vissza a cimoldalra
2019-10-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11440)
A csapos közbeszól (95)

Pantheon (2429)
Balett-, és Táncművészet (5894)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4397)
Élő közvetítések (8196)
Kimernya? (3244)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4587)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3454)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7226)
Jonas Kaufmann (2413)
Momus-játék (5751)
Plácido Domingo (911)
Erkel Színház (10330)
Erkel Ferenc (1065)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1779)
Franz Schmidt (3435)
Simándy József - az örök tenor (631)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Új összkiadás: népdalok vegyesen (Bartók: 44 duó; Gyergyóból)
Varga Péter, 2008-10-09 [ Kamara ]
nyomtatóbarát változat

Bartók: 44 duó; Gyergyóból BARTÓK:
44 duó
Gyergyóból
(SZIGETI JÓZSEF: Magyar népdalok
ORSZÁGH TIVADAR: Magyar népdalok)

Kelemen Barnabás, Kokas Katalin – hegedű
Juhász Zoltán – furulya
Kocsis Zoltán – zongora

Hungaroton
HSACD 32516

Azt írja Claude Lévi-Strauss a Szomorú trópusokban: „És íme előttem a kör, amelyből nem tudunk kitörni: minél kevésbé tudtak közeledni egymás közt az emberi kultúrák, és így megrontani egymást érintkezésükkel, annál kevésbé voltak képes egymás küldöttei, hogy felfogják e különbözőségek gazdagságát és jelentését”.

Az utolsó pillanatban, mielőtt eltűnt volna, Kodálynak és Bartóknak sikerült egy, a koruk béli városi kultúrától térben nem, valójában mégis nagyon távol eső (zenei) kultúra, a magyar falu zenei világának gazdagságát megérteni. A probléma akkor jelentkezett számukra, amikor másokkal is meg akarták értetni ezt az övéjüktől teljesen különböző jelentést. Szó szerint szalon-, azaz hangversenyterem-képessé kellett tenni azt a fajta zenélést, amely eredeti létezésmódjában bemutathatatlan volt, abból kiszakítva pedig végletesen idegen, egyszerűen csak kuriózum lett volna a városban.

1907-ben mindeme kísérletek korai szakaszában keletkezett a Gyergyóból, amely három csíkmegyei népdal feldolgozása tilinkóra és zongorára, annak alapján, ahogyan azt Bartók Balogh Árontól hatlyukú (népi) furulyán hallotta. A szólóhangszer a feldolgozásban maradt az eredeti – akkoriban még nem használták a barokk furulyát, illetve annak lebutított változatát oktatási célokra –, a kísérő pedig a zongora. Nem is volt igény az előadásra, Denijs Dille csak a hatvanas évek elején adta közre a kis művet, akkor már a szoprán furulyát megjelölve szólóhangszerként. A zongoraváltozat volt ismert addig.

De jött a táncház-mozgalom, városi fiatalok kezükbe vették az eredeti népi hangszereket, ellesték a még elleshető eredeti játékmódokat, és most az új összkiadásban Juhász Zoltán fizikus és népi furulyás előadásában hangzik el a mű, zongorán természetesen Kocsis Zoltán kísér. Így persze valódi különlegesség, még inkább annak bizonyítéka: ez a fajta megközelítés a népzene a koncertpódiumra való emelésének útján nem bizonyult életképesnek, bár a lemezen a hangszer kezelésének terén és zeneileg is perfekt Juhász Zoltán élményszámba vehető előadását élvezhetjük.

A népzene akkor találhatta meg útját a legkönnyebben a városba, ha a polgári közönség már gyerekként is találkozhatott vele. Tandarabok, ugyanakkor pódium-előadásra is kiválóak a Gyermekeknek zongorára írott, illetve a 44 hegedűduó kis népdalfeldolgozásai. Ezt ismerte fel Szigeti József és Országh Tivadar is, akik a szerző hozzájárulásával, sőt segítségével – ő javasolta a címet is – dolgoztak át néhány darabot a Gyermekeknek füzeteiből hegedűre és zongorára.

Kelemen Barnabás természetesen mind a magyar népdalok, mind Bartók világában teljesen otthonosan mozog, sőt azt a felfogásbéli különbséget is érzékeltetni tudja, amely a világjáró hegedűvirtuóz és a jóval kevésbé – bár nemzetközileg is szintén – ismert hegedűs szándékai közt fennállt átirataik készítésekor. Szigeti, ha nem is bravúrdarabok láncolatának szánta kis feldolgozásait, jóval csillogóbb eredményre törekedett. Ehhez igazította – színpadiasabb, vibrátósabb hegedűhangot használva – előadásmódját Kelemen Barnabás. Országh inkább arra törekedett, hogy a darabok, amennyire lehet, megtartsák azt a gyermekeknek, vagy legalábbis fiatalabbaknak szóló hangvételüket, amit zongoradarabként hordoztak, és ez a hegedűs és kísérője előadásában is tükröződik, az intimebb, visszafogottabb, de azért bensőséges hangzás megteremtése révén.

Kocsis kísérői tevékenységéről hosszasan lehetne értekezni, most csak néhány szóban erről. Hogy milyen pontossággal helyezi el az akkordokat vagy a közjátékokat a szólórészek alatt-között, figyelemmel a kísérendő hangszerre, annak a zenei anyagára, hangerejére. Egy-egy hangzat olykor nem csak alátámaszt, hanem lezárja azt, ami addig történt, és előre mutat arra, ami történni fog: Kocsis mindezt tökéletesen érzékeltetni tudja azzal, ahogyan azt a zongorán megszólaltja a kellő időben, a kellő módon. A háttérben is meghatározó személyiség.

Néhány évvel ezelőtt a Kelemen–Kokas házaspár már lemezre vette a 44 duót, alapvetően jó eredménnyel. Azóta csiszolódott játékuk, egyszerűbb eszközökkel operáló, ezáltal precízebb lett. Az a szomorúság pedig, amely ott bujkál a kis darabok legtöbbjében, szívbemarkoló erővel jelenik meg a két hegedűn, közelebb hozva nekünk egy olyan kort, amelynek gazdag zenei kultúrája szinte nyomtalanul tűnt el az elmúlt évszázadban – igazi jelentését már nem is ismerjük. Maradnak a közvetítők kísérletei, amelyeket az igazol, ha önmagukban remekművek. És most ezekből kapunk összeállítást egy megkapó hangulatú lemezen.


témánkkal kapcsolatos további írások:
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

"Józsa Tamás és Lázár Dániel szerzői estje"
JÓZSA TAMÁS: Vigilate mecum
Józsa Dalma, Rozsnyói Judit, Körmendi Johanna (hegedű)
LÁZÁR DÁNIEL: Quartet „E”
Szabady Ildikó (fuvola), Tóth Csamangó Blanka (klarinét), Schaff Magdolna (hegedű), Puskás Bernadett (gordonka)
LÁZÁR DÁNIEL: Lux Aeterna
Aya Shirai (gordonka), Lázár Dániel (zongora)
JÓZSA TAMÁS: Floyd
Tritonus Guitar Trio: Molnár Levente, Szurgyi Gergely, Varga Bálint (gitár)
LÁZÁR DÁNIEL: Air
Aya Shirai (gordonka), Riko Hosomi (zongora)
JÓZSA TAMÁS: Vinea mea
Józsa Dalma (hegedű), Kósa Lőrinc (bariton), Frecska Rebeka (fuvola), Láposi Dániel (vibrafon), Tóth Barnabás (gordonka)

18:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Ninh Duc Hoang Long (tenor), Balogh Ádám (zongora)
Duna Szimfonikus Zenekar
vez.: Kanai Toshifumi
Jótékonysági koncert a Törös alapítvány javára
ROSSINI: Sevillai borbély - nyitány
DONIZETTI: Szerelmi bájital - Nemorino áriája
LEONCAVALLO: Mattinata, op. 5
BEETHOVEN: Holdfény szonáta („Mondschein-Sonate”) - I. tétel
CSAJKOVSZKIJ: b-moll zongoraverseny

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Kállai vonósnégyes:
Kállai Ernő, Szajkó Géza (hegedű), Dráfi Kálmán (brácsa), Balázs István (cselló)
Balog József (zongora)
"Kamarazene karnyújtásnyira"
BARTÓK: 2. vonósnégyes, BB 75
BEETHOVEN: 11. (f-moll) vonósnégyes, op. 95 („Serioso”)
BRAHMS: f-moll zongoraötös, op. 34

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Halmai Katalin (ének), Dorota Anderszewska (hegedű), Bálint János (fuvola)
Szokolay Balázs (zongora)
"Liszt Születésnap Bevezető Koncert"
LISZT: Három dal Schiller Tell Vilmosából
LISZT: Zarándokévek, Második év: Itália – 1. Sposalizio
LISZT: Wartburg Lieder – 4. Walter von der Vogelweide
LISZT: Epithalam (hegedű-zongora változat)
LISZT: Romance oubliée (hegedű-zongora változat)
LISZT: Benedictus a Koronázási miséből (hegedű-orgona változat)
LISZT: S’il est un charmant gazon
LISZT: Comment disaient-ils
LISZT-BÁLINT JÁNOS: 2. magyar rapszódia

19:00 : Budapest
BMC Könyvtár

"Billentyűs történetek 3/2"
Tóth-Vajna Zsombor történelmi billentyűs hangszereket bemutató sorozata.
FRESCOBALDI: Partita sopra Ciacona (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Toccata Quarta (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Toccata seconda (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Aria detta la Frescobalda (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Capriccio di durezze e ligature
FROBERGER: Toccata in G
FROBERGER: Ricercar
BUXTEHUDE: Toccata in G
BUXTEHUDE: Nun lob mein Seel den Herren
LÜBECK: Chacon ex A
"Stile Italino" - Frescobaldi és hatása a német zenére

19:00 : Budapest
Nádor Terem

"Lukács Péter (az unoka) brácsaművész és barátai"
Lukács Pál 100 sorozat/1.
MOZART: Kegelstatt trió, K. 498
HINDEMITH: Szonáta-fantázia, op. 11, No. 4
MAX BRUCH: 3 Stücke für Klarinette, Bratsche und Piano aus, op. 83

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Süle László (zongora), Borbély Mihály (fafúvók), Kántor Balázs (gordonka)
Süle László és Borbély Mihály szerzeményei
Klasszikus és jazz

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Mayu Kishima (hegedű)
Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Gilbert Varga
"Virtus & eksztázis"
HAYDN: E-dúr szimfónia, Hob. I:12
LALO: Spanyol szimfónia, op. 21
SZKRJABIN: Az eksztázis költeménye, op. 54

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)
19:00 : Szeged
Szegedi Nemzeti Színház

PUCCINI: A köpeny / Gianni Schicchi

19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Csuprik Etelka (zongora)
"Liszt Fesztivál"
SZERKESZD TE IS A PORT.HU-T!
LISZT: Zarándokévek – Második év: Itália S. 161.
Sposalizio
Sonetto 104 del Petrarca (104. Petrarca-szonett)
Szonáta h-moll S. 178.
CHOPIN: Grande Valse Brillante Op. 18.
Nocturne No. 4, Op. 15 No. 1. F-dur
Mazurka Op. 17, No. 4. a-moll
SCHUMANN: Carnaval, Op. 9.

19:00 : Debrecen

Maxim Vengerov (hegedű)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
"A tánc apoteózisa"
RAVEL: La Valse
BRUCH: 1. (g-moll) hegedűverseny, op. 26
RAVEL: Tzigane
R. STRAUSS: A rózsalovag – szvit
A mai nap
született:
1706 • Baldassare Galuppi, zeneszerző († 1785)
1898 • Lotte Lenya (Karoline Wilhelmine Blamauer), énekesnő, színésznő († 1981)
1927 • Lakatos Gabriella, balett-táncos († 1989)
1945 • Jávori Vilmos, jazz-muzsikus († 2007)
elhunyt:
1545 • John Taverner, zeneszerző (sz. kb. 1490)
1893 • Charles Gounod, zeneszerző (sz. 1818)
1944 • Viktor Ullmann, zeneszerző (sz. 1898)
1968 • Tóth Aladár, zenetörténész, 1946 és 1956 között az Operaház igazgatója (sz. 1898)