vissza a cimoldalra
2019-12-05
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11455)
A csapos közbeszól (95)

Nagy koncertek emlékezete (37)
Zenei események (1005)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1364)
Help me! (1106)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3525)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1814)
Franz Schmidt (3464)
Palcsó Sándor (273)
OperaDigiTár (33)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7233)
modern eszement rendezesek (335)
Kimernya? (3358)
Erkel Színház (10387)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4622)
Opernglas, avagy operai távcső... (20358)
Lisztről emelkedetten (979)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

A Skót Kamarazenekar és Piotr Anderszewski koncertje
Dauner Nagy István, 2009-03-31 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2009. március 26.
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Skót Kamarazenekar
Piotr Anderszewski (zongora)

J. Ch. BACH: Lucio Silla – nyitány
MOZART:
B-dúr zongoraverseny, K456
Esz-dúr divertimento, K.113
c-moll zongoraverseny, K.491

Ezen az összeállításon azért csodálkoztam. Nem érzem magam vaskalaposnak, nem ragaszkodom a nyitány–versenymű–szimfónia szentháromsághoz, de első pillantásra kétségeim vannak, hogy jó-e két Mozart-zongoraversenyt úgy előadni egy koncerten, hogy az egyik legyen a „tapsos” zárás.

Aztán a helyszínen osztogatott műsorfüzetben azt olvasom a Skót Kamarazenekarról, hogy különleges műsoraikról híresek, én pedig okosan bólogatok, mert oktondi módon azt hiszem, hogy mindent tudok előre.

A koncerten viszont jöttek a kisebb-nagyobb meglepetések. Először is, a Johann Christian Bach-nyitányban már a legelső hangok bizonyították, hogy egy kamaraegyüttes karmester nélkül is játszhat pontosan. A nagyobb tempók sem lötyögtek, a ritmusok pontosak és elevenek voltak. A teljes igazság azonban megkívánja, hogy megemlítsük: a primárius, Christopher George karmester helyett is karmester volt, a fontosabb pontokat hegedülés közben is markánsan, jól érthetően jelezte. Feltételezhető, hogy mindez próbákon még jobban érvényesült, tehát egy központi, autoriter akarat igenis kézben tartotta az előadást...

Olyan jó volt, amit csináltak, hogy már a darab is majdnem tetszett. A Lucio Silla teljesen épkézláb kompozíció, amit kifejezetten jól esett hallgatni, de azért az első percektől tudhattuk, hogy ez amolyan „egyszer volt” élmény. Nem fogom összetörni magam azért, hogy egy felvételt is beszerezhessek belőle.

Piotr Anderszewski jó ismerősünk, többször járt már nálunk, és mondtak is rá az ítészek mindenfélét. Abban többnyire egyetértettek, hogy „nagy” zongorista, de abban nem, hogy szeretik-e, vagy sem?

Úgy gondolom, én inkább szeretem. Annak idején Badura-Skodát hallottam így játszani, csak ő akkor már a gyakorlott technika hiányát rejtette el a formákra koncentráló nagyvonalúság mögött. Anderszewski viszont képes volt ötvözni a hibátlan billentést és pergő virtuozitást egyfajta lezserséggel. Sokszínű és „érdekes”, derűs zongorázást hallottunk.

Nagyon örültem, hogy várakozásommal ellentétben a második félidő sem ült le. Az Esz-dúr divertimentóban azt élveztem leginkább, hogy a szolid létszám ellenére a zenekar telten szólt. Úgy tűnt, hogy kötöttek bizonyos kompromisszumokat az autentikus hangzás és a modern instrumentumok között, például a mai vonóshangszerekkel natúr kürtöket párosítottak, de ha ez így esett jól nekik – hát okkal. Jó volt nekem is.

És a koncertzáró zongoraverseny...
Másképp szól, vagy pontosabban fogalmazva nagyon-nagyon másképp működik, mint a szünet előtti B-dúr. Anderszewski magát a „c-mollság” drámáját szólaltatja meg. Időtartamban, és súlyban, jelentőségben is méltó bármilyen koncert végére.

Engem meghódított Piotr Anderszewski és a Skót Kamarazenekar, de a ráadásokat követelő és jutalmazó tapsok alapján a közönség többségét is. Először a B-dúr zongoraverseny harmadik tételét ismételték meg, majd végül Anderszewski aratott szólósikert Bartók csíkmegyei népdalaival.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Goda Sára (hárfa)
Hartenstein Péter (fagott)
A Zeneakadémia BA II-III. évfolyamos hallgatóiból alakult kamarazenekar
Vezényel: Ménesi Gergely
J.S. BACH: 3. (G-dúr) brandenburgi verseny, BWV 1048
HÄNDEL: B-dúr hárfaverseny, HWV 294
VIVALDI: e-moll fagottverseny, RV 484
J.S. BACH–GOUNOD: Ave Maria
CORELLI: g-moll („Karácsonyi”) concerto grosso, op. 6/8

19:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Óbudai Danubia Zenekar
Magyar Állami Operaház Gyermekkara (vezető karnagy: Hajzer Nikolett)
Vezényel: Halász Péter
CSAJKOVSZKIJ: A diótörő, op. 71
18:30 : Balatonfüred
Kisfaludy Színház

Bálint János (fuvola)
Mendelssohn Kamarazenekar
Művészeti vezető: Kováts Péter
"Komolyzenei Esték 2019 III."
BACH: h-moll szvit BWV 1067
GRIEG, E.: Holberg-szvit op. 40
BIZET: Gyermekjátékok (zenekari változat)
TURINA: A torreádor imája op. 34
BORNE: Carmen-fantázia

19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Szabadi Vilmos (hegedű)
Savaria Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Madaras Gergely
WEINER: 1. Divertimento
DOHNÁNYI: 2. c-moll hegedűverseny
BARTÓK: Concerto

19:00 : Miskolc
Művészetek Háza

Schöck Atala, Kovácsházi István (ének)
Miskolci Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Antal Mátyás
W.A. MOZART: Szabadkőműves gyászzene (K. 477)
DRAGONY TÍMEA: Szimfónia 'OBRETAM' (ősbemutató)
MAHLER: Dal a Földről – szimfónia
A mai nap
született:
1946 • José Carreras, énekes
1962 • José Cura, énekes, karmester
elhunyt:
1791 • Wolfgang Amadeus Mozart, zeneszerző (sz. 1756)
1916 • Richter János, karmester (sz. 1843)
1989 • John Pritchard, karmester (sz. 1921)
2007 • Karlheinz Stockhausen, zeneszerző (sz. 1928)