vissza a cimoldalra
2017-11-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Momus társalgó (6254)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60134)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3855)
Társművészetek (1217)
Milyen zenét hallgatsz most? (24978)
Kedvenc művek (142)
Kedvenc előadók (2813)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11193)
A csapos közbeszól (94)

Kolonits Klára (1005)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2410)
Erkel Színház (8506)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6420)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (363)
Élő közvetítések (6678)
Kocsis Zoltán (640)
Operett, mint színpadi műfaj (3346)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2414)
Bartók Béla szellemisége (232)
Zenei témájú könyvek (92)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1174)
Franz Schmidt (2952)
Nagy koncertek emlékezete (32)
Barenboim (70)
Pantheon (2133)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Olcsó színház - Nagyszerű színház! (Erwin Schrott romantikus áriaestje)
BaCi, 2010-04-04 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2010. április 1.
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Erwin Schrott - ének
Auxiliadora Toledano - ének
Kerek István - hegedű
Zádori László - zongora
Ács Péter - bőgő
Marcelo Nisinman - bandoneón
A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara
Vez.: Pier Giorgio Morandi

Részletek VERDI, MOZART, ROSSINI, DONIZETTI, BIZET, BELLINI, PUCCINI műveiből
Négy tangó JULIO MARIA, CARLOS GARDEL, és PABLÓ ZIEGLER műveiből

Rengeteg ember kavargott a MűPában elsején este. Valahogy más, kicsit színesebb társaság gyűlt össze, mint amilyen más koncerteken szokott. Sok volt a selyem, az estélyi jellegű költemény, a gondosan befésült frizurák. Nagy tömeg volt a büfében is, csokornyakkendős elegáns urak igyekeztek kiszolgálni csillogó szemű csinos hölgyeket, pezsgősüvegek nyíltak, könnyed kacagások szálltak fel itt is, ott is.

Érthető volt ez a hangulat: Erwin Schrott koncertjére készültek, nem pedig Szokolov Beethoven-estjére.

Már önmagában a koncert elnevezése is sokat elárul. A műsor fele Mozart, mégis romantikus áriaestről beszélt a plakát. Vajon miről lesz itt szó? A szokásos operaházas elhúzott, legatós, szétkent Mozartról? Vagy ezúttal valami másért fért bele ez a legklasszikusabb klasszikus szerző a romantika korszakába? És egyáltalán: mi ez az egész? Ezek a macsós - mondhatnám stílszerűen: Don Giovanni-s - fotók az Interneten, a sármos mosoly, a szexis testtartás? Komoly dolog ez? Figyelemre érdemes? Megéri ezt a rendkívül borsos jegyárat kifizetni érte, vagy csalódást okoz majd az uruguayi fiatalember?

Erwin Schrott mindenkinek csalódást okozott, aki nem tud szabadulni az európai kultúrkörben nevelkedett énekes generáció, és a nálunk szokásos színpadi hagyományok kliséitől.
Erwin Schrott ugyanis valami egészen mást hozott, mint ami errefelé szokás. Ő nem készül hosszasan egy-egy magasságra, nem tervezgeti meg hajszálpontosan, mikor merre fog lépni a színpadon, vagy hogyan fogja meg partnernőjét, nem hagyja, hogy a konvenciók befolyásolják mozgását, arckifejezéseit vagy hangképzésmódját.

Igen, ez egy egészen más Mozart volt, mint amilyenre számítunk itt Európa közepe táján. Sem az operaházak nagyhangú előadásának keretei közé, sem pedig az archaikus előadó-művészet tudományosan érzelmes világába nem fért bele. Megvoltak benne a mozarti gesztusok, de valahogy egészen másképp, mint eddig hallhattuk bármikor is.

Óriási hangja van. És ugyanakkor hihetetlen pianókat tud énekelni. Alig, de mégis hallani a legfelső emelet legutolsó sorában is.

És eltér Erwin Schrott a nálunk szokásos tiszteletreméltó előadói attitűdtől is. Nem a darabra koncentrál, nem lehet folyamatosan érezni, hogy a mű, a zenei történések szolgálatába állítva irányítgatja a testét. Kintről nézve olyan, mintha most súgná a fülébe valaki a hangokat, melyeket egy pillanattal később minden gond nélkül, ösztönös megérzéseit követve elénekel.
Ily módon természetesen rengeteg fölös energiája marad a kisportolt testalkatú, mozgékony hangú basszbariton férfinak.

És innen indul a játék csak igazán. Erwin Schrott nem egyszerűen a színpadot tölti be, hanem az egész termet. Ott van minden hallgató mellett, ott lóbálja lábát a hangvetők tetején, leinteget a karzati emeletekről. Nincs szüksége díszletekre, jelmezekre, különféle világítástechnikai bravúrokra. Egy szál szürke öltönyében egy üres színpadon is maradéktalanul megmutat mindent, amit a szerep megkíván. Hát ennyit az operaházi monstre-költségvetések szükségességéről. Nem múlik rajta semmi.
Schrott csak úgy "pőrén" is mindenkit meghódít és kiszolgál egyszerre.

Mert azért vannak pillanatok, amikor tetten érhető, hogy itt egy nagyon komoly emberről van szó. Amikor egy-egy félmozdulaton, oldalra sandításon érzékelheti a hallgató, hogy Schrott figyel a többiekre, a zenésztársakra és a közönségre is. És úgy énekel, úgy játszik, ahogy pillanatnyi megítélése alapján a zenének és a hallgatóknak a legjobb.

Hogy nem lehet egyeztetni a kettőt?
Elvileg szerintem sem. Neki sikerült.

És ott volt mellette a szintén nagyon fiatal és csinos spanyol énekesnő, Auxiliadora Toledano, aki valahol félúton van egy szokványos operaházi énekeső és Schrott között. Nála lehet érezni a koncentrációt, de mindemellett marad ideje a színpadi játékra is. Nagyszerű hang ő is. A magasságai kicsit szorítósak, nem csak testből jönnek, hanem javarészt torokból. De még emellett is olyan pianókat énekel fenn, hogy megáll az emberben az ütő.

De az est legszívmelengetőbb alakja Pier Giorgio Morandi, a karmester volt. Ha épp nem vezényel, akkor olyan, mint egy nyugdíj előtt álló öregedő mackó. De mihelyst hátat fordít a közönségnek és felemeli a karját, 20 éves ifjúvá fiatalodik és érzelmes, vehemens gesztusaival igazi operai hangulatot sugall az előtte ülőknek.

A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának szüksége is van a külső inspirációra. Még emellett a rendkívül intenzív karmesteri jelenlét mellett is megtalálják a kibúvót az izgalmak alól. Mégis, az a pár ütem, amikor sikerült felemelkedniük Morandi szintjére, kárpótlást nyújtott az üresjáratokért.

És a végén jöttek a tangók - három nagyszerű magyar(!) zenésszel és egy latinos nevű ragyogó bandoneónjátékossal -, melyek igazán megmagyarázták, hogy mitől ilyen más Schrott Mozartja, mint a miénk.
Ez egy másik világ, egy másik életritmus, egy másik dimenzió, ahonnan ő jött. És Schrottnak megvan hozzá az ereje, a tehetsége, hogy ezt a meggyökeresedett, elnehezedett Európát kicsit áthívja, kimozdítsa egy másik kultúra felé.
Aki Schrottot hallgatja, vagy át tud lépni ebbe a másik világba, vagy jobban teszi, ha elkerüli őt.
De én azt ajánlom Önöknek: tegyenek meg mindent azért, hogy sikerüljön a váltás.
Páratlan élményben lesz részük mind a zenerajongóként, mind pedig hétköznapi emberként.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

Farkas Eszter (cimbalom)
Foglakozásvezetők: Haraszti Rita, Kósa Dávid
"Liszt-Kukacok Akadémiája"

10:30 : Budapest
Zeneakadémia, Kupolaterem

Várjon Dénes (zongora), Biczó Bernadett, Várkonyi Zsófia (hegedű), Baksai Réka (brácsa), Kirkósa Tünde (cselló), Szappanos Edit (ének)
Meseillusztrátor: Kőszeghy Csilla
Narrátor: Simkó-Várnagy Judit
"kamara.hu - a Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja"
"Hamucsellócska"
Zenés mese a Hamupipőke nyomán

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Horváth Ágnes (brácsa), G. Horváth László (hegedű), Háry Péter (cselló), Szűcs Péter (klarinét), Kiss Péter (zongora)
MOZART: Esz-dúr („Kegelstatt”) trió zongorára, klarinétra és brácsára, K. 498
LISZT: Obermann völgye
DEBUSSY: G-dúr trió

11:00 : Budapest
MűPa, Üvegterem

Said Tichiti (ének, guembri, ud, ütőhangszerek), Ibrahima Fall
(djembe, balafon), Khalid Moutahir (ének, ütőhangszerek), Fehér Károly, Somogyvári Balázs, Merkovics Zoltán (ütőhangszerek)
"Zenél a világ! - A Szaharán innen és túl"

15:00 : Budapest
Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Művelődési Központ

Budafoki Dohnányi Zenekar
mesélő: Lukácsházi Győző
"Bonbon matiné"
CSAJKOVSZKIJ: A diótörő

16:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

"Demeniv Mihály, harmonikaművész és tanítványai, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola növendékeinek koncertje"
Szerkesztő-műsorvezető: Becze Szilvia

17:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Szabóki Tünde, Schöck Atala, Megyesi Zoltán, Cser Krisztián, Kovács István (ének)
Lutheránia Énekkar
Budapesti Vonósok
Vezényel és a műről előadást tart: dr. Kamp Salamon
"Budapesti Vonósok – Bach közelében 1."
J.S. BACH: János-passió BWV 245
Jézus elfogatása
Péter megtagadja Jézust

17:00 : Budapest
BFZ Székház

Lesták Bedő Eszter (hegedű, barokk hegedű), Pilz János (hegedű, barokk hegedű), Rajncsák István (barokk brácsa), Mahdi Kousay (cselló, barokk cselló), Sovány Rita (viola da gamba, barokk cselló), Martos Attila (violone), Pivon Gabriella (barokk fuvola),
Cszizmadia Angelika (csembaló), Dinyés Soma (orgonapozitív, csembaló),
Varga Judit (csembaló)
"Kamarazene korhű hangszereken"
BIBER: e-moll szonáta, C. 142
J.S. BACH: D-dú;r gambaszonáta, BWV 1028
J.S. BACH: g-moll triószonáta, BWV 1029
MOREL: Chaconne en Trio
PACHELBEL: c-moll partita
J.S. BACH: C-dú;r triószonáta, BWV 1037
J.S. BACH: 5. Brandenburgi verseny, BWV 1050

17:30 : Budapest
Klebelsberg Kultúrkúria

Szecsődi Ferenc, Csévi Flóra (hegedű),
Szentpéteri Gabriella (zongora),
Kiss Zenede tehetséggondozott növendékei
"Ünnepi koncert - a Klebelsberg Kuno Hét programja."
Ignaz Pleyel, Rózsa Miklós és Hubay Jenő

18:00 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

Michel Béroff (zongora)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Csaba Péter
FRANCK: Szimfonikus variációk
RAVEL: Zongoraverseny bal kézre
SIBELIUS: II. szimfónia

18:55 : Budapest
MűPa, Fesztivál Színház

"Metropolitan Operaközvetítések a MűPában"
THOMAS ADÈS: Az öldöklő angyal

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Horti Lilla, Megyimórecz Ildikó (szoprán), Erdős Attila (bariton), Pataki Bence (basszus), Virág Emese (zongora)
Műsorvezető: Kovács Sándor
Művészeti vezető: Marton Éva
"Mihalovich-dalok"
Emlékezés a 175 éve született zeneszerzőre, a Zeneakadémia rektorára

19:00 : Budapest
Klebelsberg Kultúrkúria

Bándi János, Bándi Írisz Réka (ének)
Salgó Tamás (zongora)
HANDEL: Jöjj, béke angyala (duett)
LULLY: Gavotte / hegedű szóló (Bándi Írisz Réka),
ERKEL: Bánk bán/Bánk-Gertrudis (duett)
WAGNER: Tannhäuser / Romerzählung (Bándi János)
VERDI: A trubadúr / Máglyaária, (Bándi Írisz Réka)
BIZET: Carmen / Seguidilla (duett)

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Feriencsik László (fagott)
Capella Savaria
Művészeti vezető: Kalló Zsolt
JOHANN DAVID HEINICHEN: G-dúr concerto, S. 214
JOHANN FRIEDRICH FASCH: C-dúr fagottverseny, FaWV N:C1
WILLEM DE FESCH: E-dúr concerto grosso, op. 3/3
WILLEM DE FESCH: a-moll concerto grosso, op. 3/6
JOHANN DAVID HEINICHEN: G-dúr concerto, S. 213

19:00 : Budapest
Benczúr Ház

Ishimoto Hiroko (zongora)
"Női szerzők a férfiak árnyékában"
Fanny Mendelssohn, Teresa Carreno, Lili Boulanger, Elfrid Andrée, Benna Moe, Haruna Miyake, Agathe Backer, Dora Pejacevic és Amy Beach művei

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ROSSINI: Olasz nő Algírban

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Simon Izabella, Várjon Dénes, Roman Rabinovich, Érdi Tamás (zongora)
Veronika Eberle, Muriel Cantoreggi (hegedű), Kim Kashkashian, Andrea Hallam (brácsa), Perényi Miklós, Marie-Elisabeth Hecker (cselló), Fejérvári Zsolt (nagybőgő)
Radovan Vlatković (kürt), Klenyán Csaba (klarinét), Lakatos György (fagott)
"kamara.hu - a Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja"
DEBUSSY: En blanc et noir
CHOPIN: cisz-moll noktürn, Op. posth.
CHOPIN: 1. (g-moll) ballada, Op. 23
JANÁČEK: Concertino
JANÁČEK: Pohádka
SCHUBERT: A-dúr („A pisztráng”) zongoraötös, D. 667

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Kruppa Bálint (hegedű)
Szent Efrém Férfikar (karnagy: Bubnó Tamás)
Concerto Budapest
vez.: Rácz Zoltán
"Orbán 70, Csíky 80"
ORBÁN GYÖRGY: Serenata No.1
ORGÁNY GÖRGY: Hegedűverseny
CSÍKY BOLDIZSÁR: Új mű - ősbemutató
CSÍKY BOLDIZSÁR: Gulag

20:00 : Budapest
Budavári Mátyás-templom

Solti Kamarazenekar
18:00 : Pécs
Kodály Központ

Bogányi Gergely (zongora)
Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Cristian Mandeal
"Élet és halál táncai"
BARTÓK: Táncszvit
LISZT: Haláltánc
RICHARD STRAUSS: Hétfátyoltánc
DEBUSSY: A tenger
A mai nap
született:
1786 • Carl Maria von Weber, zeneszerző († 1826)
1899 • Ormándy Jenő, karmester († 1985)
elhunyt:
1986 • Bárdos Lajos, zeneszerző, karnagy (sz. 1899)