vissza a cimoldalra
2019-10-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11440)
A csapos közbeszól (95)

Polgár László (268)
Kimernya? (3246)
Pantheon (2432)
Lisztről emelkedetten (963)
A nap képe (2162)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4399)
Jonas Kaufmann (2414)
Balett-, és Táncművészet (5895)
Élő közvetítések (8196)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4587)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3454)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7226)
Momus-játék (5751)
Plácido Domingo (911)
Erkel Színház (10330)
Erkel Ferenc (1065)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Szerelem, szerelem, átkozott gyötrelem... (Magdalena Kožená - Lettere Amorose)
Johanna, 2011-03-03 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

Magdalena Kožená - Lettere Amorose Lettere Amorose

Magdalena Kožená
Private Musicke

Universal / Deutsche Grammophon
477 8764

*

Magdalena Kožená új lemezét hallgatva időnként úgy érezhetjük, nem is négyszáz éves muzsika szól, hanem nagyon is közeli, vagy legalábbis teljességgel kortalan zene. A dalok ugyan az 1600-as évek legelején születtek, de a téma örök. A hangszerelés, a zenei elképzelés pedig annyira élőnek, üdének mondható, mintha csak az imént improvizálták volna a művészek. Persze ez a gondolat felmerülhetne minden olyan produkciót illetően, amikor az előadók régi korok alkotásait elevenítik fel. Hiába a korabeli, vagy ahhoz nagyon hasonlatos instrumentumok, hiába a feltételezett korhű előadásmód, az ember nem bújhat ki XXI. századi bőréből, mindenképpen beletesz valamit saját korából is az interpretációba. És ez teljesen rendjén is való.

A lemez a Lettere Amorose címet kapta, s ehhez hűen a téma végig a szerelem, a szeretet valamilyen formája. A felvétel egyik hatalmas érdeme, hogy jó néhány szinte ismeretlen, vagy kevéssé ismert dallal és szerzővel is megörvendezteti a hallgatókat. Sigismondo d'India művei bizonyára még az elhivatott zenehallgatóknál sem hevernek otthon a polcon. Pedig a mester igen jól értette a dolgát, s állítólag - az operát kivéve - minden műfajban kipróbálta tehetségét. A korongon három dalt hallhatunk tőle. Mindegyik rendkívüli kifejezőerőről tanúskodik, s kimondottan felkavaró zene. Sigismondo d'India muzsikája izgalmas disszonanciáival, kromatikus részeivel távolról kissé emlékeztet Gesualdo stílusára. A rövidke dalok szinte egy-egy kisregényre való drámát foglalnak magukba, természetesen a szerelmi gyötrelem megunhatatlan témakörében. A lemez legizgalmasabb pillanatai közé tartoznak.

Monteverdi népszerű Si dolce e il tormento kezdetű dala is felkerült a korongra. Sokan, sokféleképpen elénekelték már ezt az egyszerűségében is tökéletes szerzeményt. Kožená a patetikus, rendkívül aprólékosan elmagyarázó, szinte már tragikus előadásmódot választotta, amivel engem kissé elkedvetlenített. Számomra a dal ezzel elvesztette a lendületét, eltűnt belőle a magával ragadó egyszerűség, részekre (igaz, rendkívül drámai részekre) esett szét, amelyek nem állnak össze egy nagyobb egésszé. De könnyen lehet, hogy sokan nagyon fognak örülni ennek az interpretációnak.

Caccini Odi, Euterpe kezdetű dala nélkülöz minden drámát, itt sokkal inkább az életöröm, a szerelem könnyedsége, a felhőtlen báj kerül előtérbe. A szerző egyébként tagja volt az akkori Itália egyik legismertebb tudós-zenész társaságának a Cameratának. Úgy tűnik, Caccini előadóként nagyobb sikereket aratott mint zeneszerzőként. Ő is megzenésítette például Rinuccini Euridice-librettóját, ahogyan Peri is, de Caccini műve korántsem sikerült olyan jól. Önbizalmát jelzi azonban, hogy önmagát mint a monódia megteremtőjét jellemezte, ami azért - bár valóban jelentős szerepe volt benne - enyhe túlzásnak tűnik.

Tarquinio Merula zeneszerzői jelentőségét valószínűleg még mindig nem ismerjük eléggé, pedig a kora barokk korszak egyik legjelentősebb alkotója volt. Hangszeres művei közül kiemelkedőek a hangszeres canzonák, amelyek lényegében a későbbi szonáták előzményeinek tekinthetőek. A lemezen két Merula-szerzemény is hallható. Az egyik egy igen megrendítő altatódal, melyben az anya gyermeke majdani szenvedései miatt gyötrődik. Előre látja fia kereszthalálát, mérhetetlen fájdalmait. A mű egyetlen, kisszekund-lépéses ostinatóra épül, amellyel nem csak a bölcső ringatózásának érzetét, de az elképesztő feszültséget is megteremti a szerző. A zene egyszerűen lenyűgöző. Az ostinato kisszekund-lépés, mint valamiféle jajszó szünet nélküli ismétlődése egy idő után már szó szerint kínozza az ember lelkét, nem beszélve az énekszóló csodálatosan keserves dallamairól. A darab végén az ostinato elhallgat, egy akkordkíséretes záró szakasz csitítja el a dalt, jelen esetben vonósok és lant kíséretével.
A másik Merula-dal tárgya a szerelmi gyötrelem. Ez bár kevésbé drámai hangvételű, de semmivel sem rosszabb zene.

Két dal hangzik el Girolamo Kapsberger német származású olasz zeneszerző, kiváló lant-, theorba- és gitárjátékos tollából is. A komponista Rómában élt, s karrierje igen magasra ívelt, kora rendkívül elismert, ünnepelt alkotója volt. Rendkívül sokat tett a theorba nevű hangszer fejlődéséért.
Az első dal egy élénk, lelkesítő szerzemény, a második valamivel líraibb, mindkettő háromnyolcados, táncos ritmikával, kedves, hajlékony dallammal. Fülbemászó, nagyon kellemes zenék.

Szerepel még egy-egy dal Filippo Vitali, Biagio Marini, és Barbara Strozzi művei közül is, a lemez címéhez híven, szintén a - boldog és kevésbé boldog - szerelem témakörében.
Mindemellett a lemezen öt rövid hangszeres tánc is hallható, a Private Musicke előadásában.

Azt hiszem, Magdalena Kožená számára rendkívül testhezálló a lemez témaválasztása. A művek megkívánják a kifejezőerőt, az előadói fantáziát, a kiváló énektechnikát, s a művésznő kétségkívül rendelkezik mindezekkel. Különösen élvezetesek azok a művek, melyekben a szerelem gyönyörűségéről, az élet szépségeiről esik szó (bár jellemző módon ezek vannak kisebbségben). A szerelmi gyötrelem témaköre már nehezebb kérdés. Úgy érzem, nagy feladat megtalálni azt az egyensúlyt, amikor a drámaiság nem válik öncélúvá, a kifejezés vágya nem nyomja el a művet magát. Ez a legtöbb esetben nagyszerűen sikerül is, de Merula altatója például kissé egyoldalúan csupán drámaivá vált, a gyöngédség, ami az anyai szeretetre oly jellemző, kissé háttérbe szorult, ahogyan az egyszerűséget is hiányoltam. Feleslegesnek tűnik a minden hangon alkalmazott vibrato is. Ez az előadási mód szinte operássá teszi Merula gyönyörű canzonettáját.

Mindenképpen szólni kell a lemezen közreműködő Private Musicke nevű együttesről is. Annyira inspiratívak, az énekszólamot oly mértékű alázattal, beleérző készséggel támogatják, amilyet valószínűleg minden szólista kívánna magának. Hangszertudásuk és zenei fantáziájuk vitathatatlan, ahogy kifejezőerejük is. Kiváló együttes, s a hangszeres táncok előadásában kiderül, hogy önállóan is legalább olyan jók, mint kíséretnek. Külön érdemük a nagyon élő, rendkívül kortalan, szabad előadói stílusuk.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

"Józsa Tamás és Lázár Dániel szerzői estje"
JÓZSA TAMÁS: Vigilate mecum
Józsa Dalma, Rozsnyói Judit, Körmendi Johanna (hegedű)
LÁZÁR DÁNIEL: Quartet „E”
Szabady Ildikó (fuvola), Tóth Csamangó Blanka (klarinét), Schaff Magdolna (hegedű), Puskás Bernadett (gordonka)
LÁZÁR DÁNIEL: Lux Aeterna
Aya Shirai (gordonka), Lázár Dániel (zongora)
JÓZSA TAMÁS: Floyd
Tritonus Guitar Trio: Molnár Levente, Szurgyi Gergely, Varga Bálint (gitár)
LÁZÁR DÁNIEL: Air
Aya Shirai (gordonka), Riko Hosomi (zongora)
JÓZSA TAMÁS: Vinea mea
Józsa Dalma (hegedű), Kósa Lőrinc (bariton), Frecska Rebeka (fuvola), Láposi Dániel (vibrafon), Tóth Barnabás (gordonka)

18:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Ninh Duc Hoang Long (tenor), Balogh Ádám (zongora)
Duna Szimfonikus Zenekar
vez.: Kanai Toshifumi
Jótékonysági koncert a Törös alapítvány javára
ROSSINI: Sevillai borbély - nyitány
DONIZETTI: Szerelmi bájital - Nemorino áriája
LEONCAVALLO: Mattinata, op. 5
BEETHOVEN: Holdfény szonáta („Mondschein-Sonate”) - I. tétel
CSAJKOVSZKIJ: b-moll zongoraverseny

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Kállai vonósnégyes:
Kállai Ernő, Szajkó Géza (hegedű), Dráfi Kálmán (brácsa), Balázs István (cselló)
Balog József (zongora)
"Kamarazene karnyújtásnyira"
BARTÓK: 2. vonósnégyes, BB 75
BEETHOVEN: 11. (f-moll) vonósnégyes, op. 95 („Serioso”)
BRAHMS: f-moll zongoraötös, op. 34

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Halmai Katalin (ének), Dorota Anderszewska (hegedű), Bálint János (fuvola)
Szokolay Balázs (zongora)
"Liszt Születésnap Bevezető Koncert"
LISZT: Három dal Schiller Tell Vilmosából
LISZT: Zarándokévek, Második év: Itália – 1. Sposalizio
LISZT: Wartburg Lieder – 4. Walter von der Vogelweide
LISZT: Epithalam (hegedű-zongora változat)
LISZT: Romance oubliée (hegedű-zongora változat)
LISZT: Benedictus a Koronázási miséből (hegedű-orgona változat)
LISZT: S’il est un charmant gazon
LISZT: Comment disaient-ils
LISZT-BÁLINT JÁNOS: 2. magyar rapszódia

19:00 : Budapest
BMC Könyvtár

"Billentyűs történetek 3/2"
Tóth-Vajna Zsombor történelmi billentyűs hangszereket bemutató sorozata.
FRESCOBALDI: Partita sopra Ciacona (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Toccata Quarta (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Toccata seconda (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Aria detta la Frescobalda (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Capriccio di durezze e ligature
FROBERGER: Toccata in G
FROBERGER: Ricercar
BUXTEHUDE: Toccata in G
BUXTEHUDE: Nun lob mein Seel den Herren
LÜBECK: Chacon ex A
"Stile Italino" - Frescobaldi és hatása a német zenére

19:00 : Budapest
Nádor Terem

"Lukács Péter (az unoka) brácsaművész és barátai"
Lukács Pál 100 sorozat/1.
MOZART: Kegelstatt trió, K. 498
HINDEMITH: Szonáta-fantázia, op. 11, No. 4
MAX BRUCH: 3 Stücke für Klarinette, Bratsche und Piano aus, op. 83

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Süle László (zongora), Borbély Mihály (fafúvók), Kántor Balázs (gordonka)
Süle László és Borbély Mihály szerzeményei
Klasszikus és jazz

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Mayu Kishima (hegedű)
Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Gilbert Varga
"Virtus & eksztázis"
HAYDN: E-dúr szimfónia, Hob. I:12
LALO: Spanyol szimfónia, op. 21
SZKRJABIN: Az eksztázis költeménye, op. 54

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)
19:00 : Szeged
Szegedi Nemzeti Színház

PUCCINI: A köpeny / Gianni Schicchi

19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Csuprik Etelka (zongora)
"Liszt Fesztivál"
SZERKESZD TE IS A PORT.HU-T!
LISZT: Zarándokévek – Második év: Itália S. 161.
Sposalizio
Sonetto 104 del Petrarca (104. Petrarca-szonett)
Szonáta h-moll S. 178.
CHOPIN: Grande Valse Brillante Op. 18.
Nocturne No. 4, Op. 15 No. 1. F-dur
Mazurka Op. 17, No. 4. a-moll
SCHUMANN: Carnaval, Op. 9.

19:00 : Debrecen

Maxim Vengerov (hegedű)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
"A tánc apoteózisa"
RAVEL: La Valse
BRUCH: 1. (g-moll) hegedűverseny, op. 26
RAVEL: Tzigane
R. STRAUSS: A rózsalovag – szvit
A mai nap
született:
1706 • Baldassare Galuppi, zeneszerző († 1785)
1898 • Lotte Lenya (Karoline Wilhelmine Blamauer), énekesnő, színésznő († 1981)
1927 • Lakatos Gabriella, balett-táncos († 1989)
1945 • Jávori Vilmos, jazz-muzsikus († 2007)
elhunyt:
1545 • John Taverner, zeneszerző (sz. kb. 1490)
1893 • Charles Gounod, zeneszerző (sz. 1818)
1944 • Viktor Ullmann, zeneszerző (sz. 1898)
1968 • Tóth Aladár, zenetörténész, 1946 és 1956 között az Operaház igazgatója (sz. 1898)