vissza a cimoldalra
2020-07-08
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11529)
A csapos közbeszól (95)

Lisztről emelkedetten (1003)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2801)
Franz Schmidt (3636)
Pantheon (2688)
Kortárs zene (96)
Régizene (3407)
Momus-játék (5860)
Lehár Ferenc (703)
Rost Andrea (2052)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4860)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3963)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1974)
Bartók Rádió (778)
Belcanto (946)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1430)
Kodály Zoltán (387)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

3D a fülnek (Ránki Dezső koncertje)
BaCi, 2009-03-12 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2009. március 10.
Zeneakadémia

Ránki Dezső – zongora

HAYDN: c-moll szonáta, Hob. XVI:20
RAVEL: Menuet sur le nom d’Haydn
DEBUSSY: Hommage a Haydn
Estampes (1., Pagodes; 2., Soirée dans Grenade; 3., Jardins sous la pluie)
SCHUMANN: B-dúr humoreszk, Op.20

Mintha egy elegáns klubhelységbe lépne az ember, amikor a Jakobi-koncertek előtt megérkezik a Zeneakadémiára. Gondosan öltözött hölgyek, laza eleganciában pompázó urak vidám, borral, süteménnyel körített csevegése tölti meg a Szentély impozáns előcsarnokát. Felszabadultak, örülnek egymásnak, az újabb „ünnepnek”, ami előttük áll.
Talán kissé el is gondolkodik a magányos koncertlátogató: felkészült a tisztelt publikum az este programjára, vagy csak kívülállóként vesz részt a produkcióban?

Mert Ránki Dezsőre készülni kell. Neve már nemcsak egy nagy magyar zongoraművészt jelöl, hanem egy különös, egyéni világot, melyet életrajza, s az est folyamán is új taggal bővülő díjak, elismerések sora sejtet ugyan, de igazán elevenné csak a közönség tehet.

S amikor megszólal Haydn, és jönnek a merész, intenzív, érdekes megoldások, a külső betolakodónak rögtön elpárolog minden kétsége. Előadó és közönsége teljesen jól értik egymást, a kamarakoncertek intim hangulata az első perctől az utolsóig töretlenül ép marad.
Pedig lenne min csodálkozni Ránki Dezső játékában!

Mindjárt a c-moll szonáta indulása meghökkentő megfogalmazásban szólal meg. Bal pedál, mely élénk, rendkívül karcos billentéssel társul.
Megszoktuk, hogy a zongorának ezt az „eszközét” a lágy pianók megszólaltatásához használják a billentyűsök. Ránki szólóestje azonban ékes bizonyítéka annak, hogy ez a kis rézpedál sokkal többre képes. Éppúgy párosulhat fortéval, mint pianóval, vagy a középhangerők bármelyikével. Ugyanúgy használható a karakteres billentésmódoknál, mint az elmosódott mozdulatsorok kísérőjeként. Történetesen ezen az estén a zongorista sokkal többször alkalmazta erőteljes részekhez a mechanikának ezt a lehetőségét, mint a lágy hangok alátámasztásához. Ettől a megszólaló zene még több feszültséget, robbanni is képes, ám mindvégig erőteljesen féken tartott energiát mutatott, mint egyéb koncertek alkalmával. Végig fényes volt a hang, ám ez a kis pedálocska sokféle fény megjelenését tette lehetővé. Élessé, igazán jelenvalóvá, rendkívül kontúrossá vált a zene. A hallgató szinte úgy érzi, mintha csak egy hajszálnyira lennénk egy ténylegesen megfogható produktum létrejöttétől.

Lenyűgöző az élmény, de valahonnan ismerős is. Simon Rattle tud még hasonló érzést adni hallgatóságának, ha kezébe veszi a karmesteri pálcát. A témák, az egy időben megszólaló hangok nem alkotnak megbonthatatlanul szerves egységet. Csak a hallgatón múlik, hogy kintről, egységben hallgatja a zenét, avagy belép a műbe, és egy merőben új aspektusból szemlélve is megismeri az alkotást.

10-én este éppúgy sétálgathattunk Haydn, Debussy, Ravel és Schumann zongoradarabjaiban, ahogy Rattle lemezeinek hallgatásakor Mahler vagy Gershwin zenekari műveiben.

Ugyan nem ragad karmesteri pálcát, de Ránki sem maradt meg teljes egészében a zongora mellett. Míg Schiff barokk játéka mindig a csembalót idézi, Ránki Dezső Haydnja egy abszolút korhű klasszikus kamarazenekar illúzióját keltette a figyelmes hallgatóban.
Nem volt könnyű a vitathatatlan Haydn-értelmezés után belehelyezkedni a művész impresszionista előadásába. Volt benne valami szokatlan, valami, ami minden eddigi interpretációval szembehelyezte az elhangzottakat.

Ránki itt is megőrizte a „térhatású” fogalmazásmódot.
Megvolt a stílushoz hozzátartozó pedálkezelés, az ecsetvonásokból összeálló kép, ennek ellenére ezek a darabok is megkapták azt a pluszt, amit a Haydn-szonáta. Nem a szokatlan szólamkiemeléssel, az eddig eldugott hangok felerősítésével, hanem valamennyi szólam kiemelésével igyekezett újat mondani. Választhattunk, mikor melyiket akarjuk követni.
Ne gondolja senki, hogy ebben az újszerű megfogalmazásban elveszik a programatikus arculat. Életemben nem hallottam ilyen Kertek esőben-t, mint akkor este. Először csak apró cseppek, aztán egy hirtelen jövő zápor vízfüggönye pergett a színpad deszkáin.

Ez a fura látásmód mindvégig megmaradt a Humoreszkben is.
Schumann eleve kettős. A követhető, világos megfogalmazások között minduntalan felbukkannak az elme sötét zugaiból feltörő hangok is. A „tiszta” részek között „elborult” foltok ijesztgetik a normális elmével rendelkező hallgatót. Mintha egy őrült agytekervényei között sétálnánk, amikor Ránki ezekhez a sötét részekhez ér. Megszűnik az őrület jótékony félhomálya, minden jól kivehető, megfogható, rémisztően valóságos.

A stilárisan perfekt, technikailag tökéletes, minden ízében átgondolt, érzékeny előadáson felül igaz, mondanivalóját hitelesen megfogalmazó produkciót hallhattunk Ránki Dezsőtől. Igaz, mert a kendőzetlen valóságot mutatta meg. Hiteles, mert befogadhatóvá tette azt.


témánkkal kapcsolatos további írások:
Műsorajánló
Mai ajánlat:
21:00 : Budapest
MŰVÉSZETEK PALOTÁJA - Autósmozi

Kissjudit Anna, Ninh Duc Hoang Long - ének
Banda Ádám, Bujtor Balázs, Kállai Ernő, Kelemen Barnabás - hegedű
Csáki András - gitár
Kökény Tamás - nagybőgő
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
vez. Kesselyák Gergely
Piazzolla: Négy évszak Buenos Airesben
Gardel: Por una cabeza
Piazzolla: Libertango
Sarasate: Cigánydalok
Rodrigo: Fantázia egy nemesúr részére - részletek
Piazzolla: Oblivion
Lara: Granada
De Falla: A bűvös szerelem - A fájó szerelem dala, A lidércfény dala, Tűztánc
A mai nap
született:
1925 • Réti (Redl) József, énekes († 1973)
1943 • Szakcsi Lakatos Béla, jazz-muzsikus