Bejelentkezés Regisztráció

Vokális művek

Kerek évforduló a barokkból (Pergolesi / Abbado)

2010-05-20 08:39:17 BaCi

Pergolesi / Abbado PERGOLESI:
Confitebor tibi, Domine
Chi con ode e chi con vede
Salve Regina
Dixit Dominus

Orchestra Mozart
Coro della Radiotelevisione Svizzera
Julia Kleiter, Rose Bove, Rachel Harnisch
Claudio Abbado

Universal / Deutsche Grammophon
Archiv produktion
00289 477 8465

Ezt az évet leginkább Chopinnek szenteli Európa, s mi magyarok még gondosan hozzácsatoljuk Erkel Ferencet is. E két szerző mellett meglehetősen kevés szerep jut a 300 év távlatából figyelő Pergolesinek. Hát bizony, az a 100 év, ami 1710 és 1810 között eltelt, hihetetlen távolságot teremtett a zene történetében. Ez alatt az alig több mint egy emberöltőnyi idő alatt teljesen megváltozott a zene megszólalásmódja, s nekünk már nehezünkre esik ezt a bizonyos távolságot áthidalva visszakerülni a barokk elődök hangzásvilágába.
Reméljük, hogy a kerek évforduló kapcsán sokan igyekeznek majd közel kerülni az itáliai barokk zenemesteréhez.

Az utóbbi időben a régizene kutatása megkönnyítette korunk érdeklődő rétegének, hogy szakkönyvek évekig tartó tanulmányozása nélkül is értő módon élvezhessék ezeket a lebilincselő régi zenéket. A kutakodást elvégzik helyettünk az előadóművészek, hogy egyszerűen az interpretáció eszközével mutathassák meg nekünk, miért érdemes emlékezni ma is - például - a mindössze 26 évet élt Pergolesi életművére.

Claudio Abbado és az Orchestra Mozart felvétele attól válik igazán nagyszerűvé, hogy minden jó fülű, érző emberhez közel tudja hozni Pergolesi muzsikáját.
Abbado és együttese nem tartozik a "bigott" régizenészek közé. Ők úgy játsszanak hangszerükön, hogy tudják, ismerik a régiek játékmódját, zenei gondolkodását, de egy pillanatra sem felejtik el az azóta eltelt 200 évet sem. Éppen ezért ajánlható a felvétel olyanoknak is, akik inkább a romantika és a XX. század művészetét kedvelik. Abbadóék interpretációja sikerrel teremt hidat a ma embere és a régizene között. Ezt leginkább talán a vonósok vonókezelésével tudnám érzékeltetni. Minden tagolás, minden gesztus, a dinamika és a vibrato használata pontosan illeszkedik Pergolesi világába. De a vonókezelés sokkal masszívabb, a hangszerek hangzása sokkal tömörebb, mint amit egy minden ízében archaikus előadás során tapasztalnánk.

A kórus és a szólisták is remekül illeszkednek ebbe a koncepcióba. Minden zenei történés jól érzékelhetően szólal meg, csak nem egészen abban a tónusban, mint amit a korszak ma ismeretes előadásmódja megkíván.

A szólistákkal kapcsolatban valahogy úgy érzem magam, mint Don Giovanni a nőkkel szemben. Mindegyiküket tudom szeretni valamiért, de egyiknek sem adományoznám az "egyedül üdvözítő" címet.

Rosa Bove talán kissé nazálisan képezi a hangokat. De a Confitebor tibi, Domine "Sanctum et terribile nomen eius" tételének sötét, félelmetes, tragikus hangszíne bőségesen kárpótol bennünket ezért a csupán néha megjelenő apró hangképzési problémáért.

Julia Kleiter éppen ellenkezőleg, egészen angyali hangszínével tűnik ki a három hölgy közül. Hajlékony, tökéletes, levegőn ülő hangjai mind a magasságokban, mind az alsóbb lágékban lehetővé teszik a szöveg maradéktalan megértését. Néha elférne ebben a kristálytiszta fényben úszó vonalvezetésben egy kis izgalom, egy-egy érdekesebb hang, de a Salve Regina "O clemens, o pia" tétele így is tökéletesen közvetíti a zene nemes szomorúságát.

Rachel Harnisch nem rendelkezik ennyire makulátlan hangképzéssel, mint szoprán kolléganője. A legato magasságokban ő is kifogástalanul vezeti a levegőt, de a gyorsabb, mélyebb lágékban kissé beszorulnak az addig szépen, puhán, könnyedén úszó hangok. Mindezzel együtt előadása sokkal izgalmasabb, mint Julia Kleiteré. A mellhangok, a beszorítottabb, elevenebb részek eltérő hangszíne a zene történéseivel szoros egységben jelenik meg. Így mindez egyáltalán nem bántó, inkább érdekes, lebilincselő előadást eredményez.

Igazi karaktereket hallhatunk ezen a felvételen. Három jól képzett, mégis eleven, érző énekesnő vezet bennünket végig Pergolesi művein, egy hasonlóan sokszínű karmester-egyéniség és két, rendkívül agilis együttes társaságában.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.