vissza a cimoldalra
2020-11-01
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11562)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (4853)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4968)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4154)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4796)
Birgit Nilsson (43)
Pantheon (2748)
Verdi-felvételek (586)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62479)
Richard Strauss (751)
Kimernya? (3830)
Operett, mint színpadi műfaj (4571)
A MET felvételei (1309)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2082)
Franz Schmidt (3711)
Egyházi zene (229)
Rost Andrea (2055)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Máté-passió / Haselböck
- eszbé -, 2007-03-29 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2007. március 26.
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Wiener Akademie
Musica Angelica Baroque Orchestra
Chorus Sine Nomine
Andreas Karasiak, Stephen Salters, Lynne Dawson, Carlos Mena, Mark Bleeke, Klaus Martens
Vez.: Martin Haselböck

BACH: Máté-passió

Vajon miért nem tudunk önfeledten örülni egy Máté-passiónak, és élvezni a gyönyörű, megindító zenét? Ez a kérdés kavarog bennem a koncert óta, és a választ keresvén mindig ugyanoda jutok.
Pedig nagyon készültem rá, s ugyan egy fárasztó nap, és jó egyórás dugóban ácsorgás után értem oda a Duna partjára, de annál inkább felüdülést hozhatott volna a produkció.

Az egész tulajdonképpen jól indult. Kezdetben egy kissé ijedten konstatáltam, Haselböck mennyire egyéni stílusban vezényel, de a mozdulatrendszer sajátos mivolta nem köszönt vissza hangzásbéli hiányban, így ezen könnyen túllép az ember, és átengedi magát a nyitókórus hullámzó hömpölygésének. Erre a tételre is jellemző, de tulajdonképpen az egész interpretációról elmondható, hogy a koncepció világos, érthető; a hangzáskép transzparens, élő, lüktető a ritmika, s mindez a karmesteren kívül a remek formát mutató kórus-, és a viszonylag jól teljesítő zenekari tagokat dicséri, akik tehetségükhöz, felkészültségükhöz mérten jól valósították meg a dirigens elképzeléseit. Úgy is fogalmazhatnék, nem ájtatos, inkább tempós, áttetsző, természetesen egyszerű volt az egész előadás.

Jóval vegyesebb a kép a szólistákat illetően. Ritka szép hangú kontratenort sikerült találnia Haselböcknek. A programfüzetből nem derült ki egyértelműen, ki kicsoda - csak az Evangélista és Jézus volt külön említve, női név pedig csak egy szerepelt, így e három szereplő azonosítása nem okozott problémát -, de az illető valószínűleg Carlos Mena névre hallgat. Hangját már a nyitótételben megcsodálhattuk, mert a koráldallamot ezúttal ő énekelte a gyermekkórus helyett.

Tulajdonképpen az Evangélista nehéz szerepét éneklő Andreas Karasiakkal is elégedettek lehettünk. Szerepfelfogása inkább a tárgyilagoshoz volt közelebb, mint a drámaihoz, el tudtam volna viselni temperamentumosabb elképzelést is, de a technikai megvalósítás tökéletes volt, s neki is kellemes, bársonyos hangja van.

A Jézus szavait megszólaltató Stephen Salters esetében már komolyan keresni kell a dicsérhető momentumokat. Hangja nem nevezhető basszusnak. Igazán nem tudom, hogy akkor minek, mert sem alul, sem felül nem szólt meggyőzően, a középregisztere viszont mattnak tűnt, talán ezt kompenzálandó kevés kivétellel végig a forte dinamikát favorizálta, és erős harcban állt a német nyelv kemény mássalhangzóival.

Jóllehet nem bír súlyos, nehéz szopránhanggal, Lynne Dawson produkciója mégis nélkülözte a könnyedséget, és attól tartok, ennek technikai okai vannak. Ugyanez mondható el a két, eddig még nem említett úriemberről is.

Összességében nem volt rossz produkció, de az énekes szólisták közül túl sokan hagytak maguk után kívánnivalót ahhoz, hogy az emberben ne maradjon erős hiányérzet.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Szemere Zita, Balga Gabriella, Pataky Dániel, Fried Péter
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Madaras Gergely
Haydn: e-moll („Gyász”) szimfónia, Hob. I:44
Haydn: Nelson-mise (Missa in angustiis), Hob. XXII:11
A mai nap
született:
1902 • Eugen Jochum, karmester († 1987)
1923 • Victoria de Los Angeles, énekes († 2005)
elhunyt:
1983 • Anthony van Hoboken, zenetudós (sz. 1887)
1986 • Lukács Miklós, karmester (sz. 1905)