vissza a cimoldalra
2019-11-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11450)
A csapos közbeszól (95)

A Magyar Zenekarok helyzetéről (84)
Társművészetek (1450)
Kimernya? (3297)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3509)
Élő közvetítések (8247)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2358)
Meg kell újítani az ének-zene oktatást! (137)
Erkel Színház (10374)
Pantheon (2446)
Kiss B. Atilla (202)
Operett, mint színpadi műfaj (4148)
High Fidelity - beállt a jégkorszak? (546)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1805)
Franz Schmidt (3456)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4458)
Legyen a zene mindenkie! - avagy mit tehetnenk a mai magyar enekoktatasert (62)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Francia kapcsolat (Ravel / Boulez - Debussy / Munch)
Szilgyo, 2010-10-22 [ Szimfonikus művek ]
nyomtatóbarát változat

RAVEL: La Valse, Menuet Antique, Ma mere l'oye, Boléro, Rapsodie Espagnole
New York Philharmonic
The Cleveland Orchestra
Pierre Boulez
Sony
88697689682

DEBUSSY: La Mer, Prélude a l'apres-midi d'un faune, Images, Nocturnes (1, 2)
IBERT: Escales
Boston Symphony Orchestra
Charles Munch
Sony
88697689542

Ravel / Boulez
Debussy / Munch
A 19. század végi, 20. század eleji francia zenekari muzsika legjavából válogat ez a két lemez, mégpedig mára már klasszikussá nemesült felvételeket. Debussy és Ravel témaválasztásai, zenei struktúrái sok szempontból mutatnak hasonlóságot, miként a műveket interpretáló két dirigens, Charles Münch és Pierre Boulez is bizonyos szempontból rokonítható egymással. Nem csak származásuk okán (mindketten franciák - bár egyikük kicsit német is), hanem a művekről, és általában a zenéről alkotott felfogásuk miatt.

Képzőművészeti hasonlattal élve: szó sem lehet ködös impresszionista ábrándozásról, nincsenek elnagyolt tónusok és pasztellszínek, odakent ecsetvonások, Münch és Boulez éles kontúrokkal valamint erős effektekkel dolgozik. Lehet, hogy mindez első hallásra szokatlannak tűnik, ám a hangzó anyag maximálisan bizonyítja: a karmesteri felfogás nagyon is helyénvaló.

Charles Münch 1956 és 1962 között rögzítette legendás Debussy-felvételeit, mégpedig a Bostoni Szimfonikus Zenekarral, azzal az együttessel, amelynek 13 éven át zeneigazgatója volt. Münch és a Bostoniak együttműködése példamutató, a zenekar tökéletesen valósítja meg és teszi hangzóvá a dirigens művekről alkotott elképzeléseit. Münch határozott tempókat, precíz ritmust és erőteljes hangzást kér és kap zenészeitől, amely a lágyabb, netalántán szépelgő Debussy-hangzásideál elkötelezett hívei számára némiképp furcsának tűnhet. A műveknek viszont nem válik hátrányára, A tengernek például kevés izgalmasabb felvétele létezik. Sajnos a Noktürnök harmadik darabja (Szirének) lemaradt a lemezről, cserébe viszont meghallgatható Jacques Ibert Escales című háromtételes kompozíciója, fegyelmezett és sodró lendületű előadásban.

Münch illusztris pályafutása során híresen sok művet vezényelt, Boulezt ezzel szemben deklaráltan csak a zenekari repertoár egy kisebb szegmense érdekli. Ravelt előszeretettel dirigál(t), a legtöbb művét kétszer is lemezre vette, két különböző kiadónál. A most megjelent CD-n a korábban (1969 és 1974 között) rögzítettekből hallható öt alkotás, melyek közül kiemelkedik A lúdanyó meséi részletgazdag, a zenekari színekben valósággal tobzódó interpretációja, a Bolero viszont itt valamivel kevésbé elementáris, mint Boulez későbbi felvételén.

Gyanítom, kétféle klasszikuslemez-gyűjtő ember létezik: akinek már a polcán vannak ezek a felvételek, és akinek még nincsenek. Az utóbbiak számára három aprócska javaslattal élhetek: beszerezni, beszerezni, beszerezni!

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Erkel Színház

GERSHWIN: Porgy és Bess

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Mahan Esfahani (csembaló)
"Halk húrok"
TALLIS: Felix namque
BERIO: Rounds
RAMEAU: Les tendres plaintes
RAMEAU: Le lardon – La boiteuse
RAMEAU: L'entretien des Muses
RAMEAU: Les cyclopes
COWELL: Set of Four
SRNKA: Triggering
J.S. BACH: 3. (a-moll) partita, BWV 827
21: "Kóda" - kötetlen beszélgetés az előadókkal
A mai nap
történt:
1805 • A Fidelio bemutatója (Bécs)
született:
1937 • René Kollo, énekes
1948 • Barbara Hendricks, énekes
elhunyt:
1894 • Anton Rubinstein, zeneszerző, zongorista (sz. 1829)
1950 • Francesco Cilea, zeneszerző (sz. 1866)