
Accademia Bizantina

Universal / Decca
478 2262

*

Nehezen tudnék elfogultság nélkül írni Andreas Scholl nemrégiben megjelent Purcell-lemezéről. Mert bár már világszerte egyre több a valóban jól képzett, kiváló stílusismerettel, kifogástalan hangtechnikával és persze szép hanggal rendelkező kontratenor, sokaknak van gyönyörű hangszínük, sokan tudnak szépen énekelni, s néhányan még kellő mondanivalóval és érzelmi gazdagsággal is rendelkeznek, számomra Andreas Scholl a mai napig az első helyen áll a sorban. Ennek pedig az lehet az oka, hogy Scholl nem csak csodálatos énekes, tehetséges muzsikus, hanem rendkívül intelligens művész is. A maga őszinte, rendkívül fegyelmezett, visszafogottnak tűnő módján, minden erőltetéstől, manírtól és mesterkéltségtől mentesen, pillanatok alatt képes a hallgatót könnyekig meghatni.

A felvételen a zeneszerző gyönyörű dalai és áriái sorakoznak, melyeket időnként az Accademia Bizantina egy-egy hangszeres tétele színesít. Andreas Scholl sokszor énekelt már Purcell-zenéket koncertjein, de felvételt még nem készített ezekből. Érdemes volt kivárni a megfelelő pillanatot, ez a CD gyakorlatilag hibátlan lett.

Scholl rendkívüli gondot fordít a zene és a szöveg kapcsolatára. Ez persze rögtön a tökéletes kiejtéssel kezdődik, ami már önmagában is nagy élmény. Köztudott, hogy a barokk zenében mekkora jelentősége volt a szöveg zenével való lefestésének, de az előadók ennek jelentőségét nem mindig érzik igazán át. Nem úgy Scholl, aki lenyűgözően rendezi hatásos egységgé a hangokat és a szavakat. Minden dalt gondosan felépít, nem csupán zenei, de dramaturgiai szempontból is. Kisebb-nagyobb drámák születnek itt meg néhány perc leforgása alatt.

Az angol barokk zene különös, melankolikus, kissé finomkodó, de összességében rendkívül magával ragadó atmoszféráját maradéktalanul élvezhetjük a felvétel hallgatása közben. Sokan elmondták már, hogy mekkora veszteség a zenetörténet számára Purcell fiatalkori halála, de azt hiszem ez mindenkiben óhatatlanul is felmerül, aki muzsikáját hallgatja. Az akkoriban divatos francia és olasz stílus ilyen izgalmas és teljesen sajátságos keveredése egy angol szerző zseniális elméjében olyan különleges, egyéni zamatú zenét eredményezett, amelyből még nagyon sokat szeretnénk hallani.

Számtalan csodálatos pillanata van a felvételnek, mindet felsorolni felesleges próbálkozás volna, csupán néhányat ragadnék ki a sorból. Egészen páratlan, rendkívül megrázó perceket nyújt az Artúr király című operából a What power art thou című ária. Azt hiszem, nem túlzás azt állítani, hogy a hallgatónak már-már megfagy az ereiben vér ilyen drámai erő hallatán. Az énektechnikai bravúrról pedig már nem is beszélve.

Szerencsére vannak kevésbé komoly pillanatok is. Ilyen például a "One charming night" kezdetű részlet a Tündérkirálynő című operából. Scholl éneklése maga az érzékiség. A zenekari kíséret furulyákkal egészül ki, ami még erősen rá is segít az édes, kissé buja hangzásra. Szerepel a lemezen a "When I am laid in earth" kezdetű ária is a Dido és Aeneas című operából. Bár valószínűleg sokak számára különös lehet ezt egy kontratenor előadásában hallani, biztosíthatok mindenkit, csodálatos élmény lesz. Az emberi érzések szerencsére nincsenek nemhez, hangfajhoz, sem semmi efféléhez kötve.

A Music for a while Andreas Scholl szerint a világ egyik legszebb dala. Főleg, ha olyan hihetetlen gyöngédséggel adják elő, ahogyan ő, de ezt természetesen már csak én bátorkodom hozzátenni. Egészen különleges élményt nyújt az O dive custos című opus, melyben Scholl partnere Christophe Dumaux. A zene Couperin stílusára emlékeztet. Rendkívül finom, kissé visszafogott, fájdalommal teli muzsika, csodálatos előadásban.

Lehet, hogy Andreas Scholl szerint a Music for a while az egyik legnagyobb dal, amit valaha írtak, érzésem szerint a lemez egyik legnagyobb pillanata mégis az O solitude, my sweetest choice. Gyönyörűen felépített, hibátlan előadás, ezernyi hangszínt, érzést felsorakoztatva. Nehéz meghatódottság nélkül végighallgatni.

Mindenképp szólni kell a lemezen közreműködő kitűnő együttesről, az Accademia Bizantináról is. Hozzáértésük nem lehet vita tárgya, hangzásuk gyönyörű, fantáziájuk irigylésre méltó. Nem először szerepelnek együtt lemezen Andreas Scholl-lal, s valószínűnek tartom, nem is utoljára.

Ha elfogultságomat azzal akarnám némiképp ellensúlyozni, hogy hibát keresek a felvételben, hát egyet talán tudnék mondani. Túl hamar vége van.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Japán - Dél-Koreai - Magyar kamaraest
CSAJKOVSZKIJ: Az évszakok, op. 37a – 11. November: Trojka
Kim Min-Ji (zongora)
BARTÓK: Román népi táncok, BB 68 (Székely Zoltán átirata)
Park Eun-Kyung (hegedű), Kim Min-Ji (zongora)
KODÁLY: Szonatina csellóra és zongorára, op. 4
Balázs Emma (cselló), Kovács Kálmán (zongora)
LISZT: Szerelmi álmok – 3. O lieb, o lieb, so lang du lieben kannst (Mark Skalmer átirata)
Kwoun Hyun-Jin (cselló), Kim Min-Ji (zongora)
DOHNÁNYI: C-dúr rapszódia, op. 11/3
Kiss Petra (zongora)
CHOI SUNG-HWAN: Arirang Fantasy (átirata zongoratrióra)
Park Eun-Kyung (hegedű), Kwoun Hyun-Jin (cselló), Kim Min-Ji (zongora)
Koreai népzene – Sangryeongsan
Kang Seuk-Ju (Pee-Ree)
POPPER: Requiem, op. 66
Balázs Emma, Kwoun Hyun-Jin, Mizuno Yuya (cselló), Kikuchi Reiko (zongora)
J.W. LEE: Koreai népdal szvit
Kang Seuk-Ju (Pee-Ree), Park Eun-Kyung (hegedű), Kwon Hyun-Jin (cselló), Kim Min-Ji (zongora)
MENDELSSOHN: Dal szöveg nélkül, op. 109
Balázs Emma (cselló), Kikuchi Reiko (zongora)
RAHMANYINOV: Keringő és Románc
Kikuchi Reiko, Kiss Petra, Lee Sang-Cheol (zongora)
BARTÓK: Zongoraötös, BB 33 – 4. Poco a poco più vivace
Park Eun-Kyung, Molnár Zsuzsanna (hegedű), Kökényessy Zoltán (brácsa), Mizuno Yuya (cselló), Kim Min-Ji (zongora)

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor(zongora)
"Beethoven összes zongoratriója 1."
Esz-dúr trió, op. 1/1
B-dúr trió klarinétra, csellóra és zongorára, op. 11
D-dúr („Geister”) trió, op. 70/1

19:00 : Budapest
ERöMŰVHÁZ

Baráti Kristóf (hegedű)
Camerata Pelsonore Kamarazenekar
RAMEAU: Platée szvit
MENDELSSOHN: d-moll hegedűverseny
JANÁČEK: Idyll

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Henning Kraggerud (hegedű), Jean-Guihen Queyras, Perényi Miklós (cselló), Várjon Dénes, Simon Izabella (zongora), Vigh Andrea (hárfa), Kolonits Klára (ének)
Kuss Quartet: Jana Kuss, Oliver Wille (hegedű), William Coleman (brácsa), Mikayel Hakhnazaryan (cselló)
kamara.hu – Utas és holdvilág
kamara.hu/2 – éjszaka
A Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja
BELLINI: Tizenöt dal – 6. Torna, vezzosa Fillide, 14. Per pietà bell'idol mio, 15. Ma rendi pur contento
CHOPIN: cisz-moll noktürn, op. posth (Henning Kraggerud hegedű-zongoraátirata)
DONIZETTI-ZABEL: Szóló a Lammermoori Lucia című operából
CHOPIN: g-moll cselló-zongora szonáta, op. 65
SCHUBERT: C-dúr vonósötös, D. 956

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: A nyugat lánya

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Ránki Dezső (zongora)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Rajna Martin
SCHUMANN: Bevezetés és allegro appassionato, op. 92
HAYDN: D-dúr zongoraverseny, Hob. XVIII:11
BEETHOVEN: 2. (D-dúr) szimfónia, op. 36

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Orgonaestek Virágh Andrással (operaénekesekkel és hangszeres művészekkel)
A mai nap
született:
1942 • Daniel Barenboim, karmester, zongorista
elhunyt:
1787 • Christoph Willibald Gluck, zeneszerző (sz. 1714)
1963 • Reiner Frigyes, karmester (sz. 1888)