vissza a cimoldalra
2020-01-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4653)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3045)
Verdi-felvételek (554)
Kolonits Klára (1154)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3625)
Pantheon (2507)
Élő közvetítések (8347)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1844)
Franz Schmidt (3504)
Operett, mint színpadi műfaj (4201)
Zenei események (1009)
Marilyn Horne (474)
Milyen zenét hallgatsz most? (25048)
Momus-játék (5769)
Ilosfalvy Róbert (874)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (196)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Vízi parádé (Vízi zene; Tűzijáték szvit / Norrington)
Johanna, 2007-08-29 [ Kamara ]
nyomtatóbarát változat

Vízi zene; Tűzijáték szvit / Norrington HÄNDEL:
Water Music – Suite in F
Water Music – Suite in D
Music for the Royal Fireworks

London Classical Players
Roger Norrington

EMI / Virgin
94639 13342

Az első és legfontosabb, amit erről a lemezről el szeretnék mondani, hogy mindenképpen meg kell hallgatni. És nem csak a régizenei előadásmód rajongóinak ajánlom jó szívvel, de mindenkinek, aki élettel teli, lelkesítő barokk muzsikára vágyik.

A zenekari hangzás gyakorlatilag tökéletes. A vonóskar homogén és tiszta, a fúvósok is elképesztően jók, hangszertől függően hol puha és lágy, hol fénylő és erőteljes hangszínek, nagyszerű kifejezőerő, hibátlan intonáció, fegyelmezett ritmika, gyakorlatilag teljes profizmus jellemzi a muzsikusok játékát.

Roger Norrington pedig mindent megtesz azért, hogy a hallgatóság ne unatkozhasson. A tételek – amelyeket gyakorlatilag szabadon rakosgathat ide-oda az előadó, hiszen Händel nem írta elő a sorrendet – remek artikulációs, frazeálási, időnként hangszerelési ötletekkel vannak tele. Összességében a táncosság, a légiesség a legjellemzőbb. Persze ez nem véletlen, hiszen a tételek a korabeli legnépszerűbb táncokat idézik – kedvesen elegáns menüettek, szilaj bourrèe-k, kocsmajelenetbe illően virgonc hornpipe-ok és még sorolhatnám.

A zenetudósok még nem tudták egyértelműen eldönteni, mi is az igazi keletkezéstörténete ennek a remek zenének, amely eredetileg három nagyobb részben tartalmazta a rövidke tételeket, de állítólag volt némi köze a dolognak I. György nevezetes temzei vízi útjaihoz. Manapság többnyire két részbe szokás sűríteni a mintegy húsz tételt, ahogyan a szóban forgó lemezen is két szvitként hangzik fel. Händel állítólag ötven hangszerre komponálta a Vízi zenét, ami akkor igencsak fényűző hangszerelésnek számított. Nem tudom persze, hogy a lemezen hányan muzsikálnak, de semmiféle hiányérzetem nem volt sem a hangerőt, sem a hangzás magvasságát illetően.

Bár az „ősbemutatón” csembaló valószínűleg nem állt rendelkezésre a Temze habjain ringatózó hajók fedélzetén, koncerttermekben szinte elképzelhetetlen a hangszer mellőzése. Ezen a felvételen ritka gyönyörű tónusú csembaló szól. A zenekari tuttik így olyasféle benyomást tettek rám, mint egy hatalmas vízesés, amelynek – ha az ember nagyon igyekszik – szinte minden egyes cseppje is külön érzékelhető; de mégis az összhatás, az aláomló zuhatag frissessége, áttetsző könnyűsége, ugyanakkor megfékezhetetlen ereje az, ami igazán lenyűgöz.

És ha valakinek már túl „szép” volna a Vízi zene némelyik tételének könnyedsége, időnkénti gyöngéd, már-már intim hangzásvilága, az hallgasson bele a Tűzijáték szvitbe, és igen hamar meg fogja tapasztalni (némi lúdbőrzés kíséretében), hogy Händel zenéje micsoda tomboló erővel képes megszólalni avatott művészek tolmácsolásában. Különösképpen érvényes mindez az első (Ouverture), és a két utolsó (La Réjouissance, Menuett) tételre, amelyekben az üstdob és a rezek alkalmazása olyan hatásosra sikerült, hogy a hallgatónak semmi gondot nem okozhat káprázatos és nagyon hangos tűzijátékot képzelnie maga elé.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Klaudia Tandl (ének), Niall Kinsella (zongora)
SCHUBERT: Die Männer sind méchant, D. 866/3
SCHUBERT: Die junge Nonne, D. 828
SCHUBERT: Des Mädchens Klage, D. 191
SCHUBERT: Heidenröslein, D. 257
SCHUBERT: Suleika I, D. 720
SCHUBERT: Suleika II, D. 717
SCHUBERT: Kennst du das Land, D. 321
SCHUBERT: Heiss mich nicht reden, D. 877/2
SCHUBERT: So lasst mich scheinen, D. 877/3
SCHUBERT: Nur wer die Sehnsucht kennt, D. 877/4
SCHUBERT: Der Fischer, D. 225
SCHUBERT: Du liebst mich nicht, D. 756
SCHUBERT: Thekla, D. 595
SCHUBERT: Der Jüngling an der Quelle, D. 300
SCHUBERT: Luisens Antwort, D. 319
SCHUBERT: Der König in Thule, D. 367
SCHUBERT: Gretchen am Spinnrade, D. 118
SCHUBERT: Gretchens Bitte, D. 564

11:00 : Budapest
Erkel Színház

KACSÓH PONGRÁC: János vitéz

18:00 : Budapest
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar próbaterme

"Próbatermi vendégség"
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar művészeinek kamarakoncertje
BRUCKNER: F-dúr vonósötös - Adagio
CSAJKOVSZKIJ: Románcok, op. 47 (részletek)
MOZART: e-moll szonáta hegedűre és zongorára, K. 304
DOHNÁNYI: Szextett

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor (zongora)
"Beethoven összes zongoratriója 3"
BEETHOVEN: c-moll trió, op. 1/3
BEETHOVEN: B-dúr („Erzherzog”) trió, op. 97

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Charlotte Saluste-Bridoux (hegedű)
Concerto Budapest
Vezényel: Rácz Zoltán
DUKAS: La péri
BERNSTEIN: Szerenád
MUSZORGSZKIJ-RAVEL: Egy kiállítás képei
19:00 : Szeged
Nemzeti Színház

MOZART: Cosi fan tutte
A mai nap
született:
1835 • Cezar Antonovics Kjui, zeneszerző († 1918)
1841 • Emmanuel Chabrier, zeneszerző († 1894)
1907 • Ferencsik János, karmester († 1984)
1943 • Lencsés Lajos oboaművész