vissza a cimoldalra
2019-12-05
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11455)
A csapos közbeszól (95)

Nagy koncertek emlékezete (37)
Zenei események (1005)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1364)
Help me! (1106)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3525)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1814)
Franz Schmidt (3464)
Palcsó Sándor (273)
OperaDigiTár (33)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7233)
modern eszement rendezesek (335)
Kimernya? (3358)
Erkel Színház (10387)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4622)
Opernglas, avagy operai távcső... (20358)
Lisztről emelkedetten (979)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

A káosztól a csábításig (A teremtés a MÁV Zenekartól)
Johanna, 2009-06-10 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2009. június 5.
Zeneakadémia

MÁV Szimfonikus Zenekar
MR Énekkar
Szabóki Tünde, Bretz Gábor, Brickner Szabolcs (ének)
Vez.: Kollár Imre

HAYDN: A teremtés

És kezdetben vala a káosz... nem valószínű azonban, hogy vala a „nokiatyún” is. Nem lehet persze bizton állítani, hogy a fülbemászó, idegrendszert borzoló, váratlanul beszemtelenkedő mobilhang volt az, ami rögtön az első pillanatokban szétzúzta a zenekar és a közönség koncentrációját. Arra azért kétségkívül jó volt, hogy néhány másodpercig lehetett bosszankodni, fejet ingatni, forgolódni, mosolyogni, egyszóval foglalkozni vele, miközben Haydn muzsikája megállíthatatlanul elindult a maga útján.

A kezdeti aprócska incidens után igyekezvén visszatalálni az ihletettség állapotába, egyre kellemesebben éreztem magam. A zenekar jól szólt, energikusan, de nem erőszakosan, létszámához képest könnyedén. Azt nem állíthatom, hogy nem lehetne javítani még a hegedűszólam egységességén és mindennemű pontosságán, vagy nem tudtuk volna nélkülözni némelyik rezes gikszert, de összességében a hangzás megnyerő volt.
Miképp megnyerő volt az énekkar is. Jó volt látni a lelkes arcokat, s még jobb volt hallani a kifogástalan kórushangzást.

Az előadás színvonala az est folyamán – szerencsés módon – folyamatos fejlődést mutatott. Fordulópont a „Die himmel erzählen die Ehre Gottes” kezdetű kórustétel volt. Kollár Imre merészen felpörgette a tempót, s az eredmény lehengerlőre sikerült. Úgy éreztem, a színpadon lévők is elégedettek voltak, mintha elpárolgott volna a feszültség, s egy lazább önfeledtebb zenélés vette kezdetét.

Brickner Szabolcs szimpatikus lelkesedése és igen kellemes hangszíne ellensúlyozta az időnként kissé pontatlan intonációit. Bretz Gábor a bölcsesség és mértéktartás szobraként magasodott a zenekar fölé. Gyönyörű hangja már önmagában is lenyűgözött, mélységei pedig egészen fantasztikusan szóltak, megbízhatóan, pontosan énekelt, bár kissé kívül maradt a történéseken.

Nem úgy Szabóki Tünde, aki az est leglelkesebb szereplője volt. Úgy élt a darabban, mintha minden egyes hangért ő volna a felelős. Gazdag hangszínrepertoárt vonultatott fel, dinamikában is ő volt a legmerészebb az énekes szólisták közül. A „Nun beut die Flur das Frische Grün” kezdetű tételben előadott, elképesztően „madaras” trillái után pedig minden apróbb hibáját készséggel bocsátottam meg neki. Az oratórium harmadik részében Éva szerepében minden igyekezetével azon volt, hogy pajkos játékba csábítsa a mellette álló, Ádám szerepét éneklő Bretz Gábort, s bár ő ezt udvarias mosollyal fogadta, elég nehezen elcsábíthatónak bizonyult, ami azért ellentmond némiképp a történet sajátosságainak.

Összességében azonban nagyszerű Teremtés-előadásnak lehettünk tanúi pénteken este. Gyönyörű énekszólókat hallottunk, a zenekar és a kórus is kitett magáért, Kollár Imre pedig határozottan, nagyon lendületesen irányította az együttest. Ha nem is sikerült minden tökéletesen, és maradtak is kihasználatlan lehetőségek (főként a humor, a játékosság, a még konkrétabb zenei ábrázolások megvalósításának terén), a közönség tagjai, s úgy hiszem, az előadók mindegyike is elégedettséggel a szívében távozhatott a Zeneakadémia nagyterméből.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Goda Sára (hárfa)
Hartenstein Péter (fagott)
A Zeneakadémia BA II-III. évfolyamos hallgatóiból alakult kamarazenekar
Vezényel: Ménesi Gergely
J.S. BACH: 3. (G-dúr) brandenburgi verseny, BWV 1048
HÄNDEL: B-dúr hárfaverseny, HWV 294
VIVALDI: e-moll fagottverseny, RV 484
J.S. BACH–GOUNOD: Ave Maria
CORELLI: g-moll („Karácsonyi”) concerto grosso, op. 6/8

19:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Óbudai Danubia Zenekar
Magyar Állami Operaház Gyermekkara (vezető karnagy: Hajzer Nikolett)
Vezényel: Halász Péter
CSAJKOVSZKIJ: A diótörő, op. 71
18:30 : Balatonfüred
Kisfaludy Színház

Bálint János (fuvola)
Mendelssohn Kamarazenekar
Művészeti vezető: Kováts Péter
"Komolyzenei Esték 2019 III."
BACH: h-moll szvit BWV 1067
GRIEG, E.: Holberg-szvit op. 40
BIZET: Gyermekjátékok (zenekari változat)
TURINA: A torreádor imája op. 34
BORNE: Carmen-fantázia

19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Szabadi Vilmos (hegedű)
Savaria Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Madaras Gergely
WEINER: 1. Divertimento
DOHNÁNYI: 2. c-moll hegedűverseny
BARTÓK: Concerto

19:00 : Miskolc
Művészetek Háza

Schöck Atala, Kovácsházi István (ének)
Miskolci Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Antal Mátyás
W.A. MOZART: Szabadkőműves gyászzene (K. 477)
DRAGONY TÍMEA: Szimfónia 'OBRETAM' (ősbemutató)
MAHLER: Dal a Földről – szimfónia
A mai nap
született:
1946 • José Carreras, énekes
1962 • José Cura, énekes, karmester
elhunyt:
1791 • Wolfgang Amadeus Mozart, zeneszerző (sz. 1756)
1916 • Richter János, karmester (sz. 1843)
1989 • John Pritchard, karmester (sz. 1921)
2007 • Karlheinz Stockhausen, zeneszerző (sz. 1928)