vissza a cimoldalra
2018-05-25
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60800)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3983)
Társművészetek (1254)
Momus társalgó (6334)
Milyen zenét hallgatsz most? (24996)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2277)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11275)
A csapos közbeszól (95)

Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1407)
Franz Schmidt (3127)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (577)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2527)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4274)
Simándy József - az örök tenor (536)
Élő közvetítések (7195)
Momus-játék (5488)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2731)
Kolonits Klára (1066)
Jonas Kaufmann (2255)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (842)
Operett, mint színpadi műfaj (3604)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (711)
Udvardy Tibor (185)
Miller Lajos (60)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Dalciklus szimfóniában - szimfónia dalciklusban (Mahler: Dal a Földről / Michael Halasz)
macskás, 2010-01-26 [ Szimfonikus művek ]
nyomtatóbarát változat

Mahler: Dal a Földről / Michael Halasz MAHLER: Das Lied von der Erde

National Symphony Orchestra of Ireland
Ruxandra Donose - mezzo-soprano
Thomas Harper - tenor
Michael Halasz

Naxos
8.550933

Gustav Mahler zenéje megosztja a hallgatókat, ki rajongva szereti, ki teljes mértékben elutasítja a nagyszabású műveket. Talán a zeneszerző dalirodalma lehet az, melyet a szkeptikus Mahler-ellenzők is elfogadnak, ha nem másért, a rövidebb dalok, tételek miatt. Mahler a kis formákban jóval otthonosabban mozgott, mint a hatalmas méretű szimfóniák világában, a zeneszerzői jegyek sokkal koncentráltabban jelentkezhetnek egy-egy rövidebb darabban/tételben.

A Mahler-kultusz nálunk most bontakozik ki, magyar operaházi karmestersége idején sem ismerték műveit jobban, mint manapság. Ehhez persze hozzájárul a komolyzenében is létező divathullám - hol Janácek, hol Dvořák kevéssé ismert műveit hallani többször, hol a spanyol, brazil szerzőkét. A lemezpiac óriási választéka is jelzi a Mahler-művek iránti keresletet, a legnagyobb karmesterek szinte kötelességüknek érzik, hogy Mahler legalább két-három szimfóniáját - de sokan az életmű legtöbb darabját - lemezre vegyék.

Mahler életművében különleges helyet foglal el "a halál jegyében fogant" Dal a Földről, mind a műfaj, mind a versek, mind az életút tekintetében. Azt is hozzá kell tenni, hogy a ciklus határvonalat képez a romantika lezárása és a XIX-XX. század fordulójának zenéje között. Míg Schönberg a későromantikus, expresszív kifejezésmódot felcserélte egy addig ismeretlen (és a közönséget megbotránkoztató) stílusra, Mahler és sokan mások nem tudtak váltani. Gondoljunk csak bele: Richard Strauss még komponált, mikor Bartók már halott volt, s John Cage preparált zongorát használt műveiben.

Mahler dalciklusai (a Vándorlegény-dalok, a Gyermekgyászdalok, a Rückert-dalok és az 1908 körül írt Dal a Földről) a zeneszerző nagyon mély belső világát vetítik ki. Talán nem véletlen, hogy Mahler viszonylag sok dalciklust írt, hogy a versek válogatása is egyedi, hogy a Vándorlegény dallama és Csodakürt-dalok szövege-dallama máshol is előkerül. Nem véletlen az sem, hogy a Dal a Földről szövegei Hans Bethge Kínai versek című kötetéből valók, a többszörös fordításon és alakításon átesett költemények a bölcsességet, az életet-halált érintik. Oka van annak is, hogy a szimfóniának aposztrofált mű nem számozva szerepel Mahler szimfóniái közt, a babona, miszerint egy tizedik szimfónia írása káros az egészségre, Mahler esetében is érvényre jutott.

A sok felvétel közül a Ruxandra Donose és Thomas Harper szólójával, a Michael Halasz vezényelte Ír Nemzeti Szimfonikus Zenekarral 1994-ben készült, újra kiadottat hallgattam meg.

Ruxandra Donose gazdag, sötét hangszíne nagyon szép, bársonyos, a magas hangok nem okoznak problémát, a mélyek néha kissé erőltetettek. A zenei megfogalmazás szép, mit szép, gyönyörű, érzékletes, tetszett a dinamikai sokszínűség, a dalokhoz illő dús vibrato. A negyedik dal (A szépségről) életerőtől duzzadt, élvezettel hallgattam. Egyetlen kifogásként a második dal elején a legváratlanabb helyeken félreintonált hangokat említem. A hangerőt tekintve Donose messze túlszárnyalja Thomas Harpert, akinek a hangja nem jellegzetes, ami még nem baj, de sajnos előadása sem. A magas hangok - különösen a nyitó Trinkliedben - forszírozottak, nem eléggé testesek. Az életöröm megfogalmazása Harpernál inkább a kurjongatás. Sokszor az volt az érzésem, Harper izomból teszi oda magát, mindenképp át akarja énekelni a zenekart. Pianói viszont szépek, bár néha inkább szépelgőek. Míg Donose képes "zenekarba illesztett szólamként" tolmácsolni a dalokat, Harper kevésbé, igaz, az alt (vagy bariton) szólam szerepe a sztoikus nyugalmat ábrázolja inkább.

Az ír zenekar nagyon szépen játszik a - feltehetően koncerten rögzített - felvételen: a hangszerszólók különösen megejtően szólnak, az utolsó dal dús hangú fuvolaszólói és Donose éneklése csodálatos. A hangszínek szerepe Mahlernél nagyon fontos, a különleges hangszerek (mint a tom-tom, vagy a csodálatos hangú basszusklarinét) itt is feltűnnek, a kamarazenekari felrakásokkal együtt, melyet a zenekar nagyon jól érzékeltet. Michael Halász jól választotta meg a hangzásarányokat. A mélyrezesek tekintélyt parancsolnak, a vonósok finom árnyalatokkal színezik a darabot. A fafúvósok hihetetlen, közös rezdülései egy-egy agogikánál, dinamikai mozzanatnál szinte megállítják a levegőt.

A kísérőfüzet Keith Anderson munkája, most is alapos, képet ad mind Mahler életéről, mind a műről és annak az életműben való elhelyezéséről.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

Fejérvári Zoltán tanítványai
"Házimuzsika a Zeneakadémián"

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Shen Yue (zongora)
Shao Yingying (zongora)
"Shen Yue zongora diplomakoncertje"
J.S. BACH: Das Wohltemperierte Klavier, 2. kötet – D-dúr prelúdium és fúga, BWV 874
SCHUBERT: Három zongoradarab, D.946
BRAHMS: Hat zongoradarab, Op.118
MILHAUD: Scaramouche, Op.165b

19:00 : Budapest
Nádor Terem

A Harmonia Caelestis Barokk Zenekar szólistái:
Belovári Beatrix (barokk fuvola), Tóth-Vajna Zsombor (csembaló, orgona)
"Nagy Frigyes és zeneszerzői II."

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

MOZART: Requiem
A mai nap
született:
1928 • Hidas Frigyes, zeneszerző († 2007)
1929 • Beverly Sills, énekes († 2007)
elhunyt:
1934 • Gustav Holst, zeneszerző (sz. 1874)