vissza a cimoldalra
2019-11-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11450)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4609)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2354)
A Magyar Zenekarok helyzetéről (66)
Erkel Színház (10372)
Élő közvetítések (8244)
Kimernya? (3288)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7232)
Palcsó Sándor (269)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3505)
Chopinről - mélyebben (423)
Kedvenc előadók (2842)
Opernglas, avagy operai távcső... (20353)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1802)
Franz Schmidt (3455)
Vincenzo Bellini (478)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1362)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Nyugalom és béke (Bach fuvolaszonátái / Pahud)
Johanna, 2009-01-12 [ Kamara ]
nyomtatóbarát változat

Bach fuvolaszonátái / Pahud BACH – Complete Flute Sonatas

Emmanuel Pahud – flute
Trevor Pinnock – harpsichord
Jonathan Manson – cello
Silvia Careddu – flute

EMI
2 CD
50999 2174432 7

A fuvola az 1700-as évek elején kezdett divatba jönni, s fokozatosan kiszorította az azelőtt jóval népszerűbb furulyát. Nem csak a hivatásos muzsikusok, de egyre több amatőr is lelkesen vette birtokba. Bach valószínűleg a kötheni udvarban találkozott először a hangszerrel, s 1724-től már kantátáiban is szívesen használta. A fuvolaszonáták Bach különleges alkotásai közé tartoznak. Bár a zenetudósok szinte biztosra veszik, hogy valóban az ő művei, sokakban felvetődött már a kérdés: nem túl modernek-e ezek a darabok ahhoz, hogy Bachnak tulajdoníthassuk azokat?

A felvételen szereplő művek keletkezési ideje 1724 és 1741 közé tehető. Tudvalevő, hogy a mester számtalanszor írta át saját zenéit különféle hangszerekre. Némely tételt valószínűleg csak később dolgozott át fuvolára, először feltehetően hegedűre készülhettek, erre utal például az is, hogy levegővételre néhol feltűnően kevés a lehetőség. Mindegyik darab lenyűgöző mestermunka, melyekben Bach hallhatóan igyekezett a hangszer lehetőségeit messzemenően kihasználni. A darabokban a fuvola és csembaló szinte egyenrangú partnernek tekinthető.

Emmanuel Pahud bár modern hangszeren, de a historikus előadásmód lényegének tökéletes birtokában játssza Bach zenéjét. A lemez remek bizonyíték arra, hogy nem a korabeli hangszerek használatától lesz autentikus egy előadás. Sokkal fontosabb a hangképzés milyensége, a frazeálások, a hangsúlyozások helyénvaló alkalmazása.

Pahud rendkívül hajlékony, puha hangon játszik, vibrátója finom, alig érzékelhető, inkább csak a tartott hangokon kiszélesedő. Játékára a legjellemzőbbnek a letisztult egyszerűséget és a gyöngédséget érzem. Ritmikailag is üdítően pontos, nem él az agokika időnként kissé hatásvadász eszközeivel sem, ahogyan gyakorta teszik jó néhányan a nagyobb hatás érdekében.

Abban, hogy ez a felvétel ennyire lenyűgöző, nem kis része van Pahud kamarapartnereinek is. Trevor Pinnock elképesztően inspirálóan csembalózik. Játéka megbízható folyamként halad előre, a fuvolistának szinte már elegendő csak rábíznia magát a sodrásra. Néhány szonáta esetében Jonathan Manson is bekapcsolódik a zenélésbe. Játéka talán az eddigi legjobb, amit valaha is hallottam csellistától continuo terén. A zenei történésekre rendkívül érzékenyen reagál, csodálatosan meleg hangszínnel, tökéletesen tiszta intonációval gordonkázik.

A felvételen utolsóként hangzik el a kétfuvolás szonáta, mely az első viola da gamba szonáta egy korai verziója. A különleges hangzású darabot négyen játsszák, az addigi hármas Silvia Careddu fuvolajátékával egészül ki. Talán nem véletlen, hogy éppen ez a darab került a kétkorongos album végére. Olyan elképesztő elmélyültséggel interpretálják Bach mesterművét, hogy a hallgató már-már úgy érzi, mintha ez a zene valahonnan egy másik világból szólna. A nyugalom és béke távoli világából.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Nádor Terem

Giusto Kamarazenekar
koncertmester Litván Erika
vez.: Jean-François Gonzales-Hamilton

GRIEG: Holberg szvit
VICTOR KIOULAPHIDES: Summer concerto, magyarországi bemutató.
DVOŘÁK: E-dúr szerenád vonószenekarra, op. 22

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Martin Schmeding (orgona)
Új Liszt Ferenc Kamarakórus (karigazgató: Nemes László Norbert)
"Requiem – Halál és élet"
BRAHMS: Német Requiem, op. 45 – 6. Denn wir haben hie keine bleibende Statt (Robert Schaab átirata)
SZATHMÁRY ZSIGMOND: Mors et Vita
REGER: Korálfantázia a Wachet auf, ruft uns die Stimme kezdetű korálra, op. 52/2
TOURNEMIRE: Improvizáció a Victimae paschali laudes dallamára (Maurice Duruflé átirata)
DURUFLÉ: Requiem, op. 9

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Balog József (zongora)
Baltic Sea Philharmonic
Vezényel: Kristjan Järvi
GRIEG: I. Peer Gynt-szvit, op. 46
GRIEG: a-moll zongoraverseny, op. 16
STRAVINSKY: A tűzmadár (1945)
19:30 : Debrecen
Kölcsey Központ

Szabóki Tünde, Francesca Provvisionato, Balczó Péter, Cser Krisztián
Kodály Filharmonikusok Debrecen
Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Szabó Sipos Máté)
Vezényel: Kollár Imre
A mai nap
született:
1921 • Anda Géza, zongorista († 1976)
1928 • Pernye András, zenetörténész, zenekritikus († 1980)
1944 • Agnes Baltsa, énekes
elhunyt:
1828 • Franz Schubert, zeneszerző (sz. 1797)