vissza a cimoldalra
2020-06-05
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11497)
A csapos közbeszól (95)

Momus-játék (5852)
Kimernya? (3639)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4814)
Operett, mint színpadi műfaj (4322)
A MET felvételei (464)
Balett-, és Táncművészet (6025)
Pantheon (2650)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3899)
Történelem (494)
Franz Schmidt (3611)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1953)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (1015)
Kolonits Klára (1176)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4595)
Bartók Rádió (774)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62175)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Verdi-tenoráriák Álvareztől
Spangel Péter, 2010-07-13 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

The Verdi Tenor - Marcelo Álvarez The Verdi Tenor
Marcelo Álvarez

Coro e Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi
Daniel Oren

Universal / Decca
478 1442

Nézzék el a most következő recenzióból esetlegesen kiérezhető elfogultságomat a 2007. december 22-én elhunyt felejthetetlen magyar tenor, B. Nagy János iránt. Már most hallom a dorgáló szavakat: és mi van Simándy Józseffel és Ilosfalvy Róberttel? Csak annyi, hogy őket sajnos alig hallhattam nagy Verdi-szerepekben. Az alább tárgyalásra kerülő Verdi-tenoráriák kapcsán pedig azonnal eszembe jut a Rigoletto, a Traviata, az Ernani, a Simon Boccanegra, és utolsó nagy alakítása, az 1994-ben felújított Otello, s persze további bel canto szerepeit is felsorolhatnánk... Szóval, számomra B. Nagy János volt idehaza AZ olasz tenor.

Álvarez előadásmódja különleges. Szárnyaló hang, kellő hősi színezettel, amely képes rendkívüli pianókra olyan helyen is, ahol az általam már oly sokszor hallott áriákban ez nem volt tapasztalható. Úgy érzem, a művész a karmesterrel szinte hangról hangra elemezte a korongra került részleteket, természetesen azok tartalmi mondanivalójával együtt, így születhetett meg ez a különleges élményt nyújtó lemez. Álvarez egyes áriákban szokatlan hangsúlyváltozásokkal lep meg, interpretációja néha szaggatottnak tűnik, mégis, az összkép hiteles, a felvétel nagyszerű.

Nem hiszem, hogy esetünkben feltétlenül szükség lenne a lemezen felcsendülő tizennyolc részlet külön elemzésére, az kedvcsinálónak amúgy is alkalmatlan volna. Maradjunk annyiban, a tíz operából hallható részletek egytől egyig olyanok, amelyek képesek a hallgató hangulatát jobbítani, megváltoztatni. Amióta Verdi a kedvenc zeneszerzőm, gyakran előfordult, hogy az éppen pillanatnyi állapotom ellensúlyozására feltett részlet meghallgatása segített átvészelni egy nehéz pillanatot. Igen, mert a zene csodákra képes. S, hogy a recenzens e sorok vége felé színt valljon: A végzet hatalma, az Álarcosbál, a Trubadúr részletei ragadtak meg a legjobban.

Külön kell szólni a zenekari hangzásról. Daniel Oren, a neves izraeli karmester a Verdi-operák szakavatott megszólaltatója. Nagyon ért a zenekari színek keveréséhez, átéli a zenét, felvillantja a partitúra rejtett szépségeit. A dirigens és Álvarez harmonikus együttműködése egy nagyszerű CD-t eredményezett. Persze, ízlések és pofonok különbözőek, de egy biztos, érdemes időt és pénzt szánni rá. Hatvannégy percnyi, különleges élményt nyújtó Verdi-zene, egy kis hiányérzettel: a Traviata és a Simon Boccanegra áriáit kár volt kihagyni - szerintem.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1941 • Martha Argerich, zongorista
elhunyt:
1625 • Orlando Gibbons, zeneszerző (sz. 1583)
1826 • Carl Maria von Weber, zeneszerző (sz. 1786)