vissza a cimoldalra
2019-12-09
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11455)
A csapos közbeszól (95)

Kolonits Klára (1147)
Opernglas, avagy operai távcső... (20364)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2976)
Franz Schmidt (3472)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1819)
Társművészetek (1519)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4623)
Cziffra György (110)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62002)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (118)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3530)
Lisztről emelkedetten (980)
Verdi-felvételek (552)
Élő közvetítések (8271)
Palcsó Sándor (274)
Pitti Katalin (828)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Haydn és Bartók az MTA Dísztermében
Johanna, 2009-03-30 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2009. március 25.
MTA Díszterem

Gottlieb Wallisch – zongora, Benjamin Schmid – hegedű, Richard Harwood – gordonka, Ralph Manno – klarinét

HAYDN: G-dúr trió (Zigeunertrio), Hob. XV:25
BARTÓK: 1. rapszódia gordonkára és zongorára
BARTÓK: Kontrasztok
HAYDN: G-dúr capriccio zongorára (Acht Sauschneider müssen sein), Hob. XVII:1
BARTÓK: 2. rapszódia hegedűre és zongorára
HAYDN: C-dúr trió, Hob. XV:27

Bízom benne, hogy az idei Tavaszi Fesztiválon minden kamaraest olyan maradandó élményt nyújt majd közönségének, mint amilyet ez a négy ifjú zenész szerzett az MTA Dísztermében szerdán este. Gottlieb Wallisch játékát ugyan néhány éve már hallhattuk a Zeneakadémia nagytermében, de kamarapartnerei egyelőre nem túl ismertek Magyarországon. Pedig érdemes megjegyezni a nevüket.

Hangversenyüket igen okosan tervezték meg. A műsort két hangulatos Haydn-trió keretezte (az első egy magyaros rondóval zárult, bizonyára kedves udvariassági gesztusként), s közöttük ügyesen osztották el a különböző összeállítású darabokat. Ilyen formán változatos felállásban szerepelt a négy muzsikus, nem hagyva unatkozási lehetőséget hallgatóiknak. Bár Haydn műveit is igen izgalmasan interpretálták – különös tekintettel a két elsöprő zárótételre –, igazán Bartók zenéinek előadásával nyűgözték le közönségüket.

Számomra a legmeggyőzőbb ezen az estén Benjamin Schmid és Ralph Manno volt. Schmid játéka könnyed, hajlékony, de szilaj és energikus is tud lenni. A művész minden porcikája a zenei mondanivaló minél hitelesebb közvetítését szolgálja. Testtartása, mimikája, minden mozdulata tökéletesen illeszkedik a zenei történésekhez, s ezzel még erőteljesebbé teszi az egyébként is igen meggyőző hangzást. Vonótechnikája kiváló, az egészen puha, hallhatatlan váltásoktól a nyers, sercegő hangindításig mindent bemutatott. Bartók 2. rapszódiájában maradéktalanul sikerült bizonyítania rátermettségét. Nem hiszem, hogy bárkinek hiányérzete lehetett akár az érzékenység, a szenvedélyesség, akár a „magyaros” előadásmód, vagy bármely technikai követelmény tekintetében. A produkciót a közönség szinte lélegzetvisszafojtva figyelte és – csekély létszámához mérten – hatalmas tapssal jutalmazta.

Ralph Manno hasonló előadói stílust képvisel, mint hegedűművész kollégája, bár a Kontrasztokban még Schmid temperamentumán is túltett. Ritmusérzéke elképesztő, klarinéthangja gyönyörű és színes, energiáit alig tudja kordában tartani, úgy tűnt, sosem fogy ki a levegőből, és legszívesebben valami vad tánccal kísérné saját zenélését. Manno lubickol a zenében, s nem csak a hangszere segítségével, de minden elképzelhető módon, folyamatosan kommunikál partnereivel. A 2. rapszódia mellett ezt a művet éreztem a koncert legsikerültebb pontjának.

Richard Harwood Haydn trióiban kiváló, biztos és muzikális alapot nyújtott társainak. Csellóhangja selymesen lágy, mégis dús és erőteljes. A rapszódia előadásából azonban valami hiányzott. Megvolt minden hang, intonáció terén is rendben volt, sőt az igyekezet is dicséretes, de az volt az érzésem, a művész még nem készült el egészen a darabbal. A ritmikai feszesség időnként hiányzott, a hangsúlyok néhol már erőszakossá váltak, de leginkább az érzelmek szenvedélyes kifejezése terén maradt adósunk Harwood.

Gottlieb Wallisch rendkívül megbízható zongorista, kamarapartnerként igen alkalmazkodó, figyelmes társnak tűnt. A szóló capriccio esetében azonban volt némi hiányérzetem. Az ötletesség a pedálhasználatban merült ki, ami számomra egyáltalán nem volt meggyőző. Szívesebben hallottam volna egy pedálozás-mentes, sokkal színesebb, sokkal izgalmasabb, aprólékosabb Haydn-előadást.

A közönség csekély létszáma kissé lehangoló volt, bár kétség kívül annak is van varázsa, ha egy kamarazenei koncert „családias hangulatban” telik, s az is tény, hogy aznap este a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben is Bartók-születésnapot tartottak. Nagyon örvendetes viszont, hogy a külföldi muzsikusok még meggyőzőbben játsszák Bartók, mint Haydn műveit, pedig azok előadásával sem volt semmi baj.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Pro Musica Leánykar (karigazgató: Szabó Dénes)
Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara
A Bartók Béla Zeneművészeti Szakgimnázium növendékei
Vezényel: Antal Mátyás
Műsorvezető: Becze Szilvia
"Magyar Karácsony" - Szokolay Sándor művei
A Szokolay InspirArt – SZIA 2019 zeneszerzőverseny díjnyertes művei
SZOKOLAY: Magyar Karácsony – magyar karácsonyi énekek és népi betlehemesek
SZOKOLAY: Mohácsi Betlehemes – népdalkantáta nőikarra és zenekarra

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Balogh Eszter (mezzoszoprán), Varga Oszkár, Osztrosits Eszter (hegedű), Kurgyis András (brácsa), Matuska Flóra (cselló), Radnóti Róza (zongora)
"A tehetség kötelez"
Mendelssohn-est
MENDELSSOHN: Három dal, op. 84 – 2. Herbstlied
MENDELSSOHN: Hat dal, op. 71 - 5. Auf der Wanderschaft, 6. Nachtlied
MENDELSSOHN: 1. (d-moll) zongoratrió, op. 49
MENDELSSOHN: Hat dal, op.57 - 5. Venetianisches Gondellied
MENDELSSOHN: Hat dal, op. 86 – 5. Der Mond
MENDELSSOHN: Hat dal, op. 34 – 6. Reiselied
MENDELSSOHN: 6. (f-moll) vonósnégyes, op. 80
21:00 "Kóda" Beszélgetés az előadókkal

19:35 : Budapest
Erkel Színház

Komlósi 35
Jubileumi gálaest
19:00 : Debrecen
Csokonai Színház

MOZART: Szöktetés a szerájból
A mai nap
történt:
1905 • A Salome bemutatója (Drezda)
született:
1915 • Elisabeth Schwarzkopf, énekes († 2006)
1934 • Kun Zsuzsa, balettművész
1967 • Joshua Bell, hegedűs