vissza a cimoldalra
2020-07-11
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11532)
A csapos közbeszól (95)

A MET felvételei (682)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4862)
Radnai György művészete (58)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (863)
Lehár Ferenc (710)
Operett, mint színpadi műfaj (4379)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1977)
Zenetörténet (290)
Jazz (77)
Antonin Dvorak (198)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (1016)
Bartók Béla szellemisége (282)
Bartók Béla (1881-1945) (215)
Kimernya? (3701)
Franz Schmidt (3638)
A nap képe (2212)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Temperamentum nélkül nem megy (José Cura és a Danubia Zenekar)
Varga Péter, 2009-03-10 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2009. március 7.
Zeneakadémia

Óbudai Danubia Zenekar
Vez.: José Cura

RIMSZKIJ-KORSZAKOV: Spanyol capriccio
BIZET: Carmen-szvit
RAVEL: Spanyol rapszódia
BUCHARDO: Argentin képek
PIAZZOLLA: Tangazo
GINASTERA: Estancia-szvit

José Cura tizenegy hónappal ezelőtti szegedi fellépése leginkább tetemes gázsija okán keltett figyelmet. Ezúttal vezényelni jött – lehet, hogy ezúttal ő fizetett?

Ez nem teljesen alaptalan feltevés, hiszen a koncertről lemezfelvétel készült, de mivel nem ismerem a történet hátterét, nem találgatok. Mindenesetre Cura jó zenekart talált ahhoz, hogy karmesterként lemezt készítsen. Az argentin tenorista az első részben olyan, nem spanyol szerzők műveiből válogatott, akik valamilyen okból az ibériai félszigetre látogattak, hogy egzotikus színt vigyenek művészetükbe.

Rimszkij-Korszakov egy gyűjteményes kiadványból merítette Spanyol capricciójának témáit, amelyet a félsziget zenei világának megfelelően hangszerelt. Amikor hallgattam a darabot Cura vezényletével, nem igazán tudtam eldönteni, maga a zene, vagy az előadás az unalmas. Mindenesetre a karmester működése gyanút keltő volt, feje a kottában, jobbjával ugyan tisztességgel ütemezgetett, balját viszont leginkább lapozásra használta. Úgy tűnt, leginkább annak ellenőrzése foglalkoztatja, hogy a zenekar azt játssza-e, ami a kottában áll (elvégre lemezen mégsem szerepelhet hibás hang). Kevésbé törekedett arra, hogy rávegye a zenekart, igenis azt játssza, ami a kottában áll. Hogy a zenészek még valami egyéni sugallatot is hozzátegyenek, hallhatólag szó sem volt.

Bizet Carmen-szvitje sem járt sokkal jobban, ám itt az volt Cura segítségére, hogy a nagyon ismert darab egy jól felkészített zenekarral „önjáróan” megszólal, úgy, ahogy kell. De azt a pluszt, amit egy vezető karmester-egyéniségnek bele kell vinnie egy előadásba, itt sem kaptuk meg. És ez már előrevetítette annak a tökéletes kudarcnak az árnyékát, amely Ravel Spanyol rapszódáját érte.

Ebben a műben ugyanis a spanyolos kolorit tényleg csak külső csillogás, egyfajta effekt. Bizony itt már a tökéletes érdektelenség vált uralkodóvá, mert a mélyebb rétegek feltáratlanok maradtak.

Említettem nemrég egy cikkben Dudamelt és az ő, tulajdonképpen az utcáról összeszedett, de jól kitanított venezuelai fiatalokból álló zenekarát. Tán nekünk furcsán lelkes, de nagyon hatásos módon tudják közvetíteni a dél-amerikai kontinens zenéjét. Az első részben hallott, szinte élettelen hanglejátszás után, nem igazán tudtam elképzelni, hogy ott és akkor a Zeneakadémián megközelítőleg hasonló fog következni. Az a muzsika tényleg csak adekvát előadásban lehet élményszerű. Túl nagynak látszott a kockázat, távoztam.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1925 • Nicolai Gedda, énekes († 2017)
1929 • Hermann Prey, énekes († 1998)
elhunyt:
1937 • George Gershwin, zeneszerző (sz. 1898)