vissza a cimoldalra
2018-02-24
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3943)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60480)
Kedvenc előadók (2820)
Társművészetek (1232)
Milyen zenét hallgatsz most? (24995)
Haladjunk tovább... (207)
Momus társalgó (6308)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11226)
A csapos közbeszól (95)

Jonas Kaufmann (2170)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (628)
Élő közvetítések (6920)
Ilosfalvy Róbert (791)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2611)
Pantheon (2181)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1203)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4181)
Palcsó Sándor (203)
Operett, mint színpadi műfaj (3522)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (640)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6520)
Simándy József - az örök tenor (516)
Komlóssy Erzsébet (35)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1321)
Franz Schmidt (3062)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Dalciklus szimfóniában - szimfónia dalciklusban (Mahler: Dal a Földről / Michael Halasz)
macskás, 2010-01-26 [ Szimfonikus művek ]
nyomtatóbarát változat

Mahler: Dal a Földről / Michael Halasz MAHLER: Das Lied von der Erde

National Symphony Orchestra of Ireland
Ruxandra Donose - mezzo-soprano
Thomas Harper - tenor
Michael Halasz

Naxos
8.550933

Gustav Mahler zenéje megosztja a hallgatókat, ki rajongva szereti, ki teljes mértékben elutasítja a nagyszabású műveket. Talán a zeneszerző dalirodalma lehet az, melyet a szkeptikus Mahler-ellenzők is elfogadnak, ha nem másért, a rövidebb dalok, tételek miatt. Mahler a kis formákban jóval otthonosabban mozgott, mint a hatalmas méretű szimfóniák világában, a zeneszerzői jegyek sokkal koncentráltabban jelentkezhetnek egy-egy rövidebb darabban/tételben.

A Mahler-kultusz nálunk most bontakozik ki, magyar operaházi karmestersége idején sem ismerték műveit jobban, mint manapság. Ehhez persze hozzájárul a komolyzenében is létező divathullám - hol Janácek, hol Dvořák kevéssé ismert műveit hallani többször, hol a spanyol, brazil szerzőkét. A lemezpiac óriási választéka is jelzi a Mahler-művek iránti keresletet, a legnagyobb karmesterek szinte kötelességüknek érzik, hogy Mahler legalább két-három szimfóniáját - de sokan az életmű legtöbb darabját - lemezre vegyék.

Mahler életművében különleges helyet foglal el "a halál jegyében fogant" Dal a Földről, mind a műfaj, mind a versek, mind az életút tekintetében. Azt is hozzá kell tenni, hogy a ciklus határvonalat képez a romantika lezárása és a XIX-XX. század fordulójának zenéje között. Míg Schönberg a későromantikus, expresszív kifejezésmódot felcserélte egy addig ismeretlen (és a közönséget megbotránkoztató) stílusra, Mahler és sokan mások nem tudtak váltani. Gondoljunk csak bele: Richard Strauss még komponált, mikor Bartók már halott volt, s John Cage preparált zongorát használt műveiben.

Mahler dalciklusai (a Vándorlegény-dalok, a Gyermekgyászdalok, a Rückert-dalok és az 1908 körül írt Dal a Földről) a zeneszerző nagyon mély belső világát vetítik ki. Talán nem véletlen, hogy Mahler viszonylag sok dalciklust írt, hogy a versek válogatása is egyedi, hogy a Vándorlegény dallama és Csodakürt-dalok szövege-dallama máshol is előkerül. Nem véletlen az sem, hogy a Dal a Földről szövegei Hans Bethge Kínai versek című kötetéből valók, a többszörös fordításon és alakításon átesett költemények a bölcsességet, az életet-halált érintik. Oka van annak is, hogy a szimfóniának aposztrofált mű nem számozva szerepel Mahler szimfóniái közt, a babona, miszerint egy tizedik szimfónia írása káros az egészségre, Mahler esetében is érvényre jutott.

A sok felvétel közül a Ruxandra Donose és Thomas Harper szólójával, a Michael Halasz vezényelte Ír Nemzeti Szimfonikus Zenekarral 1994-ben készült, újra kiadottat hallgattam meg.

Ruxandra Donose gazdag, sötét hangszíne nagyon szép, bársonyos, a magas hangok nem okoznak problémát, a mélyek néha kissé erőltetettek. A zenei megfogalmazás szép, mit szép, gyönyörű, érzékletes, tetszett a dinamikai sokszínűség, a dalokhoz illő dús vibrato. A negyedik dal (A szépségről) életerőtől duzzadt, élvezettel hallgattam. Egyetlen kifogásként a második dal elején a legváratlanabb helyeken félreintonált hangokat említem. A hangerőt tekintve Donose messze túlszárnyalja Thomas Harpert, akinek a hangja nem jellegzetes, ami még nem baj, de sajnos előadása sem. A magas hangok - különösen a nyitó Trinkliedben - forszírozottak, nem eléggé testesek. Az életöröm megfogalmazása Harpernál inkább a kurjongatás. Sokszor az volt az érzésem, Harper izomból teszi oda magát, mindenképp át akarja énekelni a zenekart. Pianói viszont szépek, bár néha inkább szépelgőek. Míg Donose képes "zenekarba illesztett szólamként" tolmácsolni a dalokat, Harper kevésbé, igaz, az alt (vagy bariton) szólam szerepe a sztoikus nyugalmat ábrázolja inkább.

Az ír zenekar nagyon szépen játszik a - feltehetően koncerten rögzített - felvételen: a hangszerszólók különösen megejtően szólnak, az utolsó dal dús hangú fuvolaszólói és Donose éneklése csodálatos. A hangszínek szerepe Mahlernél nagyon fontos, a különleges hangszerek (mint a tom-tom, vagy a csodálatos hangú basszusklarinét) itt is feltűnnek, a kamarazenekari felrakásokkal együtt, melyet a zenekar nagyon jól érzékeltet. Michael Halász jól választotta meg a hangzásarányokat. A mélyrezesek tekintélyt parancsolnak, a vonósok finom árnyalatokkal színezik a darabot. A fafúvósok hihetetlen, közös rezdülései egy-egy agogikánál, dinamikai mozzanatnál szinte megállítják a levegőt.

A kísérőfüzet Keith Anderson munkája, most is alapos, képet ad mind Mahler életéről, mind a műről és annak az életműben való elhelyezéséről.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

"Liszt-kukacok akadémiája"

10:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

"Liszt-kukacok akadémiája"
Jazz játszótér

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Prunyi Ilona (zongora), Kertesi Ingrid (ének)
Berecz Mihály (zongora)
ARANY: Két dal Petőfi verseire – A toronyban delet harangoznak; Éji dal
SIMONFFY: Tarka madár; Te vagy barna kislány
EGRESSY: Ereszkedik le a felhő; Két magyar nóta
LISZT: Magyar történelmi arcképek – Mosonyi Mihály
MOSONYI: Tanulmány
LISZT: A magyarok Istene
LISZT: Petőfi szellemének
FARKAS: Szeretlek, kedvesem
SZERVÁNSZKY: Száll a felhő
SUGÁR: Reszket a bokor
KODÁLY: Négy dal – 1. Haja, haja
MIHALOVICH: Két ária a Toldi szerelme című operából
ÁBRÁNYI: Ábránd – magyar népdalok felett
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 7. Funérailles

15:00 : Budapest
Erkel Színház, Bernáth Büfé

az Opera Zenekarának művészei
"Zenekari hangversenyek - Kamarazenei koncertek"
"Wagner nyomában II.
BRUCKNER: F-dúr vonósötös – Adagio
SCHÖNBERG: Dalok – válogatás
SCHÖNBERG: Kamaraszimfónia

15:00 : Budapest
MűPa, Üvegterem

Kolonits Klára, Cseh Antal (ének)
Budapesti Vonósok
Koncertmester: Pilz János
"Operajátszóház"
MOZART: Figaro házassága

15:00 : Budapest
Operettszínház

OFFENBACH: Kékszakáll

16:00 : Budapest
Nemzeti Múzeum

Hye Jin Kim (hárfa)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Ender Sakpinar
MOZART: 1. szimfónia
SPOHR: Fantázia
DEBUSSY: Danse sacrée et profane
RAVEL: Bevezetés és Allegro

18:00 : Budapest
Erkel Színház

OFFENBACH: A rajnai sellő

18:00 : Budapest
A Nemzeti Filharmonikusok próbaterme

Horváth Béla (oboa)
Papp Dániel, Miczki Rita, Szabó Krisztina, Sárosi Péter, Bali Gábor
(hegedű), Balogh Enikő, Mohácsi Gyula, Kökényessy Zoltán (brácsa)
Deák György, Bajner Zsuzsanna (cselló), Sztankov Iván (nagybőgő)
Hamar Zsolt (csembaló)
Móré Irén, Kovács Imre, Embey-Isztin Zsófia (fuvola)
Szatmári Zsolt (klarinét), Borbély Balázs (kürt), Bokor Pál (fagott), Sipkay Deborah (hárfa)
Batta András (házigazda)
"Próbatermi vendégség"
J.S. BACH: F-dúr oboaverseny, BWV 1053R
REGER: G-dúr szerenád, Op.141a
HAAS: Fúvósötös, Op.10
TOURNIER: Szvit, Op.34
CSAJKOVSZKIJ: D-dúr vonósnégyes, Op.11

18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Sennu Laine (cselló)
A Szent István Király Szakgimnázium Fúvószenekara
Vezényel: Makovecz Pál
SMETANA: Moldva
RÁNKI: Varázsital - szvit
HIDAS: Fantázia csellóra és fúvósokra
LISZT: Hunok csatája

18:30 : Budapest
MűPa, Fesztiválszínház

"Metropolitan-operaközvetítések a Müpában 2017/18"
PUCCINI: Bohémélet

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Kupolaterem

"TERA – kísértés 13 képben"
A Zeneakadémia hallgatóinak előadása az Új Nemzeti Kiválóság Program keretében

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Baráth András (zongora)

19:00 : Budapest
Operettszínház

OFFENBACH: Kékszakáll

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Andreas Ottensamer (klarinét)
Kelemen Kvartett:
Kelemen Barnabás, Kokas Katalin (hegedű), Homoki Gábor (brácsa), Fenyő László (cselló)
DVOŘÁK: Ciprusok – vonósnégyes-ciklus
MOZART: 17. (B-dúr) vonósnégyes, K. 458 („Vadászat”)
BRAHMS: h-moll klarinétötös, Op.115

20:00 : Budapest
Budavári Mátyás-templom

Magyar Virtuózok Kamarazenekar
19:00 : Felsőőr
Messe Oberwart

"Kárpát-Haza OperaTúra"
ERKEL: Hunyadi László

19:00 : Gödöllő
Művészetek Háza

Cserna Ildikó szoprán
Gödöllői Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Horváth Gábor
WAGNER: Trisztán és Izolda előjáték, Izolda szerelmi halála
WAGNER: Wesendonck dalok
CSAJKOVSZKIJ: IV. szimfónia
A mai nap
történt:
1607 • Monteverdi Orfeójának bemutatója (Firenze)
született:
1842 • Arrigo Boito, zeneszerző, librettista († 1918)
1934 • Renata Scotto, énekes
elhunyt:
1704 • Marc-Antoine Charpentier, zeneszerző (sz. 1643)