vissza a cimoldalra
2019-10-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11440)
A csapos közbeszól (95)

Pantheon (2430)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4398)
Balett-, és Táncművészet (5895)
Élő közvetítések (8196)
Kimernya? (3244)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4587)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3454)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7226)
Jonas Kaufmann (2413)
Momus-játék (5751)
Plácido Domingo (911)
Erkel Színház (10330)
Erkel Ferenc (1065)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1779)
Franz Schmidt (3435)
Simándy József - az örök tenor (631)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Ismeretlen ismerős - dalok Chopintől
BaCi, 2010-06-30 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

Chopin / Songs CHOPIN
Songs

Alicja Wegorzewska-Whiskerd - mezzo-soprano
Szilasi Alex - piano

Hungaroton
HCD 32474

Igaz ugyan, hogy Frédéric Chopin a romantika egyik legismertebb zeneszerzője, mégis van életművének olyan szelete, mely felfedeznivalóval szolgál a kalandos kedvű előadóművész számára.
Ha azt mondom, dalok, bizonyára keveseknek jut eszébe a rövid életű lengyel zeneszerző. Pedig egy egész CD-nyi anyagot találhat a kottatárban az az énekes, akinek van mersze belevágni a nyaktörő lengyel szövegek megtanulásába.
Ha esetleg most Önök között felcsillan a szeme valamely ifjú daloló tálentumnak, mondván: végre nemcsak a zongoristák sajátja lehet ez a különös, parfümös csodavilág, akkor a Chopin-év kapcsán mindjárt meg is érkezik a segítség a lengyel szövegek helyes kiejtéséhez.

Szilasi Alex neve Magyarországon mára gyakorlatilag összeforrt Chopinével. Úgy tűnik, a negyvenes évei legelején járó művészt teljességgel rabul ejtette a Pleyel zongorákból kicsalható autentikus chopini hangzás. Olyannyira, hogy nem csupán a zongorairodalom gyöngyszemeit vette lemezre, hanem a szerző halála után megjelent dalokat is rögzítette a különlegességek iránt érdeklődő zenerajongók számára.

Chopin tehát új minőségben lép színre, s egyúttal magával hoz egy olyan szeletet az európai lírából, melyet valószínűleg a dalaihoz hasonlóan nem nagyon olvas a magyar humán érdeklődésű közönség.

Talán Adam Mickiewicz neve még sokak számára ismerősen cseng. Lehet, hogy Stefan Witwicki nevét is hallották Önök közül jó néhányan. De azt hiszem, Bohdan Zaleski, Ludwik Osinski vagy Zygmunt Krasinski nevével legtöbbünket könnyedén ki lehetne ejteni egy "Legyen Ön is milliomos" játékból.
Ha őszinte akarok lenni, én maradnék inkább Vörömarty Mihály verseinél. Ezek a javarészt Franciaországba emigrált, spleen-előfutárnak tekinthető lengyel poéták a maguk kívül rekedt, búsongó nézőpontjával elég egyhangú líraként festik meg ezt az árnyékvilágot.
Chopin zenéjének azonban kétségtelenül van egy olyan vonása, mely nagyon közel áll ehhez a tehetetlen, fájdalmas lemondáshoz.

Talán már Önök is kezdik sejteni, hogy azért nem véletlen ezeknek a kis dalocskáknak a homályba vesző előélete. Mi, akik el vagyunk kényeztetve Schubert Goethe-szövegekre létrehozott, tökéletes és rendkívül izgalmas kis dalocskáival, elég nehezen tudjuk figyelmünket e bő órányi zenei anyagra irányítani.

Én azt hiszem, nemcsak mi, befogadók vagyunk nehéz helyzetben e dalokat illetően, de az előadóknak sem lehetett könnyű dolguk.
Még talán Szilasi Alexnek volt egyszerűbb a helyzete.
De ha Önök most elsőre azt gondolják, hogy itt is az a helyzet, ami a versenyműveknél, hogy a főszereplő a zongora, a többiek - vagyis ez esetben az énekszólam - csak alibiből vannak jelen, akkor tévednek. Itt igenis az énekszólamé a főszerep, a zongora még talán a kelleténél egy kicsit jobban is megmarad a kísérői szerepkörben annál, mint ahogy azt a daloknál megszoktuk.
Szilasi Alex előnyös helyzete elsősorban a művész alaptermészetéből fakad. Neki mindig is azok a chopini girlandok álltak a legjobban, melyek szinte végestelen-végig betakarják az életművet, de csupán ékítik annak ritmikai, harmóniai, strukturális tökéletességét.
Az itt hallható zongoraszólamokból leginkább a ritmuskarakterek pontossága, élessége hiányzik. A Hulánka (Mulatós) című nóta például egyike azon keveseknek, amelyek kilépnek a vágyódó, ábrándozó világnézetből, s egy-egy fricskás hanggal, egyszerű táncos ritmikával lehetőséget adnának némi izgalomra.
Nem jön át ez az izgalom, a lendület. Szép és finom marad minden, mintha Chopinnél csak stilizált zenei emlékek maradnának a hús-vér emberek jókedvéből.

Alicja Wegorzewska-Whiskerd előadásában a legjobb rész a szöveg, egészen pontosan a lengyel kiejtés. Mivel azonban a művésznő anyanyelvén énekel, ez ugyan etalon lehet az érdeklődő művészpalánták számára, de nem tekinthető külön érdemnek. (Bár köztudott, hogy egy énekesnek az anyanyelvén is külön meg kell tanulnia előadni.)

Úgy gondolom, a lengyel művésznő remek énekes. De erős, telt, rendkívül sötét mezzója, és vehemens, izzó személyisége nagyon megnehezíti számára ezeknek a daloknak az előadását.
Lengyel ő, de így fül után úgy tűnik, az ő hazafisága egész más, mint Chopiné.
Biztos nagy örömmel látott neki ennek ritka, és az ő számára valószínűleg különösen becses zenei anyagnak. De - ahogy életrajzában is olvashatjuk - neki inkább Santuzza, vagy Olga színpadias nőisége való, nem egy beteges, önmarcangoló, visszahúzódó ifjú testetlen muzsikája.

Mindezek ellenére azt kell mondanom, ha kíváncsiak Chopinre, mint dalszerzőre, akkor mindenképpen érdemes megvásárolniuk a kiadványt. Ha az előadóknak nem is sikerült megtalálniuk a darabok tökéletes hangvételét, a felvétel mégis jó lehetőséget nyújt a zenei anyag első közelítésben történő megismeréséhez.
A magas szintű összjáték, valamint a precíz, pontos kottaolvasáson alapuló, érzelmes előadásmód megteremti a lehetőségét egy kevéssé ismert zenei terület felderítésének.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

"Józsa Tamás és Lázár Dániel szerzői estje"
JÓZSA TAMÁS: Vigilate mecum
Józsa Dalma, Rozsnyói Judit, Körmendi Johanna (hegedű)
LÁZÁR DÁNIEL: Quartet „E”
Szabady Ildikó (fuvola), Tóth Csamangó Blanka (klarinét), Schaff Magdolna (hegedű), Puskás Bernadett (gordonka)
LÁZÁR DÁNIEL: Lux Aeterna
Aya Shirai (gordonka), Lázár Dániel (zongora)
JÓZSA TAMÁS: Floyd
Tritonus Guitar Trio: Molnár Levente, Szurgyi Gergely, Varga Bálint (gitár)
LÁZÁR DÁNIEL: Air
Aya Shirai (gordonka), Riko Hosomi (zongora)
JÓZSA TAMÁS: Vinea mea
Józsa Dalma (hegedű), Kósa Lőrinc (bariton), Frecska Rebeka (fuvola), Láposi Dániel (vibrafon), Tóth Barnabás (gordonka)

18:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Ninh Duc Hoang Long (tenor), Balogh Ádám (zongora)
Duna Szimfonikus Zenekar
vez.: Kanai Toshifumi
Jótékonysági koncert a Törös alapítvány javára
ROSSINI: Sevillai borbély - nyitány
DONIZETTI: Szerelmi bájital - Nemorino áriája
LEONCAVALLO: Mattinata, op. 5
BEETHOVEN: Holdfény szonáta („Mondschein-Sonate”) - I. tétel
CSAJKOVSZKIJ: b-moll zongoraverseny

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Kállai vonósnégyes:
Kállai Ernő, Szajkó Géza (hegedű), Dráfi Kálmán (brácsa), Balázs István (cselló)
Balog József (zongora)
"Kamarazene karnyújtásnyira"
BARTÓK: 2. vonósnégyes, BB 75
BEETHOVEN: 11. (f-moll) vonósnégyes, op. 95 („Serioso”)
BRAHMS: f-moll zongoraötös, op. 34

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Halmai Katalin (ének), Dorota Anderszewska (hegedű), Bálint János (fuvola)
Szokolay Balázs (zongora)
"Liszt Születésnap Bevezető Koncert"
LISZT: Három dal Schiller Tell Vilmosából
LISZT: Zarándokévek, Második év: Itália – 1. Sposalizio
LISZT: Wartburg Lieder – 4. Walter von der Vogelweide
LISZT: Epithalam (hegedű-zongora változat)
LISZT: Romance oubliée (hegedű-zongora változat)
LISZT: Benedictus a Koronázási miséből (hegedű-orgona változat)
LISZT: S’il est un charmant gazon
LISZT: Comment disaient-ils
LISZT-BÁLINT JÁNOS: 2. magyar rapszódia

19:00 : Budapest
BMC Könyvtár

"Billentyűs történetek 3/2"
Tóth-Vajna Zsombor történelmi billentyűs hangszereket bemutató sorozata.
FRESCOBALDI: Partita sopra Ciacona (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Toccata Quarta (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Toccata seconda (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Aria detta la Frescobalda (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Capriccio di durezze e ligature
FROBERGER: Toccata in G
FROBERGER: Ricercar
BUXTEHUDE: Toccata in G
BUXTEHUDE: Nun lob mein Seel den Herren
LÜBECK: Chacon ex A
"Stile Italino" - Frescobaldi és hatása a német zenére

19:00 : Budapest
Nádor Terem

"Lukács Péter (az unoka) brácsaművész és barátai"
Lukács Pál 100 sorozat/1.
MOZART: Kegelstatt trió, K. 498
HINDEMITH: Szonáta-fantázia, op. 11, No. 4
MAX BRUCH: 3 Stücke für Klarinette, Bratsche und Piano aus, op. 83

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Süle László (zongora), Borbély Mihály (fafúvók), Kántor Balázs (gordonka)
Süle László és Borbély Mihály szerzeményei
Klasszikus és jazz

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Mayu Kishima (hegedű)
Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Gilbert Varga
"Virtus & eksztázis"
HAYDN: E-dúr szimfónia, Hob. I:12
LALO: Spanyol szimfónia, op. 21
SZKRJABIN: Az eksztázis költeménye, op. 54

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)
19:00 : Szeged
Szegedi Nemzeti Színház

PUCCINI: A köpeny / Gianni Schicchi

19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Csuprik Etelka (zongora)
"Liszt Fesztivál"
SZERKESZD TE IS A PORT.HU-T!
LISZT: Zarándokévek – Második év: Itália S. 161.
Sposalizio
Sonetto 104 del Petrarca (104. Petrarca-szonett)
Szonáta h-moll S. 178.
CHOPIN: Grande Valse Brillante Op. 18.
Nocturne No. 4, Op. 15 No. 1. F-dur
Mazurka Op. 17, No. 4. a-moll
SCHUMANN: Carnaval, Op. 9.

19:00 : Debrecen

Maxim Vengerov (hegedű)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
"A tánc apoteózisa"
RAVEL: La Valse
BRUCH: 1. (g-moll) hegedűverseny, op. 26
RAVEL: Tzigane
R. STRAUSS: A rózsalovag – szvit
A mai nap
született:
1706 • Baldassare Galuppi, zeneszerző († 1785)
1898 • Lotte Lenya (Karoline Wilhelmine Blamauer), énekesnő, színésznő († 1981)
1927 • Lakatos Gabriella, balett-táncos († 1989)
1945 • Jávori Vilmos, jazz-muzsikus († 2007)
elhunyt:
1545 • John Taverner, zeneszerző (sz. kb. 1490)
1893 • Charles Gounod, zeneszerző (sz. 1818)
1944 • Viktor Ullmann, zeneszerző (sz. 1898)
1968 • Tóth Aladár, zenetörténész, 1946 és 1956 között az Operaház igazgatója (sz. 1898)