Bejelentkezés Regisztráció

Vidéken

Két dilemmám megoldódott (Haydn Stabat Matere Szegeden)

2009-04-20 08:32:55 Heiner Lajos

2009. április 16.
Szeged
Rókusi templom

Somogyvári Tímea, Csapó József, Szerekován János, Cser Krisztián (ének)
A Vaszy Kórus tagjai
A Szegedi Szimfonikus Zenekar kamaraegyüttese
Vez.: Gyüdi Sándor

HAYDN: Stabat Mater

Szabad-e, és ha igen, illik-e templomban hangverseny előtt-után tapsolni? Különösen, ha egyházi darab hangzik el?
És vajon Joseph Haydn nevét „jegyeznék-e” igazán a nagy komponisták között, ha ötven esztendős kora előtt meghal? Hiszen már túljutott az ötödik X-en, mikor legnagyobb kompozíciói születtek – a „Párizsi”, „Londoni” szimfóniák, a nagy misék, aztán a két zseniális oratórium, ötven felett írta a D-dúr gordonkaversenyt, legnagyobb kvartettjeit.

Stabat Materét (Hob. XX.bis) meghallgatva mégis azt hiszem, a válasz igen.

Tudjuk, Haydn kora neves zeneszerzőjének, Hassénak küldte el a partitúrát, kérve, végezze el a szükséges korrekciókat – Hasse ehelyett a legmelegebben gratulált a darab értékeihez.
A tizenhárom részes mű helyenként Mozart Requiemjének komorságát vetíti előre. (Érdekes egybeesés: Haydn e darabját 1767-ben, 35 évesen írta – a barát, Mozart ilyen idősen halt meg...)

A szólókat Somogyvári Tímea, Csapó József, Szerekován János és Cser Krisztián (a dirigens, Gyüdi Sándor efféle zenékben jól bevált művészei) énekelték. A szólamonként hat tagú kórus a Vaszy-együttes legjobbjaiból verbuválódott, a Kosztándi István elsőhegedűs vezette kamarazenekar pedig a Szegedi Szimfonikusokból.
Zsúfolásig telt a kiváló akusztikájú templom – a szegedi zenebarátok megsejthették, emlékezetes estére gondolhatnak majd vissza.

A közreműködők egyenkénti méltatása helyett az előadás katalizátorát szeretném dicsérni. Úgy hiszem-látom, Gyüdi Sándor világa – a menedzselés mellett – nem igazán az opera, vagy a nagy romantikus darabok, hanem a barokk, klasszicizmus alkotásai, itt érvényesül igazán matematikusi agya. Kristálytiszta volt a szólamvezetés, lehet, hogy képzavar, amit most írok, de 3D-ben látni lehetett a kompozíciót.

A záró G-dúr fúga utáni vastapshoz én is lelkesen csatlakoztam.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.