Bejelentkezés Regisztráció

Budapesten

A h-moll mise, kicsit másként (Budapesti Vonósok)

2008-03-10 15:23:00 Johanna

2008. március 7.
Zeneakadémia

Budapesti Vonósok
Pécsi Egyetemi Kórus
Zádori Mária, Meláth Andrea, Megyesi Zoltán, Cser Péter – ének
Vez.: Kamp Salamon

BACH: h-moll mise

Kamp Salamon, amellett, hogy olyan meghitt atmoszférát teremt a koncerteken, amilyet nagyon ritkán van alkalma átélnie a közönségnek, rendkívüli tudásról, tudatosságról, elkötelezettségről tesz tanúbizonyságot minden megmozdulásában. Pedig tagadhatatlan, hogy nem volt tökéletes mindaz, amit hallottunk. Születtek hamis hangok jócskán, néha elveszett egy-egy szólam, vagy halványabban szólt a kórus, a szólistáknak sem mindegyike állt végig a helyzet magaslatán, és mégis, a hallgató úgy érezhette, ez aztán tényleg Bach zenéje, valahogy így kell ennek megszólalnia. Ilyen szeretettel, ilyen alázattal, ilyen átgondoltan, és odafigyelve.

A Pécsi Egyetemi Kórus különösen viselkedett az est folyamán. A kezdő taktusok nagyszerű, megrendítő megszólalása után fokozatos visszaesés érződött, már az is megfordult a fejemben, talán máris elfáradtak, eddig bírták hanggal. De aztán visszatért megint a kezdeti fény és energia, majd újra jött némi visszaesés. Az első részt a kórus tekintetében ez a hullámzó teljesítmény jellemezte. A koncert második részében ezzel szemben szinte folyamatos fejlődést éreztem.

A zenekar összességében nagyszerűen szólt. A kisebb gondok inkább csak az apróbb részletekben jöttek elő. Egy-egy continuóban, némelyik szólóban. A vonóshangzás finom és áttetsző, a formálás nagyon gondos, értelmes volt. A fúvósok mindegyike kiválóan játszott, nem is szívesen emelnék ki senkit, mert valóban felsorolhatnám ez egész fa- és rézfúvós gárdát. Egyes áriák kíséretében kimondottan kifinomult régizenészi hangsúlyozásokat, frazeálást hallhattunk, minek következtében az egész mise szinte megfiatalodott. A viszonylag gyors tempók is üdítően hatottak.

Az énekes szólisták közül kisebb meglepetést okozott számomra Meláth Andrea, amikor a csodálatosan szép Agnus Dei áriában elárulta, hogy nem csak a tőle már megszokott kivételes zenei intelligenciával, de vibrátómentes, rendkívül kifejező hangon is tud énekelni. Zádori Mária nem okozott meglepetést, mert róla régóta tudom, hogy a barokk zene előadásában még mindig elég kevés szopránénekesnő veheti fel vele a versenyt.

Megyesi Zoltán lassanként az ország egyik legjobb, a barokk zenében jártas tenorénekesévé fejlődik. Kifejezetten megindítóan énekelt a Benedictus tételben, és meglehetősen nagy lélekjelenlétre vall, hogy a gyengélkedő continuo sem tudta őt igazán kizökkenteni.

Bach h-moll miséje, bár modern hangszereken, de a mai tudásunk szerinti korhű felfogásban, a régizenélés alapelveit figyelembe véve, átgondoltan, igen magas zenei színvonalon csendült fel péntek este. És ha valaki azt gondolja, hogy ez az egész régizenélősdi csak arra jó, hogy könnyebb legyen eladni az unalmas, tehetségtelen muzsikálást, annak jó szívvel ajánlom Kamp Salamon koncertjeit, mert ezeken igazán egyértelműen érzékelhető a korhű előadásmód lényege és értelme. Saját füllel, saját szívvel megtapasztalható, hogy mire is jó ez az egész, és miért is van nekünk erre nagyon nagy szükségünk.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.