vissza a cimoldalra
2019-12-05
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11455)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (8263)
Nagy koncertek emlékezete (37)
Zenei események (1005)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1364)
Help me! (1106)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3525)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1814)
Franz Schmidt (3464)
Palcsó Sándor (273)
OperaDigiTár (33)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7233)
modern eszement rendezesek (335)
Kimernya? (3358)
Erkel Színház (10387)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4622)
Opernglas, avagy operai távcső... (20358)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Leg...leg...leg... – a legvégére (Berlioz Requiemje a MűPában)
BaCi, 2009-04-22 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2009. április 19.
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Budapesti Akadémiai Kórustársaság (karigazgató: Balassa Ildikó)
Honvéd Férfikar (karigazgató: Drucker Péter)
MR Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás)
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
A Budafoki Dohnányi Zenekar rézfúvósai
Cselóczki Tamás – ének
Vez.: Hollerung Gábor

BERLIOZ: Requiem

Berlioz minden eddiginél hatalmasabb művet szándékozott alkotni, amikor – elfogadva a francia kormány felkérését – nekilátott, hogy az 1830-as júliusi forradalom áldozatainak emlékéré megkomponálja rekviemjét. Terve tökéletesen sikerült. A több száz tagú kórus, a grandiózus méretű zenekar és a négy rézfúvós szekció az akkori és a mai közönségre egyaránt döbbenetes hatást gyakorol.

Április 19-én este az ember csak ült ott a MűPa nagytermében, és kapaszkodott a székébe. A cirka 200 tagú kórus, és a 12 üstdobbal és négy rézszekcióval kiegészített teljes MR Zenekar megfellebbezhetetlenül hirdette: aki megszületik, az bizony meg is hal egyszer.

A Nemzeti Hangversenyterem színpada a legaljától egészen az orgonáig teljes szélességében tele volt az előadó apparátus tagjaival. Pedig a kiegészítő kis rezes kamarák már az első emeleti erkély négy sarkában kaptak helyet. Igaz, ennek oka nem elsősorban a helyhiányban keresendő, sokkal inkább a hatásfok további növelésében. Valóban lenyűgöző, amikor – a karnagy úr bevezető gondolataira utalva – egy profi házimozi térhatású hangélményével van feltuningolva a romantika megalomániás irányzata.

Őszintén szólva a mennyiségi nagyságra való törekvés nem az én asztalom. Talán éppen ezért volt különösen lebilincselő számomra: mennyire jól használta ki Berlioz a tömegek adta lehetőségeket. A rendkívül egyszerű zenei szövet 80 percen keresztül kap újra és újra lendületet a sokaság összeadódó erejétől.
Itt minden arra épül, hogy ha tömegek csinálják, akkor érvényesüljön igazán.

Az első, amit ki kell emelnünk, hogy sikerült megszervezni, létrehozni ezt a produkciót. Az efféle hatalmas előadásokról tudni kell, hogy az együttesek zömében magukban tanulják meg a művet. A mostani előadás két napon keresztül folyó összpróbái tulajdonképpen soknak számítanak ebben a műfajban.

Az est legjobb teljesítményét kétségtelenül a négy kórus nyújtotta.
A feladat inkább erőnlétileg volt megterhelő számukra. A Requiem végén a kezdő zenei anyag visszatérése már sokkal fakóbban szólt, mint a hangverseny első perceiben. Ettől eltekintve azonban meglepően egységes, kifejező előadást produkált a négy együttes.

A zenekar már nem volt ilyen meggyőző.
Különösen a hegedűk vérszegény, enervált játéka és a mindvégig magasra intonált fuvolaszólam volt kiábrándító. A mélyvonósok azonban javítottak valamicskét a helyzeten. A cselló és a nagybőgő szólam lendületes vonókezelése sokat segített az erőteljes részek lenyűgöző hanghatásában.

A nagyzenekartól távolabb elhelyezett kisegyütteseknek nem volt könnyű dolguk. Saját maguk hangereje miatt csak a levegővételek, tagolások pillanatnyi csöndjében tudtak igazodni a meglehetősen messze ülő zenésztársakhoz.

E tekintetben Hollerung Gábor sokszor segítette ki együttesét a csávából. Egyéb területeken azonban tehetett volna többet egy jobb produkció megszületéséért. Hollerung vezénylése agilis mivolta ellenére meglehetősen keveset segít a különféle karakterek, tempók egységes és azonnali megszületésében. A zenei folyamatok ugyan jól látszanak a karmester kezén, mégsem tudják betölteni eredeti funkciójukat. Hollerung mozdulatainak nincs meg az a hangyányi kis előnye az együttessel szemben, ami az irányításhoz elkerülhetetlenül szükséges. Sokszor mozdul együtt a zenével, s ilyenkor irányítóból lelkes közreműködővé válik.

Jó megoldás volt, hogy a szólista az egész apparátus feje felett, az orgonánál kapott helyet.
A Sanctus tétel meglehetősen nehéz feladat elé állította Cselóczki Tamást. Bár a jó szövegmondás sok helyen segítette előadását, a hosszan tartó magas részeket sajnos inkább erőből, és nem a helyes énektechnika segítségével valósította meg. Pedig az emberközelibb, mélyebb lágékban nagyon szép formálásnak lehettünk tanúi.

Hollerung Gábor „kis” csapatának akadtak hibái. Mégis köszönettel tartozunk valamennyiüknek, hogy hallhatóan gondos munkával a háttérben hozzájárultak ennek a ritkán előadott műnek a megszólalásához.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Goda Sára (hárfa)
Hartenstein Péter (fagott)
A Zeneakadémia BA II-III. évfolyamos hallgatóiból alakult kamarazenekar
Vezényel: Ménesi Gergely
J.S. BACH: 3. (G-dúr) brandenburgi verseny, BWV 1048
HÄNDEL: B-dúr hárfaverseny, HWV 294
VIVALDI: e-moll fagottverseny, RV 484
J.S. BACH–GOUNOD: Ave Maria
CORELLI: g-moll („Karácsonyi”) concerto grosso, op. 6/8

19:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Óbudai Danubia Zenekar
Magyar Állami Operaház Gyermekkara (vezető karnagy: Hajzer Nikolett)
Vezényel: Halász Péter
CSAJKOVSZKIJ: A diótörő, op. 71
18:30 : Balatonfüred
Kisfaludy Színház

Bálint János (fuvola)
Mendelssohn Kamarazenekar
Művészeti vezető: Kováts Péter
"Komolyzenei Esték 2019 III."
BACH: h-moll szvit BWV 1067
GRIEG, E.: Holberg-szvit op. 40
BIZET: Gyermekjátékok (zenekari változat)
TURINA: A torreádor imája op. 34
BORNE: Carmen-fantázia

19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Szabadi Vilmos (hegedű)
Savaria Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Madaras Gergely
WEINER: 1. Divertimento
DOHNÁNYI: 2. c-moll hegedűverseny
BARTÓK: Concerto

19:00 : Miskolc
Művészetek Háza

Schöck Atala, Kovácsházi István (ének)
Miskolci Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Antal Mátyás
W.A. MOZART: Szabadkőműves gyászzene (K. 477)
DRAGONY TÍMEA: Szimfónia 'OBRETAM' (ősbemutató)
MAHLER: Dal a Földről – szimfónia
A mai nap
született:
1946 • José Carreras, énekes
1962 • José Cura, énekes, karmester
elhunyt:
1791 • Wolfgang Amadeus Mozart, zeneszerző (sz. 1756)
1916 • Richter János, karmester (sz. 1843)
1989 • John Pritchard, karmester (sz. 1921)
2007 • Karlheinz Stockhausen, zeneszerző (sz. 1928)