vissza a cimoldalra
2020-01-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4653)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3045)
Verdi-felvételek (554)
Kolonits Klára (1154)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3625)
Pantheon (2507)
Élő közvetítések (8347)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1844)
Franz Schmidt (3504)
Operett, mint színpadi műfaj (4201)
Zenei események (1009)
Marilyn Horne (474)
Milyen zenét hallgatsz most? (25048)
Momus-játék (5769)
Ilosfalvy Róbert (874)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (196)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Javított változat (Händel-concertók / Minkowski)
Varga Péter, 2008-02-20 [ Kamara ]
nyomtatóbarát változat

Händel-concertók / Minkowski HÄNDEL:
6 Concerti grossi, Op.3

Les Musiciens du Louvre
Marc Minkowski

Warner
2564 69720-1

Nagy urak voltak a zeneműkiadók a tizennyolcadik században. Az ismert zeneszerzők nevének vásárlókra gyakorolt hatását jól ismerték, még ha a szerzői jogot hírből sem. De talán még így is jól jártak a híres nagyok, ha tudomásuk nélkül jelent meg valamely művük, vagy afféle pasticcio formában új darabként jelent meg régi alkotásaikból összeállított szonáta, concerto vagy szvit, mert ha közvetlenül nem is részesültek a haszonból, a „márka” jelen volt a piacon. (De gyakran előfordult az is, hogy gyengébb zeneszerzők műveit terjesztették „nagy nevek” alkotásaiként.)

John Walsh londoni kiadó sok olyan kotta megjelentetéséért felelős, amely kétségtelen „kalóz” jellege ellenére jelentősen járult hozzá magához az egyetemes zenetörténethez. És ez Händel Op.3-as sorozata esetében egyáltalán nem túlzás, nélküle ez az opusz aligha gazdagítaná az előadásra igencsak érdemes barokk művek sorát.

Az első változat Händel közreműködése nélkül jelent meg, de ezt pár hónap múlva már olyan kotta váltotta fel, amelyet a zeneszerző revideált. Helyükre kerültek az 5. concerto tételei, új mű váltotta fel a 4.-et. Ezért az Op.3-asnak ez az egyébként 1734-ben megjelent változata az, amelyet ma illik játszani. Az első concerto teljesen eredeti alkotás, a második már tartalmaz beillesztett tételt például a Brockes-passióból, és hallható benne egy orgonára írt fúga feldolgozása is. A harmadiknak már csak egyetlen tétele eredeti, a negyedikben újra feltűnnek billentyűs darabok feldolgozásai, és a többiben is a korábban valamilyen formában megírt részletek a döntőek, egy-két új tétel íródott csak kifejezetten ehhez a kiadáshoz.

Mindenesetre jó és népszerű sorozat látott napvilágot, amely jelentősen járult hozzá a kor hangszeres zenéjének gazdagításához. A kompiláció jellegből következik a változatos hangszerelés és tételrend, amely mindegyik concertót egyénivé teszi. Händel ereje mindegyikben megmutatkozik, csak ki kell állni, és ujjat húzni vele. Marc Minkowskinak nem kell szégyenkezve eloldalognia, ezen az 1992-ben készített felvételen a műsorozat igazán kitűnő olvasatát tette le.

Mostanában a könnyebb barokk tételek gyakran szólalnak meg hajszoltan, mintha a tempót nem magának a zenei anyagnak, hanem elvont spekulációnak kellene meghatároznia. Nos, bár a karmester friss, gyors tempókat vesz, nem esik át a ló túlsó oldalára, nem kell feszült figyelemmel követnünk, mit is játszanak a zenészek, kivétel talán az 5. concerto ötödik, Allegro tétele. Kiérlelt, könnyed zenekari hangzást hallunk, stílusosan játszó szólistákkal. Jó megoldás, hogy a 6. concerto középső tétele orgona-improvizáció, szép az 1. lassútételének oboaszólója. Az egy-két elgondolkodtatóbb, összetettebb zenei anyagú tételtől eltekintve könnyed, szórakoztató zene ez, amelyet a muzsikusok teljes pompájában mutatnak meg nekünk.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Klaudia Tandl (ének), Niall Kinsella (zongora)
SCHUBERT: Die Männer sind méchant, D. 866/3
SCHUBERT: Die junge Nonne, D. 828
SCHUBERT: Des Mädchens Klage, D. 191
SCHUBERT: Heidenröslein, D. 257
SCHUBERT: Suleika I, D. 720
SCHUBERT: Suleika II, D. 717
SCHUBERT: Kennst du das Land, D. 321
SCHUBERT: Heiss mich nicht reden, D. 877/2
SCHUBERT: So lasst mich scheinen, D. 877/3
SCHUBERT: Nur wer die Sehnsucht kennt, D. 877/4
SCHUBERT: Der Fischer, D. 225
SCHUBERT: Du liebst mich nicht, D. 756
SCHUBERT: Thekla, D. 595
SCHUBERT: Der Jüngling an der Quelle, D. 300
SCHUBERT: Luisens Antwort, D. 319
SCHUBERT: Der König in Thule, D. 367
SCHUBERT: Gretchen am Spinnrade, D. 118
SCHUBERT: Gretchens Bitte, D. 564

11:00 : Budapest
Erkel Színház

KACSÓH PONGRÁC: János vitéz

18:00 : Budapest
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar próbaterme

"Próbatermi vendégség"
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar művészeinek kamarakoncertje
BRUCKNER: F-dúr vonósötös - Adagio
CSAJKOVSZKIJ: Románcok, op. 47 (részletek)
MOZART: e-moll szonáta hegedűre és zongorára, K. 304
DOHNÁNYI: Szextett

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor (zongora)
"Beethoven összes zongoratriója 3"
BEETHOVEN: c-moll trió, op. 1/3
BEETHOVEN: B-dúr („Erzherzog”) trió, op. 97

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Charlotte Saluste-Bridoux (hegedű)
Concerto Budapest
Vezényel: Rácz Zoltán
DUKAS: La péri
BERNSTEIN: Szerenád
MUSZORGSZKIJ-RAVEL: Egy kiállítás képei
19:00 : Szeged
Nemzeti Színház

MOZART: Cosi fan tutte
A mai nap
született:
1835 • Cezar Antonovics Kjui, zeneszerző († 1918)
1841 • Emmanuel Chabrier, zeneszerző († 1894)
1907 • Ferencsik János, karmester († 1984)
1943 • Lencsés Lajos oboaművész