vissza a cimoldalra
2019-12-08
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11455)
A csapos közbeszól (95)

Palcsó Sándor (274)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3529)
Pitti Katalin (828)
Pantheon (2458)
Operett, mint színpadi műfaj (4174)
Franz Schmidt (3469)
Élő közvetítések (8270)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (115)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1818)
Simándy József - az örök tenor (637)
Opernglas, avagy operai távcső... (20362)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61995)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2952)
Társművészetek (1518)
A díjakról általában (1077)
Kolonits Klára (1145)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Az UMZE Ligeti-koncertje
Dauner Nagy István, 2009-06-01 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

Az UMZE Ligeti-koncertje 2009. május 26.
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

UMZE Fúvósötös
Ránki Dezső, Klukon Edit, Nagy Péter (zongora)
Vez.: Rácz Zoltán

LIGETI GYÖRGY:
Hat bagatell fúvósötösre
Tíz darab fúvósötösre
Három darab két zongorára: Monument, Selbstporträt, Bewegung
Poéme symphonique – 100 metronómra
Zongoraverseny

Biztosan a kedves Olvasók is észrevették, de ha nem, hát most emelt szóval hirdetem: ma már nem „ciki” kortárs hangversenyre menni!
Az UMZE rendszeres Ligeti-koncertjei – melyeket a szerző születésnapja környékén tartanak – sokakat vonzanak. Azok, akik a „szokásos” látogatottsággal számoltak és az utolsó pillanatra hagyták a jegyvásárlást, most hosszú sorokban várnak a pénztárnál. Az Interneten foglalókat soron kívül szolgálják ki, míg a rendezőség már azt fontolgatja, hogy tényleg jó gyakorlat-e ilyenkor csak a földszinti helyeket árulni. (Tudniillik, ha legalább az tele van, akkor nem annyira föltűnő a sötétben hagyott karzatok üressége...)
A döntés gyors, a lépcsőről elkerülnek a diszkrét kötélkordonok, és már mi is az emeleti oldalerkélyen kapunk helyet. Szóval nincs telt ház, de az érdeklődés számottevő, és a létszám ígéretesen gyarapodik.

Az árnyalattal teljesebb képhez azért hozzátartozik, hogy Ligeti zenéje már inkább klasszikus, mint kortárs – és egyáltalán nem azért, mert a szerző már nem él. Ezekre a koncertekre nem annyira az intellektuális kíváncsiság vonz bennünket. Tudjuk, hogy mire számíthatunk, tudatosan készülünk, hiszen e művek zöme már a múlt század derekán – esetleg kicsivel utána – születtek, és szerzőjüket nem csak, hogy ismertté, hanem népszerűvé is tették. Ha valakinek még lettek volna kétségei, mára teljesen világossá vált, hogy az életmű darabjai időállóak, és a repertoár állandó részei maradnak.

A fúvósötös bagatellek a Deutsche Grammophon Clear or Cloudy antológiájáról vált kedvencemmé, de ha valaki a neten rákeres a címre, rengeteg együttesre, koncertdátumra és kiadványra vonatkozó találatot kap, és az elképesztően nehéz Zongoraversenyből is létezik felvétel, például Pierre-Laurent Aimard közreműködésével, vagy akár a Youtube-ról meghallgatható, észt előadásban (NYYD Ensemble / Mihkel Poll / Olari Elts).

Mindenképpen meg akarom hallgatni élőben is. Látatlanban úgy gondolom, hogy az UMZE tagjaiból fölállt fúvósötös jobb lesz, mint a felvételekről ismertek, és nem is csalódom.

Az együttes szinte szimfonikus hangszíngazdagsággal szólal meg. A minőségben biztosan része van az akusztikának – nincs olyan audiokészülék, ami akár csak meg tudná közelíteni ezt a hangképet –, de a pontosság, az izgalmas, szikrázó összjáték nem hangtechnikai kérdés...
Fúvósötössel többnyire csak átiratokat volt szerencsém hallani, és valami miatt fel sem merült bennem, hogy ez a hangszer-összeállítás ilyen fantasztikus tud lenni. Ligeti zenéje rendkívül gazdag, és az UMZE muzsikusai élnek a lehetőséggel. Csak ezekért a darabokért is érdemes lett volna eljönni erre a koncertre.

A kétzongorás darabok nekem először visszalépésnek tűnnek, de az egyre bonyolultabb szerkezet – és ahogy azt a Ránki–Klukon páros felépíti – nagyon hamar felkelti az érdeklődésemet, és a második részt már nagyon élvezem... A zene pontosan olyan „poén”, mint a tétel teljes címe: Selbstporträt mit Reich und Riley (und Chopin ist auch dabei)...

Szimfonikus költemény 100 metronómra! Nagyon híres, mindenki tud róla, de kevesen hallották élőben – és én egy kicsit tartok tőle. Régebben – még zenetanár koromban – én is szívesen mutattam diákjaimnak egy mindössze három-négy metronómra csökkentett változatot. Úgy vettem észre, hogy az, aki odafigyel egy véletlenszerűen kialakuló poliritmiára, esetleg a hallottak alapján megpróbálja megjósolni, hogy legközelebb mikor ütnek egyszerre a hasonló tempóra állított szerkezetek, az sokat megért a kortárs zene, sőt, általában a zene logikájából, de ez inkább demonstráció, mint zene. Úgy gondolom, hogy ezzel a logikával (többé-kevésbé) én már tisztában vagyok, de hátha hozzá tud tenni valamit, ha sokkal több – éppen száz – metronóm szól.

És tényleg más, habár itt is a sztochasztikus ritmusról szól minden. A sűrű kattogás gyakorlatilag teljesen folyamatos zsongásba olvad, de annak az intenzitása folyamatosan, és kiismerhetetlenül változik. Érdekes ritmusképletek alakulnak ki pillanatokra, de mire odafigyelnék, már vége. Mintha a szemem sarkában, a periférián megjelenő jelenségek tűnnének el azonnal, mire odafordítom a fejem. Nagyon izgalmas, és örülök, hogy itt voltam, de – ezt az egy Ligeti-művet – valószínűleg nem törekszem újra meghallgatni.

Nem úgy, mint a Zongoraversenyt. Ennek itthoni koncerttermekben is sokkal többször kellene elhangzania. Értem én, hogy ez a mű nagyon nehéz az előadóknak, és nem csak a szólistának. A koncert elején a próbatételt Rácz Zoltán a nyolcezres csúcsokéhoz hasonlította, és nem kétséges, hogy igazat beszélt. Az 1986 környékén keletkezett zongoraverseny későbbi, és ha lehet még összetettebb, sűrűbb, mint a korábbi kompozíciók. Mégis, az első percek „megilletődöttségét” nem számítva, Nagy Péter játékáról a legkevésbé az jutna eszembe, hogy mennyire nehéz, amit éppen csinál. Megtanulták, kézben van – és működik. Mindenképpen érdemes volna máshol és máskor is előadni, mert ennek minél több emberhez el kéne jutnia.

Nincsenek vérmes reményeim, nagyon jól tudom, hogy Ligeti művei a komolyzene kedvelői között is csak egy szűk réteg érdeklődésére tarthatnak számot. De abban biztos vagyok, hogy ha valaki csak véletlenül tévedt be az UMZE idei Ligeti-koncertjére, az a jövő évi dátumát már vastag filccel írja a naptárába. És akkor 2010. május 27-én még többen találkozunk.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

16:00 : Budapest
Olasz Intézet

Fejérvári Zoltán (zongora)
Schöck Atala, Kovácsházi István (ének)
Miskolci Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Antal Mátyás
MOZART: C-dúr zongoraverseny (K. 503)
MAHLER: Dal a Földről – szimfónia

17:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Váray Péter (cselló)
Varga Gábor (klarinét), G. Horváth László, Szabó Tamás (hegedű), Fajd Gergő (brácsa), Váray-Major Zsófia (zongora)
"Váray Péter cselló DLA záró koncertje"
J.S. BACH: D-dúr szonáta viola da gambára és csembalóra, BWV 1028
BEETHOVEN: 2. (g-moll) cselló-zongora szonáta, op. 5/2
REGER: A-dúr klarinétötös, op. 146

18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Kendi Lajos (bariton)
Hunyadi János Általános Iskola Gyermekkara (karigazgató: Igaliné Büttner Hedvig)
Liszt Ferenc Általános Iskola Gyermekkara (karigazgató: Kovács Katalin)
Szent István Király Oratóriumkórus (karigazgató: Záborszky Kálmán)
Zuglói Filharmónia - Szent István Király Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Thomas Herzog
CHAUSSON: B-dúr szimfónia, op. 20
CAPLET: Tout est lumière (1901)
HONEGGER: Karácsonyi kantáta

18:00 : Budapest
Hold utcai Református Templom

"Bach+ kamarazenei koncertsorozat"
Rohmann Ditta sorozata


19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Bohémélet 2.0

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Fülei Balázs (zongora)
"Karácsony Liszt Ferenccel"
LISZT: Zarándokévek, Harmadik év – 7. Sursum corda
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 2. Ave Maria
LISZT: Album d’un voyageur – 6. Psaume (de l’église à Genève)
LISZT: Ave Maria (für die große Klavierschule nach Lebert und Stark)
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 5. Pater Noster
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 3. Bénédiction de Dieu dans la solitude
LISZT: Karácsonyfa
A mai nap
született:
1865 • Jean Sibelius, zeneszerző († 1957)
1890 • Bohuslav Martinů, zeneszerző († 1959)
1919 • Mieczysław Weinberg más néven Moishe Vainberg zeneszerző († 1996)
1939 • James Galway, fuvolista
1948 • Molnár András, énekes