vissza a cimoldalra
2020-01-25
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (836)
Élő közvetítések (8354)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (605)
Zenetörténet (262)
Kimernya? (3421)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4662)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3645)
Franz Schmidt (3511)
Pantheon (2511)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1850)
Operett, mint színpadi műfaj (4207)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62059)
Kedvenc magyar operaelőadók (1155)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2708)
Palcsó Sándor (279)
Miller Lajos (91)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Purcell 350/2 (A Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar a MűPában)
Varga Péter, 2009-03-23 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2009. március 19.
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Purcell Kórus
Orfeo Zenekar
Kiss Noémi, Zádori Mária, Halmai Katalin, Bárány Péter, Megyesi Zoltán, Szigetvári Dávid, Cser Krisztián, Raimund Nolte – ének
Vez.: Vashegyi György

PURCELL:
Timon of Athens
The Yorkshire Feast Song
Dido and Aeneas

Akárhogyan is lesz, a legszélesebb nagyközönség számára Purcell igenis egyetlen mű, a Dido és Aeneas komponistája marad. Ha rövid is, de valódi opera ez, olyan szituációkkal, amelyeket megzenésíteni igazi feladat egy zeneszerzőnek, nem véletlenül ebben szerepel az a nagyária, Dido búcsúja, amely a zenetörténet-könyvekben is állandó helyet biztosít szerzőjének. A kísérőzenék, szemioperák – korlátozott lehetőségeikkel – jóval kisebb kihívást jelenthettek Purcell számára, még ha zeneszerzőként igyekezett ezeket is kitűnően megoldani. Erre példa a múltkor látott Tündérkirálynő, bár a valódi kohézió hiánya, amit az egybefüggő, drámai történet nélküliség okoz, kihat arra, hogy a sok rövidke számot nehéz műegészként értelmezni.

Annak nem nagyon kell az Athéni Timon mintegy félórás kísérőzenéjét sem, igaz, valódi purcelli minőséget képvisel ez is, bár tán kevés igazán érdekes számmal. Ebben Kiss Noémi, Zádori Mária, Szigetvári Dávid, Cser Krisztián és Raimund Nolte voltak az énekes szólisták.
Zádori Máriát kitűnő technikája még éppen megmenti attól, hogy vissza kelljen vonulnia a színpadtól, de már érződik, ez bizony egy fáradtabb hang.
Cser Krisztián pedig öblögetős basszusával szerzett nehéz pillanatokat a hallgatónak.

A The Yorkshire Feast Song valódi nagy Purcell-mű, szintén félórányi terjedelemben. Az énekesek mellett a trombitáknak jut itt úttörően komoly szerep, a két hangszeres művésztől kitűnő előadásban hallottuk ezeket a részleteket.
A szólisták között most Megyesi Zoltán tenorjának elvékonyodó, így a zenei tartalmukat is eljelentéktelenítő magas hangjai keltettek hiányérzetet. A sok szép és érdekes tételt tartalmazó műben már élvezet volt hallgatni a zenekart és a kórust, amelynek minden egyes tagja tudja, miért azt és úgy énekli, amit és ahogyan.

És persze a nagy mű, igen. Ez már sokadik előadásban, hazai színpadon is (a másik kettő magyarországi ősbemutató volt), a sok között jó néhányat épp Vashegyi vezénylése fémjelez.
Itt már rutinosabb az előadó és a hallgató egyaránt. Sajnálja, hogy Purcell oly korban élt, és olyan helyen, ahol operát írni nem igen lehetett. De élvezi azt, ami ennek ellenére megszületett, a Dido és Aeneast. A rendkívüli műgonddal megkomponált zenét. Az egészet úgy általában, de különösen jót szórakozik Kiss Noémi és Kovács Ágnes boszorkányjelenetén. Viszont nem tetszik neki, hogy a jelentéktelen hangú Raimund Noltét hallja Aeneas szerepében. De ami a fő, nagyon örül neki, hogy Didót olyan énekesnő alakítja, mint Halmai Katalin. Lehet mondani, az estét az ő szereplése avatta átlag fölöttivé. Makulátlan technika, megfelelő volumenű, szép tónusú hang, megrendítő búcsú a végén. Ez kell ide.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

SCHUBERT: a-moll („Arpeggione”) cselló-zongora szonáta, D. 821
Dóczi Péter (cselló), Sándor Zsuzsa (zongora)
MOZART: 1. (D-dúr) fuvolanégyes, K. 285
Bíró Zsófia (fuvola), Ecseki Anikó (hegedű), Tóth Balázs (brácsa), Magyar Gábor (cselló)
GERSHWIN: Három prelűd (Novák András átirata)
Rumy Balázs, Novák András (klarinét), Mersei Zsolt, Csongár Péter (basszusklarinét)
BRAHMS: Magyar táncok (Veronique Poltz átirata)
Gjorgjevic Dóra, Ittzés Zsuzsa (pikkoló), Kassai István (zongora)
ROSSINI: Három ária a Sevillai borbélyból (Werner Gábor átirata)
Mohai Bálint, Bánfi József, Tüske Aladár (fagott)

11:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle

16:00 : Budapest
Pesti Vigadó

Schöck Atala (ének)
Háry Ágnes (brácsa)
Zuglói Filharmónia - Szent István Király Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Kovács János
BERLIOZ: Fantasztikus szimfónia; II. tétel: Bál, IV. tétel: Menet a vesztőhelyre; V. tétel: Boszorkányszombat
Faust elkárhozása – drámai legenda
Szilfek tánca a II. részből
Rákóczi-induló az I. részből
Nyári éjszakák – dalciklus
I. dal: Villanella
II. dal: A rózsa lelke
A trójaiak – opera
A núbiai rabszolgák tánca
Harold Itáliában – szimfónia brácsaszólóval
IV. tétel: Rablók orgiája – Emlékezés letűnt jelenetekre
Rómeó és Júlia – drámai szimfónia
Mab királynő – Scherzo

17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Keskeny Richárd, Sas Dániel (zongora)
"Hangulatkoncert"
BRAHMS: VI. magyar tánc
LISZT: B-A-C-H fantázia és fúga
LISZT: XIII. magyar rapszódia
BARTÓK: Szonáta, Sz. 80, BB 88
BARTÓK: Improvizációk magyar parasztdalokra, op. 20, Sz. 74, BB 83
POULENC: Szonáta zongorára, négy kézre, FP 8

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Lajkó István (zongora)
David Oistrakh Quartet: Andrej Baranov, Rogyion Petrov (hegedű), Fedor Belugin (brácsa), Alexej Zsilin (cselló)
"Négyszer négyes plusz egy"
MENDELSSOHN: 6. (f-moll) vonósnégyes, op. 80
CSAJKOVSZKIJ: 1. (D-dúr) vonósnégyes, op. 11
DVOŘÁK: 2. (A-dúr) zongoraötös, op. 81
22:00 "Kóda" - beszélgetés a közreműködőkkel

19:45 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

A Budapesti Fesztiválzenekar művészei
Gálfi Csaba (brácsa), Juhász Barna (brácsa), Pivon Gabriella (fuvola), Polónyi Ágnes (hárfa)
Koncertmester: Pilz János
VIVALDI: g-moll concerto két hegedűre, csellóra és vonósokra, RV 578
HÄNDEL: D-dúr concerto grosso, HWV 323
BACH: 6. (B-dúr) Brandenburgi verseny, BWV 1051
MOZART: 4. (D-dúr) szimfónia, K. 19;
C-dúr versenymű fuvolára, hárfára és zenekarra, K. 299
17:00 : Martonvásár
Brunszvik-kastély

Puskás Tícia (hegedű), Kállay Ágnes (cselló), Marosfalvi Tünde (zongora)
DEBUSSY: g-moll szonáta, no. 3, L. 140
DEBUSSY: G-dúr trió, L. 3
BARTÓK: Román népi táncok, BB 68 (Székely Zoltán átirata)
PIAZZOLLA: Oblivion (cselló-zongora átirat)
A mai nap
történt:
1909 • Az Elektra bemutatója (Drezda)
született:
1886 • Wilhelm Furtwängler, karmester († 1954)
1913 • Witold Lutosławski, zeneszerző († 1994)
elhunyt:
1967 • Ettore Bastianini, operaénekes (sz. 1922)
1978 • Palló Imre, énekes (sz. 1891)