vissza a cimoldalra
2020-11-01
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11562)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (4853)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4968)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4154)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4796)
Birgit Nilsson (43)
Pantheon (2748)
Verdi-felvételek (586)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62479)
Richard Strauss (751)
Kimernya? (3830)
Operett, mint színpadi műfaj (4571)
A MET felvételei (1309)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2082)
Franz Schmidt (3711)
Egyházi zene (229)
Rost Andrea (2055)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Tárgyilagosan (UMZE-koncert)
- dni -, 2007-03-27 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2007. március 19.
Olasz Kultúrintézet

UMZE Kamaraegyüttes
Vez.: Rácz Zoltán

SZŐLLŐSY: Addio
MESSIAEN: Oiseaux exotiques
EÖTVÖS PÉTER: Shadows
LIGETI: Hegedűverseny

Értem én, kedves barátom, hogy szkeptikus vagy. Sok olyan együttest láttál, akik azért vágtak bele valamilyen szűk szakterület művelésébe, mert "muzsikusként" kevesek lettek volna. A régizenész malacbandák ugyan lassan-lassan visszaszorulnak, hadállásaikat szépen, lassan elfoglalták a valódi profik, de a kortárs zenét játszók még mindig nagyon gyanúsak, mert - szerinted - nem kell jó zongoristának lenni ahhoz, hogy valaki pingponglabdákat dobáljon a húrok közé...

A gyanú tetőzik, ha azt is tudod, hogy könnyűzenei preferenciáiról elhíresült egykori kultuszminiszterünk egy rakás pénzt adott "ezeknek". Talán türelmetlenségből, de a kortárs zenét elintézte en gross. Én ugyan nem hallottam, de talán azt dünnyögte aláírás közben: "de most már hagyjatok békén".

Nem bánom, most utoljára elmegyek helyetted is körbeszaglászni, megérdemlik-e a támogatást. Leszek elővéd, hadd halljam most is csak én, egyedül a kortárs-rettenetet. De legközelebb már nem húzhatod ki magad. Ha gondolod, mehetünk együtt. Én a következőre talán még kíváncsibb vagyok - majd még elmondom, hogy miért -, de neked is mindenképpen hallanod kell őket. Megéri.

Például azért, mert az UMZE tagjai egészen kiváló muzsikusok.

Minden mű megszólalása pontos és tiszta, de a legjobb jelző talán a "gondos". Tisztelettel és szeretettel fordulnak a darabokhoz, és ez kiindulási pontnak nem rossz, mondhatni, ez a legelső feltétele annak, hogy én is tisztelettel és szeretettel fordulhassak az itt hallott művek felé.

A program összeállítása is külön műalkotás. Kifejezetten tetszik a műsorszerkezet. Ha figyelmesen végignézed az idei koncertjeik programját, akkor észreveszed te is, hogy nem szorítkoznak a legújabbra, nem korlátozzák magukat a saját "szekértábor" műveire - pedig ezek a leggyakoribb hibák. A repertoár darabjaiban egy közös vonást találok: "fontos" művek szólalnak meg.

Most éppen Szőllősy András Addio című gyászzenéje. A Kroó Györgytől búcsúzó kompozíció ismét Szőllősy elégikus, sirató hangján szólal meg. Szomorú, ugyanakkor egyfajta szigorral mértéktartó, következetes - és nagyon szép - mű.

Messiaen egzotikus madarairól azok is hallottak, akik tájékozatlanok a huszadik század zenetörténetében. Hallani hallottak róla - de sokszor biztosan nem hallották. Én is először szembesülhettem ezzel a sziporkázó-színes tablóval. Az UMZE jóvoltából.

A sziporkánál ezért álljunk meg egy pillanatra. Az egész hangversenyen egyetlen momentum volt, ami némi kényelmetlen érzést okozott. Mind a Szőllősy-, mind a Messiaen-darabról úgy vélem, hogy sokkal érzékenyebb, mozgékonyabb, agogikában dúsabb előadást is kibírna. Rácz Zoltán kiváló szakember, sőt, nagyszerű muzsikus, de karmesternek túlságosan "tárgyilagos". Ezeket a sűrű szövésű partitúrákat áttekinteni sem lehet könnyű, és bizonyára az előadást kézben tartani, irányítani sem az, de talán nem kellene ennyivel beérni. Nem feltétlenül Rácz hibája, ez a hűvös tárgyilagosság általános kísérő tünete a kortárs művek előadásainak. Persze az is lehet, hogy az én látásommal-hallásommal van baj, mindenesetre gyakran támad hasonló hiányérzetem Wilheim András produkcióinál is.

A folytatásban más jellegű művek következtek. Eötvös "Árnyékai" nem annyira expresszív zene, a helyszínen kapott kis műsorfüzet leírását pedig kifejezetten zavarosnak találtam. Aztán kénytelen voltam belátni, hogy én tévedtem. Az elektronikus effektek ezúttal tényleg működtek. A falak mentén elhelyezett hangfalakon tükrözött hanganyag, azaz "hang-árnyék" egészen érdekes, sőt élményszerű volt. Szóval kevésbé súlyos zene, de izgalmas. Érdemes volt meghallgatni.

Ligeti nagyszabású hegedűversenye volt a hangverseny záró száma, habár mérete és bonyolultsága alapján inkább a többi mű tűnhet előzménynek. Monumentális darab, így első hallásra talán sok is. Nagyon sokféle - látszólag sehogy, vagy csak lazán kapcsolódó - zenei anyag.

Nehezen áll össze bennem, de minden pillanatára feszülten kell figyelnem. Műfaji és dallam-utalásai egész világokat integrálnak, a koráltól a magyar népdalig. Igazi összefoglalásnak, zeneszerzői hitvallásnak tűnik - és egyértelműen méltó előadásban. Keller András is kitesz magáért, de én elsősorban most is a kamarazenekart csodálom. "Rajta vannak" az eseményen, és minden pillanatban - természetesen a pianissimókban is - intenzíven muzsikálnak.

Ja, és egyszer sem hajigáltak pingponglabdákat...

Szóval, ha más nem riaszt, akkor tényleg eljöhetnél velem április 7-én a Fesztivál Színházba. Két okból is ott kellene lenned.
Először is, kortárs kísérleti zene helyett a mára klasszikussá vált moderneket hallgathatod meg, másrészt akkor Kocsis Zoltán fog vezényelni. Nyilván az is ki fog derülni, hogy ki a hűvösen tárgyilagos: Rácz, az UMZE, netán Kocsis?

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Szemere Zita, Balga Gabriella, Pataky Dániel, Fried Péter
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Madaras Gergely
Haydn: e-moll („Gyász”) szimfónia, Hob. I:44
Haydn: Nelson-mise (Missa in angustiis), Hob. XXII:11
A mai nap
született:
1902 • Eugen Jochum, karmester († 1987)
1923 • Victoria de Los Angeles, énekes († 2005)
elhunyt:
1983 • Anthony van Hoboken, zenetudós (sz. 1887)
1986 • Lukács Miklós, karmester (sz. 1905)