vissza a cimoldalra
2019-12-08
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11455)
A csapos közbeszól (95)

Franz Schmidt (3470)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2953)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62001)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (117)
Élő közvetítések (8271)
Palcsó Sándor (274)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3529)
Pitti Katalin (828)
Pantheon (2458)
Operett, mint színpadi műfaj (4174)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1818)
Simándy József - az örök tenor (637)
Opernglas, avagy operai távcső... (20362)
Társművészetek (1518)
A díjakról általában (1077)
Kolonits Klára (1145)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Ikon, tűzmadárral (A Miskolciak a Szimfonikus Körképen)
macskás, 2009-03-07 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2009. március 2.
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Miskolci Szimfonikus Zenekar
Jávorkai Sándor – hegedű
Vez.: Kovács László

KEREK GÁBOR: Négy ikon
BRUCH: 2 (d-moll) hegedűverseny
RAHMANYINOV: Szimfonikus táncok

A Miskolci Szimfonikus Zenekar műsor-összeállításában Kerek Gábor Négy ikon-ja volt a kötelező penzumként szereplő kortárs magyar mű. A 2006-ban komponált, négytételes darabot Rahmanyinov egyházi kórusművei, az ikonosztázok, az ortodox, görög-katolikus zene hatása ihlették. Az első tétel a mennybemenetelt ábrázolja, himnikus hangzású rezesekkel, cintányérütésekkel. A négyhangos téma jól használható mindenféle-fajta transzformáláshoz, ám ezt nem igazán használta ki a zeneszerző. A rövid, ütőhangszeres átvezetés után Sárkányölő Szent György alakjának zenei megfogalmazása következett, a sztravinszkijos ritmika jegyében, legalábbis a tétel nyitását illetően. Az ütőhangszerek kiemelt szerepet kaptak, a szlávos dallam távolian asszociált az ortodox zenéhez. A Pietà pasztorális hangulata érthetetlen volt, a himnikus rézfúvós hangzás már közelebb járt a tétel elnevezéséhez, a gyönyörűen játszott fagottszóló ismét Sztravinszkijt idézte, közelebbről a Tűzmadár fináléját. Az Istenszülő képmása rész a fúgát is becsempészi a darabba, az orosz jellegű téma szinte végigvonul a tételen. A zárás kiáltó ellentéte – himnikusból vált triviálissá – furcsán hatott.

A Négy ikon csak jelzésértékkel tartalmazott kortárszenei megoldásokat. Kellemes hangzás, de semmi különös, nem rengtek meg a falak, egy-egy jól kivitelezett hangszerelési ötletet azonban élvezhettünk.

A Bruch-hegedűversenyt ritkán hallani, hiszen még mindig tarolnak Beethoven, Mendelssohn, Csajkovszkij, Brahms, esetleg Sibelius vagy Mozart koncertjei. Az 1878-ban komponált, Pablo de Sarasaténak ajánlott 2. hegedűverseny szólistája Jávorkai Sándor, több verseny első helyezettje volt. A romantikus darab jól illett hozzá – nem játszotta túl a szólamot, nem lett csöpögős, érzelgős a koncert. Magvas, dús tónust hallottunk, jóval erőteljesebben szólt a hegedű, mint ahogy a Művészetek Palotájában megszoktuk, a pianók is átemelkedtek a zenekaron, a második tétel elhaló zárása különösen szép volt. A fiatal művész technikai biztonsága, hangképzése a kettősfogásoknál is imponáló, a dallamívek kibontása-lezárása átgondoltan történt, a dinamikai megoldások is tetszetősek voltak. Jávorkai némi megilletődöttség után nagyszerű teljesítményt nyújtott. Ráadást sajnos nem adott, bár zúgott a taps.

Szünet után Rahmanyinov Ormándy Jenőnek és a Philadelphia Zenekarnak ajánlott, Szimfonikus táncok című darabját élvezhette a közönség. Kovács László rendkívül vehemensen, élvezettel dirigálta a művet. Míg a Kerek Gábor-darabban a biztonsági vezénylésre törekedett (ami kortárszenei vagy felvétel nélküli műveknél nagyon gyakori), és a Bruch-versenymű is inkább csak a kíséretre szorítkozott, ötletek nélkül, itt igazán szép megoldásokat hallhattunk. Az első tétel jó hangsúlyai tetszettek, a szép hangszínek, a hangzásarány végigkísérte Rahmanyinov művének előadását, a fafúvósállások gyönyörűen, pontosan, puhán szóltak, az angolkürt hangja megejtő volt. A vonós bús-borongós unisonók közösen lélegezve hozták a Rahmanyinovra jellemző hangulatot. A második tétel hangszerszólói (fuvola, hegedű, angolkürt) szintén emelték az előadás minőségét, a valcerjellegű rész ízlésesen, eltalált karakterrel oldotta a melankolikus hangulatot.

A Miskolci Szimfonikus Zenekar összeszokottan, szépen játszott, a legkényesebb, legtöbb tagot számláló vonósszólam kiváló, intonációs gondokat sem tapasztaltam. Kovács László leginkább a Rahmanyinov-műre koncentrált, a hegedűverseny zenekari finomságai rejtve maradtak. Érdemes lesz újra, más műsorral meghallgatni az együttest.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

16:00 : Budapest
Olasz Intézet

Fejérvári Zoltán (zongora)
Schöck Atala, Kovácsházi István (ének)
Miskolci Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Antal Mátyás
MOZART: C-dúr zongoraverseny (K. 503)
MAHLER: Dal a Földről – szimfónia

17:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Váray Péter (cselló)
Varga Gábor (klarinét), G. Horváth László, Szabó Tamás (hegedű), Fajd Gergő (brácsa), Váray-Major Zsófia (zongora)
"Váray Péter cselló DLA záró koncertje"
J.S. BACH: D-dúr szonáta viola da gambára és csembalóra, BWV 1028
BEETHOVEN: 2. (g-moll) cselló-zongora szonáta, op. 5/2
REGER: A-dúr klarinétötös, op. 146

18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Kendi Lajos (bariton)
Hunyadi János Általános Iskola Gyermekkara (karigazgató: Igaliné Büttner Hedvig)
Liszt Ferenc Általános Iskola Gyermekkara (karigazgató: Kovács Katalin)
Szent István Király Oratóriumkórus (karigazgató: Záborszky Kálmán)
Zuglói Filharmónia - Szent István Király Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Thomas Herzog
CHAUSSON: B-dúr szimfónia, op. 20
CAPLET: Tout est lumière (1901)
HONEGGER: Karácsonyi kantáta

18:00 : Budapest
Hold utcai Református Templom

"Bach+ kamarazenei koncertsorozat"
Rohmann Ditta sorozata


19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Bohémélet 2.0

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Fülei Balázs (zongora)
"Karácsony Liszt Ferenccel"
LISZT: Zarándokévek, Harmadik év – 7. Sursum corda
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 2. Ave Maria
LISZT: Album d’un voyageur – 6. Psaume (de l’église à Genève)
LISZT: Ave Maria (für die große Klavierschule nach Lebert und Stark)
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 5. Pater Noster
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 3. Bénédiction de Dieu dans la solitude
LISZT: Karácsonyfa
A mai nap
született:
1865 • Jean Sibelius, zeneszerző († 1957)
1890 • Bohuslav Martinů, zeneszerző († 1959)
1919 • Mieczysław Weinberg más néven Moishe Vainberg zeneszerző († 1996)
1939 • James Galway, fuvolista
1948 • Molnár András, énekes