vissza a cimoldalra
2020-07-13
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11537)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (3425)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3974)
Élő közvetítések (8501)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4864)
Operett, mint színpadi műfaj (4383)
Lehár Ferenc (715)
A MET felvételei (707)
Pantheon (2695)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1979)
Opernglas, avagy operai távcső... (20522)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1433)
Sass Sylvia (478)
Antonin Dvorak (199)
A nap képe (2213)
Franz Schmidt (3640)
Jazz (79)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

A szépség koldusai (Három Schubert-dalciklus Fischer-Dieskauval)
Balázs Miklós, 2008-09-03 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

Három Schubert-dalciklus Fischer-Dieskauval FRANZ SCHUBERT
The Song Cycles
(Die Schöne Müllerin, Winterreise, Schwanengesang)

Dietrich Fischer-Dieskau – baritone
Gerald Moore – piano

Universal / Deutsche Grammophone
3 CD
477 7956

A három jeles Schubert-dalciklus szűk egymásutánban, kemény papírdobozban, a kiadóhoz méltó komolysággal, konzervatív megjelenéssel keres utat a tekintetekhez; a CD-k szorosan egymás mellé fektetett papírtasakokban, mellettük egy nem hivalkodó, de tartalmas, a dalok szövegét is közlő kísérőfüzet pihen. Ennyire redukálódik lemezes polcunkon a nagy dalos mester életművének gerince.

A recepciótörténet már jó ideje sugallja e dalciklusok megbonthatatlan összetartozását, hiszen, bár számos lemezt megtölthetünk hasonló színvonalú, ám ciklusba nem került Schubert-dalokkal, a lemezgyűjtők számára még az is csak az ötvenes évek óta kézenfekvő (ha ugyan valóban az), hogy a Schwanengesanggal immár a harmadik dalkört biggyeszthetjük a jól ismert kettő, a Die schöne Müllerin és a Winterreise mögé, valamiféle bűvös hármasságot kirajzolva ezzel.

Dietrich Fischer-Dieskau nemrég újra megjelent felvételei ebben az irányban számos említésre érdemes momentumot megmutatnak, vagy inkább: sejtetnek. A dalcsokrokat viszonylag rövid időn belül, 1971 augusztusa és 1972 márciusa között rögzítették Berlinben. Természetesen egyik műből sem az első lemeze ez Fischer-Dieskaunak (nem is az utolsó), s aligha érdemes szó nélkül elsétálni amellett sem, hogy a fönti dátumokból is kitetszik, a felvételek egy bizonyos, jól meghatározott koncepcióba illeszkednek. E koncepció egyfelől Franz Schubert valamennyi ismert dalának hanglemezfelvételét célozza a művésszel, melynek csupán egy, ám annál fontosabb szelete a három dalkörből készült rögzítés, illetve, hogy e három dalsort magát is ciklusszerűen rögzíti. Vagyis ha a szerzői intenció nem, vagy nem evidensen, majd az előadói szándék hajlandó lesz ciklust kreálni a Schwanengesangból, illetőleg kapható ugyanerre a kész dalköröket illetően is, magyarán: akarva-akaratlanul, karöltve a hanglemezipar érdekeivel, ciklust kreál a három dalcsokorból.

Éppen Fischer-Dieskau diszkográfiáját megvilágítva látható be a különös jelenség. Tudható, hogy a szándék, mely ciklust eszkábált a Hattyúdalból, nem Schuberttől, hanem kiadójától, Tobias Haslingertől származik, ő volt az, aki a fenti cím alatt egy kötetbe rendezve adta ki a zeneszerző utolsó dalkompozíciót. Méghozzá Schubert halála után, jóllehet erre sem a versek témája-tárgyválasztása, esetleges történet-mesélés jellege, sem külső, szerzői indíték nem utalt, legalábbis távolról sem olyan mértékben, ahogyan a Téli utazás vagy A szép molnárlány esetében ez bízvást elmondható.

A interpretációtörténet persze nem okvetlenül vette át ezt a rendezőelvet. Éppen Fischer-Dieskau „első” Hattyúdal-felvétele mutat rá arra, hogy a dalokat szigorú sorrendi egységbe rendező ciklus-dramaturgia korántsem magától értetődő. 1951 és 1958 közötti dallemezekből ollózta ki az EMI lemeztársaság is a maga Fischer-Dieskau-féle Hattyúdal-felvételét, hiszen eredetileg az egyes dalok rögzítései különböző elképzelések szerint csoportosították a lemezek műsorát (Heine-dalok például – hiszen a Schwanengesang tizennégy dalából hatnak a szövegét Heinrich Heine jegyzi). A legelső, Európában forgalomba hozott hanglemez, mely valóban ciklusként kezeli és organikus egészként adja közre a Hattyúdalt, 1954-ből származik, s Hans Hotter nevét olvasni a borítón. Maga Fischer-Dieskau csak 1962-ben rögzítette „egy mű”-ként első ízben a Hattyúdalt, s ezt még további három (jelen Deutsche Grammophon-kiadványt is beleértve) követte.

Azt kell mondanom, ez a fajta, hitem szerint elsősorban az utókor egészelvűségre való minduntalan, mégis kétes törekvése, másodsorban pedig a lemezipar sugallta „cikluskényszer”, mely deklarálja a Hattyúdal darabjainak összetartozását, illetve egyfajta metaciklust kényszerít a dalcsokrok fölé, nem tesz jót az előadásoknak. Noha Fischer-Dieskau a hetvenes évek elején kiváló formában volt, s a zongorakísérő, az akkor hetvennégy éves Gerald Moore is példásan kísér, a jelen lemezek távolról sem tartoznak Fischer-Dieskau legjobb Schubert-előadásai közé. A baritonista ugyanis önmagához képest nyújt kevesebbet sok helyütt, mint az remélni lehetne. A korábbiakhoz viszonyítva ugyan egységesebb képet mutatnak a dalkörök, a szélesebb drámai gesztusokat mégis hiányolnom kell nemegyszer, s több, kevéssé ihletett megoldást is kénytelen vagyok a rutin számlájára írni. Nem az átütőerőt hiányolom ezekből az olvasatokból, inkább a minden hangra kiterjedő odafigyelést, mely az egyes dalok mikrodrámájából építkezik, azoknak saját arcot kölcsönöz valamiféle sosem volt „nagy egész” illúziója helyett.

Így a Téli utazás kapcsán például sikerültebbnek, kidolgozottabbnak érzem az 1965 májusában, szintén a Deutsche Grammophonnál készült lemezt, a Hattyúdalból pedig még mindig a „nem ciklus” ’51-58-as rögzítést preferálnám mindenekelőtt. A különbség, meglehet, sokszor árnyalatnyinak tetszik, csak épp ezekben az árnyalatokban lakik maga Franz Schubert.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1924 • Carlo Bergonzi, énekes († 2014)
elhunyt:
1951 • Arnold Schönberg, zeneszerző (sz. 1874)
2004 • Carlos Kleiber, karmester (sz. 1930)
2014 • Lorin Maazel, karmester (szül. 1930)