vissza a cimoldalra
2020-05-26
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11497)
A csapos közbeszól (95)

Marton Éva (780)
Operett, mint színpadi műfaj (4302)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1944)
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa (171)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3877)
A MET felvételei (423)
Ilosfalvy Róbert (930)
Franz Schmidt (3605)
Kimernya? (3623)
Erkel Színház (10595)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4591)
Beverly Sills-"The All-American prima donna"-"America´s operatic sweetheart" (241)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4802)
Udvardy Tibor (224)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1423)
Balett-, és Táncművészet (6023)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Lajthán innen, a Lajtán túl (Lajtha László vonósnégyesei / I., II.)
Balázs Miklós, 2008-05-21 [ Kamara ]
nyomtatóbarát változat

LAJTHA: 1., 3., 4. vonósnégyes
LAJTHA: 5., 7., 9. vonósnégyes
LAJTHA LÁSZLÓ:
Vonósnégyesek - Összkiadás, I., II.

1. vonósnégyes, Op.5 (1923)
3. vonósnégyes, Op.11 (1929)
4. vonósnégyes, Op.12 (1930)

5. vonósnégyes, Op.20 (1934)
7. vonósnégyes, Op.49 (1950)
9. vonósnégyes, Op.57 (1953)

Auer Vonósnégyes

Hungaroton
HCD 32542, HCD 32543

Páratlanul sokszínű életművet hagyott maga után a negyvenöt éve elhunyt Lajtha László. Már csak azért is érdemes előrebocsátani ezt a szimpla megállapítást, mert a lemezipar nem csupán nem követte ezt a sokszínűséget, de alig néhány éve beszélhetünk egyáltalán a Lajtha-szimfóniák hangzó összkiadásáról, s kamaraműveinek, de kivált karműveinek lemezfelvételei közt is komoly hiányokat tapasztalni még mindig.

Nem csupán egyes műveket, de szinte teljes műfajokat "hallgatott" el a lemezkiadás. Miközben jobb híján rongyosra hallgattuk a Ferencsik-féle Tavaszi-szimfóniát, vagy a Tátrai Vonósnégyes rögzítette 10. kvartettet, ezenközben több szimfóniát, kamaraművet, operát, kórus- és egyházi művet, egyéb színpadi- és filmzenei alkotásokat nélkülöznünk kellett, és persze kell ma is. Azt a fanyar csendet és bántó mellőzöttséget, melyet Lajtha műveinek szánt a torz ízlésű, agyonpolitizált ötvenes évek, szinte kritikátlanul folytatták a következő, nemtörődöm és cinikus évtizedek.

És legtöbbször csupán a vaskos közhelyeket hallhattuk, a félművelt átlagközönség tudását mímelve, az "őszies hangvételű", "szelíd", "pasztell" Lajtháról, no meg a kötelezően elmondott franciás hatásokról, vagy a népzenei stúdiumokról. Ám arról, hogy zeneszerzői életművének gazdagsága, forrásainak bősége és intellektuális képességeinek vitathatatlan volta révén valójában egy jóval magasabb polcra kellene ültetni Lajtha László hagyatékát - ahogyan az a világ más részein már megtörtént -, csak kevesen tudtak, s még kevesebben beszéltek. (És vajon emlékszünk-e még A kék kalap kolozsvári bemutatójára, 1998 (!) februárjából?)

Ezért öröm e két Hungaroton-lemezt most kézbe kapni, mert tudható, az Auer Kvarett Lajtha valamennyi vonósnégyesének rögzítését tervezi. E négykötetesre tervezett sorozat első két darabján az 1., a 3. és a 4., valamint az 5., a 7., és a 9. vonósnégyest hallani. Legalább akkora elégtétel ez a széria Lajtha muzsikájának, mint a Pécsi Szimfonikusok vállalkozása volt néhány éve, melyben Nicolas Pasquet vezényelte lemezre a szerző valamennyi szimfóniáját és több zenekari művét. (Ne hallgassuk el, ugyanannál a kiadónál, a Marco Polónál Körmendi Klára Lajtha-zongoraműveket is rögzített.)

Jelentőségükben bátran Kodály Zoltán hasonló műfajú kompozíciói mellé állíthatók ezek a darabok, hatásukat, zenei világukat tekintve pedig önmagukban is igen színes képet mutatnak a forrásanyagot, invenciót és kompozíciós technikát figyelembe véve. Vitathatatlan bartóki hatás egyfelől, kikerülhetetlen "nyugatos" kapcsolódási pontok másfelől; a népzene talaján kivirágzó, már-már fojtottan parasztzenei ihletettségű motívumkincs az egyik oldalon, a klasszikus műfajnak adózó bevett formaépítő eljárások a másikon. S mindez egy önállóan gondolkodó és feltétlenül eredetinek ható hangszerkezeléssel ötvözve.

Az Auer Vonósnégyes (Oláh Vilmos, Berán Gábor, Gálfi Csaba, Takács Ákos) játéka, mondhatni, természetesen visszafogott; kerüli az élesebb, nyersebb hangsúlyokat. Sokszor még a nyíltan népi motívumokra referáló passzázsokban is érezni a visszafogottságot, a "klasszikus" egyensúlyra való törekvést. Az Auer Vonósnégyes előadásaiban inkább a francia irányvonal, a századelő "lírikus" esztétikájának kidomborodása a látványosabb, a népies, idiómakereső erősebb hangsúlyok kevésbé érzékelhetőek. Játékuk inkább a kvartettekben rejlő kiegyensúlyozottság, semmint a fel-felbukkanó szertelenség és vitalitás dominanciáját hordozza. Talán a műfaj tekintélye követeli ezt az eleganciát, a mindent felülíró tiszteletet és távolságtartást. Ez a hozzáállás azonban számomra inkább pozitív, mint hátrányos interpretációs gesztust nyújt, és egy tisztán zenei indíttatású, elfogulatlan, akár bartóki, akár egyéb párhuzamokat cseppet sem erőltető, mindazonáltal gondosan előkészített és célratörő produkciót feltételez.


témánkkal kapcsolatos további írások:
Hírek
• Ismét szolgáltathatnak zenét a vendéglátóhelyek
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1926 • Miles Davis, jazz-muzsikus († 1991)
1938 • Teresa Stratas, énekes
elhunyt:
1999 • Paul Sacher, karmester (sz. 1906)