vissza a cimoldalra
2019-04-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11346)
A csapos közbeszól (95)

Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (5)
László Margit (180)
Egyházi zene (219)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1639)
Franz Schmidt (3312)
Requiem (454)
Abbado – az ember (155)
Kimernya? (3006)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4322)
Élő közvetítések (7824)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3227)
Operett, mint színpadi műfaj (3885)
Pantheon (2340)
Erkel Színház (9929)
Kelemen Zoltán, operaénekes (94)
Simándy József - az örök tenor (598)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Négy World Premier-újdonság a Hungarotontól
Johanna, 2010-11-25 [ Egyéb ]
nyomtatóbarát változat

JOHANN SIGISMUND KUSSER: Két serenata a dublini udvar számára
Aura Musicale
Susan Hamilton, Csereklyei Andrea, Csapó József, Mariam Sarkissian, Lax Éva, Kállay Gábor, Mészáros Péter, Dominik Wörner - ének
HCD 32337

GENNARO MANNA: Nagyheti responzóriumok
Purcell Kórus
Vályi Csilla - gordonka, Gyöngyösi Levente - orgona
Vez.: Vashegyi György
HCD 32652

WILLIAM SHIELD: Vonóstriók
Szabadi Vilmos - hegedű, Kovács Szilvia - mélyhegedű, Újházi Gyöngyi - gordonka
HCD 32669

ALFREDO PIATTI: Dalok
Claudia Nicole Bandera, Leonardo De Lisi - ének, Pierluigi Ruggiero - gordonka, Andrea Baggiola - zongora
HCD 32670

Kusser: Két serenata Az ismeretlen barokk zeneművekre fogékony hallgatók figyelmébe ajánlanám az Aura Musicale új felvételét. Johann Sigismund Kusser (avagy a "Pozsonyi Orfeusz") korának egyik igen jelentős alkotója volt, s bámulatos európai karriert futott be.
A felvételen szereplő két művet Dublinban komponálta, ahol az alkirály első komponistája és zenemestere címet viselte. Két serenata megjelölésű darab került a lemezre, amely műfaj lényegében minioperát takar. Az elsőnek nincs igazi cselekménye, szereplői allegorikus figurák, istenségek. A francia stílusú nyitányt recitativók és áriák követik, többségükben da capo formában megírva. A második serenata cselekménye Béke és Viszály civakodásáról szól, akik között Győzelem tesz rendet, oly módon, hogy Viszályt a pokolba küldi. Színre lép még Boldogság és Bőség is, majd Merkúr istenséggel is találkozunk.
Máté Balázs így ír a lemez kísérőfüzetében: "Minioperái alapján elmondható, hogy 'Johannis Cousser, a magyarországi Pozsonyban működő neves kántor fia' kiapadhatatlan invenciójú mester, aki a brit zenetörténetben kulcsszerepet játszik az akkoriban újdonságnak számító serenata műfajának meghonosítása révén."

Manna: Nagyheti responzóriumok Valamivel később élt Gennaro Manna, akinek Nagyheti responzóriumait a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar tagjainak értő tolmácsolásában hallhatjuk, Vashegyi György irányításával.
Manna Nápolyban született 1715-ben, s élete nagy részében itt élt s alkotott. Hírnevét elsősorban operáinak köszönhette (a szövegkönyvek jó részét Metastasio írta), pályája második felét azonban szinte kizárólag az egyházzenének szentelte.
A lemezen szereplő responzóruim-ciklust a szerző huszonhat évesen komponálta.
A Purcell Kórus nagyon szép hangszínnel, érzékenyen énekel. A continuo - egy cselló (Vályi Csilla) és egy orgona (Gyöngyösi Levente) - gyönyörűen simul a hangzásba. Kifejezetten áhítatos, bensőséges muzsikálás tanúja lehet, aki ezt a lemezt meghallgatja.

Shield: Vonóstriók A következő felvétel már a klasszika korába invitálja a hallgatót. Az angol William Shield (1748-1829) vonóstrióit Szabadi Vilmos, Kovács Szilvia és Újházi Gyöngyi izgalmas előadásában hallhatjuk.
Bár a szerző neve valószínűleg keveseknek ismerős, a maga korában igen híres komponistát tisztelhetünk benne. Joseph Haydn például kifejezetten nagyra becsülte kollégája alkotásait, különösen a The Woodman című operájáért lelkesedett. Shield egyébként szívesen ismerkedett a skót és ír népzenével, s gyakorta használt műveiben népies elemeket. 1780-tól 1797-ig a Covent Garden zeneszerzője volt, majd egy vita kapcsán felmondott és komponálással, valamint elméleti munkák írásával töltötte hátralévő éveit. Hangszeres darabjai leginkább házikoncerteken hangzottak el, igen népszerűek voltak a főurak és a zeneszerető polgárok körében.
E lemezen hét triója hallható, 2-4 tételes, kellemes, helyenként kifejezetten izgalmas, érdekes muzsikák. Jó szívvel ajánlom a vonós kamarazene kedvelőinek.

Piatti: Dalok A negyedik korong a 18. század második felében alkotó Alfredo Piatti dalait tartalmazza, melyekhez a zongorán kívül igen izgalmas csellókíséret is tartozik. Nem olyan meglepő mindez, ha tudjuk, hogy a szerző első gordonkás volt a Her Majesty's Theatre-ben Itt ismerkedett meg például Verdivel, aki igen nagyra tartotta művészetét. A gordonka Paganinijének is nevezett komponistát Liszt Ferenc is kitüntette figyelmével, s olyannyira nagy tehetségnek tartotta, hogy egy Amati csellóval ajándékozta meg. Mendelssohn versenyművet akart komponálni neki, Joachim József pedig vonósnégyesébe hívta muzsikálni.
A lemez kísérőfüzetében Gyenge Enikő így ír: "Míg hangszeres művei - természetesen mind gordonka- vagy gordonkás muzsikák - egy jellegzetesen olasz virtuozitás és az európai modern kifejezés között ingadoznak, addig gazdag vokális termésében viszonthalljuk a Donizettitől Verdiig ívelő olasz operastílust, sajátosan plasztikus dallamosságával, extrovertált közvetlenségével, mely a legnagyobb természetességgel vált át az elegáns és rafinált ťszalonŤ lírába. Egyértelmű, hogy ezek nem a tulajdonképpeni közkedvelt schuberti és schumanni értelemben vett ťliedekŤ, de stilisztikailag így is meghaladják a viktoriánus zene másik olasz királyának, Sir Francesco Paolo Tosti románcainak bájos kellemetességét."

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Vári-Kovács Emese (ének), Gál Márta (csembaló), Molnár Andrea (blockflöte)
„Férfi szemmel, női szemmel a barokkban”
MONTEVERDI: Scherzi musicali cioe arie et madrigali – Maledetto sia l’aspetto; Eri già tutta mia
FRESCOBALDI: Arie musicali per cantarsi, 1. kötet – Se l’Aura spira
G. CACCINI: Le nuove musiche – Belle rose porporine
F. CACCINI: Primo Libro delle Musiche – Ch’amor sia nudo
STROZZI: Cantate, ariette e duetti, op. 2 – Chiamata à nuovi Amori
MONTEVERDI: Tempro la cetra
FRESCOBALDI: Arie musicali per cantarsi, 1. kötet – Così mi disprezzate
F. CACCINI: Primo Libro delle Musiche – Nube gentil
STROZZI: Cantate, ariette e duetti, op. 2 – L’Eraclito amoroso
MONTEVERDI: Ohimè ch’io cado
STEFFANI: Un core o piante o sassi
STEFFANI: Il pastorello
STEFFANI: Dolce Auretta
STROZZI: Ariette a voce sola op. 6 – Chi brama in Amore
STROZZI: Diporti di Euterpe overo Cantate e ariette a voce sola, op. 7 – Mi fa rider la speranza

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Sztanyiszlav Trofimov, Irina Csurilova, Alekszej Markov, Nazsmiddin Mavljanov, Roman Burgyenko, Andrej Zorin [etc.]
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Mariinszkij Zenekar
vez.: Valerij Gergijev
CSAJKOVSZKIJ: Jolánta - koncertszerű előadás

20:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház

Szigetvári Dávid, Kovács István, Gabriella, Schöck Atala, Megyesi Zoltán, Bakonyi Marcell
vez.: Csiki Gábor
BACH – MENDELSSOHN: Máté-passió
Oratórium egy részben
18:00 : Martonvásár
Agroverzum

Novák Zita, Tóth Kiss Johanna (hegedű), Sörös Jenő (brácsa), Balog Endre (cselló), Boldoghy Kummert Péter (nagybőgő), Novák András (klarinét)
KODÁLY: Epigrammák 1-5 (Novák András átirata klarinétra és vonósnégyesre)
WEINER: Ballada op. 8 (Novák András átirata klarinétra és vonósötösre)
KEREK GÁBOR: Családi zene op. 207
WEINER: I. Divertimento, op. 20 (I., II. tétel)
WEBER: Kvintett klarinétra és vonósnégyesre, op. 34