vissza a cimoldalra
2020-07-14
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11537)
A csapos közbeszól (95)

A MET felvételei (710)
Régizene (3425)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3974)
Élő közvetítések (8501)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4864)
Operett, mint színpadi műfaj (4383)
Lehár Ferenc (715)
Pantheon (2695)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1979)
Opernglas, avagy operai távcső... (20522)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1433)
Sass Sylvia (478)
Antonin Dvorak (199)
A nap képe (2213)
Franz Schmidt (3640)
Jazz (79)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Beatissima Beatrix (A Voces Aequales lemeze)
Varga Péter, 2008-09-15 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

Beatissima Beatrix Beatissima Beatrix 1508–2008
JOHANNES TINCTORIS és JOHANNES DE STOKEM művei
Voces Aequales énekegyüttes
Hungaroton
HCD 32583

1458-ban koronázták meg Mátyást, 1508-ban halt meg második felesége, Aragóniai Beatrix. 2008-ban kettős az alkalom, hogy emlékezzünk arra a királyra (és feleségére), kinek uralkodása idején a magyar udvar zenei élete is nemzetközi jelentőségű volt.

A nápolyi királylány, Betrice zenei nevelője az a Tinctoris volt, akit a kor egyik legnagyobb zeneírójaként tartanak számon, és ebbéli minőségében jelentősebb is volt, mint zeneszerzőként. A németalföldi Stokem valószínűleg az ő ajánlására lett az udvari kápolna karmestere, és Budán jobb énekkart nevelt ki, mint amilyen a Vatikánban volt. Így nem csoda tán, hogy Magyarországot elhagyva a pápai kórusban kötött ki.

Tinctoris maga azonban soha nem járt Magyarországon, kötődése ide csak közvetett, de hatása tanítványán, a királynén keresztül így is jelentős volt. Joggal kaptak hát a két zeneszerző eddig lemezre nem vett kompozíciói helyet egy Hungaroton-kiadványon. A művekből megtudhatjuk – ha csak részlegesen is –, milyen lehetett a zenei élet a királyi udvarban Budán, a 15. század második felében. És ez még akkor is fontos, ha azok a jelentős zeneszerzők, akiknek művei megszólaltak, nem itt születtek, nem itt tanultak.

Érdemes megemlíteni, hogy a felvételek autentikus helyszínen, a várkápolna gótikus altemplomában készültek (bár olyanfajta eredetiségre való törekvés, ami a barokk művek esetében még elfogadható, a reneszánsz zene terén értelmetlen).

A Voces Aequales csak férfiakból áll, ez kiegyenlített hangzást eredményez, és a tizenöt éve alakult együttes tagjai vannak már annyira összeszokottak, hogy ez természetesnek hasson. Itt-ott hallani azért némi elnagyoltságot a hangképzés, a frázisok formálása terén, de a legnehezebb sikerül nekik: nem valamiféle tiszteletreméltó, sőt tiszteletet parancsoló zenetörténeti relikviákat szólaltatnak meg, hanem élő zenét. Amelyek közül az egyik, a nagyszabású mű a lemezen Tinctoris négyszólamú Missa L’Homme arméja. Ez a mise úgy hangzik el, hogy hallani, az együttes tagjai nem egy polifonikus mutatványt igyekeznek hangzó mivoltában bemutatni, hanem olyan zenét, amely mindenféle „érdekesség” mivoltán túl, önmagában figyelemreméltó.

Elzarándokolhatunk a hazánkban csak romokban fennmaradt, Mátyás korabeli reneszánsz építészeti emlékekhez, hogy lássuk, mi volt itt akkor, s a töredékekből megsejtsünk egy keveset arról a korról, amikor valamiről nem késtünk le. Aki érti, ilyen zeneművek hallgatásakor arról is képet kaphat, mi történt errefelé akkoriban a muzsika terén.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
elhunyt:
1910 • Marius Petipa, koreográfus (sz. 1818)