vissza a cimoldalra
2019-02-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4234)
Társművészetek (1290)
Haladjunk tovább... (225)
Kedvenc előadók (2833)
Momus társalgó (6353)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61447)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2285)
Kedvenc felvételek (150)
Milyen zenét hallgatsz most? (25007)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11312)
A csapos közbeszól (95)

modern eszement rendezesek (252)
Élő közvetítések (7728)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4438)
Erkel Színház (9683)
Gaetano Donizetti (956)
Palcsó Sándor (238)
Jonas Kaufmann (2362)
Franz Schmidt (3278)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1592)
Luciano Pavarotti (81)
Balett-, és Táncművészet (5613)
Pantheon (2310)
Lisztről emelkedetten (941)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3139)
Opernglas, avagy operai távcső... (20187)
Kolonits Klára (1085)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Dalciklus szimfóniában - szimfónia dalciklusban (Mahler: Dal a Földről / Michael Halasz)
macskás, 2010-01-26 [ Szimfonikus művek ]
nyomtatóbarát változat

Mahler: Dal a Földről / Michael Halasz MAHLER: Das Lied von der Erde

National Symphony Orchestra of Ireland
Ruxandra Donose - mezzo-soprano
Thomas Harper - tenor
Michael Halasz

Naxos
8.550933

Gustav Mahler zenéje megosztja a hallgatókat, ki rajongva szereti, ki teljes mértékben elutasítja a nagyszabású műveket. Talán a zeneszerző dalirodalma lehet az, melyet a szkeptikus Mahler-ellenzők is elfogadnak, ha nem másért, a rövidebb dalok, tételek miatt. Mahler a kis formákban jóval otthonosabban mozgott, mint a hatalmas méretű szimfóniák világában, a zeneszerzői jegyek sokkal koncentráltabban jelentkezhetnek egy-egy rövidebb darabban/tételben.

A Mahler-kultusz nálunk most bontakozik ki, magyar operaházi karmestersége idején sem ismerték műveit jobban, mint manapság. Ehhez persze hozzájárul a komolyzenében is létező divathullám - hol Janácek, hol Dvořák kevéssé ismert műveit hallani többször, hol a spanyol, brazil szerzőkét. A lemezpiac óriási választéka is jelzi a Mahler-művek iránti keresletet, a legnagyobb karmesterek szinte kötelességüknek érzik, hogy Mahler legalább két-három szimfóniáját - de sokan az életmű legtöbb darabját - lemezre vegyék.

Mahler életművében különleges helyet foglal el "a halál jegyében fogant" Dal a Földről, mind a műfaj, mind a versek, mind az életút tekintetében. Azt is hozzá kell tenni, hogy a ciklus határvonalat képez a romantika lezárása és a XIX-XX. század fordulójának zenéje között. Míg Schönberg a későromantikus, expresszív kifejezésmódot felcserélte egy addig ismeretlen (és a közönséget megbotránkoztató) stílusra, Mahler és sokan mások nem tudtak váltani. Gondoljunk csak bele: Richard Strauss még komponált, mikor Bartók már halott volt, s John Cage preparált zongorát használt műveiben.

Mahler dalciklusai (a Vándorlegény-dalok, a Gyermekgyászdalok, a Rückert-dalok és az 1908 körül írt Dal a Földről) a zeneszerző nagyon mély belső világát vetítik ki. Talán nem véletlen, hogy Mahler viszonylag sok dalciklust írt, hogy a versek válogatása is egyedi, hogy a Vándorlegény dallama és Csodakürt-dalok szövege-dallama máshol is előkerül. Nem véletlen az sem, hogy a Dal a Földről szövegei Hans Bethge Kínai versek című kötetéből valók, a többszörös fordításon és alakításon átesett költemények a bölcsességet, az életet-halált érintik. Oka van annak is, hogy a szimfóniának aposztrofált mű nem számozva szerepel Mahler szimfóniái közt, a babona, miszerint egy tizedik szimfónia írása káros az egészségre, Mahler esetében is érvényre jutott.

A sok felvétel közül a Ruxandra Donose és Thomas Harper szólójával, a Michael Halasz vezényelte Ír Nemzeti Szimfonikus Zenekarral 1994-ben készült, újra kiadottat hallgattam meg.

Ruxandra Donose gazdag, sötét hangszíne nagyon szép, bársonyos, a magas hangok nem okoznak problémát, a mélyek néha kissé erőltetettek. A zenei megfogalmazás szép, mit szép, gyönyörű, érzékletes, tetszett a dinamikai sokszínűség, a dalokhoz illő dús vibrato. A negyedik dal (A szépségről) életerőtől duzzadt, élvezettel hallgattam. Egyetlen kifogásként a második dal elején a legváratlanabb helyeken félreintonált hangokat említem. A hangerőt tekintve Donose messze túlszárnyalja Thomas Harpert, akinek a hangja nem jellegzetes, ami még nem baj, de sajnos előadása sem. A magas hangok - különösen a nyitó Trinkliedben - forszírozottak, nem eléggé testesek. Az életöröm megfogalmazása Harpernál inkább a kurjongatás. Sokszor az volt az érzésem, Harper izomból teszi oda magát, mindenképp át akarja énekelni a zenekart. Pianói viszont szépek, bár néha inkább szépelgőek. Míg Donose képes "zenekarba illesztett szólamként" tolmácsolni a dalokat, Harper kevésbé, igaz, az alt (vagy bariton) szólam szerepe a sztoikus nyugalmat ábrázolja inkább.

Az ír zenekar nagyon szépen játszik a - feltehetően koncerten rögzített - felvételen: a hangszerszólók különösen megejtően szólnak, az utolsó dal dús hangú fuvolaszólói és Donose éneklése csodálatos. A hangszínek szerepe Mahlernél nagyon fontos, a különleges hangszerek (mint a tom-tom, vagy a csodálatos hangú basszusklarinét) itt is feltűnnek, a kamarazenekari felrakásokkal együtt, melyet a zenekar nagyon jól érzékeltet. Michael Halász jól választotta meg a hangzásarányokat. A mélyrezesek tekintélyt parancsolnak, a vonósok finom árnyalatokkal színezik a darabot. A fafúvósok hihetetlen, közös rezdülései egy-egy agogikánál, dinamikai mozzanatnál szinte megállítják a levegőt.

A kísérőfüzet Keith Anderson munkája, most is alapos, képet ad mind Mahler életéről, mind a műről és annak az életműben való elhelyezéséről.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

Razvaljajeva Anasztázia (hárfa)
Ittzés Gergely (fuvola), Tornyai Péter (brácsa)
"Razvaljajeva Anasztázia hárfa DLA zárókoncertje"
TAKEMITSU: And then I knew 'twas wind
FAURÉ: Desz-dúr impromptu, op. 86
HEINZ HOLLIGER: Sequenzen über Johannes I, 32
HINDEMITH: Hárfaszonáta
DONATONI: Small II
BERIO: Sequenza II
MAROS: Hárfaszvit
TIHANYI LÁSZLÓ: Linos
DEBUSSY: Szonáta fuvolára, brácsára és hárfára

17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

19:30 : Budapest
MOM Kulturális Központ

Bogányi Gergely (zongora), Kállai Vonósnégyes
Isabelle Oehmichen (zongora), Massimo Mercelli (fuvola)
Műsorvezető: Bősze Ádám
"Cziffra Fesztivál - Nyitókoncert"
SCHUBERT: Gesz-dúr impromptu, op. 90, No. 3.
LISZT: A Villa d’Este szökőkútjai
CHOPIN: Fisz-dúr noktürn, op. 15/2
MAGIN: Triptyque Polonais (Oehmichen)
MOZART: D-dúr fuvolanégyes K 285 (Mercelli, Kállai Vonósnégyes)
SCHUMANN: Esz-dúr zongoraötös, op. 44 (Bogányi, Kállai Vonósnégyes)

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Budapest Fúvósötös:
Duleba Lívia (fuvola), Kiss Katalin (oboa), Szűcs Péter (klarinét), Farkas Tamás (kürt), Mohai Bálint (fagott)
SZERVÁNSZKY ENDRE: I. fúvósötös
TÓTH ARMAND: Négy attikai emlék
LÁNG ISTVÁN: I. Fúvósötös
TÓTH ARMAND: Divertimento
TÓTH ARMAND: Duo per fiati
TÓTH ARMAND: Aino utolsó utazása
ORBÁN GYÖGY: Fúvósötös

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Budapesti Fesztiválzenekar
Cantemus Vegyeskar (karigazgató: Szabó Soma)
Vezényel: Fischer Iván
STRAVINSKY: Négy norvég kép
STRAVINSKY: Scherzo à la russe
STRAVINSKY: Tangó
STRAVINSKY: Zsoltárszimfónia
STRAVINSKY: Tavaszi áldozat
17:00 : Debrecen
Libri Könyvesbolt (Fórum Bevásárlóközpont, I. emelet)

Café Kodály Kovács Zoltán zeneszerzővel, Szabóki Tünde és Nyári Zoltán énekművészekkel

19:00 : Tatabánya
A Vértes Agórája

Operát az Operából! - Belföldi turné
PUCCINI: Bohémélet
Koncertszerű előadás
A mai nap
elhunyt:
1987 • Dmitrij Boriszovics Kabalevszkij, zeneszerző (sz. 1904)