vissza a cimoldalra
2019-11-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11449)
A csapos közbeszól (95)

Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1801)
Franz Schmidt (3454)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3502)
Erkel Színház (10352)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4457)
Kimernya? (3281)
Simándy József - az örök tenor (633)
Pantheon (2445)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2944)
Plácido Domingo (919)
Balett-, és Táncművészet (5939)
Élő közvetítések (8237)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4607)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (300)
Giuseppe Verdi (1394)
Zenei témájú könyvek (99)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Ketten a legtehetségesebbek közül (BFZ, Jansen, Petrenko)
Johanna, 2008-10-30 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2008. október 26.
Zeneakadémia

Budapesti Fesztiválzenekar
Janine Jansen – hegedű
Vez.: Vaszilij Petrenko

BEETHOVEN: Hegedűverseny, Op.61
PROKOFJEV: V. szimfónia, Op.100

Amikor Janine Jansen beviharzott a Zeneakadémia színpadára, rögtön látszott mozdulataiból a féktelen szilajság, a tudatosság és a kedves nőiesség egyfajta különös keveredése. A kislányos arcú, macskaszemű, rendkívüli mosolyú hölgy meglehetősen színes egyéniségnek tűnt. Mindössze harminc éves, de már jó ideje világhírűnek mondják. És tagadhatatlan, hogy rendkívüli tehetség birtokában van. Technikája lenyűgöző, csodálatos hangon, gyakorlatilag hibátlanul hegedül.

A hegedűverseny nyitó tételében szinte észrevétlenül, a semmiből csalogatta elő első hangjait, melyekből aztán néhány pillanat leforgása alatt erőteljes, élettel teli dallam fejlődött ki. Janine Jansen kiválóan építkezik. Képes a végtelen gondossággal megformált kicsiny motívumokat nagyobb egységekké is összerakni. Ügyesen ötvözi az imponáló tudatosságot és az ösztönös muzikalitást. Minden apró díszítés, a figyelemreméltóan szépen kivitelezett trillái, minden egyes megmozdulása ennek a jól átgondolt építkezésnek a részeit képezték. Eközben gond nélkül változtatja hangulatait, mindezt egyéni mozgáskultúrával kísérve, teljes testi erejét belesűrítve egy-egy fontosabb frázis megformálásába.

Számomra úgy tűnt, Jansen az első két tételben leginkább zenekari kíséretes szólómuzsikálást mutat be. Hegedűversenyt igazán főként a harmadik tételben hallhattunk. Vaszilij Petrenko karmesteri jelenléte is itt kezdett megmutatkozni, addig szerényen visszahúzódott kísérő szerepkörbe. A Rondo viszont fergeteges versengéssé fejlődött, a zenekar, a szólista, a karmester, és persze a közönség igen nagy élvezetére.

Janine Jansen és Vaszilij Petrenko több szempontból is hasonlítanak. Amellett, hogy mindketten a legtehetségesebbek közül valók, elképesztően egyéni mozdulatokkal operálnak, nagyszerűen építik fel a zenei történéseket is. Petrenko ujjai vezénylés közben önálló életet élnek, az őt nézőknek az a benyomása, hogy kézfejében egyáltalán nincsenek csontok. Elképesztő mozdulatokra képes, amelyek eleinte meghökkentők ugyan, de a figyelmes szemlélő hamar rájön, hogy félelmetesen hatásosak.

Vaszikij Petrenko és a Budapesti Fesztiválzenekar kiválóan működtek együtt. Mert bármennyire nagyszerű együttesről is van szó, azért láttam én már unatkozni a muzsikusokat koncert közben. Jelen esetben azonban erről szó sem lehetett. Petrenko szuggesztivitása ugyanis kizárta ezt.

A fiatal dirigens tökéletesen érti, érzi Prokofjev zenéjének sajátos hangulatát, humorát, iróniáját. Tempói lendületesek, ritmusérzéke lenyűgöző, határozottsága kimondottan imponáló, egyénisége igen szuggesztív. Mozdulatai minden szokatlanságuk ellenére teljesen világosak, rendkívül inspiratívak, és nem tűrnek semmiféle ellentmondást. Egy-egy csúcspontot oly hatásosan épített fel, s a zenekar akkora erővel interpretált, hogy a hangok szinte már letaglózták a hallgatóságot.

Azt hiszem, nem tévedek túl nagyot, ha úgy gondolom, sokat fogjuk még hallani Vaszilij Petrenko nevét. Rendkívüli elismeréssel nyilatkoznak karmesteri tevékenységéről mindenütt a világban, ahol megfordult már, s őszintén remélem, gyakori vendége lesz a magyar hangversenytermeknek is.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Japán - Dél-Koreai - Magyar kamaraest
CSAJKOVSZKIJ: Az évszakok, op. 37a – 11. November: Trojka
Kim Min-Ji (zongora)
BARTÓK: Román népi táncok, BB 68 (Székely Zoltán átirata)
Park Eun-Kyung (hegedű), Kim Min-Ji (zongora)
KODÁLY: Szonatina csellóra és zongorára, op. 4
Balázs Emma (cselló), Kovács Kálmán (zongora)
LISZT: Szerelmi álmok – 3. O lieb, o lieb, so lang du lieben kannst (Mark Skalmer átirata)
Kwoun Hyun-Jin (cselló), Kim Min-Ji (zongora)
DOHNÁNYI: C-dúr rapszódia, op. 11/3
Kiss Petra (zongora)
CHOI SUNG-HWAN: Arirang Fantasy (átirata zongoratrióra)
Park Eun-Kyung (hegedű), Kwoun Hyun-Jin (cselló), Kim Min-Ji (zongora)
Koreai népzene – Sangryeongsan
Kang Seuk-Ju (Pee-Ree)
POPPER: Requiem, op. 66
Balázs Emma, Kwoun Hyun-Jin, Mizuno Yuya (cselló), Kikuchi Reiko (zongora)
J.W. LEE: Koreai népdal szvit
Kang Seuk-Ju (Pee-Ree), Park Eun-Kyung (hegedű), Kwon Hyun-Jin (cselló), Kim Min-Ji (zongora)
MENDELSSOHN: Dal szöveg nélkül, op. 109
Balázs Emma (cselló), Kikuchi Reiko (zongora)
RAHMANYINOV: Keringő és Románc
Kikuchi Reiko, Kiss Petra, Lee Sang-Cheol (zongora)
BARTÓK: Zongoraötös, BB 33 – 4. Poco a poco più vivace
Park Eun-Kyung, Molnár Zsuzsanna (hegedű), Kökényessy Zoltán (brácsa), Mizuno Yuya (cselló), Kim Min-Ji (zongora)

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor(zongora)
"Beethoven összes zongoratriója 1."
Esz-dúr trió, op. 1/1
B-dúr trió klarinétra, csellóra és zongorára, op. 11
D-dúr („Geister”) trió, op. 70/1

19:00 : Budapest
ERöMŰVHÁZ

Baráti Kristóf (hegedű)
Camerata Pelsonore Kamarazenekar
RAMEAU: Platée szvit
MENDELSSOHN: d-moll hegedűverseny
JANÁČEK: Idyll

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Henning Kraggerud (hegedű), Jean-Guihen Queyras, Perényi Miklós (cselló), Várjon Dénes, Simon Izabella (zongora), Vigh Andrea (hárfa), Kolonits Klára (ének)
Kuss Quartet: Jana Kuss, Oliver Wille (hegedű), William Coleman (brácsa), Mikayel Hakhnazaryan (cselló)
kamara.hu – Utas és holdvilág
kamara.hu/2 – éjszaka
A Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja
BELLINI: Tizenöt dal – 6. Torna, vezzosa Fillide, 14. Per pietà bell'idol mio, 15. Ma rendi pur contento
CHOPIN: cisz-moll noktürn, op. posth (Henning Kraggerud hegedű-zongoraátirata)
DONIZETTI-ZABEL: Szóló a Lammermoori Lucia című operából
CHOPIN: g-moll cselló-zongora szonáta, op. 65
SCHUBERT: C-dúr vonósötös, D. 956

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: A nyugat lánya

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Ránki Dezső (zongora)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Rajna Martin
SCHUMANN: Bevezetés és allegro appassionato, op. 92
HAYDN: D-dúr zongoraverseny, Hob. XVIII:11
BEETHOVEN: 2. (D-dúr) szimfónia, op. 36

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Orgonaestek Virágh Andrással (operaénekesekkel és hangszeres művészekkel)
A mai nap
született:
1942 • Daniel Barenboim, karmester, zongorista
elhunyt:
1787 • Christoph Willibald Gluck, zeneszerző (sz. 1714)
1963 • Reiner Frigyes, karmester (sz. 1888)