vissza a cimoldalra
2019-12-08
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11455)
A csapos közbeszól (95)

Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2963)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4623)
Cziffra György (110)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62002)
Kolonits Klára (1146)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (118)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3530)
Opernglas, avagy operai távcső... (20363)
Lisztről emelkedetten (980)
Verdi-felvételek (552)
Franz Schmidt (3470)
Élő közvetítések (8271)
Palcsó Sándor (274)
Pitti Katalin (828)
Pantheon (2458)
Operett, mint színpadi műfaj (4174)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Két világ (Strauss-szonáta és a Pierrot Lunaire a Bartók Emlékházban)
- zéta -, 2009-03-16 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2009. március 13.
Bartók Béla Emlékház

Krulik Eszter (hegedű), Kertész Rita (zongora), Bodrogi Éva (ének), Rákóczy Anna (fuvola, pikoló), Horia Dumitrache (klarinét, basszusklarinét), Kántor Balázs (cselló)
Vez.: Bali János

R. STRAUSS: Esz-dúr szonáta, Op.18
SCHÖNBERG: Pierrot Lunaire, Op.21

Először azt a címet adtam volna e cikknek, hogy Magasabb szellemiség nélkül és vele, de túl arisztokratikusnak éreztem, s féltem, sokáig kell majd magyarázni. De – most úgy tűnik – a magyarázkodást így sem kerülhetem el.

A Bartók Béla Emlékházban két kitűnő kamaradarab előadására került sor. Richard Strauss még csak kereste hangját az 1887-es keltezésű Esz-dúr hegedűszonáta idején. Így az olykor megbocsáthatóan hajaz a korszak vezető német komponistája, Brahms stílusára. Hogy ez miért megbocsátható? Mert a romantika legkifejezőbb eszköztárával dolgozik, lendületes és magával ragadó, boldog és felszabadultan szenvedélyes. Ugye, milyen kevés zeneműről mondhatjuk el, hogy boldog?

Ebből a boldogságból ezen az esővel és napsütéssel cifrán tarkított tavaszi napon semmi nem teljesült.
Krulik Eszter hegedűhangja nehézkesen és sápadtan, mondjuk ki, verejtékesen szakadt föl, a boldogság és a felszabadultság legkisebb jele nélkül. Egy-egy frázisnál megszaladt a vonó egy pillanatra, de a következőben már le is állt. Mintha valami láthatatlan kéz vagy egy váratlan görcs visszafogná a művésznőt, aki kamarapartnerétől sem kapott segítséget.
Kertész Rita a cirka 100 négyzetméteres teremben olykor a fájdalomküszöbön túli hangerővel döngette zongoráját – s tegyük rögvest hozzá: ok nélkül. Jó, ha ilyenkor a hallgató hazaérve rávetheti magát egy CD-re, és meggyőzheti magát, hogy nem a komponistában volt/van a hiba. A koncert első fele tehát minden magasabb szellemiség nélkül zajlott.

Persze fordult már elő velem hasonló, s ennek megfelelően borúlátóan tekintettem a második rész elé. Vajon mi várható e konzis vizsgakoncert-ízű első félidő után?

Nos, megjelent a várva várt „magasabb szellemiség” – a nagyszerűen felkészült partnerek, a karmester Bali János, és vélhetően a jelentős számú összpróba képében. Pedig a második rész nem kisebb feladatot tartalmazott, mint Arnold Schönberg immár 97 esztendős, de megunhatatlanul újszerű melodrámája, a Pierrot Lunaire megszólaltatását. Maga a publikum is várakozással tekintett a produkció elé, hiszen e mű elég ritkán hallható hazai koncerttermekben. (A helyszín befogadóképességének függvényében nyugodtan mondhatjuk, hogy ott is volt mindenki, aki számít.)

Ha a legutóbbi, 2005-ös budapesti előadásról BaCi azt írta, hogy a Sprechgesangból több volt a sprechen, akkor ezúttal a gesang dominált. Bodrogi Éva énekesi pálya felől, énekesi megközelítéssel érkezett Schönberg remekéhez. Bár a komponista egy (a magyar Jemnitz Sándornak címzett) levelében külön kihangsúlyozta, hogy „a Pierrot Lunaire nem éneklésre való!”, azért ez is lehet egy út. Bodrogi tán a kelleténél nagyobb súlyt fektetett a tiszta szólamra (ezt egy profi énekesnek nem róhatjuk föl hibául), de ebből következően a szólam egyedi játékossága és groteszk drámai hatása némiképp elveszett. Nem véletlen, hogy a szerző recitálót írt elő énekes helyett, s hogy az ősbemutató előadója, Albertine Zehme színésznő volt. Nehéz ügy ugyanakkor egy ilyen nehézségű, ilyen bonyolult ritmikájú műhöz olyan prózai előadót találni, aki Bodrogi precizitását, zenei biztonságát is hozni tudja.

A szólista kamarapartnerei (Krulik Eszter –hegedű, Kertész Rita – zongora, Rákóczy Anna – fuvola, pikoló, Horia Dumitrache – klarinét, basszusklarinét, Kántor Balázs – cselló) egytől egyig kifinomult és pontos munkával szolgálták az előadást. Ebben pedig oroszlánrésze lehetett Bali János dirigensnek, aki a kiosztott nyersfordítás munkáját is jegyezte. Az előadás kidolgozottságából arra következtetek, hogy Bali nyilván ismerte a renitens komponista Edgar Varese-hez írott indulatos levelét, melyben óva intette a mű előadásától, ha nincs rá legalább 100 próbája.

A korrekt és áldozatos együttmuzsikálás végül egy kitűnő, bár korántsem tökéletes Pierrot-produkcióval ajándékozta meg a hallgatóságot.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

16:00 : Budapest
Olasz Intézet

Fejérvári Zoltán (zongora)
Schöck Atala, Kovácsházi István (ének)
Miskolci Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Antal Mátyás
MOZART: C-dúr zongoraverseny (K. 503)
MAHLER: Dal a Földről – szimfónia

17:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Váray Péter (cselló)
Varga Gábor (klarinét), G. Horváth László, Szabó Tamás (hegedű), Fajd Gergő (brácsa), Váray-Major Zsófia (zongora)
"Váray Péter cselló DLA záró koncertje"
J.S. BACH: D-dúr szonáta viola da gambára és csembalóra, BWV 1028
BEETHOVEN: 2. (g-moll) cselló-zongora szonáta, op. 5/2
REGER: A-dúr klarinétötös, op. 146

18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Kendi Lajos (bariton)
Hunyadi János Általános Iskola Gyermekkara (karigazgató: Igaliné Büttner Hedvig)
Liszt Ferenc Általános Iskola Gyermekkara (karigazgató: Kovács Katalin)
Szent István Király Oratóriumkórus (karigazgató: Záborszky Kálmán)
Zuglói Filharmónia - Szent István Király Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Thomas Herzog
CHAUSSON: B-dúr szimfónia, op. 20
CAPLET: Tout est lumière (1901)
HONEGGER: Karácsonyi kantáta

18:00 : Budapest
Hold utcai Református Templom

"Bach+ kamarazenei koncertsorozat"
Rohmann Ditta sorozata


19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Bohémélet 2.0

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Fülei Balázs (zongora)
"Karácsony Liszt Ferenccel"
LISZT: Zarándokévek, Harmadik év – 7. Sursum corda
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 2. Ave Maria
LISZT: Album d’un voyageur – 6. Psaume (de l’église à Genève)
LISZT: Ave Maria (für die große Klavierschule nach Lebert und Stark)
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 5. Pater Noster
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 3. Bénédiction de Dieu dans la solitude
LISZT: Karácsonyfa
A mai nap
született:
1865 • Jean Sibelius, zeneszerző († 1957)
1890 • Bohuslav Martinů, zeneszerző († 1959)
1919 • Mieczysław Weinberg más néven Moishe Vainberg zeneszerző († 1996)
1939 • James Galway, fuvolista
1948 • Molnár András, énekes