vissza a cimoldalra
2020-06-03
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11497)
A csapos közbeszól (95)

A MET felvételei (451)
Momus-játék (5848)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7358)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3896)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62169)
Kimernya? (3638)
Társművészetek (1717)
Operett, mint színpadi műfaj (4313)
Opernglas, avagy operai távcső... (20488)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4809)
Franz Schmidt (3609)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1951)
Don Giovanni (264)
Pantheon (2639)
Charles Gounod (233)
Ilosfalvy Róbert (931)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Angol gyöngyszemek (The Food of Love)
Johanna, 2010-06-28 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

The Food of Love The Food of Love
PURCELL, CORBETTA, SIMPSON, DE VISÉE

Paul Agnew - tenor
Anne-Marie Lasla - basse de viole
Elizabeth Kenny - theorbe, guitare
Blandine Rannou - clavecin, orgue

Naive
AM 185

Henry Purcell egyike azoknak a szerzőknek, akik korai haláluk dacára hatalmas örökséget hagytak az utókorra. Belegondolni is hátborzongató, milyen műveket írhatott volna még az angol komponista, ha néhány évtizeddel tovább élhet. Hazájában nevelkedvén, de a francia és olasz stílust egyaránt jól ismerve sajátos, azonnal felismerhető, kissé melankóliába hajló, rendkívül szuggesztív, váratlan fordulatokban gazdag, teljesen egyéni zenei nyelvezetet hozott létre.

A 2009-ben készült, The Food of Love című lemezen Purcell csodálatos dalaiból kapunk egy csokorra valót. A dalok változatos kísérettel hallhatóak. Van, amelyik gamba-, lant- és csembalókísérettel szólal meg, de akad olyan is amely alatt csak egyetlen hangszer szól; lant, vagy csembaló, vagy csak a gamba egymagában adja az ostinato basszust.
Purcell kiemelt jelentőséget szentelt az úgynevezett ground-nak - ez tulajdonképpen egy ostinatoforma, mely Angliában igen divatos volt a 16-18. században. Szerzőnk időnként akár közismert dalocskákat is felhasznált ismétlődő basszusként ezekben a dalokban. Ilyen ground például többek között az O solitude, vagy a Music for a while is.

Purcell dalait Paul Agnew énekli. A skót származású tenor a barokk zene kiváló specialistája. Hangja finom, hajlékony, hibátlan technikával, és ami talán még ennél is lényegesebb, kiváló zenei ízléssel közelít az angol szerző dalaihoz, melyek - talán nem túl meglepő módon - többnyire a szerelem témakörében mozognak. Agnew nagyszerűen ért ahhoz, hogy egy-egy kitartott hangot hogyan töltsön fel érzelemmel, hogy ott és úgy használja a vibratót, ahol és ahogy az leginkább szolgálja a zene kifejezőerejét. Hangja árnyalatokban, hangszínekben gazdag.

Egy-egy énekes blokk között hangszeres szólókat hallhatunk, így kicsit jobban megismerkedhetünk az énekest kísérő művészekkel. Elizabeth Kenny gitáron adja elő Corbetta Caprice de chacone című művét, meglehetős szenvedéllyel. Anna-Marie Lasla két Christopher Simpson-Prelude-öt választott gambaszólójához. Számomra nem teljesen meggyőző az előadása, kicsit erősek a vonóváltások és hiányolok némi beszédességet is. Blandine Rannou csembalószólója igazán megnyerő Robert de Visée d-moll Prelude-jében.

Ez a négy nagyszerű muzsikus csodálatos felvételt hozott létre. Az egész lemezt áthatja a meghittség, az intimitás légköre. A finom hangú hangszerek, a plasztikus tenorhang és persze Purcell utánozhatatlan muzsikája egészen különös atmoszférát teremt. Nem szabad kihagyni!

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1904 • Jan Peerce, énekes († 1984)
1924 • Palánkay Klára, énekes († 2007)
elhunyt:
1875 • Georges Bizet, zeneszerző (sz. 1838)
1899 • ifj. Johann Strauss, zeneszerző (sz. 1825)
1998 • Erich Bergel, karmester (sz.: 1930)