vissza a cimoldalra
2019-12-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11457)
A csapos közbeszól (95)

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62029)
Kórusok, kórusművek, karéneklés (115)
Társművészetek (1537)
Élő közvetítések (8279)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1823)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2999)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4628)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3538)
musical (189)
Operett, mint színpadi műfaj (4182)
Franz Schmidt (3480)
Kimernya? (3376)
Balett-, és Táncművészet (5940)
Belcanto (933)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (194)
Lisztről emelkedetten (981)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Új összkiadás: népdalok vegyesen (Bartók: 44 duó; Gyergyóból)
Varga Péter, 2008-10-09 [ Kamara ]
nyomtatóbarát változat

Bartók: 44 duó; Gyergyóból BARTÓK:
44 duó
Gyergyóból
(SZIGETI JÓZSEF: Magyar népdalok
ORSZÁGH TIVADAR: Magyar népdalok)

Kelemen Barnabás, Kokas Katalin – hegedű
Juhász Zoltán – furulya
Kocsis Zoltán – zongora

Hungaroton
HSACD 32516

Azt írja Claude Lévi-Strauss a Szomorú trópusokban: „És íme előttem a kör, amelyből nem tudunk kitörni: minél kevésbé tudtak közeledni egymás közt az emberi kultúrák, és így megrontani egymást érintkezésükkel, annál kevésbé voltak képes egymás küldöttei, hogy felfogják e különbözőségek gazdagságát és jelentését”.

Az utolsó pillanatban, mielőtt eltűnt volna, Kodálynak és Bartóknak sikerült egy, a koruk béli városi kultúrától térben nem, valójában mégis nagyon távol eső (zenei) kultúra, a magyar falu zenei világának gazdagságát megérteni. A probléma akkor jelentkezett számukra, amikor másokkal is meg akarták értetni ezt az övéjüktől teljesen különböző jelentést. Szó szerint szalon-, azaz hangversenyterem-képessé kellett tenni azt a fajta zenélést, amely eredeti létezésmódjában bemutathatatlan volt, abból kiszakítva pedig végletesen idegen, egyszerűen csak kuriózum lett volna a városban.

1907-ben mindeme kísérletek korai szakaszában keletkezett a Gyergyóból, amely három csíkmegyei népdal feldolgozása tilinkóra és zongorára, annak alapján, ahogyan azt Bartók Balogh Árontól hatlyukú (népi) furulyán hallotta. A szólóhangszer a feldolgozásban maradt az eredeti – akkoriban még nem használták a barokk furulyát, illetve annak lebutított változatát oktatási célokra –, a kísérő pedig a zongora. Nem is volt igény az előadásra, Denijs Dille csak a hatvanas évek elején adta közre a kis művet, akkor már a szoprán furulyát megjelölve szólóhangszerként. A zongoraváltozat volt ismert addig.

De jött a táncház-mozgalom, városi fiatalok kezükbe vették az eredeti népi hangszereket, ellesték a még elleshető eredeti játékmódokat, és most az új összkiadásban Juhász Zoltán fizikus és népi furulyás előadásában hangzik el a mű, zongorán természetesen Kocsis Zoltán kísér. Így persze valódi különlegesség, még inkább annak bizonyítéka: ez a fajta megközelítés a népzene a koncertpódiumra való emelésének útján nem bizonyult életképesnek, bár a lemezen a hangszer kezelésének terén és zeneileg is perfekt Juhász Zoltán élményszámba vehető előadását élvezhetjük.

A népzene akkor találhatta meg útját a legkönnyebben a városba, ha a polgári közönség már gyerekként is találkozhatott vele. Tandarabok, ugyanakkor pódium-előadásra is kiválóak a Gyermekeknek zongorára írott, illetve a 44 hegedűduó kis népdalfeldolgozásai. Ezt ismerte fel Szigeti József és Országh Tivadar is, akik a szerző hozzájárulásával, sőt segítségével – ő javasolta a címet is – dolgoztak át néhány darabot a Gyermekeknek füzeteiből hegedűre és zongorára.

Kelemen Barnabás természetesen mind a magyar népdalok, mind Bartók világában teljesen otthonosan mozog, sőt azt a felfogásbéli különbséget is érzékeltetni tudja, amely a világjáró hegedűvirtuóz és a jóval kevésbé – bár nemzetközileg is szintén – ismert hegedűs szándékai közt fennállt átirataik készítésekor. Szigeti, ha nem is bravúrdarabok láncolatának szánta kis feldolgozásait, jóval csillogóbb eredményre törekedett. Ehhez igazította – színpadiasabb, vibrátósabb hegedűhangot használva – előadásmódját Kelemen Barnabás. Országh inkább arra törekedett, hogy a darabok, amennyire lehet, megtartsák azt a gyermekeknek, vagy legalábbis fiatalabbaknak szóló hangvételüket, amit zongoradarabként hordoztak, és ez a hegedűs és kísérője előadásában is tükröződik, az intimebb, visszafogottabb, de azért bensőséges hangzás megteremtése révén.

Kocsis kísérői tevékenységéről hosszasan lehetne értekezni, most csak néhány szóban erről. Hogy milyen pontossággal helyezi el az akkordokat vagy a közjátékokat a szólórészek alatt-között, figyelemmel a kísérendő hangszerre, annak a zenei anyagára, hangerejére. Egy-egy hangzat olykor nem csak alátámaszt, hanem lezárja azt, ami addig történt, és előre mutat arra, ami történni fog: Kocsis mindezt tökéletesen érzékeltetni tudja azzal, ahogyan azt a zongorán megszólaltja a kellő időben, a kellő módon. A háttérben is meghatározó személyiség.

Néhány évvel ezelőtt a Kelemen–Kokas házaspár már lemezre vette a 44 duót, alapvetően jó eredménnyel. Azóta csiszolódott játékuk, egyszerűbb eszközökkel operáló, ezáltal precízebb lett. Az a szomorúság pedig, amely ott bujkál a kis darabok legtöbbjében, szívbemarkoló erővel jelenik meg a két hegedűn, közelebb hozva nekünk egy olyan kort, amelynek gazdag zenei kultúrája szinte nyomtalanul tűnt el az elmúlt évszázadban – igazi jelentését már nem is ismerjük. Maradnak a közvetítők kísérletei, amelyeket az igazol, ha önmagukban remekművek. És most ezekből kapunk összeállítást egy megkapó hangulatú lemezen.


témánkkal kapcsolatos további írások:
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"Liszt-kukacok Akadémiája"

11:00 : Budapest
Müpa, Fesztivál Színház

Máv Szimfonikus Zenekar
vezényel: Cser Ádám
műsorvezető: Molnár Szabolcs
BEETHOVEN: Egmont-nyitány, op. 84
BEETHOVEN: III. (Esz-dúr, „Eroica”) szimfónia, op. 55 - I. és IV. tétel

11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

11:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Balázs János (zongora)
CHOPIN est: 4 keringő, 4 mazurka, 4 impromptu, 2 noktürn, 2 polonéz

15:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Vilde Frang (hegedű), Truls Mørk (cselló)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Sir Mark Elder
FINZI: Levélhullás, op. 20
BRAHMS: a-moll kettősverseny, op. 102
BERLIOZ: Fantasztikus szimfónia, op. 14

16:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

A Magyar Rádió Gyermekkórusának ünnepi hangversenye alapításának 65. évfordulóján

18:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Borbély László (zongora)
Classicus Quartet
Kiss Péter (zongora), Rajk Judit (mezzoszoprán), Szűcs Péter (klarinét)
"Mestereink, Eötvös Péter, Jeney Zoltán és Vidovszky László estje"
EÖTVÖS PÉTER: Kosmos
JENEY ZOLTÁN: Három dal Apollinaire verseire
JENEY ZOLTÁN: Unisono
VIDOVSZKY: Reverb
JENEY ZOLTÁN: Két gyászének
JENEY ZOLTÁN: Ezerév ‒ hangszalagra
EÖTVÖS PÉTER: Joyce ‒ klarinétra és vonósnégyesre

18:00 : Budapest
Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium Díszterme

Budapesti Vonósok és a
Weiner Leó Konzervatórium ifjú szólistái
"Weiner koncert"
MARCELLO: d-moll Concerto II-I. tétel
Holes Éva (oboa)
MOZART: A-dúr hegedűverseny K. 219, I.tétel
Réthy Lilla (hegedű)
MARIO CASTELNUOVO TEDESCO: D-dúr Cocerto op.99, III. tétel
Csíki Janka (gitár)
HIDAS FRIGYES: Florida Concerto I-II. tétel, Versenymű két harsonára
Ruzsányi István, Nok Roland (harsona)
HAYDN: C-dúr oboaverseny Hob.VIIg:C1 I. tétel
Ozsváth Dorottya (oboa)
MANUEL MARIA PONCE: Concerto del Sur III. tétel
Riesz Péter (gitár)
WIENIAWSKI: D - dúr Polonéz op. 4, I. tétel
Szabó Gergely (hegedű)
TELEMANN: D-dúr szonáta -koncert
Pusztaszegi Ákos, Huszti Boldizsár (trombita)
Felkészítő tanárok: Kerényi Judit, Fejérváriné Németh Zsuzsa, Kató Árpád, Foltyn Péter, Monoki Attila, Kis András

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Nagy Péter (zongora)
MENDELSSOHN: Dalok szöveg nélkül (részletek)
SCHUMANN: B-dúr humoreszk, op. 20
SCHUMANN: Gesänge der Frühe, op. 133

19:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Lantos István (zongora)
Válogatás Haydn és Schubert műveiből

19:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Nagy Péter (zongora)
SCHUBERT: 11. (f-moll) zongoraszonáta, D. 625
BARTÓK: Táncszvit, BB 86
SCHUBERT: 21. (B-dúr) zongoraszonáta, D. 960

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Koppándi Vonósnégyes:
Koppándi Jenő, Hutás Erzsébet (hegedű), Ludmány Dénes (brácsa), Kántor Balázs (cselló)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Dobszay Péter
"...mint húrnak pendülése Lukács bérlet 2."
SMETANA: Moldva
MARTINŮ: Concerto vonósnégyesre és zenekarra
DVOŘÁK: VIII. (G-dúr) szimfónia, op. 88
17:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

"Arpeggio Gitárzenekar ünnepi koncert"
A mai nap
történt:
1917 • Hilde Zadek, énekesnő († 2019)
született:
1873 • Kacsóh Pongrác, zeneszerző († 1923)
1905 • Farkas Ferenc, zeneszerző († 2000)
1939 • Andor Éva, énekművész († 2014)
1943 • Perényi Eszter, hegedűs
elhunyt:
1792 • Joseph Martin Kraus, zeneszerző (sz. 1756)
1909 • Francisco Tárrega, zeneszerző, gitáros (sz. 1852)
1984 • Jan Peerce, énekes (sz. 1904)