vissza a cimoldalra
2019-12-09
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11455)
A csapos közbeszól (95)

Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2978)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62003)
Kolonits Klára (1147)
Opernglas, avagy operai távcső... (20364)
Franz Schmidt (3472)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1819)
Társművészetek (1519)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4623)
Cziffra György (110)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (118)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3530)
Lisztről emelkedetten (980)
Verdi-felvételek (552)
Élő közvetítések (8271)
Palcsó Sándor (274)
Pitti Katalin (828)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Javított kiadás – A nibelung gyűrűje a Műpában
Varga Péter, 2009-06-18 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat
Wagner Napok A nibelung gyűrűje a Műpában
2009. június 11-14.

Ismét június és ismét Wagner-napok Budapesten. A Műpa vállalkozására idén is sor kerül(t), és remélhetőleg a következő év is a terveknek megfelelően alakul, amikor majd egy teljes Ring mellett a Trisztán és Izolda kerül színre. Most A nibelung gyűrűje első szériáját láttuk.

Két teljes sorozat Ring és két Parsifal alkotja idén a Budapesti Wagner-napok programját. A Ring előadások érdekessége, hogy hasonlóan a múlt éviekhez, most is egymást követő napokon történtek, történnek, és jövőre is így lesz majd. Ez kihat a megvalósításra, két Wotant, Brünhildét, Siegfriedet láttunk, hogy az énekeseknek legyen idejük regenerálódni, divatosabb szóval rekreálódni. De így lehetett hasonlítgatni, tanakodni, vajon, ki a jobb: Tomasz Konieczny vagy Johan Reuter? Christian Franz vagy John Treleaven? Linda Watson vagy Iréne Theorin?

A nagy bravúrt Christian Franz hajtotta végre, egy első napi, hangban, játékban kimagaslóan hozott Loge után másnap Siegmundként, negyedik nap pedig Siegfriedként lépett színre. Meg tudott mindent oldani, bár erre a két szerepre azért már hősiesebb kiállású alkati és hangi karaktert is el lehet képzelni.

Johan Reuter nem volt ilyen átütő egyéniség, de ahol kellett, nagyon jól teljesített. A két Wotan közül Tomasz Konieczny tűnt jobbnak, hangja alapból meggyőzőbb, Johan Reuteré kissé nazálisba hajlott. De karakterben mindketten megfeleltek annak a deheroizált főistennek, aki végeredményben nem irányítója, csak elszenvedője az eseményeknek.

A Brünnhildék közül Iréne Theorin jobb hangi adottságokkal érkezett - és természetesen jól is szerepelt - de az utolsó estén Linda Watson is nagyon nagyszerű alakítással zárta a drámát. Tudott szenvedő és a valamikori félistensége tudatát megőrző, a sorsát maga irányító, királynői megszólalású ember is lenni. Christiane Iven Sieglindeként szintén remekül helyt állt, gyönyörű hangjával ő sem jött zavarba, amikor a drámára került a sor, a tetralógia előadásnak egyik legnagyobb erőssége volt. Érdekes lesz az összehasonlítás Meierrel.

A Hartmut Welker, Michael Roider alkotta Alberich-Mime párosnál sem kell jobb, egyszerűen tökéletesek voltak, mint ahogy Eric F. Halfvarson is, aki Hagenként brutális volt és gonosz, elképesztően jó hanggal. Walter Finket (aki Hundingként mutatott hasonlót) tavaly már megismertük, most is emlékezetes alakítást nyújtott. Oskar Hillebrandt halványabbnak tűnt kissé vibrátós hangjával, viszont Markovics Erika Gutrunéja - csakúgy, mint Cornelia Kallisch Waltrautéja - illeszkedett az előadótábor nagyon magas színvonalához. Kovács Annamária Erdájáról is ezt lehetne mondani, kár, hogy ha már a kedvünkért feljött a Föld mélyéből, a vetítőpanel nem nyílt meg előtte. Úgy rendesebben hallhattuk volna.

Németh Judit Frickaként főisteni volt, bár a legalsó regiszterben volt egy-két gyengébb hangja. Ladislav Elgr Frohként a helyén volt, Oskar Hillebrandt Donner szerepében is túl sok vibrátóval operált. Fasoltként Thomas Jesatko volt dicsérhető, Fafner-sárkányként Dan Paul Dumitrescu és Rácz István volt súlyos és félelmetes. A többi kisebb szerepben mindenkit csak dicsérni lehet, elmondható, hogy a vokális megvalósítás terén – azzal együtt, hogy korszakos sztárokat nem mutat a szereposztás – az egységesen magas színvonal jellemzi a négy este mindegyikét. Amikor kell, a drámai csúcspontokon mindenki a saját legjobbját, és így igazán kiválót ad.

A Rádiózenekar maghatározóan jó alapot nyújtott mindehhez, szép és lehengerlő megszólalásra is képesek voltak a zenészek Fischer Ádám irányításával, aki természetesen, mint az egész vállalkozás zenei irányítója, csak a legmagasabb minősítést érdemli. Tanítanivalóan takarékos, pontos, csak a lényeget mutató mozdulataival, végig koncentrált előadásokat vezényelt.

A rendezés viszont megújult. A régebbi változatban főleg az Istenek alkonyának talányos pillanatai okoztak gondot a nézőknek. Az első három operában ugyanis a vetítőn nem direkt, de könnyen értelmezhető képek futnak, amelyek a díszleteket voltak hivatva pótolni. A táncosok megjelenései sem kell, hogy a rejtvényfejtőt előhívják belőlünk, a Götterdämmerung fettfilmjének irodai jelenete azonban valódi talánynak bizonyult.

Ez az idei változatban eltűnt, és a Siegfried-Brünhilde ébredésekor a háttérben futó, fiatal párt mutató jelenet is kevésbé direkt lett azáltal, hogy rámontírozták a felhőkarcolókra.

Mindez nagyon helyes, a film ugyanis túl könnyen tud egy, a színpadi eszközökkel megvalósíthatatlan másik világba lépni, nemtelenül használva a technika - ebben az esetben korlátlan - lehetőségeit.

Az opera maga, így kissé mintha másodrendű szereplővé süllyedne, pedig nem az. Itt a zenéé a főszerep, minden más csak rátelepszik, rosszabb esetben ki is használja. És Wagnernek, a zeneszerzőnek, semmi szüksége pótlólagos magyarázatokra. Négy nap alatt végigkövetni a tetralógiát így is valódi kihívás, készüljünk fel rá!

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Pro Musica Leánykar (karigazgató: Szabó Dénes)
Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara
A Bartók Béla Zeneművészeti Szakgimnázium növendékei
Vezényel: Antal Mátyás
Műsorvezető: Becze Szilvia
"Magyar Karácsony" - Szokolay Sándor művei
A Szokolay InspirArt – SZIA 2019 zeneszerzőverseny díjnyertes művei
SZOKOLAY: Magyar Karácsony – magyar karácsonyi énekek és népi betlehemesek
SZOKOLAY: Mohácsi Betlehemes – népdalkantáta nőikarra és zenekarra

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Balogh Eszter (mezzoszoprán), Varga Oszkár, Osztrosits Eszter (hegedű), Kurgyis András (brácsa), Matuska Flóra (cselló), Radnóti Róza (zongora)
"A tehetség kötelez"
Mendelssohn-est
MENDELSSOHN: Három dal, op. 84 – 2. Herbstlied
MENDELSSOHN: Hat dal, op. 71 - 5. Auf der Wanderschaft, 6. Nachtlied
MENDELSSOHN: 1. (d-moll) zongoratrió, op. 49
MENDELSSOHN: Hat dal, op.57 - 5. Venetianisches Gondellied
MENDELSSOHN: Hat dal, op. 86 – 5. Der Mond
MENDELSSOHN: Hat dal, op. 34 – 6. Reiselied
MENDELSSOHN: 6. (f-moll) vonósnégyes, op. 80
21:00 "Kóda" Beszélgetés az előadókkal

19:35 : Budapest
Erkel Színház

Komlósi 35
Jubileumi gálaest
19:00 : Debrecen
Csokonai Színház

MOZART: Szöktetés a szerájból
A mai nap
történt:
1905 • A Salome bemutatója (Drezda)
született:
1915 • Elisabeth Schwarzkopf, énekes († 2006)
1934 • Kun Zsuzsa, balettművész
1967 • Joshua Bell, hegedűs