vissza a cimoldalra
2019-12-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11457)
A csapos közbeszól (95)

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62025)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1823)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2999)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4628)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3538)
musical (189)
Operett, mint színpadi műfaj (4182)
Élő közvetítések (8277)
Franz Schmidt (3480)
Kimernya? (3376)
Balett-, és Táncművészet (5940)
Belcanto (933)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (194)
Lisztről emelkedetten (981)
Társművészetek (1536)
Zenei események (1007)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Az Isten állatkertje (Susan Graham és az Ensemble Matheus koncertje)
Balázs Miklós, 2009-04-07 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2009. április 4.
Zeneakadémia

Susan Graham és az Ensemble Matheus

HAYDN: g-moll („A tyúk”) szimfónia, Hob. I:83
GLUCK: „Che faro’ senza Euridice” – ária (Orfeo ed Euridice, III. felvonás)
MOZART: „Mi tradi’ quell’alma ingrata” – recitativo és ária (Don Giovanni, II. felvonás)
MOZART: „Parto, parto” – ária (La Clemenza di Tito, I. felvonás)
HAYDN: C-dúr („A medve”) szimfónia, Hob. I:82

Nem kell mindenáron a köznyelvben szokásos szarkasztikus árnyalattal olvasni a címben idézett közkeletű mondást. Miért ne létezhetne annak, mondjuk, egy magasztos jelentéstartalma is: „nagy az Isten állatkertje” – minden irónia, gúny, sértő jelentésátvitel nélkül.
Mert, ha csakugyan volna az Örökkévalónak állatparkja, annak lakóihoz alighanem remekalkotásokat rendelne a teremtőjének hálás emberiség.

S ahogyan a nyúl vagy a zebra kapott mintaértékű képzőművészeti örökítést Albrecht Dürer vagy Victor Vasarely kezén, úgy zengik a jószágok hangos dicséretét Joseph Haydn szimfóniái is a tyúkról és a medvéről.

E két népszerű szimfóniát összepárosítani régi jó szokása az együtteseknek koncerten és hanglemezen egyaránt, s nem csupán az állatos melléknevek végett, hanem mert sorszámban is egymást követő, közeli élettörténeti pillanatokban született munkák: az ún. párizsi szimfóniák zászlóshajói ők (1785-86). Szellemesek, kreatívak, invencióban gazdagok ezek a művek; kétségkívül hálás koncertműsort szolgáltatnak minden időben, bármilyen napszakban, a Földgolyó akármely derűs, avagy borús szegletén.

A Jean-Chistophe Spinosi vezette régihangszeres kamaraegyüttes, az Ensemble Matheus még csak pár éve jegyzett gárda a nemzetközi zenei élet tarka palettáján, előmenetelük mégis töretlen, évről évre szaporodnak a felkéréseik, lemezfelvételeik, s gyűlnek az elismerések is szép számmal a közös vitrinben. Ám annyira ezért még nem lehetnek biztosak a dolgukban, hogy „egymaguk” is megtöltsék a Zeneakadémia nagytermét.

Szombat esti szólistájuk, az amerikai mezzoszoprán, Susan Graham neve azonban igen jól cseng a piacon. Ő igazi all-round énekesnő, egyaránt szívesen énekel kortárs és klasszikus muzsikát, rendre megjelenik rangos régizenei projektekben, hagyományos és ultramodern operarendezésekben, repertoárja Purcelltől Ned Roremig ível. Hangi tulajdonságait figyelve könnyen érthető a sokoldalúság: Graham énekhangja telt, de nem öblös, átható, mégsem bántóan éles, technikája magas szintű és igen kifejező, drámai ereje meggyőző. Szépek és megfogottak a mélyek, de tiszták és pontosak a magas hangok is. Magabiztosságban, rutinban, játékkedvben nincs hiány. A Gluck-részlet, amivel indít (J’ai perdu mon Eurydice – igen, franciául) egyszerű eszközeivel hamar lefegyverzi a közönséget, a két Mozart-ária (Mi tradi’ quell’alma ingrata a Don Giovanniból és a Parto, parto a Titus kegyelméből – utóbbi a szünet után) ugyan már komolyabb feladatot jelent, de itt sincs nyoma semmilyen megingásnak, mely az áriák technikai nehézségeire mutatna. A hangszín szép, a hang maga intakt és fényes marad még a legkomplikáltabb koloratúrákban és dinamikai váltásokban is.

Spinosi nem egy aluszékony dirigens.
Széles mozdulatait látva azt hihetnénk, gigantikus Mahler-víziók végtelenbe ordító crescendóit irányítja, pedig dehogy. Mindössze két tucat, klasszicista jó modorban megírt zenedarabot játszó hangszeres muzsikust igyekszik intenzívebb munkára bírni, ha tekintete a kottában legalább fortéhoz ér – teszi ezt több-kevesebb sikerrel.

Pár apróbb pontatlanság és egy komolyabb fúvósgikszer miatt kár lenne időt vesztegetni az együttes technikai hiányosságainak tüzetesebb ecsetelésére, hiszen megszólalásuk összességében markáns és egységes, ritmikailag megfelelő, összhangzásban többnyire illően homogén. Haydn-játékuk ugyan messze van a kifogástalantól, de így is hatásos és lelkesítő, mert végig az összefogottság, kidolgozottság tapasztalatával hat. A vonósok alapvetően érett, szépen edzett hangot ütnek meg, a fafúvók is könnyen utat találnak maguknak a vonósfutamok között, a natúrkürtök perfekt állásait és tetszetős hangütését külön is érdemes kiemelni. A basszus néha kevés, de ettől még nem billen meg nagyon a hangzásarány, a drámai „kitörések” néhol lehetnének harsányabbak, a lassú tételek légiesebbek, kecsesebbek. Ám úgy hiszem, az itt jelzett hiányosságok is csak apróbb mértékben roncsolják az élményt: az Ensemble Matheus egy jó képességű, ambiciózus társaság benyomását kelti, reményteljes jövőjük felől nincs kétségem.
Hisz, dacára minden zsörtölődésnek, ha akarjuk, eltáncol a szemünk előtt a mord mackó, s kotkodácsol a kendermagos tyúk is – úgy, ahogyan mi szeretjük.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"Liszt-kukacok Akadémiája"

11:00 : Budapest
Müpa, Fesztivál Színház

Máv Szimfonikus Zenekar
vezényel: Cser Ádám
műsorvezető: Molnár Szabolcs
BEETHOVEN: Egmont-nyitány, op. 84
BEETHOVEN: III. (Esz-dúr, „Eroica”) szimfónia, op. 55 - I. és IV. tétel

11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

11:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Balázs János (zongora)
CHOPIN est: 4 keringő, 4 mazurka, 4 impromptu, 2 noktürn, 2 polonéz

15:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Vilde Frang (hegedű), Truls Mørk (cselló)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Sir Mark Elder
FINZI: Levélhullás, op. 20
BRAHMS: a-moll kettősverseny, op. 102
BERLIOZ: Fantasztikus szimfónia, op. 14

16:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

A Magyar Rádió Gyermekkórusának ünnepi hangversenye alapításának 65. évfordulóján

18:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Borbély László (zongora)
Classicus Quartet
Kiss Péter (zongora), Rajk Judit (mezzoszoprán), Szűcs Péter (klarinét)
"Mestereink, Eötvös Péter, Jeney Zoltán és Vidovszky László estje"
EÖTVÖS PÉTER: Kosmos
JENEY ZOLTÁN: Három dal Apollinaire verseire
JENEY ZOLTÁN: Unisono
VIDOVSZKY: Reverb
JENEY ZOLTÁN: Két gyászének
JENEY ZOLTÁN: Ezerév ‒ hangszalagra
EÖTVÖS PÉTER: Joyce ‒ klarinétra és vonósnégyesre

18:00 : Budapest
Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium Díszterme

Budapesti Vonósok és a
Weiner Leó Konzervatórium ifjú szólistái
"Weiner koncert"
MARCELLO: d-moll Concerto II-I. tétel
Holes Éva (oboa)
MOZART: A-dúr hegedűverseny K. 219, I.tétel
Réthy Lilla (hegedű)
MARIO CASTELNUOVO TEDESCO: D-dúr Cocerto op.99, III. tétel
Csíki Janka (gitár)
HIDAS FRIGYES: Florida Concerto I-II. tétel, Versenymű két harsonára
Ruzsányi István, Nok Roland (harsona)
HAYDN: C-dúr oboaverseny Hob.VIIg:C1 I. tétel
Ozsváth Dorottya (oboa)
MANUEL MARIA PONCE: Concerto del Sur III. tétel
Riesz Péter (gitár)
WIENIAWSKI: D - dúr Polonéz op. 4, I. tétel
Szabó Gergely (hegedű)
TELEMANN: D-dúr szonáta -koncert
Pusztaszegi Ákos, Huszti Boldizsár (trombita)
Felkészítő tanárok: Kerényi Judit, Fejérváriné Németh Zsuzsa, Kató Árpád, Foltyn Péter, Monoki Attila, Kis András

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Nagy Péter (zongora)
MENDELSSOHN: Dalok szöveg nélkül (részletek)
SCHUMANN: B-dúr humoreszk, op. 20
SCHUMANN: Gesänge der Frühe, op. 133

19:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Lantos István (zongora)
Válogatás Haydn és Schubert műveiből

19:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Nagy Péter (zongora)
SCHUBERT: 11. (f-moll) zongoraszonáta, D. 625
BARTÓK: Táncszvit, BB 86
SCHUBERT: 21. (B-dúr) zongoraszonáta, D. 960

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Koppándi Vonósnégyes:
Koppándi Jenő, Hutás Erzsébet (hegedű), Ludmány Dénes (brácsa), Kántor Balázs (cselló)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Dobszay Péter
"...mint húrnak pendülése Lukács bérlet 2."
SMETANA: Moldva
MARTINŮ: Concerto vonósnégyesre és zenekarra
DVOŘÁK: VIII. (G-dúr) szimfónia, op. 88
17:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

"Arpeggio Gitárzenekar ünnepi koncert"
A mai nap
történt:
1917 • Hilde Zadek, énekesnő († 2019)
született:
1873 • Kacsóh Pongrác, zeneszerző († 1923)
1905 • Farkas Ferenc, zeneszerző († 2000)
1939 • Andor Éva, énekművész († 2014)
1943 • Perényi Eszter, hegedűs
elhunyt:
1792 • Joseph Martin Kraus, zeneszerző (sz. 1756)
1909 • Francisco Tárrega, zeneszerző, gitáros (sz. 1852)
1984 • Jan Peerce, énekes (sz. 1904)