vissza a cimoldalra
2019-10-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11440)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4585)
Kedvenc előadók (2841)
Momus-játék (5743)
Élő közvetítések (8193)
Egyházi zene (220)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7223)
Simándy József - az örök tenor (630)
Bende Zsolt (157)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3451)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2679)
Opernglas, avagy operai távcső... (20323)
Rost Andrea (2047)
Erkel Színház (10327)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1778)
Franz Schmidt (3434)
Plácido Domingo (910)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Hiánypótló (Kodály zongorakíséretes népdalfeldolgozásai)
- eszbé -, 2010-07-08 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

Kodály zongorakíséretes népdalfeldolgozásai KODÁLY:
Magyar Népzene I-XI.
Öt hegyi-mari népdal
Magyar népdalok (10)
Nyolc kis duett

Bretz Gábor, Brickner Szabolcs, Hajnóczy Júlia, Halmai Katalin, Korondi Anna, Meláth Andrea, Németh Judit, Orendt Gyula, Wiedemann Bernadett - ének
Vásáry Tamás, Virág Emese - zongora

Hungaroton
3 CD
HCD 32557-32559

Nagyon hiányzott már, hogy egybegyűjtve megjelenjen hanghordozón Kodály összes zongorakíséretes (nép)dalfeldolgozása. A zárójel annak szól, hogy a Nyolc kis duett között akad, amelynek a dallama is Kodálytól való, és lehetne még egy zárójel, ugyanis kevéssé köztudottan a Magyar Népzene dalai közt is van néhány, melyeket eredendően Kodály Emma szerzett, és Kodály Zoltán átemelt a sajátjai közé, hogy elismerését ezzel fejezze ki felesége irányába.

Külön öröm, hogy a felvétel elkészítésekor végig - illetve valamilyen érthetetlen okból a Magyar népdalok esete kivételt képez - gondosan ügyeltek arra, hogy női dalt nő, férfi dalt férfi énekeljen, és általában a hangfaji kiosztással is egyet lehet érteni, bár egyszer-egyszer az előadó azt a hamis érzetet kelti, mintha túl mély lenne számára a dal.
A másik igen pozitív vonása a szerkesztésnek az előadógárda kora és minősége - mindenképpen megjegyezhető, hogy méltónak bizonyultak a feladathoz.

Mert még a könnyűnek tűnő népdalfeldolgozások megszólaltatása is roppant összetett és nehéz feladat. A tíz népdal kivételével (melyek tényleg a hagyományos értelemben vett kíséretes népdalok) talán az összes többinél el kell fogadni, hogy ezek komponált zeneművek, melyeknek alapját népdal képezi - hozzáteszem, sok népdalnál ismerünk variánsokat, melyek hiába nagyon hasonlóak, nem helyettesíthetők egymással -, de a szerző új környezetet teremtett számukra, ahol minden egyes hangnak, vagy éppen szünetnek, koronának szerepe van a mű szerkezetében, drámai felépítettségében. Nem lehet például a strófikus dalokat automatikusan, egyfajta jó értelemben vett monotonizmussal előadni, ha a szerző erre nem utalt például ismétlőjel, vagy megfelelő helyen ismétlődő előadási jelek formájában. E csoportban különleges helyet képviselnek a balladák, ahol egyszerre előadási kívánalom a strófikusság monotóniája, a mesélő egyfajta kívülmaradása a történeten, és az egymást követő események érzelmi töltetének hathatós tolmácsolása. Talán furcsa, hogy ezeket külön le kell írni, hiszen a kottahűségnek alapesetben evidenciának kellene lennie, de sokszor tapasztalható, hogy népdalfeldolgozások előadásakor ez mégsem valósul meg.

A másik problémakör az előadói stílus helyes megválasztása. Nem arra gondolok, hogy torokhangon, népi stílusban kellene e dalokat énekelni, mert azt nyilván senki nem várja el, a szerzőt is beleértve. De nagyon groteszk tud lenni, amikor valaki teljes átéléssel, és operai eszköztárral próbál meg népdalt megszólaltatni, az sem hat jól, ha szintén a kifejezés jegyében valaki színészileg "túljátssza" az adott dalt, ugyanakkor a túlságosan is sallangmentes előadás könnyen elszaladhat az érdektelenség irányába.

Szerencsére e lemez előadói szempontból igen jól sikerült, a felsorolt lehetséges problémákkal nem szembesülhet a hallgató, legfeljebb olyan apróságokkal, amelyek bőven beleférnek az eltérő ízlés kategóriájába. Hogy a teljesség igénye nélkül, véletlenszerűen válasszak, nekem a Kitrákotty mese jobban tetszene egyszerűbb előadói stílusban, a "Zöld erdőben" kezdetű dalt esetében is talán a kevesebb több lenne, a Jaj, de szerencsétlen időre jutottam viszont számomra elbírna nagyobb differenciálást is. Még egyszer jelezném, hogy ezek kiragadott példák, nem az előadót szeretném vele minősíteni, hanem az adott dal felfogását.

Az énekes előadókról el kell mondanom, hogy néha korukat meghazudtolóan magas szintű technikai színvonalon, tisztán, érthetően adják elő a dalokat, itt említem meg, hogy mindez hiábavaló lenne, ha nem két kiváló zongorista (Virág Emese és Vásáry Tamás) lenne méltó partnerük ehhez.
Kiemelendőnek leginkább Wiedemann Bernadettet tartom, az ő szerepeltetése e lemezen egyszerűen telitalálat, hátborzongatóan szép balladákat (pl. Mónár Anna, Kádár Kata) énekel, drámai érzékéről csak a legmagasabb fokon lehet beszélni, mint ahogy hangjának szépségéről is; az ő interpretációjában éreztem a leginkább, micsoda kifejező ereje van a valóban nemes egyszerűségnek.
Szintén szerencsés találkozásnak gondolom Brickner Szabolcs katonadal-tolmácsolásait (Magyar Népzene VI.), és feltétlen dicséret illet őt és Hajnóczy Júliát az eredendően a Bicinia Hungaricában megjelent, majd a szerző által átdolgozott és kísérettel ellátott Nyolc kis duett rövidségéhez mérve helyenként embert próbáló nehézségű szólamainak gondmentes megszólaltatásáért is.

Egy momentumot hoznék szóba, ahol nem sikerült megértenem az előadás koncepcióját: az Öt hegyi-mari népdal lassú darabjai nagyon lassúra sikeredtek, szét is esnek, és számomra így elveszik a népdaljelleg. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy míg a Magyar Népzene esetében Kodály pontos metronómszámmal jelzi kívánalmait, itt az előadókra bízza a tempó megválasztását - úgy érzem, itt ez kevéssé sikerült szerencsésen.

Összegezve már maga a lemez megjelenésének ténye is jó hír, de szerencsére a dalokat a nemrég ünnepelt 125 éves évfordulóhoz méltó művészi kvalitású és hangú előadók szólaltatják meg.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

ERKEL: Hunyadi László – OperaKaland
ismétlés: 16:00

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Luis Fernando Perez (zongora)
MOMPOU: Gyermekjelenetek
CHOPIN: g-moll ballada, op. 23, No. 1
RACHMANINOV: Négy prelűd az Op. 23-as sorozatból - D-dúr No. 4, g-moll No. 5, Esz-dúr No. 6, B-dúr No. 2
ALBENIZ: Ibéria szvit - részletek: Evocation, El Puerto, El Corpus Christi en Sevilla, Almería, Triana, El Albaicín

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Dong Hyek Lim (zongora)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Hámori Máté
RAVEL: G-dúr zongoraverseny
R. STRAUSS: A rózsalovag – szvit
BRAHMS: 2. (D-dúr) szimfónia, op. 73

19:30 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Osztrosits Éva (hegedű), Matuz Gergely (fuvola), Kovalszki Mária, Lajkó István, Szőcs Kristóf (zongora), Budapest Fúvósötös
"Mini-Fesztivál • 4.1"
EMSZT ANDRÁS: B Lines - ősbemutató
BAQAIS ÁDÁM: Változások - ősbemutató
VIRÁGH ANDRÁS GÁBOR: Triptyque - ősbemutató
ZÁMBÓ JONATÁN: Metamorphoses - ősbemutató
MATUZ GERGELY: MAGIS - ősbemutató
KECSKÉS D. BALÁZS: Partita
KOCSÁR MIKLÓS: 3. fúvósötös
A mai nap
történt:
1905 • Debussy: A tenger bemutatója (Párizs)
született:
1926 • Karl Richter, karmester († 1981)
elhunyt:
1964 • Cole Porter, zeneszerző (sz. 1891)